NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

tirsdag 29. juni 2010

Trening videre!

Nå er det slutt på å sutte på NM sukkertøyet.. Jeg er nå i Åndalsnes for å trene,slappe av og sykle ritt til uka.

Idag har jeg syklet en halvhard økt opp Trollstigen. Veldig bra klatring bare synd den ikke er lengre eller flere av den på en runde. Her går Trollstigerittet til helgen hvor jeg skal teste meg mot Arvesen. Det blir nok i overkant tøft men skal hvertfall prøve..

mandag 28. juni 2010

NM Uka 2010

Da har jeg forlatt Trondheim og skal igjen begynne med bloggingen. NM for meg i år var en fantastisk opplevelse.

I år startet sesongen med mye dårlige resultater og skader. 14 dager før Terrengsykkelrittet var formen helt fryktelig. Jeg la om treningen litt, spiste annerledes samt tenkte litt annerledes. Da ble 4 ritt plukket ut med NM som hovedmål. Raumerrrittet, Terrengsykkelrittet, Nordisk Mesterskap og NM. Når jeg da sitter igjen med 2,2,1 og 1 plass på disse rittene er jeg fantastisk fornøyd.

NM rundbane har for meg i 5 år vært det største målet samt det største jeg syntes man kan vinne i Norge. Er noe spesiellt å bli Norgesmester. Jeg har aldri klart dette før da det alltid har skjedd noe. I år var jeg klar og fokusert som jeg aldri har vært. De siste 2 ukene har jeg faktisk sagt til meg selv flere ganger før jeg sovner at jeg er best. "jeg er best" "jeg er best". Hørtes jo helt dust ut men det funket.

Når jeg sto på start i NM var jeg inni meg totalt innstilt på at jeg skulle vinne. Jeg var i form, spist riktig, vekten på meg var bra (69kg på 189 cm) og sykkelen er det beste man får. Jeg viste også at det kom til å stå mellom meg og Ola. Jeg merket riktignok fort at jeg var sterkere enn Ola selv om han kunne løypa en del bedre. Jeg hadde egentlig ganske bra kontroll på seieren hele rittet. Iløpet av de 2 timene var det ca 10 sek jeg var ufokusert og da sklei jeg på en rot. Har aldri klart å være så fokusert som i de 2 siste rittene.

Den følelsen å komme over mål mot noe du har satset på i 5 år var helt enorm!! Er det sykeste jeg har opplevd. En helt rå følelse av at man har fått til det man skal. Etterpå fikk jeg riktignok en helt vannvitig utladning. Dette gjorde at jeg ikke orket å kjøre Landveisrittet.

Av andre Norgesmestere i Trondheim syntes jeg det var skikkelig kult med Lars Ragnar Manengen på maraton, LInda Wibe larsen på maraton hun hadde faktisk blitt nr 15 i menn elite. Lene var moro men syntes også det var kult av Elisabeth Sveum å prøve og stikke fra Lene fra start. Tøft!

fredag 25. juni 2010

Skjer lite på bloggen.

Det er lite oppdateringer pga dårlig nett og oppladning til NM felles start.

Kommer mere til uka.

PS Trollsigerittet er om 1 uke....

mandag 21. juni 2010

Champione!!!!



Er så fantastisk deilig og endelig være Norgesmester etter å aldri ha fått det til i NM i de 5 årene jeg har syklet i elite. Treningen, kosthold og alt annet har fungert veldig bra i det siste.

Mere kommer nå skal jeg ut og ta en velfotjent feiring...

NORGESMESTER 2010!

Ole-Christian vant i dag NM rundbane i Trondheim. Dette var en etterlengtet seier og han var utrolig lettet og glad når jeg snakket med han istad. Lagkameraten Karl-Henrik Nordbakken vant 15-16 års-klassen med god margin og er dermed Undomsmester. Med andre ord: En utrolig bra dag for Raumerrytter!

Ole-Chr kommer selv tilbake med mer så fort han har tilgang på internett.

