NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

mandag 31. august 2009

Birken ble skuffelse!

Kort fortalt endte Birken fort i år. Jeg trudde jeg skulle være med å kjempe om seieren helt frem til start. Særlig da jeg er i bra form å kjørte fort i rittene forgje helg, men et par dager før Birken ble jeg veldig uggen i magen. Jeg trudde dette bare var at jeg var nervøs noe det viste seg fort at det ikke var.

Opp mot skramstad kjente jeg ganske tidelig at dette ikke kom til å gå bra. Og på skramstad var det stopp, da hadde jeg så magekramper at jeg måtte nesten fysiskk stoppe helt opp slik at pulsen gikk ned. Det var da jeg skjønte at Birken 2009 var ferdig for min del. Jeg trillet videre til kvarstad for å få en grei økt og brøyt her.

Ganske kjipt at det endte slik det gjorde, men jeg får bare se fremover mot de siste rittene og neste sesong.

onsdag 26. august 2009

mandag 24. august 2009

Ole's ritt tips: Regnvær!!

Når man ser på værmeldingene for helgen ligger det ann til 11-14 grader og regn. Med andre ord kaldt over fjellet. Noen av dere vil sikkert huske Birken 2004. Det er hvertfall det kaldeste jeg har vært med på og med utstyr som ikke var i nærheten av å fungere. Så her en noen tips hva jeg har hatt god erfaring med i våte ritt:

-Bremseklosser: Kjør med klosser som av typen Sintred metal. Organiske klosser blir mye fortere slitt. Og på et grusritt som er vått kan man fort være uten bremseklosser når man nærmer seg Sjusjøen. Alle merker har metall klosser i sitt orginalsortiment. Ellers har jeg god erfaring med Swiss stop klosser. Kjører man v-brems så start hvertfall med nye klosser.

-Kjede: Når det gjelder kjede må dette smøres med en olje som ikke blir vasket vekk med det første. Dette var en av de store problemene sist det var dritt på Birken. Kjedet gikk helt tørt med fullt av sand i. Så bruk kjedeolje av typen WET. Selv har jeg god erfaring med oljer beregnet for Moto cross bruk. Disse blir ikke vasket bort så fort, riktig nok litt mere motstand. Putoline Chain Tech er en slik olje som er utmerket. Denne får man tak i på Cross Senteret Snellingen i oslo blant annet.

- Waiere: Det beste er å bruke heldekkende strømper. Med andre ord som går fra skifteren og ned til giret. Da kommer ikke så mye møkk inn i strømpene som gjør at waieren går tregt og giret blir unøyaktig. Smør waierene med litt fett. Dette hindrer også møkk å komme inn. Selv bruker jeg I-link strømper fra Birksport som jeg i tilegg tar en liten gummigjennomføring fra XTR waier settet og limer fast i innerstrømpa der den går ned til giret. Denne er såpass tett rundt waieren at den skraper waieren ren. Med andre ord ikke noe møkk i strømpa.

-Sjermer: Sjermer? Ja sjermer kan faktisk være kjekt. Sjerm bak ser jeg ikke så stor grunn til å ha, men en liten sprut sjerm på ramma kan være utrolig deilig å ha. Da slipper man å få spruten fra sitt eget hjul midt i trynet også. Man får også en slags neopren "sjerm" man dekker til det åpene hullet mellom styrekrone og brua på demperen. Dette hindrer at sprut blir kastet opp og frem for så og treffe deg.

-Klær: Ta på deg så du ikke må bruke ekstra energi til å holde deg varm, men ikke så mye at du koker over.

Regnvest: Utrolig bra plagg for regnritt. Man blir ikke så klam som av regnjakke, men sammtidig blir man ikke så nedkjølt på overkroppen. Blir det varmt er det bare å ta opp glidlåsen. Assos blant annet har en veldig god regnvest som funker knall i slikt vær som det er meldt. Holder man hender, bryst og hodet varmt går det greit.

Sykkelcap: Sykkelcap under hjelmen gjør at du holder hodet varmere + at man får en liten skygge på hjelmen for oss som ikke har det.

Hansker: Kjør med skikkelige hansker. Blir man skikkelig kald på hendene er alt fælt. Selv gire og bremse blir vanskelig. Så kjør med skikkelige hansker. Selv kjører jeg med vinterhansker fra Assos hvis det blir regn. Bare for å holde meg varmest lengst mulig.

