torsdag 20. mai 2010

17.mai i Bergen og litt til..

17.mai i Bergen sto absolutt til forventningene. Vi våknet til festsalutt fra Skansen kl.07. og der vi lå i Vågen hørtes det godt!! Vi tok en rolig morgen og frokost og gikk ut i byen ved 10-tida. Da var det allerede godt med folk i sentrum.(litt rart å feire 17.mai uten å kjenne et menneske). Ved Torgallmenningen startet Hovedprosesjonen, et flott opptog med mange aktøre. Vi gikk så over til Festplassen der Flaggtoget med barna gikk. Der var det også 4 flotte taler for dagen og det handlet ikke bare om Bergen:)Det var ellers fullt program hele dagen med kor, fallskjermhopping og mye mer.Relativt kjølig var det, men ikke regn!! Vi la også inn en tur med Fløibanen og ruslet ned igjen. Vi fikk også med oss en flott konsert i Korskirken med Bergen Kammerkor. Vel tilbake i båten fikk vi overraskende besøk av Ivar og Tone, foreldrene til Katrine som Nora bor sammen med i Trondheim. Kjempsekoselig.Vi ble med dem en tur hjem til Åsane før vi tok kvelden rundt midnatt!
18.mai var det tid for å forlate Bergen og vi hadde en relativt lang tur bl.a gjennom Alversundet og med kuling over Fensfjorden der Mongstad ligger (utrolig hva som dukker opp når en reiser sånn). Været var fint, men nordavinden er fortsatt sur.
Ved 18-tida la vi til i fredelige Eivindvik i Gulen kommune, et vakkert lite sted. Her hadde prost og Stortingsrepresentant Nils G.A.Dahl gjort mye godt for bygda på 1800-tallet. Vi fikk en flott tur rundt Prestegårdstien i kvedlssola. Det ble en utrolig stille og flott kveld, så vi satt på dekk til nærmere midnatt og nøt kveldslyset og hørte på gjøken.
19.5. var en ny, vakker morgen. Vi dro innom Gulating lagmannsrett, en viktig historisk plass og så på det flotte anlegget kunstner Bård Breivik laget,åpnet 2005
Vi hadde en frisk seilas over Sognsjøen ytterst i Sognfjorden med snødekte fjell som et flott bakteppe.Så gjennom et trangt sund der vi hadde vinden fra alle 4 himmelretninger i løpet av en time og ut i havgapet mot Alden også kalt "Den norske hesten", et landemerke for sjøfolk gjennom alle tider.Vi la oss som eneste båt på brygga der. I følge Losboka skal det bo 5 mennesker på øya, men vi så kun sauer og en ørn. Vi hadde en flott tur opp på toppen, 480m over havet med en fantastisk utsikt i 360 grader.
I dag gikk turen videre mot Florø. Etter en ganske frisk start, ble det så rolig at vi fant fram fiskestengene midtfjords og dro opp 2 flotte sei, kjempegøy!Vi droppet Florø og gikk rett til Kalvåg på Frøya utenfor Bremanger. Vi la oss som seg hør og bør på Knutholmen! En fiskerestaurant vi hadde hørt omtal, men i og med vi hadde selvfisket sei, ble det middag i båten på oss. Vi fant så fram syklene og tråkket til Nesje, stedet der Knuts oldefar, gamle Bernt Nesje kom fra da han vandret over fjellet til Biri på slutten av 1800-tallet. Det var 1mil å sykle på grusvei til det ytterste punkt på øya der sola går ned i havet og du "ser til England", der tok vi kaffen i ettermiddagssola, facsinerende. Vel tilbake i båten var det tid for å se om vi hadde nettkontakt noe som har vist seg mye vanskeligere enn forhåndreklamen til IceNett tilsa. Nå står jeg ute i døra for å få kontakt og håper den lar seg sende når jeg en gang blir ferdig. Knut sier jeg kanskje skriver litt langt, men med alle de fantastiske opplevelsene vi får del i nå, er det ikke enkelt å gi kortversjonen.