Hilsen Ida

søndag 20. juni 2010

Rolig på Bloggen!

Har vært litt rolig på bloggen for min del da jeg befinner meg i Trondheim for å kjøre NM imorgen (mandag).

Maraton gikk på lørdag uten meg på start, for når maraton og rundbane blir lagt med kun en dag imellom må man prioritere. Men NM ble veldig velfortjent vunnet av Lars Ragnar Manengen. Han har vunnet alle ritt utenom et hvor han ble nr 2! Så gøy at han har et år i trøya.

torsdag 17. juni 2010

Treningsprogram mot Birken!!

Er flere som har lurt på om jeg kan legge ut noen eksempler på treningsprogram mot Birken. Dette skal jeg nå gjøre da for 2 typer grupper. De som trener 5-8 timer i uka og de som trener 10-15 timer i uka. Planen er da og legge ut et eksempel helt frem mot Birken fra 1.Juli. Jeg har ikke laget noe enda og det er ikke gjort på 1-2-3 men som sagt skal være klart før 1.Juli.

Program som jeg da lager kan være en pekepinn på hvordan man kan trene. Men alle er forskjellig, men samtidig mener jeg at ikke trening for mosjonister er så fryktelig vanskelig som mange blader her og der skal ha det til. Det går i formler og regnestykker som om det var romforskning. En ting har de fleste felles de bør få bedre kondisjon!. Fleste parten jeg kjenner som er bra mosjonister kjører for rolig på intervallene/hardøktene! Dette av flere grunner, trent for mye halvhardt, jobbet for mye osv. Er ikke alltid man skal presse igjennom økter fordi man har tenkt det.

En ting dere kan starte med frem mot jeg får opp oppleggene er igjen som skrevet før i bloggen:

Hva er du dårlig til?

Klarer du å trene hardt nok alene på de harde øktene eller bør du finne deg noen å sykle sammen med?

Spiser du rikitg? Hele dagen?

Er du tung og vil ned i vekt. Isåfall bør du begynne snarest slik at man går sakte men sikkert ned. Trenger du hjelp til dette ta kontakt.

Hva er du god til?

Osv. Tenk litt over det. Hvis det er et punkt i Birken du ramler av/sliter hver gang så kanskje gjøre noe med det før Birken i år?


DA får jeg begynne å skrive et lite treningsopplegg!!!

Et lite tips!

Kom over en side på terrengsykkel.no. Syntes dette er så veldig imponerende og vet at veldig mange der ute har carbon rammer som knekker ved sammenstøt. Mange av de reprasjonene jeg har sett har ikke vært pene. Og når man har en sykkel til mange mange 1000 kroner så skal det se bra ut.

Han her derimot gjør det skikkelig kan det se ut til Jeager liteseat

PS. Jeg har ikke prøvd selv kun sett på bildene.

onsdag 16. juni 2010

På scott sine internasjonale sider.

Er ganske fornøyd med å være på Scott sine internasjonale sider under nyheter. :-)

http://www.scott-sports.com/us_en/news/bike

http://www.scott-sports.com/us_en/news/bike/2563/1st_at_scandinavian_championships

Mere om neste års råeste!

Scott Scale 899 from Wielernet on Vimeo.

mandag 14. juni 2010

En liten påminnelse!

Møter mye mosjonister og elite utøvere fro den del. De trener og trener og trener uten at det skjer noen ting. Det er ikke den som trener flest timer som kommer først i mål. Det er hva du gjør på disse treningene. Samtidig teller masse andre faktorer inn noen er teknikk, ernæring, psyke, taktikk. Her er det om å gjøre og kjøpe seg lettest stivest mulig sykkel og trene så beina står rett ut året rundt. Så venter man år etter år på at beina skal bli gode.

Syntes du at du får lite igjen for treningen du gjør så evaluer det du driver med:

1.Hvor sliter du mest?
2.Spiser du rikitg?
3.Er du tyngre enn du bør være?
4.Hvordan er totalt belastningen? Ikke hva du trener men iløpet av en HEL dag.

