Foreldrepraxis-logoorddefinisjon

Vår filosofi

"Jeg er interessert i framtida.
Jeg kommer til å tilbringe resten av livet mitt der."
- C.F. Kettering

Barna er framtida. De vil skape det samfunnet vi alle en dag skal leve i. Å gi barna våre det beste vi har, er en god investering i vår felles skjebne.

Barn har med seg unike talenter inn i livet. For at barnet skal få bruke sine spesielle muligheter, er det noen grunnleggende byggesteiner som må være på plass.

Barnas røtter må settes i fruktbar jord. Barn trenger en solid forankring i et trygt felleskap bygd på positive verdier. De trenger klare etiske prinsipper, dialog og et samliv preget av respekt. Og så trenger de lattermilde samvær med voksne som ikke er redd for luftige svev inn i fantasien og de høyere idealenes verden. Barn trenger vinger som løfter dem!

Tydelige, varme voksne med selvrespekt, gir trygge og glade barn, som i sin tur behandler andre med respekt og kjærlighet. Så enkelt og så vanskelig!

Akkurat nå befinner samfunnet seg i en brytningstid hvor mange foreldre og pedagoger strever med å erstatte kravet om blind lydighet og underkastelse for deres formelle autoritet, med en vektlegging av personlig autoritet basert på dialog i respekt. Dette er en vanskelig prosess, da personlig autoritet må fortjenes.

"Du må være den endringen du vil se i verden ."
- Mahatma Ghandi

Vi ønsker å formidle hjelp og kunnskap som kan gjøre denne overgangen lettere både for barn og voksne.

Avhengighets-erklæringen

Vi er alle avhengige av hverandre for å utvikle vårt lykkeligste jeg og vårt gladeste oss.

Om foreldre og familieliv

  • Alle har like stor rett til å finnes i familiesystemet.
  • Foreldre gjør så godt de kan, utfra de forutsetningene de har.
  • Den voksne må ha ledelsen i forhold mellom barn og voksen. Medbestemmelse gis etterhvert som barnet er modent for det.
  • Man kan lære mye av sine barn.
  • Du har 100% ansvar når barnet blir født. Din jobb som voksen er å gi fra deg ansvar i takt med barnets modning. Denne prosessen ender når barnet forlater redet for å skape sitt eget voksenliv. De fleste konflikter i familien skyldes at dette er en vanskelig prosess!
  • Skyldfølelse og bekymring gjør oss svake.
  • Kjærlighet skal gå nedover i familiesystemet, respekt oppover

Om moral

Det finnes noen universelle verdier som det er viktig at barn får med seg. Et eksempel er den gyldne regel om å gjøre mot andre som du vil at du skal gjøre mot deg.

Barn må lære en absolutt moral, før de kan forstå en relativ moral. Et eksempel er å lære seg at det er alltid galt å stjele, for siden å kunne forstå at det enkelte ganger er bedre å stjele enn å sulte i hjel. Slike tanker krever et moralsk fundament. Å vite at det er galt å stjele er et nødvendig utgangspunkt for egne vurderinger.

Om utvikling

  • Utvikling tar aldri slutt. Ingen er ferdig. Dette gjelder også ”ekspertene”.
  • Ved å fokusere på muligheter i stedet for begrensninger vokser vi bedre.
  • Alle har rett til å gjøre sine ”feil”. Det er ikke mulig å lære noe nytt uten egne erfaringer.
  • Barn som får være levende kropp og svingende følelser har gode muligheter til å bli hele, lykkelige mennesker
  • Problemer løses ikke fra det nivået som skapte dem.
  • Den som vil redde de andre, er den som trenger å reddes!

Om holdninger til barn

  • Barn skal informeres, ikke involveres i de voksnes problemer.
  • Barn trenger samvær med mennesker av alle kjønn!
  • Barn trenger voksne med selvrespekt, og tilgang til sin egen kraft og styrke.
  • Når barn blir møtt med respekt og kjærlige grenser, blir de ansvarlige og selvstendige av seg selv.

Om glede

  • Lykke kommer innenfra. Det kan ikke kjøpes.
  • Glede er fellesskap. Det handler om å gi og få, ikke å ta.
  • Humor og en passende dose galskap er den beste medisin!

"Medfølelse i aksjon er å skape det rommet andre trenger, for å få tilgang til sin egen visdom."
- en eller annen guru...