Favoritter til Birken!

Sitter her og ser på hvem kanoner som er med på Birken i år. For meg virker det som om det kan bli et ganske så mye tøffere ritt enn på noen år. Her er hvem jeg ser på som de værste av de værste:

-Lars Ragnar Manengen: Den nordmannen som alltid er med å kjemper i toppen på Birken. Er vel den som har syklet javnt best på Birken de siste 3-4 årene.

-Magnus Darvell: En av de beste svenskene som ble 2 i raumerrittet og grenserittet på norsk jord. Har også en kjempe sterk lag kamerat i Mattias Nilson.

-Mattias Nilson: Vant raumerrittet og ble 3 i Grenserittet. Er stort sett alltid bra med i toppen og god til å spurte.

-Massimo De Bartollis: Har vunnet Birken før og ble nr 12 på VM i helgen. Slo feks Bjørnstad som er norsk mester med rundt timen. Så han blir nok absolutt å regne med.

- Mauro Bettin: Lagkamerat med Bartollis.

- Magnus Palmberg: En av de beste svenskene. Og som vi så i blant annet Grenserittet er svenskene javnt over litt bedre enn oss her hjemme.

- Allan Oras: Estlender som satser maraton. Kjørte likt med darvell i VM

- Greg Saw: Vunnet flere norske maraton ritt, sist drammensrittet.

-Thor Halvor Bjørnstad: Norsk Mester maraton

- Kristian Torgersen: Vinner maraton cupen

- Lars Petter Nordhaug: Tidligere vinner av Birken.

Så som dere ser er det mange om beinet. Jeg trur selvsagt at jeg kommer til å være med i toppen der selv også, men er litt usikker på om jeg holder lengden. Ellers er jeg veldig spent på hvordan det har slått ut for de som kjørte Maraton VM i helgen. Om de har klart å hente seg inn igjen.

Anders Hovdenes som vant ifjor er i år ikke med emn kjører VM rundbane. Så blir spennede å se hva Team Etto Høydahl kan få til. De har ikke klart å kjøre noe taktisk som et lag før noe jeg trur de er nødt til i år hvis de skal ha kjangs til å vinne.

Klatringen til Tryvann. Seier nr 2 i helgen!

I går kjørte jeg klatringen til tryvann. Syntes dette er et veldig fint ritt helgen før Birken. Få sjekket hvordan formen er. Riktig nok er den dårlig så får man ikke gjort noe med den.

Ifjor syklet jeg på 14.33, noe jeg var veldig fornøyd med. Før rittet igår hadde jeg et hardt ritt på lørdag og var derfor ganske stiv i bena. Så målet var å komme under 15 min. Jeg startet ganske rolig, anntagelig for rolig da jeg hadde vel mye krefter mot slutten. Jeg hadde bestemt meg for å sykle javnt hardt til Holmenkollen på lette gir uten å stresse.

Dette fungerte bra og jeg kunne gi gass siste halvdel og kom inn på 14.21. Altså 12 sekunder fortere enn i fjor...

Så ser ut som formen er bra bare gjenstår og se hvordan jeg takler lengden på Birken.

lørdag 22. august 2009

Seier og rekord.

Idag var det første ritt etter 6 uker uten noe ritt trening. Så var faktisk ganske så nærvøs og spent før dagens ritt selv om det er et lite ritt. På start var blant annet Geir Lien og super talent Karl Henrik Nordbakken. Ut fra start gikk det litt som forventet: lungespreng og super stive bein. Allerede etter noen km var jeg ganske ferdig, men kneip meg fast i gamle Lien som hadde et bra trøkk. Etter en stund hadde det blitt en gruppe på 3 stk: meg, Geir og karl Henrik. Dessverre kjørt Karl Henrik ut i en utforkjøring og mistet da hjulene til meg og Geir.

Jeg og Geir jobbet så videre sammen, men merket at han var litt sprekere på slettene og jeg i bakkene. Så viste egentlig ikke hvordan jeg skulle klare å ta han før en evnt spurt. Mot slutten kom det en oppoverbakke med litt teknisk hvor jeg fikk en luke da Geir bomma litt i et par gjørmehull.