Når du skal se på dette så vær ærlig med deg selv. Da vil du få noen svar hva du bør gjøre. Feks sliter du teknisk så kjører du ikke med stiv gaffel og lette dekk. For da er du dømt til å misslykkes. Da er kanskje (helt sikkert) en lett fulldemper best for deg.

Har du et skikkelig lag med spekk rundt magen og du sliter i bakker så prøv å få vekk dette ved å legge om kostholdet. Trener man 8-18 timer i uka og er lett overvektig er det noe man i de fleste tilfeller kan gjøre for å gå ned. Og anntagelig er det ikke så mye som må gjøres.

Har du en stillesittende jobb, aktiv jobb, familie osv som tar krefter så må du trene mindre.

Jeg syntes generellt at folk trener veldig mye. Selv ligger jeg nå i sesongen på rundt 15 timer i uka. Jeg har perioder med mere trening, men slik det er nå med mye ritt så er jeg sjelden over 15 timer. I et innlegg for et par år siden så jeg noen som mente at det var urettferdig at elitemosjonister som bare trente 15 timer i uka måtte kjempe mot eliten som trente 20-30 timer i Birken. Selv de beste ligger ikke på 20-30 timer i uka under ritt sesongen slik jeg har skjønt.

Noen tanker om gårsdagens ritt..


Idag har vært en bra dag. Men har tenkt over et par ting som anntagelig Dansken tenkte over også. Landslaget har vært nedover et par ganger å kjørt landslag i Danmark. Ingen av gangene har jeg blitt tatt med, ei heller i årene som har vært. Så kommer Klaus Nielsen som er den beste dansken og har vunnet mot våre "beste" hver gang. Men da han kommer til Norge så er det en figur med navn Fagerli som kjører fra ikke en gang men 2 ganger iløpet av rittet og er langt foran alle andre..

Er digg for min del da jeg har blitt oversett fra forbundet helt fra jeg startet å sykle og da kunne slå han som har vært "malen" for de norske rytterne i Danmark er utrolig deilig..

søndag 13. juni 2010

YESSSSS!! Seier! Nordisk Mester.


Etter en del andre plasser i de siste rittene var det idag yber digg med en seier. Gjorde det ikke noe mindre digg at dagens
N-cup ritt var Nordisk Mesterskap og Uci cat 2 ritt. Før start var Klaus Nilsen den store favoritten til seier. Han var også den som var desidert best ranket på forhånd.

Jeg og Klaus kom tidelig ifra før jeg kjørte sakte men sikkert ifra.. Jeg ledet med 40 sek når det var igjen 3 runder, men da klarte jeg å skli og miste ned kjede foran. Når jeg kom meg på igjen var Klaus rett bak og han trudde anntagelig at jeg hadde fått skikkelig hammern. Han støtet med en gang men jeg bare hang med ganske greit. Ut på nest siste runde ble det litt "fight" mellom oss da jeg skulle forbi og han presset meg, jeg presset han osv. Det endte med at jeg lot han ligge foran en halv runde før jeg banket ifra på en slette.

Kjørte så inn til seier 40 sekund foran Klaus Nilsen og ca 4 min foran Ola Kjøren. Ble ganske store tidsdiferanser nedover på listene idag.

Ellers så kjørte lagkamerat Karl Henrik Nordbakken som bare det idag også og vant 15-16 år foran Fredrik Fang Lilland.

Vet det er flere som følger bloggen som er utstyrs glade :-)

Dagens oppsett var som følger:
Scott Spark RC med:
Tufo Colibri hjulsett
Tufo XC 4 dekk
11-36 kassett bak
39-26 utveksling foran
DT gaffel og Sram XX utstyr.

Resultater

lørdag 12. juni 2010

N-cup terreng tempo Bærum.

I helgen kjører jeg norges cup i Bærum og svelvik som oppkjøring til NM samt få litt N-cup poeng så jeg ikke står sist i NM.

Idag var det en nyvining i Norges cupen runbane nemelig bakketempo. Det var ikke noe brutal bakke, men den gikk i steg oppover i underkant av 4 km.

