mandag 28. februar 2011

Mye skole, mere kos

Da var første skoleuke overlevd og en ny på vei til å starte. Med et stort pensum som skal gjennomgås på kort tid går det fort fram, litt for fort kanskje. Mye skal leses og vi er ganske enige om at Platons dialoger er nærmere umulig å komme seg igjennom uten å sovne. Men på en mirakuløs måte har vi kommet gjennom første uke med Platon og Aristoteles med hodet fylt av mye (i alle fall noe) ny kunnskap.

Hardt å lese om Aristoteles når stranda venter..

Torsdag skulle også første oppgaven i musikk, kultur, kontekst innleveres. ”Hva er egentlig musikk?” Jeg, Karen og noen flere andre var kjempeflink og satt på klasserommet hele torsdagen for å gjøre den ferdig til zumbatimen som startet 5, og etterpå dro vi ut for å feire (mens noen stakkarer satt igjen hjemme med oppgaven)! Vi har også kommet oss i gang med spansk kurset noen av oss har valgt å ta. Mye høyere nivå enn vi hadde forventet! Etter to dobbelttimer har lærerne bestemt at til neste uke skal de ikke lengre forkare oss noe på engelsk, solo español. Tror i alle fall at vi blir å være ganske gode etter åtte uker. Enden på skoleuka ble feiret med ”welcome Norway” fest på kabbalah; strandbaren som ligger nesten rett nedfor hotellet. Gratis drikke i baren for alle norske studenter mellom 23 og 01.. Det ble i alle fall mye god stemning!

Lørdag formiddag gikk til å samle krefter på stranden til grilling/poolparty på kvelden

Guttene var kjempeflinke og ordet med mat og punsj til alle :)

Flott kveld med flotte mennesker

Søndagen dro vi på en utflukt arrangert av hotellet. Vi hadde klart å forestille oss at vi skulle ut på havet for å se delfiner, men endte opp med skilpadde museum og krokodille safari.. en smule dårlig kommunikasjon? Var uansett en kjempefin tur og vi så og opplevde mye spennende. (Legger ut bilder fra turen snart). Alt i alt en kjempebra helg! <3 Mexico <3

onsdag 23. februar 2011

Hotellet vi bor på: Arcoiris

Dag 1: slapper av med bassengkanten

Puerto Escondido er rangert som ett av verdens ti beste surfesteder. Har hittil møtt mange surfere fra både Mexico, Australia, Canada og USA :)

Standen vi bor på, Zicatela, er en surfestrand med meterhøye bølger og understrømmer. Derfor har vi dratt til stranden Carrizalillo, en mindre strand hvor man kan bade. Her kan også nybegynnere lære å surfe :)

Carrizalillo
Fikk invitasjon til å tilbringe en dag i PARADIS. Det takket vi selfølgelig ja til! Stor villa med basseng og privat strand! Utrolig herlig dag :D

Milelag strand, med ingen andre enn oss på :)

Bassenget i villaen

søndag 20. februar 2011

So far, so good

Nå har vi vært her i Puerto tre hele dager. Torsdag gikk til å orientere oss i området; pakke litt ut, lete etter butikker i området og sjekke ut stranda. Mest turistbutikker rundt området så ble veldig glad når vi ble tipset om Super Che, en stor dagligvarebutikk ala Obs Hypermarked med absolutt alt man kan finne på å trenge. Tok 4 minutter med taxi, kunne ha gått den strekningen ja, men når det koster 20 pesos for taxi (10kr) blir vi ganske late. Handlet inn fem store poser med alt fra dunker med lotion til vaskebøtter og ”knekkebrød”. Totalsummen ble nærmere ingenting, og vi følte oss kvalmende rike med de norske pengene våre. På kvelden ble det holdt velkomstfest for oss på hotellet. Det ble satt opp langbord i hagen og vi ble servert god mat og fikk til og med underholdning. God stemning! En ting er sikkert, vi har blitt tatt veldig godt mot av alle på hotellet og av lokalbefolkningen generelt.