Siste 5 km kjørte jeg det jeg hadde med Geir jaggene på slettene bak. Han tok inn på litt men jeg vant til slutt med ca 20 sekunder. Det som var vel så moro var at jeg slo løyperekorden som har stått siden første året det ble arrangert da med Johnny Sæter. Jeg kom inn ca 15 sek foran den gamle rekorden.

fredag 21. august 2009

"Comeback"

Imorgen er det klart for ritt comback etter 6 uker. Ser for meg at det blir ganske så hardt i Mangen runden. Blir spennende å se hvordan formen er iforhold til andre en uke før Birken

tirsdag 18. august 2009

Trur jaggu jeg ikke blir så værst ;-)

I det siste har det blitt en del hard trening for å komme meg etter hvilen som ble med kravbenet, men de siste treningene nå har det løsnet en del. Lenge gikk det fryktelig trått men nå begynner god trøkket og komme tilbake. Så blir veldig spennede å se når jeg slipper opp nå hva som skjer..

Ellers har jeg vært ute å testet ritt maskinen idag. En 2010 modell DBS. Det jeg kan si er at nå begynner det og lukte god sykkel fra DBS her. Stivere, lettere og bedre utstyrt fra fabrikk. Kommer med bilde imorgen..

Ole's ritt tips: Frem mot Birken..

Nå nærmer vi oss Birken med stormskritt. Det kryr av syklister i marka som kjører det remmer og tøy kan tåle, men nå begynner det snart å bli for sent. Det man ikke har gjort når siste uken starter kan man glemme. Da gjelder det å finne god følelsen og overskudd. Ikke gå i fella og klin til med masse hardt siste uka så du er helt ferdig når starten går.

For min egen del kommer jeg til å kjøre en interval til denne uken og resten rolig. Eller med andre ord jeg skal sykle tryvann opp på søndag som er en bakke tempo. Siste uken før Birken blir det et 2 timers lag ritt som BOC arrangerer på mandag. Dette er litt fordi jeg ikke har syklet ritt på 6 uker. Så trrenger en skikkelig gjennomblåsing.

Siste uke for min del:
Mandag: Ritt + Massasje
Tirsdag: Rolig sykling ca 1 time + massasje
Onsdag: 1 time ca med litt pes kjøring for å få fart i bena eller tilsvarende
Torsdag: Fri+ massasje
Fredag: ca 1 time med innlagte spurter. Ikke noe syre.
Lørdag: Birken.

Jeg har veldig god erfaring med å ta en fridag 2 dager før rittet og ikke dagen før slik mange gjør. Birken går man som kjent rett i bakke så er greit at ikke bena har sovet i et par døgn. Så ta deg en liten tur på fredag, siste fin sjekk av utstyr og ikke minst for og vekke beina litt.

søndag 16. august 2009

Helgen over! Små tips!!

Da er helgen over og mange av dere har et skikkelig vaske prosjekt foran dere. For alle rittene som var i helgen var skikkelige dritt ritt.

Å kjøre ritt i slike forhold er noe skikkelig dritt for sykkelen. Kjede, bremser, lagere, waiere osv får svi skikkelig iløpet av et slikt ritt. Så reingjør sykkelen skikkelig og smør alle lagere og beveglige deler.

Når man har kjørt et slikt ritt er det veldig ofte man bør bytte waierstrømper. Nå før Birken bør man det uansett da de nå har dratt inn en del dritt og blir det dårlig på Birken vil det bli enda mere dritt noe som fører til dårlig giring.

Som sikkert mange merket forsvant bremsene veldig fort i drittværet. Dette vil særlig skje hvis man har organiske bremseklosser. Disse blir veldig fort slitt bort, og bør derfor ikke brukes når det er møkkavær. Så neste gang du kjøper klosser så kjøp Swiss stop klosser eller orginale Sintred metal klosser disse holder mye bedre i drittvær.

Følg med utover uken da jeg vil komme med flere tips i Ole's ritt tips serie.

Tjohei..

fredag 14. august 2009

God Helg!

God helg og lykke til med ritt i helgen. Ole's ritt tips fortsetter til uka.

