fredag 13. mai 2011

Med sykkel i Veodalen.

Et fint turalternativ, er en sykkeltur inn Veodalen. Nå er veien brøyta og tørr, og man kan sykle hele veien inn til Glitterheim. Du kan selv velge hvor turen skal starte. Starter du ved Brimi Fjellstugu, så har du en lett start på turen, langsmed vannet Tesse. Etter at dette er passert, krysser du over elva Smådøla, og det blir noen bakker opp Joflya. Inne på Joflya er det et kryss ned til Fugelsætrene og Randsverk, så her må du holde til høyre og fortsette oppover enda litt til, til neste kryss, der du tar til venstre. På høyre hånd da, har du slakteanlegget til Lom Tamreinlag. Når du så kommer opp på flata igjen, til en plass som heter for Rindtjønnkvølven, så er bakkene unnagjort, og veien blir flat videre innover den store og vide Veodalen. Veodalen er en fantastisk beitedal, som gir beite til sau, ku, hest og rein. Denne tiden kan du også svært ofte se reinsflokker med ferske, småe kalver. Da er det ekstra viktig å gi disse dyrene ro, og holde hundene i bånd. Husk båndtvangen!
2000-meterstoppene rager etterhvert på begge kanter av dalen, med Nautgardstind på venstre side og selveste Glittertind midt imot. Bommen som markerer grensa til Jotunheimen Nasjonalpark krysses, og da er det 7 kilometer igjen til Glitterheim. Turisthytta åpner ikke før etter midten av juni, så denne tiden må du ta med deg mat og drikke selv, som på en helt vanlig fjelltur.
Jeg vil garantere dere en kjempefin tur i et hyggelig landskap, der dere denne tiden kan beskue rein, rype og svært ofte tårnfalk og andre rovfugler.
Ta med kikkert og kamera, og tråkk ivei! =)