SPILLEREGLER

Hver deltaker starter med en lik beholdning, - fyrstikker, knapper e.l.
Taperen i hver omgang er den som sitter med den dårligste brikken når bytterunden er gjennomført eller avbrutt.
Han må betale fra sin beholdning til en pott på bordet.
I hver spillerunde gjelder det å ikke ha den brikken som har lavest verdi.
Vinneren er den som har fyrstikker eller knapper igjen etter at alle de andre spillerne, en etter en, har tapt sin beholdning og gått ut av spillet.

 

De 42 gnavbrikkene rangères med GJØK som den mest verdifulle.
Nedenfor gjengis brikkenes rangering og hvilken funksjon de har i spillet :


GJØK
(Matadorbrikke)

Gjøken stopper spillet. Den som har GJØK skal si :"STOPP FOR GJØK",
når sidemannen vil bytte. Omgangen er over.
Alle viser opp sine brikker og taperen må betale.


DRAGON
(Matadorbrikke)

Dragonen stanser bytte med sidemannen.
Den som har DRAGON sier : "HUGG AV". Den som ville bytte
må betale og må beholde sin brikke.
Omgangen fortsetter med bytte av brikker på den andre siden
av spilleren som har dragon.


KATT
(Matadorbrikke)

Katten stanser bytte, og alle som har byttet tidligere
i omgangen må bytte tilbake. Den som har KATT sier :
"KISS, BYTT OM"
når sidemannen vil bytte.
Spilleren som ba om bytte må betale.
Omgangen fortsetter med bytte av brikker
på den andre siden av spilleren som har katt.


HEST
(Matadorbrikke)

Den som har HEST sier : "HEST FORBI" når sidemannen
ber om bytte. Den som ønsker å bytte må henvende seg til neste spiller.


HUS
(Matadorbrikke)

Den som har HUS sier : "HUS FORBI" når sidemannen
ber om bytte. Den som ønsker å bytte må henvende seg til neste spiller.

ti
TALL

Romertallene på brikkene angir brikkens verdi.
Hvis en spiller har en brikke med tall,
kan han ikke motsette seg bytte av brikke
hvis sidemannen ber om det.


POTTE

Potte er en dårlig brikke. En spiller som har brikke med potte
bør prøve å bytte den bort.


UGLE

Ugle er en dårlig brikke.
En spiller som får ugle bør bytte den.


NARR

En spiller som får narr ved utdelingen
må banke med brikken i bordet
for å varsle
de andre spillerne. Narr er den dårligste brikken,
og man bør prøve å bytte den med sidemannen.
En spiller som taper en spilleomgang med narr må betale.
Men han trekker også med seg den nest dårligste brikken,
slik at spilleren med den nest dårligste brikken også må betale.
NB !   Har to spillere hver sin narr i samme spilleomgang
får hver av dem en fyrstikk fra potten, og står over den spilleomgangen.

GJØK, DRAGON, KATT, HEST OG HUS kalles MATADORENE.
Matadorene skaper handling og uventede situasjoner i spillet.
Legg merke til at spillere som får matadorbrikker kan forhindre bytte med sidemannen ved å si de ordene som hører til brikken.

Den som har TALLBRIKKER, POTTE, UGLE eller NARR
kan ikke motsette seg bytte dersom han blir spurt.

 

SPILLETS GANG

Spillerne ( 2 - 20 ) plasserer seg rundt et bord.
Hver deltaker starter med en lik beholdning, - fyrstikker, knapper e.l.  

Taperen i hver omgang er den som sitter med den dårligste brikken når bytterunden er gjennomført eller avbrutt. Han må betale fra sin beholdning til en pott på bordet, aldri til noen av de andre spillerne. Dersom to spillere taper med like brikker, må begge betale. Den som etter flere omganger har tapt hele sin beholdning går ut av spillet.  
Spillets vinner er den som etter flere omganger har noe igjen av sin beholdning, etter at alle de andre spillerne har tapt sin beholdning og er gått ut.

En deltaker trekker brikker fra posen og gir 1 brikke til hver medspiller.
Ingen skal se brikkenes symboler under utdelingen. Når alle har fått brikke, sier giveren: "SE" , og alle ser på sin brikke.

Deltakeren til venstre for giveren vurdèrer sin brikke; - om han skal bytte eller beholde brikken. Hvis han har fått en god brikke og vil beholde den, sier han: "JEG STÅR" . Vil han bytte, henvender han seg til spilleren på sin venstre side og sier: "JEG VIL BYTTE" . Brikken han da mottar i bytte, må han beholde.

Har spilleren som blir spurt en tallbrikke, potte, ugle, eller narr, han bytte med den som spør. Bytte foregår uten at brikkens verdi blir kjent. Har han derimot en av matador-brikkene, sier han ordene som hører til brikken,
( se foran ). Handlingen i spillet avhenger av hvilken brikke han har.
Kan hende har han gjøk og sier, -" STOPP FOR GJØK ", da stanser spillet.

En spiller som har måttet gi fra seg sin brikke, vurderer brikken han fikk i bytte og avgjør om han vil be om bytte videre med spilleren på sin venstre side,
eller om han vil beholde den.

Deltakerne bytter etter tur videre med den som sitter til venstre rundt bordet, helt til runden er fullført eller avbrutt. Ved bytterundens slutt henvender sistemann seg til giveren med posen.

Giveren kan til sist bytte sin brikke mot èn i posen, hvis han ønsker det. Etter fullført bytterunde sier giveren : "VIS OPP", og alle viser frem sin brikke. Den   som har brikken med den laveste verdien taper, og må betale en fyrstikk til potten på bordet. Alle brikkene samles i posen.

Neste spilleomgang fortsetter ved at posen med alle brikkene leveres mot venstre til nestemann, som så deler ut brikker til neste runde.

LYKKE TIL !

Last ned spillereglene her:
Nybegynner :
Fullstendig :
.doc - format