Ellers har jeg selv vært å syklet intervaler til branntårnet idag også. Gikk sykt tungt men det hadde jeg regnet med. Imorgen er det rolig langtur på planen med en liten kaffe stopp til slutt.

Ellers er det en veldig bra artikkel på terrengsykkel.no om felt kjøring. Felt kjøring

Gog helg!!!

torsdag 13. august 2009

Ole's ritt tips: Pakke sekk.


I Birken er det som kjent påbudt med sekk. Noe jeg selv ikke er så glad i da jeg prøver å veie minst mulig frem mot rittet, men så må jeg ta på meg 3,5 kg ekstra. Nå er det likt for alle og det kommer nok alltid til å være slik og for de som bruker noen timer over fjellet kan det være riktig så smart.

I eliten trur jeg de fleste nå bruker bly, sand eller tilsvarende for å få en minst mulig sekk som så blir tatt under sykkeltrøya. Vi eliten bruker jo også da godt under 3 timer å trenger vanligvis ikke noe i sekken, men for den vanlige mann/dame i gata bør sekken fylles med omhu. Jeg vil her komme med noen tips hva jeg syntes man bør ha med og hva jeg faktisk fylte den med før. De første årene jeg syklet hadde jeg omtrent med meg en komplett sykkel i sekken for bryte skulle jeg ikke. Bryte Birken er ikke et alternativ…

Jeg vet det er mange som fyller opp med tlf katalog. Greit den veier litt, men selv om gule sider kan hjelpe deg med mye, så hjelper den ikke på fjellet. Her er ting som kan være kjekt:

-Dekk (ta med et ekstra dekk. Hvis dekket ditt ryker kan du sette på nytt)
-Slanger (ta med et par ekstra slanger i sekken)
-Verktøy: Kjedekutter, umbraco, dekkspaker. Man feks multiverktøy hvor man har alt dette i en pakke.
-Pumpe: pumpe og Co2 patroner for de som har dårlig tid. men selv om du har med patron, ta også med pumpe.
-Lås (Lås? Hvorfor det tenker du. Når du kommer til Lillehammer er det skikkelig digg å bare låse sykkelen fast, ta seg en øl og prate med kjente. Da slipper du og stå i sykkeloppbevarings køen med en gang.)
-Kjede: Har du så ta med et kjede og kjedelås. Ryker du da kjedet kan man bare bytte+ at kjede veier en del.
-Klær: Bruk klær for å "stappe" sekken slik at ting ikke rister rundt. Ta med Regnjakke, tørrsuper (når du kommer i mål), + div annet du kan trenge ved dårlig vær.
-Girøre (mulig du ikke vet hva det er, men det er den delen bakgiret sitter på. Den er laget for å brekke ved sammenstøt. Dette er en del man bør ha liggenes uansett. Uten girøre ingen sykling!)
-Mat: Selv har jeg aldri hatt mat i sekken da jeg ikke får tak i det mens jeg sykler. Men man får sekker med netting lommer på utsiden hvor man kan få tak i maten.
-Penger: Alltid kjekt når man står å venter på de som skal hente deg på lillehammer. Da står du der tørst og sliten da er det digg å ha litt cash.

Nå er det sikkert noen av dere som tenker: jeg kan ikke skru, kan ikke skifte dekk osv osv. Men det er det fine med Birken man får alltid hjelp av noen. Så har du med tingene så får du alltid noen til å fikse det for deg.

Så Dagens tips altså: Fyll opp sekken med ting du kan trenge!!!

Hopla!

onsdag 12. august 2009

Ole's ritt-tips: Sjekkliste teknisk..


For hver dag som går nå kommer vi en dag nærmere Birken og årets hovedmål for mange. Men ikke la årets hovedmål gå i vasken fordi du ikke har sjekket utstyret. Så her har jeg laget en liste over ting som bør være i orden.

Vask: Før man skal skru noe som helst vask sykkelen SKIKKELIG. Vask er det beste vedlikeholdet og ved vask ser man ofte feil og mangler.

Demper: Sjekk at demperen er i orden, ingen lekkasjer og at Lock out fungerer. Nå har man fortsatt tid å få fikset det. Venter du til siste uka er det mest sannsynlig for sent.

