Frankia bobil

Årsmodell: 1987. Bygget på Mitsubishi L300. Motor: 2.3 TD. Lengde: 470 cm. Bredde: 210 cm.

torsdag 27. mai 2010

Ny base

21.05.2010
Da har jeg endelig funnet eiendommen som rommer alle mine ting. Gobilen skal huses ved Gohuset, i Kopervik. Her vil bilen få den pleien og daglige omsorgen som den trenger.

Bilen trengte lading etter 12 dagers utladning. Koblet på strøm kvelden før.

Kjørte om Bokn, da Skudeferga var full om formiddagen.

Vel fremme i Kopervik, fikk jeg koblet på strøm som står permanent på, slik at utladning ikke blir et tema i framtiden. Toalettet stinker igjen, og jeg vraker det til fordel for et nytt. Trolig gammel skitt som er inngrodd og gasser, så det vil vel bli et stadig problem uansett.

Tok TV-en inn, som Joachim skal få bruke på rommet sitt. Det er en hybrid 12/220V med separate kabler og stativ, så er imponert over godt valg. (Litt skryt til meg selv der...)

Nå står bilen godt hvertfall :-)

onsdag 12. mai 2010

Øyhopping i Ryfylke

09.05.2010
9.40 Starter fra Vikedal (A) mot Ropeid
10.15 Ankomst Ropeid. Ferge til Sand
10.30 Avgang fra Sand, mot Jelsa. Rv13 og fylkesvei 517
Fylkesvei 13 og 517 er medisin for øyet. Fantastiske fjelloverganger, med nydelig utsikt til vann og fjord. Siste 4 mil inn mot Berakvam og Jelsa byr på kupert område, med nydelig usikt over Sandsfjorden. Tar noen bildestopp på veien. Finner en yndet rasteplass bak et berg langs veien. Bokmerket den på gps`en til senere bruk (?)


11.30 Ankomst Jelsa (B). Øyhopping:
Fergeruta i Ryfylke er kanskje den mest omfattende i landet, og fungerer som “ringbuss”:
Jelsa - Foldøy - Hebnes - Nedstrand - Sjernarøyene - Nord-Hidle - Helgøy - Ombo - Halsnøy - Finnøy. Alt dette i en rute på 3 timer. Planen er å gå i land i de øyene som er verdt å kjøre på, og ta hele ruta denne dagen. Tar sikte på Sjernarøyene, Ombo, Finnøy, Talgje, dessuten Rennesøy, Mosterøy og Sokn, som alltid er på vei hjem.
I det hele skal jeg være i land på 13 forskjellige øyer og 4 forskjellige fastlandsforbindelser.
11.45 Fergerute Foldøy (C) - Hebnes (D) - Nedstrand (E) - Nesheim (F) (Sjernarøyene)
Dette er den nordøstlige delen av Ryfylke. Hebnes og Nedstrand hører nok mer til Haugalandet, mens Sjernarøyene er selve symbolet på Ryfylke.
12.45 Nesheim - Sjernarøy
Kjører Stjernarøynene rundt. Er på 3 av 7 hovedøyer: Bjergøya, Audbø og Kyrkjøy. Får vite at det 11.mai åpnes bruforbindelse til en øy til, som forbinder Kyrkjøy og Tjul med Nord-Talgje og Helgøy, så er 3 dager for tidlig ute.. Sjernarøyene har usedvanlig vakker skjærgård med småhavner overalt og småbruk innimellom. Ypperlig mål for sykkeltur, og båtturer. Noen møteplasser å stoppe på, men ingen tilordnede rasteplasser. Best å parkere på fergekaien, og ta utgangspunkt i sykkelturer derfra. Etter en runde på alle øyene vender jeg tilbake til Nesheim, for ferge videre til Eidsund, via Nord-Hidle og Helgøy.


