De aller fleste av dere har seilt optimist i mange år før
dere nå går over i E-jollen. For de fleste er overgangen
grei, men det er mange ekstra elementer å holde rede på.
Trimmingsmulighetene i seilet er store. Generelt kan vi si at trimmingen
ikke er endret fra optimisten, men er i mange tilfeller mer kritisk,
fordi E-jollen er betydelig raskere. En litt dårlig trim og du
har noe lavere fart eller høyde enn de andre. Differansen kan
bli store nå det nærmer seg målgang.
Men fortvil ikke. Slik har det vært for de fleste, for det tar
lang tid å bli kjent med den nye båten din.
Det første året bruker de fleste til å lære
seg å beherske den nye båten. Det går greitt i lite
vind, men blåser det mer enn 6 m/s, da får de fleste nybegynnere
mer enn nok å henge fingrene i.
De to neste årene er du blitt mer bevisst på hva du ønsker
av båten og av utstyret du har. Nå lærer du deg å
trimme riggen og seilet, sitte i riktig posisjon og få erfaringer
som du kan dra nytte av. For de aller fleste så er det siste året
som junior, det året det løsner og de klarer å henge
mer med de beste i regattaene.
Vi skal huske på at de beste E-jolleseilerne har seilt båten
kanskje i 10 år før de har nådd toppnivået.
Søren Johnsen fra Danmark ble verdensmester i en alder av 34.
Verdens beste jenter, med unntak av Siren Sundby er mellom 25 og 28
år.
Norgescup
Premieringen i Norgescupene inndelt i klasser inntil det året
du fyller 16 herrer og dame rekrutt, inntil det året du fyller
18 herrer og dame junior, er du 19 år og eldre er du senior, herre
eller dame. Norges-cup sammenlagt regnes etter et eget reglement og
er basert på Norges seilforbunds reglement for Norges-cuper.
Når det gjelder ranking gjelder et vanlig low-point system. Vanligvis
gjelder de fire siste regattaene før ranking foretas. Dette kan
du ser mer om dersom du ser på rankingreglementet som ligger på
denne hjemmesiden.
Master
Men kanskje du ikke får det helt til å stemme. Da kan det
være feil med utstyret ditt. Særlig er mastene en viktig
faktor. De lages etter seilernes vekt. Myke master for lette seilere
og stive master for tyngre seilere. De myke mastene vil slippe ut mer
i toppen når det blåser og det er enklere å ri båten
ned slik at den holder seg plant. For nybegynnere er det derfor lønnsomt
å starte med en myk mast. Senere kan du anskaffe en mast som er
mer tilpasset din styrke og måte å seile på.
Som du kanskje vil oppdage, kjøpes og selges master etter hvert
som seilerne vokser fra de mykeste. En mast med seil får du får
rundt 8.000 kroner brukt. Ny koster mast og seil ca. 15.000. De finnes
flere fabrikater, men fra og med 2006 er det kun tillat å seile
med karbonfibermaster med Marstrøm-profil. Dvs. Master med samme
profil som fra Skandinavisk seilsenter i Sverige. De aller fleste produsentene
lager slike master i dag.
Bom
Når det bom er det følere forskjellige merker. Finessa
har en bom som dreier rind senter av bommen. Mens Proctor og LJ har
en helt stiv bom. Alle bommene som brukes må være av aluminium.
Karbonbommer er ikke lenger tillat.
Husk å ha en kick i reserve.
Ta aldri ut uthalet. Det er særdeles vanskelig å tre på
plass igjen. Skal du ha nytt uthal, tre det ved å knytte det sammen
med det gamle og dra det igjennom.
Seil
Seil har flere forskjellige leverandører. De mest vanlige er
Green, WB, North og Toni Tio. I tillegg har Elvstrøm begynt å
lage E-jolleseil. Seilene er radialsydd, kan ha vanlige horisontale
paneler eller ha en kombinasjon. Forliket på seilet skal være
fleskibelt, dvs. med strikk. Det er ikke tillat å justere akterliket.
De aller fleste seiler med Green radial, fordi seilet sys i Danmark,
og seilene er av gjennomgående høy kvalitet.
For en nybegynner kan det lønne seg å ha med et seil med
horisontale paneler. Dette er normalt enklere å trimme og blir
dermed enklere å seile for en nybegynner. Så pass på,
dersom du kjøper en brukt båt, prøv å få
med et ”gammeldags seil” med horisontale paneler.
Skrog
Det finnes fire hovedtyper av skrog på det norske markedet. Finessa,
Osis, BB og Winner. Vær obs når du kjøper et eldre
skrog. Osis er oftest av god kvalitet, men Finessa og Winner kan variere.
Eldre Winnerbåter kan være myke og blir dermed vanskeligere
å seile. Eldre Finessa-båter kan være utsatt for krakeleringer.
Ta med en som kjenner E-jollen når du vurderer en båt.
Finessa, Osis og BB er alle litt rundere i forskipet enn Winner. De
har heller ikke så markert kjøl i bunnen av skroget. Winner
går litt høyere, og skjærer sjøene noe annerledes
enn de andre båtene. Internasjonalt er Winner mest brukt fordi
den generelt er bedre på forholdene du finner lenger sør.
I Norge og Sverige er Finessa og Osis de to mest brukte båtene.
Et svakt punkt på alle E-joller er mastefoten. Her er det store
krefter i sving, og metallet kan være sprøtt. Rustfritt
stål har dessverre ikke de samme egenskapene som vanlig karbonstål
og har dermed lettere for å sprekke. Dermed ryker hele mastefoten.
For å reparere slike skader er det best å sende båten
til en fagmann, fordi det er svært vanskelig å komme til
under fordekket, og noen ganger har båtbyggeren faktisk støpt
fast mastefoten. Dermed blir den umulig for vanlige å ta ut.
Alle trimliner bør byttes hver sesong,
Ror og kjøl
Dette ømfintlig saker. Lette å skade der de stikker ut
under båten. Men pass på kjølen, eller senterbordet
som det også kalles, i toppen skal det være en list som
begrenser hvor langt ned du kan stikke kjølen under båten.
Denne må være inntakt. På alt for mange er denne i
stykker og er ikke i overensstemmelse med klassereglene. Dette kan bli
grunnlag for disk ved kontroll etter seilaser.
Rorhode skal være slik at du med enkel håndbevegelse skal
kunne vippe opp rorbladet. Rorbladet skal derfor ikke være skrudd
helt fast i rorhode. Det er mange fabrikat, men vær oppmerksom
dersom du har et rorhode fra Finessa. De har en tendens til å
sprekke, i likhet med Finessas rorblad og senterbord. De er satt sammen
for dårlig og ryker i laminatet. Dette gjelder særlig dersom
du er stor og kraftig.
Rigging.
E-jollen tar noe lenger tid å rigge enn en optimist. Beregn derfor
god tid til rigging de første gangene du flytter båten
fra et sted til et annet. Sett alltid en åttetalsknop på
skjøtet slik at ikke bommen kan komme foran masten når
du kullseiler. Da kan det bli svært vanskelig å få
rettet opp båten igjen. Ofte ender det med at du ødelegger
båten din fordi masten kommer ut av posisjon og du river opp dekket.
Så glem ikke denne åttetallsknopen.
God Tur.