Hjul/dekk: Er hjulene rette? Triller det lett? Hvis ikke få det fikset hos noen som kan det. Er dekkene i god stand, hvis ikke bør du bytte de og bytt de da så du får trent noen treninger på de før rittet. Sjekk at felgbåndet dekker eikehullene i felgen og bytt slanger hvis de er gamle. Så kan du ta med de gamle slangene som reserve i sekken.

Drivverk: Fungerer det så fungerer det. Og bare bytte kjede er sjelden en god ide så sant det ikke er ganske nytt. Bytter man kjede bør man bytte kassett og i noen tilfeller på kranken foran. Men som sagt fungerer det prikkfritt og ikke er gammelt er det ingen grunn til å bytte. Men rens kassetten og kjede skikkelig så det er Helt reint.
Når det gjelder kjedesmøring til rittet så funker det meste når det er tørre forhold. Så lenge den ikke trekker til seg alt for mye støv. Er det vått kan Birken bli et HÆ…. når det gjelder kjede og giring.. Ligger det an til å bli vått legg på et godt lag med våttsmøring. Selv bruker jeg en våtsmøring før jeg tar et lag med voks basert smøremiddel oppå som hindrer vann en stund. Selv bruker jeg en olje som heter Putoline Waxtech når det er vått. Denne er helt rå og er egentlig en moto cross smørning.

Gir: Sjekk at girene ikke er skadet og juster de skikkelig. Hvis det er en stund siden du har byttet waier og strømper så bytt disse. Har man trege waiere fra før og det blir regn kan det bli en skikkelig dritt tur. Med nye waiere og strømper vil du ha bedre girings følelse og som sagt vil girene holde seg mer presise ved dritt vær. Ikke koster det all verden heller. Men for dere som er jålete og legger litt penger i sykkelen så kjøp I-link strømper. Disse holder lengre, er mye bedre ved dritt vær da de er hele fra girskifter og helt til giret. De er i tillegg lettere. Man får de på Eurotex/Fuji.

Bremser: Har du skivebremser så ville jeg tatt av klossene og oljet stemplene. Dette trengs å gjøres av og til men få gjør det. Sjekk bremseklosser er du i tvil så bytt. Igjen så vil det kunne skape problemer ved regn. Ved regn bruk klosser som ikke blir så fort slitt. Organiske klosser fra for eksempel Formula blir borte før du er i mål ved dritt vær. Selv bruker jeg klosser fra Swiss stop som jeg syntes holder bra.
Har du en brems som ikke tar helt på samme sted hver gang eller føles svampete bør du lufte bremsen. Dette trengs det verktøy til så bør gjøres av verksted.

Har du V-bremser så sjekk klosser, waiere og at de tar rett på felgen.

Generelt: Gå over alle skruer, men ikke stram til det du har. Det mest har momenter som det skal trekkes til med. Særlig på lette deler av karbon er dette viktig.
Smør også der det er ledd eller ting beveger seg. Selvsagt ikke på v brems felg, bremseklosser eller bremseskiver.

Kan du ikke skru så ikke vent. Lever sykkelen din nå så er du sikker på at den blir i topp stand, men når du leverer sykkelen til verksted så vask den. Da mener jeg vask den som om den skal selges. Det er mye mer gøy for en som skrur på verksted å skru på en sykkel der eieren bryr seg og han vil mest sannsynlig gjøre en bedre jobb.

tirsdag 11. august 2009

Intervaller idag!

Idag har jeg vært å syklet intervaller med den beryktede statoil gjengen på skedsmokorset. Kravbenet går det gradevis bedre med da jeg nå også klarer å stå og sykle. Men følelsen i fotan er ikke all verden. Formen føles ikke som den har gjort før i år.

Nå er det jo riktig nok en stund igjen til Birken så er ikke helt panikk her enda. Jeg skal sykle ALT jeg har helt til det er tomt så får vi se når det går tomt. Ser at det er en del andre konkurenter som ikke har formen inne heller. Slik det ser ut nå er det Bjørnstad, Saw og Manenegen som det er mest trøkk i.

Smack Smack..

mandag 10. august 2009

Ole's ritt-tips: påkledning!

I et ritt som Birken ser man de utroligste påkledninger. Her har folk tred på seg det meste av rare sammensetninger. Har sett alt fra folk med grytevotter som hansker til fullt regntøy i sol.