Jeg følte meg ganske bra idag og kjørte inn til en 2.plass. Følte det gikk fort på grusen men surra det litt til i terrenget. Men alt i alt veldig godt fornøyd. Tempo er en spesiell øvelse, hele tiden kan man ta i litt til det bare spørs hvor vondt man vi ha det.

Resultater:

1 Kjøren,Ola Team Fokus Danica 12:59,72 + 00:00,00
2 Fagerli,Ole Christian Raumer Rytter SK 13:07,01 + 00:07,29
3 Austad,Håkon Asker Cykleklubb 13:09,13 + 00:09,41
4 Hovdenes,Anders Team United Bakeries 13:49,05 + 00:49,33
5 Kippernes *,Henrik Hollingsæter Team Fokus Danica 14:02,00 + 01:02,28
6 Gravdal *,Andreas Jermstad Team United Bakeries 14:04,00 + 01:04,28
7 Nesteby,Knut Erik Brumunddal SK 14:13,71 + 01:13,99
8 Dahlsrud,Thomas Bærum OCK 14:21,49 + 01:21,77
9 Granberg,Lars Vindafjord SK 14:21,78 + 01:22,06
10 Sæter *,Erik Trondhjems VK 14:36,58 + 01:36,86


Mest imponert er jeg riktignok av lagkamerat Karl Henrik som hadde 5. beste tid totalt. Det er strekt av en i klasse 15-16 år. Her kjørte også nr 2 og 3 bra. Så ser ut som det kan komme opp noen unge i årene som kommer som kanskje kan hevde seg ute.

1 Nordbakken,Karl Henrik Raumer Rytter SK 13:50,08 + 00:00,00
2 Augdal,Eirik Sverdrup Ringerike Sykkelklubb 14:10,72 + 00:20,64
3 Liland,Fredrik Fang Romeriksåsen SK 14:31,76 + 00:41,68

torsdag 10. juni 2010

AI AI AI bare å spare!

For de som følger med på forumer og nyhetssider har fått med seg at scott kommer med div nye modeller neste år. Her er det bare å spare for de som skal ha det råeste i 2011. En av nyhetene er en ny hardtail på under 900 gram... Her er noen bilder hentet fra http://www.bikeradar.com/news/article/scott-2011-launch-superlight-new-scale-and-genius-lt-185-26475



Gjort små forandringer på bloggen!!

Bloggen kommer til å fortsette som vanlig fremover. Men har fått masse gode tips om hva jeg skal skrive om. Kommer blant annet til å lage treningsprogram for diverse nivåer og masse annet spennede. Så følg med fremover.

Ellers har jeg gjort om et par små ting på bloggen. Øverst er det nå lagt inn et søke felt for bloggen. Dette fordi det nå begynner å ligge mye info i "arkivet" på bloggen. Så lurer du på noe kan det hende jeg har skrevet om det før..

Har også lagt inn slik at mine twitter meldinger kommer direkte inn på siden her. Dette for å få en enda mere levende side. Jeg er en ganske ivrig twittrer og skriver ofte her hva jeg har trent idag osv..

Ellers har det kommet inn en Herbalife logo nederst på siden. Jeg skal nå begynne å selge Herbailfe samt hjelpe til med kosthold/trening for kundene mine. Jeg har nå brukt produktene en stund og er kjempe fornøyd så har da bestemt meg for å selge produktene til andre som vil prøve. I forbindelse med dette kommer jeg til å holde kurs om trening/kosthold. Dette kommer jeg tilbake til. Det med kurs kommer litt ettersom jeg får tid.

Uansett forstett å følg bloggen, det kommer ikke til å bli dødt her..

Helt til slutt har jeg klippet ut en kommentar for de som ikke har sett den. Da jeg syntes den var kul:

Petter sa...
Hei Ole Chr.

Fulgte tipsene dine både vedr. trening frem mot rittet og selve gjennomføringen. Hadde kongebein på lørdag per slo fjorårets tid med over 30 minutter.

