Taj Mahal.

Taj Mahal, Agra i India.

mandag 5. juli 2010

Jentetur til Montenegro :-)

DAG 5
Vår femte dag på ferie gikk også med til en utflukt arrangert av Apollo. Vi var litt ekstra spente på denne turen. Vi skulle nemlig besøke Albania, et land som var isolert for omverdenen i rundt femti år under den kommunistiske diktatoren Enver Hoxha. Guiden vår fortalte bl.a. hvordan det var å leve i Albania i denne perioden. Ingen lystig historie akkurat! Jo nærmere vi kom Albania, jo dårligere ble veistandarden. Krysningen av grensa til Albania skulle imidlertid vise seg å by på et lite problem. Grensepolitiet la merke til at Vilde og Kari-Anne ikke hadde samme etternavn og lurte på om Kari-Anne hadde noen bekreftelse på at Vilde var datteren hennes. Men det hadde hun selvfølgelig ikke. Heldigvis lot politiet det passere. Kanskje det faktisk er en ide her i Norge å føre opp foreldrene i passene til barna.

Vi så raskt endringer da vi kom til Albania. F.eks. var husene i dårligere forfatning, og på landsbygda brukte de hest og kjerre som fremkomstmiddel. Bussen kjørte gjennom et sigøynerstrøk, og det var ikke noe fint skue. Bl.a. så lå det søppel på fortauene i store hauger.

En albansk guide kom på bussen da vi kom over grensa. Hun tok med oss på omvisning på fortet Rozafa, som har beskyttet midddelalderbyen Skadar i mange kriger. Herfra var det god utsikt til Skadar, Skadarsjøen og de albanske alpene.

Lunsjen ble inntatt på en koselig og spesiell albansk restaurant som visstnok holdt høy standard i forhold til albanske mål. På menyen stod grønnsaksuppe til forett, snitzel med pomes frites til hovedrett og et slags dynket sukkerbrød som smakte litt som karamelpudding til dessert. Måltidet hadde ingen usmak!

Etterpå ble vi fraktet inn til sentrum av byen Skadar. Der så vi Albanias største moske og besøkte et gammelt hus fra Albania som også rommet et arkeologisk museum. Det ble også litt tid på egen hånd til å rusle rundt.
Det var moro å ha vært i Albania, Europas nest fattigste land.

DAG 6
Dette var den store sole seg- og badedagen. Endelig fikk jeg brunet kroppen litt. Hehe. Etter å ha spist en god og gedigen burger til middag, fant vi en ny vei litt opp i høyden som vi tok fatt på. Nedenfor oss lå det fristende og turkisblåe havet, og ovenfor var det tett i tett med trær. Plutselig kom vi til en tunnel som gikk gjennom fjellet. Der var det bekmørkt. Det var to veier å velge mellom der inne, men vi tok ikke sjansen på å følge den lengste siden vi ikke så noen verdens ting. Vilde syns dette var veldig spennende! På veien tilbake møtte vi mange mennesker, så det var tydelig at dette var et yndet turområde. Kvelden ble avsluttet med is fra stamisbaren vår :D

DAG 7
Enda et nytt land skulle besøkes, Kroatia, og vi måtte stå grytidlig opp for å komme med på bussen. Hotellpersonalet hadde lagd frokostpakke til oss som vi spiste på veien. Nok en gang kjørte vi et stykke langs kysten. For å spare litt tid, tok vi ferje, en tur som for øvrig bare tok ca. 1o minutter. Vi ankom Dubrovnik litt før kl. 11, og der hadde vi fire timer til disposisjon. Vi startet med å være med på en guiding rundt omkring i gamlebyen. Der var vi bl.a. innom en kirke. Gamlebyen var utrolig fin :-) Det går en ringmur som er ca. 2 km lang rundt gamlebyen. Den kan man gå på, og vi lot selvfølgelig ikke den muligheten gå fra oss. Det var riktignok temmelig hett der oppe, men vi hadde til gjengjeld en fantastisk utsikt til både havet, byen og fjellene. Eneste minus med gamlebyen i Dubrovnik var de stive prisene. Her hadde vi vårt desidert dyreste (og dårligste) måltid, og en kuleis med tre kuler kostet 4,5o euro til forskjell fra ca. 2 euro i Montenegro. Men rett utenfor bymuren kostet en softis kun 1,50 euro :-) Vi hadde en flott dag i Dubrovnik, og jeg anbefaler alle å ta seg en tur dit.

Det ble dårlig med shopping på denne ferien. Det var ikke så mye spennende å shoppe i Montenegro, men det var i grunn like greit. Jeg kom hjem igjen med ganske mange euro. Fredagskvelden gikk med til å prøve å finne noe i butikkene i Petrovac. Jeg endte opp med tre magneter, en strandbluse og et strandsjal.

DAG 8
Hjemreisen gikk smertefritt. Selv om vi hadde en super ferie i Montenegro, var det også litt godt å komme hjem. Vi ble imildertid overrasket over at det nesten var like varmt her hjemme som der nede. Montenegro var et flott land. Landet ønsker å få flere turister, så jeg oppfordrer alle til å legge neste ferietur dit :-)