Når det gjelder sykkel så ER det forskjell på bra sykkeltøy, sykkeltøy og ikke minst vanlig tøy. Med skikkelig sykkeltøy vil man få en mye mer behagelig sykkeltur. Men når det er sagt sykkeltøy er dyrt, så sykler man ikke så mye i løpet av året trenger man ikke kjøpe det dyreste. Men bruker man en del tid på sykkelen, så innvester i skikkelig tøy. Du vil ikke angre!

Sykkelbukse: Sykkelbukse er uten tvil det viktigste plaget og her man bør legge penger. Er utrolig store kvalitets forskjeller på en god og en dårlig sykkelbukse. Jeg har prøvd mye forskjellige bukser opp gjennom. Skal du ha det råeste av det råe og sykler mye så går du for Assos. Greit de koster penger men når du først har kjørt med Assos så kommer du ikke bruke noe annet igjen. Så når du skal kjøpe sykklbukse:
- Kjøp en av god kvalitet
- Ikke kjøp den for stor. Den skal sitte stramt.
- Sørg for at det er skikkelige ”gummi bånd” nederst slik at beina ikke sklir oppover.
- Kjøp bukse med seler, så sliper du at den sklir nedover.

I birken kjører man stort sett bare med bukse nesten uansett vær. Men det kan være lurt og ha løse knær og løse bein i sekken. Blir man kald er disse enkle å ta av og på.

Overkropp: Når det gjelder hva man skal ha på overkroppen er første tips, stramt! Ikke kjøp for store trøyer, jakker. Flagrende tøy sørger bare for mer vind motstand og ubehagelig ”blafring”. På Birken er det stort sett sykkeltrøye med kort super under som gjelder. Evnt med løse armer. Det skal være veldig kaldt hvis man skal ha på seg mer enn dette fra start. Husk at man går rett i lang motbakke har man jakker eller for mye på seg vil man bruke veldig mye energi på å svette.

Ved regnvær liker jeg å sykle med en tynn ull super under, sykkeltrøye og løse armer jeg kan dra enkelt ned. Men ta med en tynn regnjakke, vindjakke eller vest. Blir det kaldt på fjellet er det utrolig deilig å ta på seg en jakke. Noe skal man jo ha med seg i sekken uansett så hvorfor ikke ta med noe nyttig. Har du ikke en tynn regnjakke av det gjennomsiktige slaget er det noe du bør kjøpe. Dette er et plagg man lett kan ha med seg i lommen på trenings turer og lett ta på seg i utforkjøringer eller hvis det blir kaldt.

Hjelm: Hjelm må man ha. Om den er dyr eller billig spiller ingen stor rolle da alle hjelmer som selges her hjemme skal være godkjent. Men sørg for at den sitter godt, juster reimene riktig og ta den på riktig vei. Det som skiller dyre billige hjelmer er ofte vekt, lufting og design.

Sko: Sykkelsko er noe man bør ha, enkelt og greit. Det er bedre å sykle med, man får bedre tråkk og siden sålene er stivere blir man ikke like sliten i foten. Ellers kan det være veldig lurt å ha noen tynne sko trekk ved regn.

Hansker: Stort sett vil korte eller vanlig sommer lange hansker funke som fjell. Men ved regn blir det helt annerledes. Kjøp deg hvis du ikke har noen gode hansker av neopren eller lignende materiale som ikke blir så kaldt ved regn.

Så her er en liten liste hva jeg syntes man bør ha for å være godt rustet:
-God sykkelbukse
-Løse armer, knær og bein.
-Hjelm som sitter godt
-Sykkelbriller med sol glass og blanke.
-Sykkelsko og skotrekk
-Tynn regnjakke
-Kort super trøye og ull trøye.

Og det ”viktigste” for deg som mener noe med syklingen din, BARBERTE bein! ;-) Du kan ha det feteste tøyet som finnes men det blir ikke helt bra før du har barberte bein. Ja, når man sier det til folk at man barberer beina så mener de at man er homo. Ikke at det er noe galt i det! Men hvis man er så på nippen at det å barbere beina gjør at man blir homo, ja da er det på tide å komme ut av skapet uansett. Så prøv og du er hektet!!!

Lykke til ;-)

søndag 9. august 2009

Treningen går greit.