Du vet tydeligvis hva du snakker om ;)

Gratulerer med knallsterk 2. plass!

onsdag 9. juni 2010

Farrisrunden guide!

Jeg har tideligere lovt at jeg skal komme med guide mot de store rittene. Selv skal jeg ikke kjøre Farrisrunden (pga N-cup) og har ikke kjørt den siden 2006. Men er bare en som har kjørt fortere enn meg rundt løypa der da jeg ble slått av Austad i siste kneika inn mot mål. Siden det er noen år siden jeg har kjørt husker jeg ikke så mye detaljer men litt husker jeg:

Dekk:

Du bruker akkurat det samme som på andre marathon ritt som Raumerrittet, Birken osv. Continental Race King, Maxxis Aspen, Tufo XC 2 plu (tubular), Specialized Fast track eller Renegade er dekk jeg ville valgt. Men som sagt her funker det meste da det er mest grus og asfalt. Dekk som ruller bra er derfor viktig.

Løypa:

Løypa består stort sett av grus og asfalt. Blir det vått er det riktignok en del sugende partier her og der i terreng. Men det får man ikke gjort noe annet med enn å trå på...

Det som derimot er viktig med farrisrunden er å finne en gruppe å ligge sammen med etter 20 km. Frem hit går det små kupert stort sett på grus. Men etter 20 km til 30 km kommer du ut på et langt ganske kjedelig asfalt strekke. Her er det viktig å ha en gruppe å kjøre sammen med for å spare krefter. Her har det en lei tendens til å være motvind. Her er det vikitg å fylle opp. Drikk og spis godt for når du går av dette asfalt strekke så skal du inn i en lang ganske hard grusbakke. Denne trur jeg er nesten 5 km så har man ikke banket på for mye alene på asfalten og har krefter her kan man ta mye.

Kjør ditt eget tempo opp her. Når du kommer til toppen går det utfor for så og få en kupert oppover bakke i noen km igjen. Så går det små kupert inn mot mål.

Så altså ikke bæng til for mye fra start og hvertfall ikke tøff deg med å kjøre fra en gruppe på asfalten. Da kommer de og "tar " deg opp bakkene fra 30 km og inn. Er på 30 km det starter..


Ellers er det bare å kjøre på. Husk å drikke og spise godt. Da man får asfalt partier med javne mellomrom bruk gjerne disse til å få i deg næring. Farrisrunden går for å være ganske hard. Grunnen til dette trur jeg er at man starter for hardt og da blir dette rittet tøft.

Lykke til...

Nye hjul på plass!


Igår kom en pakke jeg har ventet på. Colibri hjul fra Tufo. Det er det jeg og gutta i Team Kalas i svergie skal bruke som ritt hjul. Hjulene er strøkene med DT swiss 190 nav, Sapim CX ray og carbon felg. Med en vekt på under 1200 gram blir dette en skikkelig racing pakke. Greit 1200 er ikke så sykt lett mere, men total pakka med dekk blir lett. Veide de igår og med dekk veier de 2100 kg!! Dette altså med dekk som kan brukes Hardt samt ruller bra.

For å ta et eksempel:

Tufo Colibri med XC 2 plus =2100 gram

Skal man kjøre med vanlig dekk så må man ha lette hjul for å komme ned i samme vekt:

Race king 2.0 480 gram x 2= 960 gram
Slanger 100 gram x 2 = 200 gram
Da er man alt oppe i 1160 som du da ser skal man ha LETTE hjul for å komme ned i 2100. Selv om mn bruker guffe må man ned i hjulsett på 1 kg for å matche Pariser.

Gleder meg veldig til å prøve de til helgen på bærum og Svelvik. Er spent på hvordan de funker. De hjulene jeg har brukt til nå fra Tufo har veid 1350 gram. De har riktignok tålt mye mere enn jeg hadde trudd. Så håper og trur at disse er like lette.

Til info så selger jeg Tufo hjul og dekk for Original as.

tirsdag 8. juni 2010

Kramper!! AUUUUU!