14.10 Ferge till Eidsund (I) via Nord-Hidle og Helgøy (H)

15.00 Rundtur på Ombo: Edsnd, Skipavika og Jølstravåg.
Ombo er nesten motsetningen til Sjernarøyene. Mens Sjernarøene består av skjærgård, sund, lavland og utbredt båtkultur, er Ombo bratt, vill, og stor, med lite bebyggelse. Dette var den eneste øya Nils Christian Hauge ikke evangeliserte på 180-tallet. Jeg mistenker han for ikke å ha vært et friluftsmenneske (!), Mange mener at folkene her fremdeles bærer preg av konservativ lutheranisme. Det går stort sett i 2. og 3.gir på denne øya, noe som forteller litt om terrenget og veikvaliteten. Første stopp er i Skipavik, som har egen fergeforbindelse til Hjelmeland. Deretter tar jeg turen nordover til Jølstravåg, før jeg returnerer til Eidsund og tar en god middagspause med utsikt mot skjærgården.
16.10 Tilbake i Eidsund. Middagspause
19.10 Ferge til Halsnøy og Judaberg, Finnøy
19.45 Avgang fra Judaberg (J). Finnøy rundt:
Finnøy har jeg vært med både båt og bil før, og kjenner noe til øya fra før av. Dette er jordbruksøya i Ryfylke. De har slått seg opp på tomater, og arrangerer hvert år en skikkelig tomatfestival, når fruktene er modne. Finnøy har fruktbart åkerlandskap liggende som et belte rundt høydene midt på øya. Det ligger mot vide fjorder rundt. Mot vest er landskapet villere. Jeg kjører langs “vannlinja” via Steinnesvåg, og ender opp ved den ferske tunnelen som åpnet i år. Finnfast forbinder Finnøy med Talgje og Rennesøy, og derfor også fastlandet. For å benytte meg maksimalt av den dyre bomavgiften (200!) tar jeg også enfeltsarmen opp til Talgje (K), med sine 200 fastboende. Den har en rundkjøring, noen gårder og en gammel fergehavn. Et miniFinnøy, med mao.
21.00 Vel hjemme på Randaberg (L).



Tekni
sk: Gass: 45min på fullbluss + vifte, Kokebluss: 30min

tirsdag 11. mai 2010

Fjon med Joachim

07.05.2010
Bilen har stått på lading ett døgn, og starter fint. Portapottien lukter død (!).
14.00 Starter fra Randaberg mot Mortavika.
14.30 Ferga til Arsvågen.
15.00 Kjører til Aksdal for henting av Joachim.
15.30 Henter Joachim på Aksdal senter og handler inn til natten og neste dag.
16.00 Kjører videre til “KABAS” i Grindafjord, for å kjøpe sanitærvæske. De er forhandler av Frankia, som jeg akter å dra nytte av. Jeg får noen poser som ligner heroin, men som skal lukte bra, og virke godt. Får også kjøp vannløselig dopapir, som skal motvirke problemer med tømmingen.
Jeg spør om kjøleskapet som ikke virker. Får tips om at noen dyser kan være tette. De sier også at å kjøre med gaskjøleskapet på er trygt. De tilbyr service på kjøleskapet, og anslår det til opp i mot 2.000,- Skal sjekke dette på Internett igjen, og se om det finnes noen gratistips....
16.30 Kjører til Fjon camping. Det ligger omtrent 10-15 min fra Aksdal, og 20-25 min. fra Haugesund, og er et godt utgangspunkt for en kort helg.
16.45 Ankommer Fjon camping. Den ligger nydelig til ved Ålfjorden, såvidt inn i Hordaland, og Sveio. Campingen virker ustelt, har mange faste spikertelt. Det er lite folk i omsrådet, men omgivelsene er praktfulle. Vi finner ikke resepsjonen, men etter etpar tips finner vi en enebolig, der vi får anvist hvor vi skal stå. Vi får en plass helt nede i vika, med småbåter liggende i vannkanten. Været er nydelig, med omlag 10 grader, sol, og lett bris.
Det er ikke Internett her, men strøm og sanitæranlegg. Joachim bygger lego på ettermiddagen, og jeg blogger. Trenger ingen varme, men setter på en kaffe.
På kvelden stikker eieren av campingen innom. Jeg betaler 165,- for denne natten, og 80,- for å leie båten hans neste dag. Trenger ingen varme denne kvelden, men "blusser" opp litt kaffe
Mer om ferien på Østlibloggen

08.05.2010
Vi er på campingen helt til kl.15.00 Der får vi leid en båt og drar ut på Ålfjorden. Det er en smal åpen fjord, med mange fine viker inn mot Fjon. Ellers er formiddagssolen fin, der vi står. Ser behovet for at sommerleker og sommerklær trengs inn i gobilen, og får pakke det klart til neste tur. På ettermiddgen drar vi inn til Haugesund (25 min) og har det gøy på tivoli, Biltema, og MacDonalds, før Joachim må returnere hjem til Vedavågen.