Fredag var det litt dempet aktivitetsnivå på morgenen/formiddagen. Dagen gikk mest til soling og bading for de fleste. Utrolig behagelig temperatur her. Veldig varmt, men vinden gjør det absolutt levelig. På stranden rett nedfor hotellet er det ikke mulig å bade pga de høye bølgene og sterke understrømmene. Ingen fare, tar knappe ti minutter å gå til en litt roligere strand der bølgene ikke er så høye, bassenget er også et kompetent alternativ. Fredag var også Ole Johans bursdag (læreren vår) og det måtte feires! Ble feiring med bassenget med pizza, kake, bursdagssang og salsa :)

Lørdag var det veldedighetsfrokost på hotellet med inntekt til et barnehjem i området. God start på dagen med mye god mat og livemusikk. Etter frokost dro jeg og Karen for å kjøpe mobiltelefon med meksikansk simkort. Greit å kunne kommunisere oss studentene i mellom mens vi er her. Vi kjøpte noen snasne blå saker til 500 pesos (!) med 100 pesos i ringeminutter inkludert. Å få brukt disse ringeminuttene ble derimot litt vanskelig. Telefonene kan ikke registreres på utlendinger, med mindre vi drar inn til hovedbasen for å vise passet (7 timer unna). Rimelig frustrerende, men skal nok finne ut av det. Etterpå dro vi en hel gjeng bort til Carrizalillo med taxi, en liten strand med mindre bølger hvor nybegynnerne lærer seg å surfe. Etter middag dro vi på strandbaren som ligger rett nedfor hotellet på salsakveld. Der fikk vi blant annet servert en drink som smakte risengrynsgrøt med kanel. Smaken av god norsk jul, NaM!

I dag, søndag, skal alle studentene på utflukt til en privat villa med basseng og privat strand! Vi gleder oss :)

Det er dessverre fortsatt veldig vanskelig å få lagt ut bilder på bloggen. Internettet her er ikke det raskeste og heller ikke det mest stabile. Detter ut hele tiden og det er ofte ikke mulig å koble seg til i det hele tatt. Men fortvil ikke, skal prøve til det går.

Hasta luego, eller som meksikaneren i døra på hotellet sier: Snakkes!

fredag 18. februar 2011

Endelig fremme i Puerto Escondido

ENDELIG. Tror ikke vi klarer å legge stort nok trykk på det ordet. Det har vært en lang reise. Flyturen tok tilsamen 15 timer, med mellomlanding i Paris. Flyet fra Oslo var noe forsinket og vi rakk så vidt neste fly. Pga dette ble det selvfølgelig noe tull med bagasjen og en koffert manglet når vi ankom Mexico City. Vi kunne ikke vente lengre og måtte sette oss på bussen som var bestilt. Standarden på bussen var heldigvis bra, med behagelige seter og fint toalett (til buss å være). Bussturen skulle originalt ”bare” ta 12 timer, men ble til en 20 timers tålmodighets prøve. Dette skyltes bl.a. politisk urolighet i Oaxaca. Lærerne i området streiker og holdt demonstrasjoner ved å sperre alle veiene i området. Vi måtte snu og vente på en bensinstasjon i noen timer. Heldigvis åpnet veien før forventet, og alle var fornøyde med at det bare var to timer igjen. Neida, vi får beskjed om at det vil ta ytterligere tre timer før vi kommer frem. Fem timer senere er det fortsatt to timer igjen og det har spredt seg en frustrert stemning i bussen. Men så kommer vi faktisk frem, eendelig frem! Sola forsvinner i horisonten i det vi ruller inn til Puerto Escondido. For en vakker plass! Hotellet møter de forventningene vi hadde i forveien. Rommene er enkle, men med unik meksikansk sjarm. Ingen aircondition, men vifta i taket gjør susen og vi har ikke sovet annet enn godt. I dag, torsdag, er planen å orientere oss litt i området, pakke ut å bli bedre kjent. Ettersom vi har reist sammen noen timer har vi rukket å bli relativt godt kjent. Absolutt en gruppe fylt med masse flotte mennesker! Gleder meg veldig til å bli bedre kjent med alle i månedene som kommer :) Bilder kommer!!