Mange sliter med kramper i sykkelritt, hva er så grunnen til dette. For å være ærlig så kan jeg ikke svare helt på det da jeg ikke er utdannet innefor dette feltet. Lærte lite om kramper når jeg utdannet meg som helikopterteknikker. Men det kommer gjerne av mangel på væske, salter eller stive muskler. Jeg skal skrive litt om ting jeg har testet og hva jeg har hørt fungerer.

Mitt første møte med krampe begynner å bli en del år siden, men har ALDRI hatt så fryktelig kramper senere. Jeg skulle starte i et enduro ritt med moto cross sykler i svergie. Før start var det 35 grader vi skulle kjøre i 2 timer ++. Nå har vi rimelig mye klær, hjelm, beskyttelse i moto cross. Om ikke det var nok hadde de funnet ut at vi skulle trille syklene siste 500 meter før start for å hindre snikking. Allerede ved start var jeg gjennomvåt av svette. PANG og starten går... Husker folk lå rundt i løypa å spydde med kramper. Pingler tenkte jeg akkurat der og da, men de fikk hevn.. Etter 2 timer kjøring og kanskje en halv liter væske underveis fikk jeg krampe slegga når jeg satt meg i bilen. Uansett hva jeg rørte på høgg det til. Selv i lilletåa. Jeg måtte ligge på tvers i bilen og bli løftet ut etter noen timer. Å knekke bein er mindre vondt. Etter den gang drakk jeg alltid 5-10 liter dagen i dagene før de store enduro løpene.

Men nok om det hva kan hindre dette lille Hælvete.

1. For det første drikk mye vann hver eneste dag! Ikke bare de dagene før ritt, vann er sunt uansett. Jeg drikker også for lite vann til tider men når jeg drikker nok så føler jeg meg mye freshere.

2. Drikk litt ekstra uken før de viktige rittene, men pass på å ikke drikk store mengder uten at du får i seg mineraler og salter. Du vil ikke skylle kroppen rein for dette.

3. Er man stiv får man lettere krampe er min erfaring. Så tøy ut. Om ikke hele tiden ta noen skipper tak med javne mellomrom.

4. Finnes mange "vidunder" middel en av disse er Ringer+. Selv har jeg veldig god erfaring med dette. Da drikke det før og under ritt. Eneste ulempen med Ringer er at de er dyre, men til viktige ritt syntes jeg du skal ta deg råd. Vet om mange som syntes dette funker utmerket og som har sliti mindre med kramper.

Man kan også ta diverse salt tabletter, magnesium osv. Crampix skal også funke mot kramper da det er omtrent det samme som man svetter man tilfører. Jeg syntes crampix er ganske så bra. De kommer på små delbare tabletter. Jeg tar å deler disse og tar pulveret sammen med sportsdrikk jeg drikker under ritt.


5.Drikk mye og få i deg bra med næring underveis i ritt. Selv blander jeg i crampix/Ringer eller farris på flaskene når det er varmt for å få i meg mere salter. Enkelte sportsdrikker feks Squeezy har en egen drikk for deg som sliter med kramper. Har ikke testet denne nok til å si om det funker eller ikke.

En ting derimot jeg har brukt som jeg syntes funker er de flytende magnesium ampullene til Multipower. Ta et par sånne under rittet.


Men det viktigste uansett er å være trent for det og ikke åpne over evne.

mandag 7. juni 2010

Takk for alle positive tilbakemeldinger!


Jeg møter hele tiden folk som syntes bloggen min er lærerik og bra. Takk for det....

Men for å få den enda bedre vil jeg gjerne vite hva lurer DU på?
Lurer du på noe så kan du være sikker på at en annen lurer på det samme. Så send meg en mail på olechristianfagerli@gmail.com så skal jeg svare etter best mulig evne og legge ut svaret her evnt skrive noe om emnet.

Bloggen vokser og vokser for hver dag som går, noe som er veldig hyggelig samt motiverende til å legge mere arbeid bak det jeg skriver.

Så fortsett og følg med!

Ole Chr Fagerli

Ta en helg på vestlandet i sommer!

Eller Åndalsnes for å være mere presis. Jeg var med på Trollstigerittet ifjor og det var kanskje den beste ritt opplevelsen jeg hadde ifjor. Fin natur, koselig arrangment, tøff bakke. Dette er noe man bør være med på og som man kan ta med hele familien på. I år er det også et større program slik at man får mere ut av helgen.

Trollstigerittet 3. Juli:

20 km tur-ritt og aktiv ritt, landeveg bakkeritt,
fellesstart kl. 1500.

Start: Åndalsnes Samfunnshus.

Det blir master til Åndalsnes Camping.

Mål: Trollstigen Fjellstue, stigrøra.
Trimklassen starter fra kl. 13:30 - 14:30.
Løypetrase:

13 km flatt, deretter 7 km stigning 1:10. Viser til kart på www.raumask.com
Klasseinndeling:
Nasjonalt ritt klasser 11-16 år, turritt 17år og eldre. Egen trim-klasse.

Film fra rittet ifjor:



Isfjorden rundt 4. Juli:

36 km turritt terreng, 25 km aktiv klasser terreng, fellesstart kl. 13:00
Trimklasse starter fra 11:30 - 12:30. Kort løype 25km.

Start/Mål:
Isfjorden Skole, Isfjorden.

Løypetrase:
Variert underlag med asfalt, grus, skogveier og litt terreng. Alle kritiske partier og retningsendringer er behørig merket i løypa. Viser til kart på www.raumask.com

Klasseinndeling:
Nasjonalt ritt klasse 11-16år og turritt fra 17år og eldre.


Tour of Norway for Kids:

3. Juli er også start datoen for Tour de France. I den forbindelse har Åndalsnes det første Tour of Norway for kids i Tour de France ukene.

Samme dag som Orbea Trollstigrittet arrangeres også
Tour of norway for kids på Åndalsnes.

Informasjon og påmelding til dette arrangementet gjøres
via www.tourkids.no
Dette rittet startet Lørdag 03.07.10 kl. 12:00

Start/Mål:
Åndalsnes Samfunnshus.
Løypetrase:
Rundløype i Kongensgate og Ringgata.

søndag 6. juni 2010

2 plass i Raumerritttet



Nok en andre plass i Raumerrittet, men når det var bak en kamerat så fårn vel si seg fornøyd ;-) Raumerrittet i år var en veldig bra opplevelse noe alle de jeg har snakket med er enig i. Fint vær, koselig folk og bra arrangert.

Før start hadde jeg på følelsen hvordan det skulle gå og vi hadde vel egentlig pratet om det at det var bare å gi gass fra første terrengparti. Som sagt som gjort og de fleste bare raste av. Ut kom jeg, Manengen, Darvell og Nilson. 2 siste fra Svergie for Raumerrytter. Vi 3 samarbeidet bra opp mot gruvlia, men det gikk fort og jeg merket at Lars Ragnar var sprek. For egen del fikk jeg det opp mot Gruvlia og var redd Raumern i år ikke skulle komme til å gå så bra.

Ned Gruvlia kom Lars Ragnar ifra med meg på hjul. Da ga Lars GASS og jeg hadde mere enn nok med å følge med. Lars Ragnar har et par km/t ekstra iforhold til meg på slike sletter. Når vi rundet Råsjøen skjønte jeg at her har jeg 2 valg:
1. Prøve å følge med Lars R men da mest sannsynlig gå på en smell eller bli nr 2.
2. Kjøre sammen med Darvell og få litt roligere å komme på pallen.

Det ble nr 2. Jeg fikk da drikki og spist mens jeg ventet på Darvell og Lars Ragnar bænga på videre. Jeg kom meg etter å ha spist og drikki, men Lars Ragnar tok vi aldri igjen.

Jeg og darvell kjørte sammen til Hellrud hvor jeg kjørte fra Darvell opp mot parkeringsplassen og ble nr 2.

