Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volkswagen Caravelle 1,9 TDI, 8 seter PRØVEKJØRT: Er du lei av stableproblemer i trange personbiler? Da bør du se nærmere på nye Vokswagen Caravelle. |
||||||||||||||||
Først publisert i BIL 6 - 2004. Forrige generasjon “folkevognbuss” hadde den påkostede Caravelle som personbilregistrert flaggskip, mens dagens Caravelle er en mindre påkostet utgave av nye VW Multivan. Vi kan nærmest kalle det en personbilregistrert Transporter. Men selv om bilen er mer nøktern enn toppmodellen, er det fortsatt en gedigen bil. I forhold til Multivan skiller Caravelle seg ut med enklere interiør, plast på innsiden av dørene, samt ulakkerte støtfangere og speil. Mot et tillegg i prisen får man også her lakkerte fangere og speil. Caravelle kan leveres med diesel- eller bensinmotor. “Vår” bil hadde en 1.9 TDI-motor med 105 hester og et dreiemoment på 250 Nm. Ingen racerbil, men motoren jobber allikevel forholdsvis uanstrengt. Spaken for å betjene en femtrinns manuell gearkasse er montert på en konsoll på dashbordet og er svært lett å betjene. Det store fortrinnet til bilen er den enormt rommelige plassen, samt at man sitter høyt og har god oversikt. Selv med åtte voksne personer er det godt med bagasjeplass igjen. Trenger man ikke alle sitteplassene kan de to radene med passasjerseter vippes fram, eller løftes ut fra bilen. Men de er tunge og krever mer enn én person når dette gjøres. Vi har tidligere kjørt Multivan og oppfattet den som støysvak, Caravelle har noe mindre støyisolering og motorstøyen er mer hørbar enn vi setter pris på i en bil til nesten en halv million kroner. Vokswagen Caravelle 1.9 TDI:
|