Treningen går bedre og bedre. Kravbenet gjør ikke så vondt mere og det meste går fremover. Det meste utenom formen, den står på stedet hvil.

I helgen var jeg å prøvekjørte litt av Birken løypa og den var jaggu hard. Helt beinharde grusveier så langt øyet kunne se.

PS: Neste Ole's ritt tips kommer idag/morgen..

torsdag 6. august 2009

Ole's ritt-tips: Utstyr!!!


Nå som Birken nærmer seg med stormskritt er det mange fortvilte sjeler i diverse sykkelbutikker. Spørsmålene som ofte går igjen er stiv gaffel eller dempet, dekk, lufttrykk, slange eller latex osv osv.

For å ta det første først det finnes IKKE ET RITT HVOR DET ER ENKLERE OG VELGE DEKK ENN BIRKEN. Man kan kjøre på nesten hva som helst så lenge det ikke er for grovt eller for tungt. Med andre ord det meste av allround dekk. De dekkene vanlige butikker har inne vil fungere utmerket. Selv er jeg sponset av Hutchinson og bruker Piranha Tubless Ready dekkene derfra. Det er ikke blant de letteste (ca 500) gram men er et trygt dekk som ruller bra. Så når du velger dekk til birken velg et dekk som er fra 300-700 gram, ikke for grove knaster (det trenger du ikke), knaster som sitter ganske tett og som er et tørvers dekk. Når det er sagt veier man 100 kg eller har en kjørestil hvor du punkterer ofte IKKE bruk de letteste dekkene hvis du ikke er villig til å ta den ekstra risken. De 3 beste i Birken ifjor til rekord tid kjørte 2 på Hutcinson Piranha Tubless ready og en på Panracer Razer XC 2.3. Altså ingen med super lette dekk, men med trygge dekk. Så klart er du lett og du er helt på grensa om du vil klare å henge med teten eller ei kan det være greit å velge lette dekk.

De fleste av de beste rytterene nå kjører med latex guffe i dekkene sine nå om dagen istedenfor slange. Fordelene er mange: kan kjøre lavere lufttytrykk, mindre kjangs for punktering, små punkteringer tetter seg selv og det ruller bedre. Er riktig nok noen bakdeler da det er litt klinete å montere og litt mere klin hvis man må legge inn slange. Men skal du kjøre med guffe bruk dekk som har en litt kraftig kant slik at det fester seg skikkelig til felgen. Er ikke noe gøy vrenge av dekket i 70 km/t ned mot balettbakken. Spør din lokale butikk om dette eller gå inn på forumet på www.terrengsykkel.no. Her er det massevis av info rundt dekk og guffe.

Luftrykk er det mange som spør om. Og det er IKKE det som står på max psi på dekket man skal fylle. For noen år siden valgte folk dekk etter hvor harde man kunne få de. Men når jeg sto på Raumerrittet i år og snakket med folk var det overaskenes hvor mange som fortsatt hadde STEINHARDE dekk. Dekktrykk varierer fra hvor stort volum det er, hvor tung du er som rytter og om man har slange eller latex. Et dekk med mindre volum vil trenge mer trykk og jo tyngre du er jo mer trykk. Men for å ta et eksempel så veier jeg i underkant av 70 kg, kjører stivgaffel, dekk med 2,0" profil og guffe. På Birken vil jeg ha ca 2,0 bar foran og 2,1 bar bak. Kanskje også ned mot 1,9 bar foran. På vanlige dekk skal man ikke ha 3 bar o.l uansett hvor tung man er.


Så stiv, halvstiv eller fulldempet? For min del kjørte jeg stiv gaffel i fjor og gjør nok det igjen. Men nå er jeg blant de bedre i terrenget i feltet og henger med selv med stivgaffel. For de som er litt usikre på sykkelen kjør dempegaffel. Man sparer litt vekt og følelsen av en helt stiv sykkel er deilig, men man blir mer sliten og det kan være vanskelig å holde samme fart utfor med stiv som med demper. Selv i eliten er det flere som er blant de sterkeste som sykler med stiv og blir frakjørt i første terrengparti. Jeg er helt sikker på at hadde noen av disse kjørt demper hadde de hengt med og faktisk kjempet om seieren. Fulldemper kan også være et alternativ men vil bli dyrere enn tilsvarende hardtail. Men man vil ha mye moro også i treningen mot birken. Er vunnet klasseseier for noen år siden i menn25-29 på en fulldemper på nesten 12 kg. Men til sist skal du kjøre stiv gaffel kjør med skikkelig dekk foran med mye volum og lavt lufttrykk. Slik at man har godt feste og litt demping.