Darvell 3 og Nilson 4. 4 scott på topp samt 3 raumerryttere topp 4. Var en veldig gøyal pall, jeg og Lars Ragnar samarbeider mye på ritt og er gøy når vi står som nr 1 og 2. Er ikke mange jeg syntes det er greit å bli slått av og Lars Ragnar er en av de få. :-)

Så nok en god helg av meg og ikke minst scott syklistene.....

fredag 4. juni 2010

torsdag 3. juni 2010

Da er Raumern her igjen..

Da er det litt over en dag igjen til rittet. Det som er gjort er gjort og lite man får gjort med formen nå. Imorgen (fredag) så gjelder det å drikke javnt igjennom hele dagen. Ha med deg en drikkeflaske med vann på jobb slik at du får i deg væske hele dagen. Det er egentlig det viktigste imorgen samt ikke stresse rundt med alt mulig rart.

På rittdagen så er det meldt bra vær så ha med deg godt med drikke og møt opp tidelig til start. Jo lengre frem du står jo enklere vil starten bli. Kommer du langt bak så blir det fryktelig trekkspill og rykking. Er man foran fra start så går det faktisk mye lettere. Når man har kommet ut på asfalten så er det få av de første som vil bruke for mye krefter og dra så da går det javnt til man kommer til grusen. Er man bak derimot så prøver alle å kjøre seg lengre frem noe som koster krefter.

Igjennom de 2 første terrengpartiene er det greit å kjøre sitt eget tempo, men når man kommer ut av andre terrengparti er det lurt å finne seg en fin gruppe og ligge i. Kjør javnt og minst mulig fartsøkninger opp mot toppen. Det vil spare beina dine mye, fartsøkninger gjør at man lett stivner. Når man kommer til Råsjøen så er det bare å begynne og bænge løs. :-)


Lykke til

tirsdag 1. juni 2010

Raumerrittet startnr utdeling!


I forbindelse med startnr utdelingen torsdag og fredag vil jeg være i området hvis noen har noe spørsmål. Tidene for utdeling er som følge:

Torsdag 3. Kl. 17.00-20.00

Fredag 4. Kl. 14.00 20.00

Få også med dere Sport 1 sitt utsalg til samme tid.

Klargjøring av sykkel!

Nå er det bare 4 dager igjen til Raumerrittet og det er på tide å sjekke sykkel. Når man bruker mye penger på sykling (startavgifter, lisenser, sykkel, utstyr osv) så er det bare tullete og helt dust å stille med en sykkel som ikke er i orden.

Start det hele med en skikkelig vask. For mange er dette naturlig, men når jeg jobbet i ssykkelbutikk var jeg helt overasket over hvordan syklene til folk ser ut. Vask kjede skikkelig og sykkelen skikkelig. Mens man vasker oppdager man ofte andre ting også. Under har jeg en sjekkliste du kan bruke. Og gjør det imorgen eller torsdag slik at du har en dag å få fikset det på.

-Vask sykkel/kjede.

-Sjekk bremseklosser/skiver: Sjekk at det er belegg på klossene samt snur hjulet. Hjulet skal da snurre lett uten å ta borti.

-Gå over alle skruer: Vet du ikke hvor hardt ting skal strammes så IKKE stram som om det er en hjulbolt på bil.

-Sjekk dekk/slanger: Er slangene i orden, er dekket utslitt? Bytter du dekk/slanger sjekk også at felgbåndet ligger skikkelig på plass samt er helt. Sjekk også luftrykk.

-Fungerer girene dine?

-Stram hurtigkoblinger på hjulene.


-Demper: Låser demperen, er det noe slark noe sted osv

-Smøring: Smør kjede med olje for tørre forhold (blir det regn legger du på det), smør gir og generellt deler som har bevegelse. Alt kan egentlig smøres så lenge du ikke får det på bremseklosser samt bremseskiver.

Når alt dette er gjort så tester du sykkelen så du ikke står på start uten å ha prøvd.