lørdag 13. juni 2009

Gleden i herren er vår styrke (del 3)

rom.14.17 For Guds rike består ikke i mat og drikke, men i rettferdighet, fred og glede i Den hellige ånd. 18 Den som tjener Kristus på denne måten, er til glede for Gud og blir respektert av mennesker.

Skriften sier at Guds rike består av disse tre element , dvs rettferdighet (rett ferd), fred og glede i den hellige ånd..

Hva sier skriften om denne glede hva hensikt har den?

salm 4.8
Du gir meg større glede i hjertet enn andre har når det er overflod av korn og vin. I fred vil jeg legge meg ned og sove. For du, Herre, bare du lar meg hvile trygt.

Denne glede går på utsiden av det å eie og det å ha overflod, dvs at det ikke nødvndigvis er en ytre glede men en som kommer innenfra....

salm 16.9
Derfor er det glede i mitt hjerte og jubel i min sjel; ja, også min kropp kan være trygg.

Her skiller David mellom gleden som er i hjertet og jubelen som kommer fra sjelen og gleden rettes mot den trygghet herren bereder sine rettferdige..

salm 19.9
Herrens påbud er rette, de gir glede i hjertet. Herrens bud er rent, det får øynene til å stråle.

Her er gleden knyttet opp mot herrens påbud ..


ord.12.20
De som pønsker på ondt, har svik i hjertet, glede får de som råder til fred.

Salomo sier her at glede får de som råder til fred, så med andre ord er fred og glede noe som går i tospann..

ord 14 .13
Selv når en ler, kan hjertet lide, og gleden ender ofte med sorg.

Her se man at ytre glede ikke er synonymt med hjerteglede , noe dette skriftsted også sier..

ord.15.13
Glede i hjertet gjør ansiktet vennlig, men hjertesorg gjør sinnet nedtrykt.

Nå var både David og hans sønn Salomo rikelig utrustet med herrens ånd og hadde gjennom Ånden fått stor visdom, skriften sier at alt som er skrevet i er gitt oss som kommer senere..som eksempler til etterfølgelse..
Det virker som at gleden som David og Salomo formidlet ikke nødvendigvis er der som en ytre utagerende glede , men som en glede som gjør oss rolige og fredfulle..

luk.6.22
Salige er dere når folk hater dere, når de utstøter dere og håner dere og skyr navnet deres som noe ondt – for Menneskesønnens skyld! 23 Gled dere da og hopp av fryd, for stor er lønnen dere har i himmelen. Det samme gjorde jo fedrene med profetene.

her linker Jesus gleden til det fysiske og knyttet den opp mot det å bli mislikt hånet av mennekser, og pga det skal vi juble og glede oss , egentlig merkelig om vi tenker rent mennekslig.
Normalt vil menneker kjenne sorg over slik behandling, men hva kan vi lære av dette?
Kanskje det at herrens gleder går på det motsatte av det vi mennesker ofte gleder seg over..
Faderen gleder seg først og fremst over hjerter som er helt ved ham gjør hans vilje, og som finner sin glede i det motsatte av det verden finner sin glede i..

Hvor finner verden sin glede er det ikke gjennom øynenes lyst og det behagelige... det som føles godt og gode ord som klør i øret?
Hva sier så skriften om synden og synderen?

hebr.11.24
I tro nektet Moses, da han ble stor, å være en sønn av faraos datter. 25 Han ville heller lide vondt sammen med Guds folk enn leve en kort tid i syndig nytelse.
ord.29.9
Når en vis mann har sak med en dåre, blir det bråk og latter og ingen ro.

syndig nytelse sier skriften om synden, dvs at synden kjennes behagelig, for den som finner sin glede i den..synderen ler ofte i sin syndighet, men latteren kommer ikke fra hjertet....

