torsdag 17. mars 2011

Drag Reduction System i praksis

Videoopptak av den bevegelige bakvingen på Sauber C30

Drag Reduction System – DRS – er det kryptiske navnet FIA og FOTA har lagt på den nye, regulerbare bakvingen som innføres i Formel 1 i år.

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg synes den regulerbare vingen er noe tull, men det hjelper dessverre ikke. Sesongen starter med regulerbare bakvinger, og jeg må bare finne meg i det.

Det har vært mye usikkerhet i vinter omkring hvordan FIA ville legge opp den praktiske bruken av vingen, og førerne har etterlyst mer informasjon. Og nå har Charlie Whiting skrevet til teamene og informert om hvordan opplegget vil bli under Australias Grand Prix neste helg.

Reglene er slik at regulering av vingen er tillatt til enhver tid under trening og kvalifisering. Men under løpet kan vingen bare justeres for å foreta en forbikjøring, og bare innenfor fastsatte områder. Testene hittil tyder på at en bil vil få 10-12 km/t mer fart med vingen i åpen posisjon, enn når den står i normal, lukket stilling.

DRS i praksis
Whiting opplyser at avstanden til bilen foran vil bli detektert av en føler i asfalten like før bilene kommer ut på rettstrekka. Hvis en bil er mindre enn ett sekund bak en annen, vil føreren få et signal på rattet om at hans bakvinge er «armert». Likevel kan føreren bare aktivere vingen når han har passert et bestemt punkt på rettstrekka. Dette punktet vil sannsynligvis bli 600 meter før bremsepunktet til neste sving, men kan bli flyttet etter at man har sett på dataene som er samlet inn under trening.

Til informasjon for både førerne og oss som ser på, vil det bli oppmerket en linje på banen som viser stedet hvor avstanden mellom bilene blir målt, og en annen linje som viser stedet der vingen kan aktiveres. TV-selskapene vil også få et signal hver gang en bil får «godkjenning», og denne meldingen skal vi seere også få opp på skjermene våre.

Withing passet også på å nevne at ideen til den justerbare vingen kommer fra FOTA – altså fra teamene selv. Jeg synes det sier en del om hvor usikre FIA er på om systemet vil bli en suksess. De synes sikkert det er greit å ha sagt fra, slik at FIA slipper å få skylden hvis systemet flopper.

På Albert Park i Melbourne er det nok liten sjanse for at DRS vil fungere særlig bra. Banen har bare en rettstrekke der systemet kan brukes, og den er heller ikke spesielt lang. Dessuten ender den i en vanskelig sving, så det er lite som innbyr til å gjøre forbikjøringsforsøk her.

Men det er jo mulig at man får DRS til å fungere som planlagt etter hvert, og andre baner kan jo være bedre egnet enn Albert Park. Jeg synes uansett at dette er unødvendig og kunstig leamikk, som gjør Formel 1 vanskeligere enn nødvendig for folk flest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar