Hurtigbåtens venner mottar innlegg og kommentarer som vi vil sammenfatte og presentere på denne plass – du vil kunne lese dem ved å klikke HER

Irriterende sommerstopp!
Hei
Jeg må si jeg syns det er fryktelig irriterende at Prinsen har stopp i trafikken så lenge om sommeren! ...
Les resten av innlegget ved å klikke HER

La båten vår leve!

Etableringen av hurtigbåtforbindelsen fra Vollen og Slemmestad til Aker Brygge er noe av det mest spennende som har skjedd i trafikkbildet i Oslo-området. Hver dag bringer båten et halvt tusen fornøyde passasjerer til og fra Aker Brygge.

”Hurtigbåtens venner” er dannet av passasjerene på båten. Den arbeider for å bevare dette unike trafikk-tilbudet og for å utvide båtruten både med nye ruter og flere passasjerer.

Vi ser for oss at hurtigbåten kan bli begynnelsen på et rutenett som bringer folk langs hele fjorden innenfor Drøbak og inn til Aker brygge. Dette vil kunne bli et viktig bidrag til trafikkavviklingen i den framtidige fjordbyen, det vil si en sammenvokst bosetting på begge sider av fjorden innenfor Drøbak.

Et slik rutenett vil ikke være noe nytt. Allerede på 1800-tallet var det en livlig passasjertrafikk på fjorden. Da gikk det faste ruter med dampskip fra Oslo langs begge sider av fjorden. Dette var lenge en viktig rute for transport av varer, ikke minst grønnsaker og frukt, og passasjerer til byen. Om sommeren hadde båtene rolle som ”pappabåter” fordi de gjerne brakte fedre ut til familiene som ferierte på Hvitsten, Son, Vollen eller på Hurumlandet. Fra 1950-årene ble denne rutetrafikken avviklet. Da kom bilene, og det var ikke lenger behov for rutebåtene langs fjorden.

I dag er situasjon igjen ny. Vi har fått biler til overmål. Det er store køer inn til byen, og for de som bruker Slemmestadveien og skal på jobb i byen er dette ofte kritisk. De kan ikke lenger være sikre på når de er på jobben, og mange har store problemer med å finne parkeringsplass i byen. Hva er da mer naturlig enn igjen å utvikle kollektivtrafikken på fjorden?

Hurtigbåten er en viktig avlastning for det offentlige veinett. Dette viser seg ikke minst i disse dager med en stengt Oslofjordtunnel. En overbelastet E-18 opplever ekstra press av bilister som tvinges til å kjøre rundt fjorden. Hurtigbåten oppleves da som et behagelig og avstressende framkomstmiddel.

Kollektivtrafikk koster. Det koster mye. Men privatbilene koster også. Dersom man regner med belastinger på miljøet, utgifter til vei og ulykker kan man raskt komme fram til at en bilpendler til Oslo koster samfunnet over 15.000 kroner per passasjer per år. Båtene på fjorden koster også, men det er ingen utgifter til veibane, mindre forurensing – ikke minst der skolebarna går – mindre stress, færre ulykker. Det er umulig å påstå at privatbil er billigere enn hurtigbåt hvis man tar med alle kostnadene.

Lokalpolitikere i Asker og Røyken kommuner ønsker å satse på Vollen og Slemmestad for videre utvikling. Dersom båten blir borte fra fjorden bør kommunene stoppe alle slike planer, siden velnettet er sprengt og kollektivforbindelsene blir for dårlige. Bussene stanger i kø til og fra byen i rushtiden, og enda flere biler på veiene vil være en katastrofe.
Det vil være svært korttenkt å legge ned båten nå. Dette vet fylkespolitikerne – samferdselspolitikk og arealplanleggingen må ses i sammenheng. Med jevne mellomrom har fylkespolitikerne i Akershus diskutert om de skal nedlegge båten fordi den koster mye.

Men de er ikke de eneste som er opptatt av båttrafikkens framtid. ”Hurtigbåtens venner” arbeider for å bevare og utvide båttilbudet på fjorden. Vi er sterkt imot at kortsiktige budsjetthensyn skal føre til at båttrafikken fra Vollen og Slemmestad skal avvikles og passasjerene presses over på veiene.

Den 12. februar skal fylkestinget igjen diskutere hurtigbåtens framtid. I Høyre synes situasjonen å være noe uavklart. Vi noterer med stor tilfredshet at AP har programfestet at de vil bevare hurtigbåten. Partiet delte også ut løpesedler om dette på bryggen i Vollen tidligere i høst. FrP i Asker hadde før valget en aksjon på båten der de garanterte for ruten, noe FrPs ordførerkandidat kunne bekrefte i Budstikka. V og SV er tradisjonelt gode støttespillere til slike kollektivløsninger. KrF og Sp har alltid vært åpne for kollektive trafikkløsninger og har fram til nå støttet Vollenbåten.

”Hurtigbåtens venner” regner derfor med at det blir mulig å ri stormen av også denne gang, men vil da samtidig arbeide for varige løsninger som sikrer driften på lang sikt. Vi arbeider for å få matebusser fra Vettre/ Blakstad til Vollen, og i mai vil vi organisere en aksjonuke for å skape oppmerksomhet om båten og det fabelaktige tilbud den utgjør. Vårt mål er å få økt passasjerantallet med 25 % i løpet av 2004.