Om man leser i evangeliene finnes det ingen skriftsteder som sier direkte at Jesus lo, annet enn ett hvor han jubler i DHÅ...er det da ubibelsk å le?
Åpenlys latter slik jeg ser det er ikke nødvendigvis den glede herren ønsker seg, men den glede herren gir er en glede som gjør at man blir vennlig og fredsommelig...samtidig som at man styrker håpet, og gjør at vi lettere holder ut prøvelser og urettmessig lidelse

Når det er sagt sier jeg IKKE at latter er syndig, men det er ikke slik Gud gir sin glede..jeg tror at det er viktig å ha dette i mente om man går rundt på torontobevegelsens lattermøter og venter å bli fyllt av latter "i ånden"... slik at man ler ukontrollert i timesvis kanskje flere dager..

Dvs at latter er en glede som gir sjelisk glede , og denne latter et er ikke alltid etter Guds vilje.
Det disse lattermøter ofte gir er latter som gir tilfredstillese i kjødet og sjelisk glede, men det er lite nyttig for hjertegleden..og den styrker heller ikke håpet, men gir en avhengighet og søken etter mer latter..

Om man skal bruke skriften for å beskrive hjertegleden og dens hensikt, så må man tenke over hva som behager herren og se etter hva skriften sier..

1.pet.2.19
Å finne seg i uforskyldte lidelser fordi en er bundet til Gud i sin samvittighet, det er godt i Guds øyne.

1.pet 4.12 Mine kjære! Vær ikke forundret over den ildprøve dere må igjennom, som om det hendte dere noe merkverdig. 13 Gled dere jo mer dere får del i Kristi lidelser, så dere kan juble av glede også når han åpenbarer seg i sin herlighet. 14 Salige er dere når dere blir spottet for Kristi navns skyld; for Guds Ånd, herlighetens Ånd, hviler over dere.

videre sier paulus dette kol.1.24
Nå gleder jeg meg over mine lidelser for dere, og det som ennå mangler i Kristi lidelser, utfyller jeg på min egen kropp; jeg lider for hans legeme, kirken.

Paulus knytter
gleden opp mot den urettmessige lidelse som ofte tilkommer dem som av hjertet er lydig mot kristus..


rom.15.13
Måtte håpets Gud fylle dere med all glede og fred i troen, så dere kan bli rike på håp ved Den Hellige Ånds kraft.

Vi trenger alle denne glede og fred som Paulus beskriver i overstående skriftsted og hensikten er at vi skal bli rike på det håpet som virker så sterkt sammen med troen..


Uten håpet virker heller ikke troen, for vi vandrer ikke i beskuelse, dvs vi kan ikke se vår frelser, og vil heller ikke se ham før den siste basun lyder..
Det igjen betyr at vi vi trenger håpet og håpet skuffer ikke for den hellige ånd fyller oss om vi er oppriktige i våre hjerter med fred og glede slik at vi blir rike på håp...

Derved kan vi ta imot Paulus oppmodning med glede..

fil.4.4
Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere! 5 La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær! 6 Vær ikke bekymret for noe! Men la alt som ligger dere på hjertet, komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takk! 7 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

AMEN


2 kommentarer:

  1. De fleste menigheter i Norge er svake fordi de har mistet håpet. De har fått redusert forventningene til Gud. Hovedårsaken er at fienden har fått spre fremmed ild i ”leiren” – slik det i følge Bibelen - skal være i endetidsmenigheten. Når hellige ærefrykt for Gud og ønsket om å være Ham lydig i alle ting kommer tilbake, da vil - sikkert som banken:-) -gleden følge.

    Ja, takk skal du ha igjen, kjære broder Geir Rune, for undervisningen!

    Dette med glede er jo forbundet med så mangt. Du setter det i rett lys: Ut fra Skriften! Og med gleden kommer styrke. For gleden i Herren er vår styrke.– Du lærte meg forresten noe sist du og jeg snakket samme; nemlig at bønn ikke først og fremst er mange ord, men det å være sammen med Gud. Bønn handler om vennskap med Gud. De som ikke liker å be, liker ikke å være med Gud. Vi trenger ikke flere bønneseminar. Det vi trenger er å få tilbake vår første kjærlighet til Gud. Da vil et bønneliv komme naturlig.

    Din broder

    sigbjørn

    SvarSlett
  2. En liten flokk som samles til litt bibel og bønn og som læres opp av ånderlige mørde/fedre kanskje

    SvarSlett