Meny
 

Planlegging
 

Nyheter siste

 - Om turen 
 - Bilder
 -
Planlegging
 - Hvem er vi ?
 - Kart
 - Kontakt oss

 - Startside 

 - Gjestebok

Å reise til Alaska, og padle ned ei elv på 28 mil er ikke noe man bare utfører på linje
med en helgatur til det lokale fiskevannet bakom haugen. En padletur i Alaska må
nødvendigvis forberedes og planlegges, slik at forutsetningene for å trives og ha det artig
blir større. Det er mye som skal tenkes igjennom, og ordnes, før man står med lua i handa
og endelig kan ta farvel med moderlandet og sette kursen vestover.

Både Thomas og jeg (Kristian) har vært ute en vinterdag før, og har opp igjennom åra
anskaffet oss en del friluftsutstyr som gjør at vi slipper de helt store utgiftene på den fronten.
En Ally kano derimot, måtte vi ha, og den er nå på plass. Som de fleste andre ekspedisjoner
til Alaska har også vi valgt en Ally 16,5 ".

Når det gjelder planleggingen, så har det gått mye i leting på internett. Mange andre som
har vært i Alaska/Canada har lagt ut mye informasjon på nettet, og disse sidene har vært til
stor hjelp for oss. Se under "Linker" for liste over de sider vi har brukt under planlegginga.

Noe av det første vi starta med, var å bestemme oss for hvor vi ville reise, og til hvilken elv.
Vi var til å begynne med fast bestemt på at vi skulle til Alaska. Vi fikk dermed bestilt
ei kartbok over Alaska ( Alaska Atlas & Gazetteer, Detailed Topographic Maps. ISBN-
0-89933-289-7) samt The Alaska river guide av Karen Jettmar (ISBN-0-88240-497-0).

Ved hjelp av elveguiden, kartboka samt utallige bilder og referat fra internett, falt valget
på John River i Brooks Range. Henimot nyttår 04/05 begynte ting for alvor å stramme seg til,
da vi besøkte en kar som hadde vært i Alaska/Canada 11 ganger på padletur. Han anbefalte
i stor grad å reise til Canada, og vi valgte derfor å se bort fra John River.
Nå skulle vi til Mountain River i stedet for, ei sideelv til mektige Mackenzie River i
grenselandet NWT/Yukon i Canada. Via Internett kom vi i kontakt med en kanadier som
hadde padla Mountain River, og han kom med klar beskjed! Å padle Mountain River
var ensbetydende med døden, for uerfarne padlere.
Dette rådet tok vi for god fisk, uansett hva andre måtte mene. Vi har riktignok padla før
begge to, men noen kløppere er vi vel heller ikke. Samtidig skal vi kose oss på turen,
ha tid til å sanse, undre og oppleve det landskapet og dyreliv som vi glir forbi.
Med ei elv hvor det ene stryket går over i det andre, må man holde fokus på padlinga
og det å komme seg helberget gjennom.

Så hva gjør man da? Jo, vi børster støvet av alaskakartet! Av en eller annen grunn gikk vi
ikke tilbake til John River, men søkte etter andre alternativer, og rådførte oss med andre
alaskafarere nok en gang. Etter en tid i tenkeboksen, valgte vi Kobuk River. Kobuk er ei elv
som renner vestover, med kilder i Brooks Range. Dette er ei ganske så rolig elv, om man
velger å bli flydd inn nedenfor de verste strykene øverst i dalen. I kobuk Valley er sjansen
stor for å møte på inuitter, som den dag i dag bruker elva som matfat. Det er ei ganske
stor elv som man lett kommer opp med motorbåt.

Etter å ha forhørt om flypriser og nesten bestilt billetter, spurte vi oss selv; hva med
John River? Hvorfor gikk vi ikke tilbake til det opprinnelige valget? John-dalen vil jo
by på et landskap hvor man kommer tettere inn på fjellene, muligheten for å ta en topptur
er bedre, og gjennom dalen går et av hovedtrekkrutene for Caribou på vei nordover.
Fisket er kanskje ikke så bra, men det går da laks opp der også, og Harr opp mot kilo`n
er da heller ikke å forakte? Som tenkt, så gjort, Vårt endelige valg; JOHN RIVER!

Fra dette punktet, begynte ting å skje, og etter litt korrespondanse med Normanns Reiser
i Bergen, fant vi datoer for avreise og hjemkomst. Flybilletter ble bestilt, og betalt.
Et annet viktig punkt med John River er at fra Fairbanks er et postfly to ganger daglig innom
Anaktuvuk Pass og Bettles. Dette er to landsbyer som ligger i hver sin ende av elva.
Vi sparer store utgifter ved å benytte oss av denne ruten.

Totale flyutgifter pr.person:

Oslo-Fairbanks med retur Anchorage-Oslo:                       10 525,-
Fairbanks-Anaktuvuk Pass med retur Bettles-Fairbanks:       1 870,-
Total i NOK                                                                    12 395,-

Flybilletter er viktig å få på plass raskt, ettersom det er stor etterspørsel på fly til Alaska
på denne tiden av året. Vi bestilte i slutten av Januar, og det var på hekta.

Når flyet er bestilt, kan man begynne å ta de andre elementer rundt turen.
Vi skal ha med våpen over, ei hagle. Vi ankommer Alaska litt for tidlig til å få med oss
småviltjakta etter rype, grouse og hare, men den kan jo være grei å ha i tilfelle bamse brakar
blir ugrei med oss. Vi kan, om sjansen byr seg, skyte porcupine (kjempepiggsvin) og bever.
 
Her er viktig å merke seg, at vi måtte først bestille jaktkort for småvilt, før vi eventuellt
søker om lisens for midlertidig import av våpen til USA. Dette er en relativt enkel prosess,
og jaktkortet bestilte vi på internett, og hadde det i postkassen kort tid etter. Vi fylte deretter
ut, og sendte til amerikanske myndigheter, et skjema i to eksemplarer, med vedlagte kopier
av jaktkortet. Lisensen har vi ikke fått ennå, men dette kan ta tid, 4-8 uker.

Kart er bestilt, og de har vi ventet på i en måned nå, så dette er også noe man bør gjøre i
god tid før avreise. Vi har bestilt karter i en serie med målestokk 1:63000. Kart som dekker
hele elva, koster ca 50 USD.

Overnatting vil i hovedsak foregå i en medbrakt lavvu, men vi har booket et par netter på et
hostel i Fairbanks når vi kommer, for vi trenger litt tid på proviantering når vi kommer dit.
Det er ikke lov å føre med seg mat inn i USA. (Vi lurer derfor litt på hvordan vi skal skaffe
oss kaffe som er like bra som Coop`s Rød)! Vi har også booket en natt på hotell i Bettles,
før vi reiser tilbake til Fairbanks etter padleferden.

Et vesentlig punkt som gjenstår, er booking av leiebil. Vi har nemlig tenkt å kjøre fra
Fairbanks til Anchorage for å ta flyet hjem til Norge. På vei dit drar vi innom Denali
National Park.



 

 

John River 2005 er oppe og
går
(08/02-2005)

Kart over reiserute er lagt ut
(09.02.2005)


Reisebeskrivelse er lagt ut
under "Om turen"
(22.04.05)

Hvordan har vi planlagt turen?
Trykk her og finn ut!
(22.04.05)

 

 

 

 

     
Webmaster

Kristian Gording © 2005