Asker, 29. januar 2004,

Sverre Jervell
Svein-Ivar Fors
Agnes Aall Ritland
Per Otto Nilsen
Odd Geir Frøysok
Bjørn Kirsebom

for Hurtigbåtens venner

Skrivelysten? Send oss en e-post ved å klikke HER

Torry Pedersen i Budstikka:
Salme ved reisens start

Først en innrømmelse: Jeg kan ha en viss forståelse for at noen av leserne synes jeg beskjeftiger meg med et forslitt tema. Vit da at jeg er totalt uskyldig!

At jeg nok engang må omtale Vollen-båten på den plass Budstikka generøst stiller til min disposisjon, skyldes at dette verdens beste kollektivtilbud også i år har vært truet av nedleggelse. Som jeg har skrevet her før: Helt sikkert for siste gang. Denne gang har fornuften seiret for godt.

At politikere fra alle partier i fylkestinget stemte for å bevare tilbudet er flott, men det skulle ærlig talt bare mangle. Tiden siden valget er kort, og jeg trengte ikke lete lenge i mitt omhyggelig arkiverte valgmateriell for å finne klare garantier: ”Vi har forpliktet oss til å sikre hurtigbåtens rute mellom Slemmestad - Vollen- Oslo” het i Arbeiderpartiets flygeblad, stedsriktig nok delt ut på brygga. ”Asker Høyre vil styrke kollektivtransporten med tog, buss og båt” het det i ordfører Morten Strands personlige brev til potensielle velgere. Venstre har i årevis vært et foregangsparti for dette tilbudet, og SV er formodentlig alltid til å stole på med hensyn til kollektivtransport.

Det vil neppe hyppig komme mange rosende ord fra meg til Fremskrittspartiet, men i denne saken har partiet sannelig levd opp til sitt navn gjennom klar støtte til et fremtidsrettet kollektivtilbud. Bravo!

Foruten de klare valgløftene er trolig en vesentlig årsak til at tilbudet består brukernes sterke engasjement. Ypperlig organisert gjennom våre ”tillitsvalgte” i Hurtigbåtens Venner. Oppsiktsvekkende nok har det falt fylkesordfører Hildur Horn Øien tungt for brystet. Hun blir etter eget utsagn ”sliten og litt irritert” av engasjerte borgere og velgere. 70 e-mail en morgen ble for mye for damen. Tenke seg til at tilfeldige velgere kunne finne på å bry henne midt i en valgperiode! Det er sørgelig at vi holder oss med en som uttrykker så lite forståelse for demokratiets brensel som den fremste valgte representant i Akershus.

Selv om båten i denne omgang er reddet, er det fortsatt slik at Oslo-området er det hovedstadsområdet i den vestlige verden hvor kollektivtrafikken er dårligst finansiert av det offentlige, hevder Nesoddbåtenes direktør Petter Skou. Kanskje Budstikka i sitt utmerkede nye lørdagsmagasin kan finne frem til andre områder i verden som kan sammenlignes med Stor-Oslo, og fortelle hvordan transporten er organisert der? Jeg formoder at det må være særs enkelt å finne steder som har utvist større kreativitet til beste for borgerne, og lover å lide meg til Oslo sentrum i bil i tre dager, men likevel kjøpe billett på ”Prinsen”, om noen kan vise til lengre bilkøer!

Nå som bevilgende myndigheter har gjort sitt er det opp til rederiet, og oss brukere, å gjøre en bedre jobb for å få enda flere til å ta båten. Når sant skal sies har ikke regulariteten for ”Prinsen” vært i nærheten av godkjent. Det er utillatelig med så mye motortrøbbel.

Men som bruker siden forsommeren 1996 vil trolig følgende historie overbevise deg om at dette er et transporttilbud som skaper pasjoner: Andre gang jeg skulle ta båten – den gikk bare fra Slemmestad på den tiden – endte jeg etter en særs lang og fuktig kveld på byen på nachspiel hjemme hos en kjent norsk forfatter. Det varte frem til 03.30-tiden om morgenen, fordi som vanlig er i den slags selskap: Vinen de serverer er bedre enn bøkene de skriver.
Derfor var det høyst betimelig å sykle til Slemmestad tidlig samme morgen for å ta båten til jobb. Bare for å få beskjed om at den var innstilt på grunn av en feil med styremekanismen. Visst du hadde ant hvor bratte bakkene tilbake til Vollen kan virke i en sådan stund, vil du skjønne at det ”børjar verka kärlek banne mej” når jeg siden har benyttet enhver anledning til å lovprise båtruten.

Men så er da også ”Prinsen” det eneste medlem av monarkiet som ikke engang eldre damer med mange år i Brasil vil beskylde for ”å ha bedt litt om det selv” når oppmerksomheten føles stor. Jeg er helt sikker på at han bare vil frakte så mange passasjerer som mulig.


Les også Torry Pedersen første båt-artikkel i Budstikka ved å klikke HER