19.10 Avgang fra Vedavågen måt Haugesund og Ryfylke.
19.30 Fylling på Avaldsnes 37ltr 32 mil
20.00 Starter fra Avaldsnes mot Ropeid
20.45 Kort stopp på Knapphus. Her er bensinstasjonen bygd ut til et senter med butikker og stor bensinstasjon. Dassing og snoping.
21.45 Vikedal. Finner en fin rasteplass. Den er litt skrå, men ikke verre enn at jeg får bygd opp med ... Spiser kveldsmat, og koser meg frem til natten, og overnatter her.

Teknisk: Propan: 10 min. fullluss. Gassovn: Fullbluss 3t m vifte Kostnader: Sanitærmiddel: 175,- Toalettpapir: 49,-

Rosendal


02.05.2010
12.00 Rong (A): Etter nye kartstudier, og mett på havet, bestemmer jeg meg for å våge meg innover i fjordene, med sikt på Fusa og Tysnes. På veien er det ingen høye fjelloverganger, og dermed ikke fare for snø. Bilen starter lett. Kjører gjennom Bergen, og etter en kort pause, sikter jeg mot Samnangerfjorden for en ekspedisjon gjennom det jeg håper er smale spektakulære veier. Kjører om Arna.
12.30 Et kort stopp i Bergen (B). Observerer at Bergen er vanskelig å ferdes i med bobil. Sum parkeringsplasser funnet: 0,-
13.00 Starter fra Bergen og kjører om Arna (C) til Samnanger (D). Veiene er smale, som forventet, med fin utsikt mot sørøst. Hardanger viser seg på sitt beste, med skyer og sol og vind og stille i en uforutsigbar kvartett. Et lite parti på veien er det en flott bratt stigning rett opp i fjellveggen. Må være minst 12% stigning der. En liten rast i Samnanger kommune, før jeg kjører videre til Hattvik (E) i Os, for ferge til Fusa.
14.40 Ankomst Hattvik. Her kjører jeg rett forbi billettbua, og får betalt etter et tips fra bilen bak. Litt ventetid til ferga kommer.
15.10 Ferge til Venjaneset i Fusa. Liten ferge. Slapper av i bilen.
15.25 Starter mot Gjermundshamn. På veien kjører jeg gjennom Eikelandsosen (F), over en fin liten fjellovergang, forbi vakre Skogseidvatnet, og langs Hardangerfjorden sør til Gjermundshamn(G) i Kvinnherad. Ser at tiden flyr, så rekker ingen tur til Tysnes denne gangen.
16.15 Ankomst Gjermundshamn
16.30 Tar ferga til Løfallstrand. Ferga går i trekantsamband, og har en svipp innom Varaldsøy.
17.15 Ankomst Løfallstrand. kjører en kort strekning til Rosendal (H). Her var jeg i 1997, og var imponert over den koselige bygda, med det velkjente Baroniet oppi dalen. Bestemmer meg for middagspause, og en liten luftetur her. Går en runde rundt baroniet, og hagene der, og sola slår til mot slutten av gåturen, slik at jeg får tatt bilder av de vakre omgivelsene:


18.45 Reiser mot Utåker for ferge til Skånevik i Etne.
19.00 Fyller diesel i Uskedal.
19.50 Utåker (I): Treffer akkurat ferga fra Utåker til Skånevik.
Å vite fergetider ødelegger turen.
...det blir min gobilfilosofi...
20.15 Kjører fra Skånevik (J). Det tar ca. 2 minutt å kjøre gjennom hovedgata i Skånevik. Det er eb vakker liten vestlandsby, men helga mi går mot slutten, og tenker jeg ser meg nærmere om en annen gang. Kjører videre mot Arsvågen, Mortavika og Randaberg
22.45 Ankomst Arsvågen
23.15 Ferge til Mortavika
23.40 Starter til Randaberg
23.00 Hjemme

Teknisk: Gassovn 1t halvbluss m / vifte. Fylling Uskedal: 21ltr (ikke full) 28 mil
Vannforbruk: ca.30 ltr. (hele helgen)

mandag 10. mai 2010

Øygarden

01.05.2010
11.00 Etter frokost og kartstudier bestemmer jeg meg for å kjøre til Sotra, og kanskje Øygarden. Vil prøve det lille fergesambandet mellom Hjellestad og Klokkarvika.
Kjører over Fana og Flesland til Hjellestad for ferge til Sotra, men bommet totalt på fergetidene. Hjellestad e et fint lite fergested, med holmer og øyer utenfor.
11.40 Starter fra Hjellestad mot Loddefjord og Sotra.Tar mot hovedveien 555. På veien ser jeg et enormt byggearbeid, og finner etterhvert ut at det er den nye E39 som bygges mot Os. 4-felt blir bra det. Broa over til Sotra er vindfull, og tar godt tak i bilen. Ellers bra veier mot sør.
12.25 Fylling på Straume i Fjell kommune på Sotra 37ltr 30mil
Kjører videre til Klokkarvik i Sund.

