Gå til hovedinnhold

Forsiden

Nytt forsøk i Grong med Fremmedspråk på barnetrinnet

Grong er med i et forsøk med Fremmedspråk på barnetrinnet fra høsten 2010.
 Det er 6.klassinger som inviteres til å være med denne gangen. Her er læreplanen for forsøket:

LÆREPLAN for forsøk med FREMMEDSPRÅK PÅ BARNETRINNET  
      
 
Godkjent av Kunnskapsdepartementet i brev av 6.7. 2010
 
Kunnskapsdepartementet ønsker å høste erfaringer med fremmedspråk som et felles fag på 6.og 7. årstrinn som grunnlag for vurderinger ved en evt. framtidig timetallsutvidelse.
 
Denne læreplanen gjelder fra august 2010 og i to skoleår t.o.m. skoleåret 2011/12.
Læreplanen gjelder for alle fremmedspråk bortsett fra engelsk, dansk og svensk.
 
Fremmedspråk på 6. og 7. årstrinn to modeller
Forsøket med fremmedspråk på barnetrinnet skal gi elevene mulighet til å begynne å lære ett eller flere fremmedspråk og motivere til videre språklæring. Skolene i forsøket står fritt til å bestemme om elevene tilbys opplæring i ett språk (progresjonsmodell) eller smakebiter av flere språk (introduksjonsmodell) i løpet av 6. og 7. trinn. Denne læreplanen spesifiserer kompetansemål for begge modellene. De fleste kompetansemålene er felles for begge modellene. Noen kompetansemål innenfor hovedområdet kommunikasjon gjelder imidlertid bare for elevene som følger progresjonsmodellen.
Forskjellen mellom de to modellene består i hovedsak av følgende: Elevene som følger progresjonsmodellen vil kunne få et større ordforråd, både passivt og aktivt. Også når det gjelder kompetansemål som er felles for begge modellene vil elevene innenfor progresjonsmodellen kunne oppnå noe større kompetanse. Videre vil elevene innenfor progresjonsmodellen kunne utrykke seg bedre muntlig og blant annet kunne føre en liten samtale om et dagligdags tema. Elevene som følger introduksjonsmodellen vil i større grad kunne se sammenhengen mellom ulike språk og kunne uttrykke seg enkelt på flere språk. Innenfor introduksjonsmodellen vil grad av måloppnåelse være avhengig av antall språk og hvilke språk som inngår.
Opplæringen i faget bør knyttes til den norske utgaven av Den europeiske språkpermen for aldersgruppen 6 til 12 år med ”jeg kan”-beskrivelser, strategier for de fem språkferdighetene og et interkulturelt fokus.
 
 
Formål med faget
 
Nye medier, åpnere grenser, økt reisevirksomhet og mobilitet gjør at barn tidlig kommer i kontakt med andre språk og kulturer, både i og utenfor Norge. De opplever derfor tidlig gleden og nytten av å kunne flere språk. Språk gir mulighet til å komme i kontakt med andre mennesker og kulturer og kan bidra til å skape positive holdninger og interkulturell forståelse. Kommunikative ferdigheter og kulturkunnskap kan fremme økt forståelse og respekt mellom mennesker med ulik kulturbakgrunn. Slik kan fremmedspråk bidra til å styrke demokratisk engasjement og medborgerskap. 
 
Elevene på barnetrinnet har allerede en del erfaring med språklæring, enten det er norsk, samisk, et annet førstespråk, engelsk eller andre språk som brukes i eller utenfor skolen. Faget fremmedspråk på barnetrinnet skal gi elevene grunnleggende kompetanse i bruk av språk, gjøre dem bevisst språkene vi har rundt oss og vekke deres nysgjerrighet og gi motivasjon og lyst til å utforske flere språk og kulturer. Faget skal framheve flerspråklighet som en verdi som kan utnyttes i læring av nye språk.
 
Barn lærer raskt og har dokumenterte fordeler når det gjelder språklæring. Yngre elevene imiterer lett lyder og setningsmelodier. Aldersgruppens naturlige nysgjerrighet, og ikke minst gleden over å lære nye språk, innebærer dessuten at de ofte har raskere progresjon enn eldre elever. Det er derfor verdifullt at alle elevene får anledning til å bli kjent med flere språk enn engelsk.
 