Skal du reise samme rute? Her er noen nyttige reisetips:

• Kjøp oppblåsbar nakkestøtte til fly- og bussturen (tror jeg kunnet ha skrevet en hel kjærlighetserklæring til den jeg kjøpte på Gardermoen for 150,- inkludert ørepropper, våtservietter og ”sovemaske”)
  • Ta ut penger på flyplassen. De tok ikke kort på noen av kioskene/restaurantene vi stoppet innom på tur til P.E
  • Smør på et tjukt lag med tålmodighet og toleranse for at bussturen kan ta lengre tid enn planlagt (plutselig blir 12 timer til 20..)
  • Ta med pleddet fra flyet (eller ta med eget i handbagasjen). Blir fort kaldt i bussen med aircondition stående på
  • Ha med ett ekstra klesskift. Reiser du i bukse, ta med shorts. Du kan trenge å bytte i noe lettere om det blir behov for å stå parkert på en bensinstasjon noen timer i solsteiken
  • Ha med reisesyke-tabletter som du kan ta før bussturen (!)
  • Det er lurt å ha med høy solfaktor i handbagasjen. Det er lett å bli brent om du står ute bare noen minutter
  • Ha med musikk, lesestoff eller datamaskin med filmer/serier for å få tiden til å gå

søndag 13. februar 2011

Smøre brødskiva di sjøl

Nå er det bare to små dager til vi ”ska færra te Mexico”! De siste dagene i Tromsø har vært både hektisk, med mange biter som skulle falle på plass, og trivelig i at jeg har fått tilbrakt mye tid sammen med gode venner og familie. Fredag var den nærmeste familien samlet og vi koste oss med reker, Corona og korslaget. Rart å måtte ta farvel med de menneskene man er vant til å omgås hver eneste dag. De hele er nervepirrende og spennende, men heldigvis mest spennende!

Nå er jeg og Karen gjenforent i Oslo og bor hos Karens mamma på St. Hanshaugen. I går koste vi oss med nachos før vi tok en liten tur ut på livet. Møtte opp med noen kompiser fra Tromsø og hadde alt i alt en strålende kveld, selv om utelivet ikke er det helt store her når man ikke har fylt 20.

I dag har vi vært urbane på Kaffebrenneriet, var ikke den lengste veien å gå men temperauren ute har gjort oss om til to istapper. En halvtime senere sitter vi fortsatt inntullet i pledd, i forøk på å gjenvinne normal kroppstemperatur. Ingen tvil om at vi ser fram til å ikke fryse på noen måneder!!

Bildet til venstre er tatt utfor huset mitt i Tromsø 11/02/2011.. brr

torsdag 3. februar 2011

Música de Mexico

Lykken er å pakke ned x-antall bikinier, shortser og sandaler i kofferten mens Los Lobos gauler "Y aqui siempre paso la vida con, la pistola y el corazon" i bakgrunnen. Du kan trykke her for å høre på min egenkomponerte Mexico-spilleliste :) For dere uten spotify:

onsdag 2. februar 2011

2 uker til avreise

Nå er det bare to små uker til vi forlater Gardermoen med kompassnålen i sydvestlig retning. Reisefeberen sniker seg innpå i det de siste forberedelsene gjøres. GOstudy har ordnet med flybilletter hele veien ned og organisert transport til hotellet. Veldig behagelig å slippe å tenke på siden Puerto Escondido ligger bortimot 80 mil unna flyplassen i Mexico City. Nå når avreisedato nærmer seg er det godt å ha fått unnagjort det meste. Vaksiner, reiseforsikring og skolebøker er i boks. Nå ligger hovedfokuset på å få pakket kofferten. Har vist seg å være en større utfordring enn først antatt. Det meste av klær og sko må dessverre forbli hjemme, idet de lette, anvendelige sommerplaggene prioriteres. Har også måttet kjøpe inn en del til oppholdet, blant annet hamstret inn sminkeservietter for sensitiv hud og tannkrem. Har av erfaring oppdaget at gode alternativer kan være vanskelige å komme over i enkelte land.

Smertestillende og andre legemidler tar jeg også med hjemmefra. Det er lurt siden preparatene ofte har andre navn i utlandet og det kan være vanskelig å vite hvilke virkestoffer de inneholder og hvor sterk dosene er. Det jeg mangler før avreise er malariatabletter og myggnetting (som var anbefalt å ta med fra Norge). Har lett etter myggnetting i hele byen og på nett, uten hell. Satser på å finne noe når jeg er i Oslo noen dager før avreise. Noen forslag til hvor jeg burde lete?

Denne store kofferten med fire hjul fikk jeg i julegave. Kom veldig godt med, må bare passe på å ikke fylle den helt opp.