13.00 Klokkarvik. Pause. Lager mat og koker vann til oppvask, ca 1/2 time gass. 1 lys ca. 1t. Klokkarvik er ei koselig liten vik lengst sørøst på Sotra, i Sund kommune. Der er det et fergeleie, med to ferger liggende, som ser ut til å ta 10 biler hver. Vurderer å vente på neste ferge til Hjellestad, da disse ser ut til å gå innom flere småøyer i Raunefjorden, men begynner å kjede meg, og setter kurs mot Øygarden. Målet er til topps, med Hellesøy. Er litt rett for vinden som nå har kuling i kasten, og det ser ut til å være mange broer på veien opp.
15.25 Avgang Klokkarvika mot Øygarden. Kjører hovedveien i vest nordover. Litt vegarbeid der, men pent og krokete, før ringen er sluttet og jeg snart kommer inn i Fjell kommune igjen. Videre nordover fra Ågotnes, kjører jeg over Misje, og er inn i Øygarden. Her blir det mange broer og sund å beskue, så lager kø bak meg hele tiden.
17.50 Etter noen smårast på veien ender jeg opp på Hellesøy og Hellesøysund. Det blir penere jo nærmere jeg kommer nord, og havet åpner seg både i øst og vest. Siste 5 km har krokete smal vei, slik jeg liker det, og til slutt er veien slutt.



18.00 Kjører sørover igjen for å finne en passende rasteplass til overnatting lenger sør. Så mange fine steder på veien. Ender opp på Rong midt i Øygarden, rett ved den største broa på veien; Rongesundsbroa.
18.40 Rasteplass og overnatting nært Rongsund i Øygarden: Parkerer på en parkeringsplass for et badested, og får nydelig utsikt ut mot holmer og hav. Blir trolig en rolig natt her. Det går tursti til en badeplass og jeg prøver ut den, etter en matbit og de. Turen inn til badeplassen tar ca. 5 min på godt opparbeidet “trillesti” og ender i en nydelig vik, med berg rundt. oppe på svabergene har jeg utsikt mot hav, holmer og sund, og mot Rongesundsbroa, som ser spektakulær ut fra alle kanter. Tilbake i gobilen, drøser jeg med min utkårede og oppdager til min forundring, at solen ikke går ned før kl.22.00 så langt ute her i vest.


Teknisk: Gassovn: Fullbluss 3t, halvbluss 20min, Sentralvfte 4t


30.04.2010

Bobilen starter lett, etter å ha stått med strøm ett døgn. Fyller på til sammen 50 ltr vann, som skal rekke til turen. Skal forsøke å campe på rasteplasser uavhengig av strøm denne helgen. Kjører nordover mot Bergn og omegn.
14.40 starter fra Randaberg (A) mot Mortavika, etter å ha glemt fergekortet og valgte å returnere.
15.05 ankomst Mortavika (5 min for sent) Må beregne 30 min. fra Randaberg!
15.30 ferge til Arsvågen
16.00 starter fra Arsvågen
17.20 Svinger inn til Sveio (B), og handler der. Kjører videre til Buavika for ferge til Bømlo.
18.30 ferge fra Buavika til Langevåg (C). Prøver finne den idylliske rasteplassen jeg fant forrige helg, men tar av feil i et kryss, og kjører direkte til Bremnes. Skal markere plassene jeg står på heretter på gps´en
19.20 Kjører Trekantsambandet og videre nordover gjennom Stord til Sandvikvåg.
21.15 ferge til Halhjem (D)
22.00 Starter fra Halhjem på leit etter en camping i Os, men finner ingen, og gir opp etter å ha kjørt bygda rundt.
22.30 Er trøtt og stopper på en rasteplas i Søfteland, overnatter straks. Mye trafikk og lite ro den natten.