9.8.98

Mjølfjell - Voss - Kinsarvik

Det ble frokost på Ungdomsherberget klokken 8. Onkelen min hentet faktisk tøyet i tørkerommet - deilig! Under frokosten ble vi enige om at vi hadde fått turens beste brød her på Mjølfjell Ungdomsherberge.

Mot VossBILDE: På vei fra Mjølfjell ungdomsherberge til Voss passerer vi enda en fotogen foss. Onkelen min og undertegnede nyter utsikten.

Så syklet vi videre mot Voss. Denne turen var ikke på langt nær så spektakulær som gårsdagen, men det var iallfall noen fosser å se på. Vi prøvde å finne rallarkirkegården, men denne var godt gjemt. Etter å ha travet mellom noen gamle gårder, i åker og eng, ga vi rett og slett opp. Det må da gå an å få merket denne? Rallarene fortjener absolutt det, etter den innsatsen de har lagt ned. Vi var mektig imponert!

Mer fossBILDE: Det kom flere fotogene fosser på vei nedover...

Gammel veggBILDE: På jakten etter rallernes kirkegård passerte vi denne gårdsveggen. Det var nesten som om veggen og grunnmuren ville fortelle sin egen historie, og fjellet lyttet tidløst i bakgrunnen.

EngBILDE: Om vi ikke fant noen kirkegård, var det iallfall frodig! Kontrasten til Finse dagen før var ganske enkelt helt enorm.

Mer fossBILDE: Dette er den samme fossen som over, men her er jeg nede og snakker med den. Riktignok kan jeg være veldig høyrøstet, men her kom jeg til kort... :)

Til VossBILDE: Veien til Voss hadde et helt annet underlag en det vi hadde hatt de siste dagene...

Vel fremme i Voss ble det kylling på Indremisjonskaféen. Dermed var turen over for mor & far og onkel. De skulle ta toget tilbake til Ustaoset klokken 15, og bile hjem igjen. Sammen med de hadde jeg syklet 40 km denne dagen.

Fremme

BILDET OVER: Etter en bedre middag på misjonskafeen var vi framme på Voss stasjon. Fra venstre ser vi Onkel, moder'n, fader'n og undertegnede. Alle var enige om at det hadde vært en særdeles fin tur! Etter at vi nå har tatt Besseggen, Galdhøpiggen og Rallarvegen sammen - er vi åpne for nye turforslag.

FossEtter en rask avskjed gikk turen videre alene. Dagens mål var Kinsarvik. Ut fra Voss var det jevn stigning (2-4 grader) i elleve kilometer... På toppen av bakken er det heldigvis en kiosk, og der ble det en god is. Deretter gikk det voldsomt nedover i flere hårnålssvinger, før en kom frem til en mektig foss (se bildet).

Etter litt sykling på slettene ved fjorden, var det tid for å ta veien over fjellet. Hovedveien går igjennom en lang tunell, og dermed har ikke syklisten noe særlig valg. I sju strake kilometer gikk det oppover, og jeg var ganske rød i toppen på slutten.

Nedfarten til Ulvik var mye morsommere, og gikk unna i et hylende tempo. Utsikten var enorm, med blant annet et cruise-skip midt i fjorden. I Ulvik ble det pølse og kakao, før ferden gikk videre til ferjeleiet på Brimnes. På denne strekningen var jeg utsatt for et par MEGET stygge forbikjøringer av henholdsvis en lastebil og en buss.

CruiseBILDE: Etter en god del slit lå endelig Ulvik under meg. Ute på fjorden lå et cruiseskip for å ta i mot meg - der jeg kom med hylende bremser ned bakkene...

Etter en korte ventetid på fergen, og en kjapp overfart gikk turen videre mot Kinsarvik. Fant en god campingplass, og spiste Go'Morgen til kveldsmat. Etter å ha slått opp telt, og låst sykkelen til et tre, var det på nytt boblebad! Campingplasser er ikke hva de engang var!

VærBILDE: På vei mot Kinsarvik ble jeg utsatt for dette værfenomenet. Bildet er veldig mørkt, men det skulle likevel være mulighet for å se at det er to soler på bildet. Ifølge en gammel mann her på Sørlandet, betyr det godt vær. Faktisk hadde jeg ikke regn etter dette! Jeg har ikke konferert med Siri om dette, men i dette tilfellet slo det altså til!

I teltet denne kvelden ble det litt planlegging, før søvnen tok overhånd.

I teltBILDE: Nok et selvportrett - denne gangen på innsiden av Helsport Isfjell 2-camp. Det var første overnatting i telt, og den siste på denne turen. Men, teltet skal nok komme til nytte ved flere anledninger! Teltet hadde god plass til meg og all bagasjen! Hvis en skal være to her inne, må nok noe av bagasjen legges i forteltet, som forøvrig har relativt god plass.

Dagens distanse: 117 km

Neste dag.

Aktuelle nettsteder:

Disse sidene ble laget høsten 1998 av Lars Verket.