Ideer

Hvordan kan din bedrift legges merke til?


Hvordan kan du bli lagt merke til uten å overskride markedsføringsbudsjettet? Noen tips fra finnalle.no!
Bedrifter med små eller ingen markedsføringsbudsjett trenger ofte all den hjelpen de kan få.

På denne siden skal vi prøve å gi noen tips som forhåpentlig vis viser seg å være nyttige for ditt firma.

Delta i online markedsføringsgrupper - Søk på eks. twitter og andre sosiale nettverk etter grupper som diskuterer markedsføring, her er det ofte mange gode tips å hente.
(de fleste av de gode er engelskspråklige, men det burde være overkommelig for de fleste av oss)

Kontakt og send informasjon til bloggere - Forfattere av blogger er ofte på jakt etter innhold. Finner du en blogg som skriver om noe som er nærliggende dine produktere eller tjenester, kan det være lurt å sende de en mail med beskrivende informasjon. Muligheten for at dette ikkeplukkes opp av bloggeren er selvfølgelig til stede, men går en gjennom er dette fortsatt god og gratis markedsføring.

Få eksisterende kunder til å hjelpe deg med å få nye kunder
- Muligens det kan være en god idè. Her kan det tilbys rabatt o.l til eksisterende kunder som får nye kunder til å handle hos deg!
Gi gratis og nyttige råd til dine kunder – Innholdet burde være relevant til virksomheten og kan innholde tips, hint og annen nyttig informasjon.
(omtrent som denne bloggen, der vi prøver å gi deg nyttige og gratis markedsføringstips)

Besøk ditt eget nettsted – Prøv å se din egen hjemmeside slik dine kunder ser den, se etter måter som gjør hjemmesiden mer brukervennlig og UpToDate.

Finnalle tips og råd.

Her vil finnalle.no gi tips og råd til online markedsføringskampanjer, dette uten å presentere våre egen produkter eller tjenester som løsningen. Tanken er at denne siden skal kunne gi deg som ønsker å markedsføre ditt firma noen tanker og ideer om hvordan dette kan gjøres på egenhånd enkelt og billig. Så langt det lar seg gjøre vil finnalle.no prøve å presentere gratis alternativer som kan gi ditt firma eller din nettside mer trafikk.

Vi håper denne siden kan gi deg noen nyttige tips og råd på veien. Følg oss på twitter for oppdateringer.

Finnalle.no tips 1: Gratis markedsføring hos Facebook.

En god og gratis idé er å opprette en gratis bedriftsprofil på Facebook.
Opprett bedriftsprofil på facebook her. I dag er over 2 millioner nordmenn på Facebook, og stadig flere bedrifter ser nytten av å integrere sosiale medier som en naturlig del av markedsmiksen
Det finnes selvfølgelig både fordeler og ulemper med dette, men vi er overbevist om at fordelene av denne profilen veier tyngre enn ulempene. Nedenfor følger både plusser og minus ved å bruke Facebook i bedriftssammenheng.

Noen av fordelene:
1) Facebook er gratis og opprette og drive profilen.
2) Tjenesten krever lite teknisk kunnskap for å driftes.
3) Du har muligheten til å nå personer som allerede interesse for deg og ditt produkt.
4) Dine kommende kunder vil stoler mer på venner og kjente enn på budskaper fra bedrifter.

Noen ulemper:
1) Krever at det settes av tid. Tjenesten må følges opp jevnlig .
2) Inntil ditt firma har fått mange ”følgere” må du selv stå for publisering av innhold.
Om du velger å registrere ditt firma på Facebook vil du sikkert erfare flere fordeler og ulemper enn det som står her, men når denne kanalen er gratis å bruke så ville det vært dumt å ikke benytte seg av den muligheten.

Finnalle.no tips 2: Gratis markedsføringskanaler (6.stk)

1) Facebook som nevnt over.
2) Twitter - har vokt enormt i løpet av de siste årene. For bedrifter er dette en utrolig effektiv markedsøringsplatform.
3) Egen blogg - selv om mye av fokuset i dag er rettet mot sosiale nettverk, vil blogg fortsatt tilby stor markedsføringsverdi for en billig penge (les gratis). Har du egen hjemmeside annbefaler vi deg også å lenke til bliggen fra din hjemmeside.
4) LinkedIN - det sosiale nettverket som er næringsrettet. Dette er litt som facebook men for fagfolk. Tjenesten teller ca 50 millioner brukere.
5) Delta på andres blogger. Ikke se på dette som bortkastet tid som du heller ville benyttet på din egen blogg. Husk at det tar tid å bygge omdømme og etablere din troverdighet, det er ikke sikkert at alle kommer til deg i starten. Noen ganger må du selv legge ned tid og arbeid for å bygge din egen troverdighet.
6) Multimedia (Youtube) – Video, lyd og bilder kan for noen bedrifter være litt mer komplisert å gjennomføre, men gevinsten kan være stor. Dette er innhold som ofte deles rundt på nettet, da er det jo fint om innholdet som deles er ditt!

Finnalle.no tips 3: Gratis registrering i Google Maps

Millioner av markedsføring søker på Google maps hver dag, så en gratisoppføring her vil uten tvil gjøre at potensielle kunder som søker i google maps vil kunne finne deg og ditt firma.
Her kan du opprette en gratis firmaprofil med utdypende informasjon som adresse, åpningstider, bilder, beskrivelse o.l
(registrer ditt firma på google maps)