 Faget fremmedspråk på barnetrinnet skal stimulere barns intellektuelle, emosjonelle og kulturelle utvikling, og fremme deres språklige bevissthet. Elevene skal også få innsyn i hvilke strategier vi bruker for å forstå og bli forstått og hvordan vi kan lære nye språk. Gjennom å møte flere fremmedspråk allerede på barnetrinnet vil elevene styrke sin generelle språkkompetanse og få et bedre grunnlag for et bevisst valg av fag på ungdomstrinnet.
 
Å lære et fremmedspråk dreier seg først og fremst om å bruke språket – å lese, lytte, snakke og skrive. Dette oppnås gjennom en aktivitetsrettet tilnærming og ved å ta språket i bruk i opplæringen fra første stund. Målbevisst språklæring vil tidligst mulig sette elevene i stand til å forstå og bruke uttrykk og setninger i enkle kommunikasjonssituasjoner. Det er viktig å la elevene møte språk gjennom ulike medier som for eksempel film og musikk. Bruk av internett gir bl.a. muligheter for kommunikasjon med lærere og elever i andre land.
 
Enkelte kompetansemål i læreplanen er utformet slik at de kan knyttes til kompetansemål i andre fag. Dette gjør det mulig med en tverrfaglig tilnærming i opplæringen, for eksempel mat og helse, musikk, kunst og håndverk eller samfunnsfag.
 
 
Hovedområder i faget 
 
Faget er strukturert i tre hovedområder som det er formulert kompetansemål innenfor. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng. 
 
Hovedområdene Språk og språklæring og Kulturmøter er felles for begge modellene. Her vil arbeidsspråket vanligvis være norsk eller samisk. I hovedområdet Kommunikasjon skilles det mellom kompetansemål for introduksjonsmodellen og progresjonsmodellen. Det er opp til skolen å bestemme om elevene tilbys opplæring i ett språk (progresjonsmodell) eller smakebiter fra flere språk (introduksjonsmodell). Elevene som følger progresjonsmodellen, fordyper seg i ett språk, mens elevene i introduksjonsmodellen blir kjent med flere språk. Begge modellene gir elevene et grunnlag for å velge språk på ungdomstrinnet.
 
 
Oversikt over hovedområder:                        
 
Årstrinn
Hovedområder
6.-7. årstrinn
Språk og språklæring
Kommunikasjon
Kulturmøter
 
 
Språk og språklæring
Hovedområdet Språk og språklæring dreier seg om å bli bevisst egne språk og språkene som finnes rundt oss. Det omfatter også hva det innebærer å lære nye språk og å se sammenhenger mellom språk.
Lesing og lytting er nøkkelen til opplevelser med nye språk. Yngre elevers fordeler mht. intonasjon, nysgjerrighet og progresjon vil legge et grunnlag for egen språklig produksjon. Å utvikle bevissthet om ulike læringsstrategier på tvers av elevenes språk er en sentral del av hovedområdet. Dette kan ha positive virkninger på andre språk elevene lærer eller har lært, som engelsk og norsk, samisk eller andre morsmål.  Strategier for lytting, lesing, muntlig produksjon og muntlig samhandling er sentrale, også fordi dette er strategier som også har overføringsverdi til opplæringen i andre fag.
I dette hovedområdet vil det være naturlig å bruke norsk eller samisk i samtaler om språk og språklæring.
 
Kommunikasjon
Hovedområdet Kommunikasjon dreier seg om å bruke forskjellige språk i kommunikative situasjoner og om å utnytte sin flerspråklighet. I faget fremmedspråk på barnetrinnet skal elevene bli kjent med ett eller flere språk.
Arbeid med ulike typer tekster og kulturelle uttrykksformer er sentralt for utviklingen av språkferdigheter og forståelse for andres levesett, kulturer og livssyn. Bruk av språket ved å kommunisere med andre bidrar til at elevene tilegner seg ordforråd og øver ferdigheter i ulike sammenhenger. Språk utvikles bl.a. gjennom lek, opplevelse, læring, tenking, formidling og samhandling. Nye medier og bruk av språk på tvers av fag og emner inngår i hovedområdet.
Kompetansemålene i dette hovedområdet er todelt og synliggjør hvordan skolene enten kan arbeide etter introduksjonsmodellen eller progresjonsmodellen.
 
 
Kulturmøter
Hovedområdet Kulturmøter dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Bruk av språk i kommunikasjonssituasjoner er alltid knyttet til en kulturell sammenheng, på individ- og samfunnsnivå. Hovedområdet inkluderer også forskjellige kulturelle uttrykksformer som film, musikk eller tekster i forskjellige sjangre. Barn er ofte nysgjerrige på andre kulturer. Møte med kulturelle uttrykksformer fra målspråkområdene kan utvikle interesse, forståelse og toleranse og fremme innsikt i egne livsvilkår og egen identitet. Kommunikasjonsteknologi kan være en verdifull ressurs i språklæringen og kan brukes i møte med autentisk språk og knytte forbindelser med elever i andre land.
 