Så ikke stress så fælt, Birken er et lett ritt utstyrsmessig. Men ha ting i orden slik at man kommer til mål. Er kjedelig å bruke masse penger og tid mot et ritt og så kanskje må bryte pga noe tull.

søndag 2. august 2009

Ole's ritt-tips: Næring før og under ritt.


Heisann!
Da er Grenserittet unnagjort for en del av dere men Birken nærmer seg i det fjerne. På Raumerritt bloggen har jeg skrevet litt tips og triks. Har fått tilbakemeldinger på at en del har fulgt med på disse så kommer til og skrive litt her fremover. Dette er jo ingen fasit men hva jeg har gode erfaringer med. Starter med hva jeg føler funker for meg med næring og diverse kremer før etter ritt.

Når det gjelder hva jeg spiser siste uken før ritt er dette det samme som ellers. Så klart jeg spiser sunt og mange måltider hver dag for å fylle opp lagrene. Men jeg spiser meg ikke propp full. I tillegg til det jeg spiser til vanlig spiser jeg mye nøtter og tørket frukt før viktige ritt som Birken. Nøtter er det mye næring i, er godt og er lett og spise som mellom måltid uten at man blir propp mett. Siste dagen spiser jeg faktisk ikke så veldig mye. Liker følelsen av å legge seg ganske lett i kroppen. Når det gjelder væske er det viktig å drikke mye siste uken. Ha med deg en flaske vann hele dagen. Selv drikker jeg veldig mye farris og Ringer+ de siste dagene før rittet.

Når det gjelder mat underveis klarer jeg ikke å få i meg noe annet en gel. All form for mat bare vokser og jeg må bare spytte det ut. Siste årene har jeg prøvd mye forskjellig gel. Og det meste er veldig bra men man må ta mye av det da blodsukkeret går veldig fort opp og ned. Og når det går ned får man en veldig dropp både fyssisk og mentalt. Men etter Birken ifjor fikk jeg prøve en nye gel som heter Windose. Denne gir ikke samme oppturen men man får ikke nedturen like kjapt heller. Med andre ord holder lenger. Jeg var såpass fornøyd at jeg fikk en avtale med de i år. En annen fordel er at den er ikke så hard på magen, men da det er mye honning i den bør man like og tåle dette.

Nå vet jeg at mange ikke klarer gel så for disse er jo energibarer, sjokolade, fyrstekake, kaker osv bra energibomber. Skal du ha kake pakk den i posjonspakker i aluminumsfolie. Da vil den være lettere å få i seg.

Så min oppskrift ritt dagen er omtrent slik på Birken:
Frokost: havregrøt og Ringer+

Lunsj: ca 3 timer før rittet prøver jeg å få i meg litt mat. Men ender ofte med nøtter og energi bar da jeg er ganske nervøs:-)

30 min før ritt: -Da smører jeg meg inn med Windose warm up cream. Vet ikke hva den egentlig gjør men beina føles lettere og klarere for "bruk". Dette er kremer flere og flere proffer bruker.
-Er det regnvær bruker jeg i tillegg et tjukt lag sportsbalm hot krem. Denne gjør at man får en varme hinne på beina og man fryser ikke i nærheten så fort. Vannet bare preller av. Men man bør være barbert eller så blir det en del klin.

20 min før start: 1 stk Widose 02 Booster gel.

Underveis: -Underveis er jo jeg så heldig at jeg får langing og på flaskene har jeg ringer med svak sportsdrikk. Er ikke så glad i søt sportsdrikk da jeg heller liker å bruke gel.
- 4-6 Windose gel tatt med javne mellomrom.
- 2 stk Mutlipower flyttende magnesium
- Mot slutten får jeg en cola eller liggnende.

Etter rittet: Etter birken prøver jeg å få i meg noe mat og for å være ærlig blir det vel en velfortjent Øl ganske kjapt ;-)