I dette hovedområdet kan det være naturlig å bruke norsk eller samisk i samtaler om kulturmøter og målspråket i forbindelse med autentiske språkmøtesituasjoner.
 
 
Timetall i faget
 
Timetall oppgitt i 60-minutters enheter:
 
BARNETRINNET
6.-7. årstrinn: 76 timer per år. Til sammen 152 timer (gjennomsnittlig 2 timer/uken)
 
 
Grunnleggende ferdigheter i faget
 
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I fremmedspråk forstås grunnleggende ferdigheter slik:
 
Å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig i fremmedspråk er sentrale ferdigheter i utviklingen av kompetanse i fremmedspråk og går igjen i kompetansemålene. Hovedvekten vil på dette nivået ligge på muntlig bruk av språk (å kunne lytte og snakke).
                     
Å kunne lese i fremmedspråk er en del av den praktiske språkkompetansen og innebærer å forstå, utforske og reflektere. Å utvikle leseferdighet i nye språk vil også bidra til å styrke leseferdighetene på tvers av språk og fag.
 
Å kunne regne i fremmedspråk innebærer å kunne bruke tall i dagligdagse sammenhenger.
 
Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk bidrar til å utvide læringsarenaen for faget. Det tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner gjennom muligheter for møter med autentisk språk. Elevene kan også anvende språket i flere autentiske kommunikasjonssituasjoner. Kritisk bruk av kilder, opphavsrett og etiske hensyn inngår også i faget fremmedspråk.
 
Kompetansemål i faget
 
 
Kompetansemål etter 7. årstrinn
 
 
Språk og språklæring (felles for begge modeller)
 
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
·         fortelle om sine språk og sin språklæring
·         gi eksempler på eget arbeid med å lære språk
·         gi eksempler på hvor forskjellige språk snakkes
·         samtale om situasjoner der det kan være nyttig å kunne ulike språk
·         se likheter mellom språk eleven allerede kan og nye språk
·         kjenne til strategier for lesing, lytting og muntlig bruk av språket
·         gi eksempler på ulike måter å lære nye ord og uttrykk på
·         eksperimentere med språklyder og forskjellige språks alfabet og tegn
 
 
Kommunikasjon (Introduksjonsmodell)
Mål for opplæringen er at eleven, på flere fremmedspråk, skal kunne
·         bruke språkenes alfabet og tegn
·         hilse, takke og presentere seg
·         forstå og bruke de mest  vanlige høflighetsuttrykkene
·         stille enkle spørsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål
·         forstå og bruke betegnelser på ukedager, måneder og årstidene
·         forstå enkle instruksjoner
·         forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egenfamilie og interesser
·         forstå og bruke noen tall i praktiske situasjoner
·         lese og forstå hovedinnholdet i korte tekster om kjente emner
·         skrive ord, uttrykk og enkle setninger
·         kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
·         bruke ord og uttrykk for å få hjelp til å forstå og bli forstått
 
 
Kommunikasjon (Progresjonsmodell)
Målet for opplæringen er at eleven, på ett fremmedspråk, skal kunne
·         bruke språkets alfabet og tegn
·         hilse, takke og presentere seg  
·         forstå og bruke de mest vanlige høflighetsuttrykkene
·         stille enkle spørsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål
·         forstå og bruke betegnelser på ukedager, måneder og årstidene
·         forstå enkle instruksjoner
·         forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser
·         forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
·         forstå hovedinnholdet i enkle muntlige framstillinger om kjente emner
·         lese og forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner
·         delta i dagligdagse samtalesituasjoner
·         bruke ord og uttrykk for å få hjelp til å forstå og bli forstått
·         skrive korte beskjeder og setninger som beskriver, forteller og spør
·         lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy 
 
 
Kulturmøter (felles for begge modeller)
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
·         samtale om egne kulturelle og interkulturelle erfaringer
·         utforske noen sider ved hverdagsliv, tradisjoner og skikker i ett eller flere land eller kulturer
·         oppleve og ta del i målspråkområders kultur gjennom bruk av tekst, bilde, film eller musikk
·         bruke digitale verktøy til samarbeid og møte med autentisk språk
 
 
Vurdering i faget
 
Vurdering i forsøket med faget fremmedspråk på 6. og 7. trinn følger vurderingsforskriften.