|
Rune Netland
Oppdatert: Opprettet:
|
|
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
6.09.2020
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
6.12.2017
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
6.12.2017
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
6.12.2017
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
6.2.2017
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
6.2.2017
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
29.1.2017
Dott:
18.03.2012
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
11.1.2017
Dott:
18.03.2012
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
26.2.2016
Dott:
18.03.2012
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
26.2.2016
Dott:
18.03.2012
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
1.8.2015
Dott:
18.03.2012
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
1.8.2015
Dott:
18.03.2012
Opprettet:
21.02.2003
drangeid.com |
|
Rune Netland
Drangeid 50
4400 Flekkefjord
95 11 15 04
Oppdatert:
18.02.2014
Dott:
18.03.2012
Opprettet:
21.02.2003
Svømmekonkurranse for handikappede
Det var svømmekonkurranse
for handikappede og i bane en stilte en mann med jævlig lange armer, men uten
bein.
I bane to stilte en mann med jævlig lange bein, men uten armer.
I bane tre stilte en mann uten armer - og uten bein.
Startskuddet gikk, og svømmerne stupte uti.
Mannen med armene vant. Mannen med beina ble nummer to.
Mannen i bane tre lå på bunnen av bassenget og svømte alt han orket, men kom
ikke av flekken. Funksjonærene ble engstelige, og fant en håv og fikk ham opp
på bassengkanten. Svømmeren var fly forbannet og skjelte ut dommere og
funksjonærer: - Her har jeg brukt fire år på å lære meg å svømme med øra,
og så kommer det en jævel og trer på meg ei badehette!
Gullkorn
fra norske skademeldinger |
|
Her følger noen "gullkorn" fra en samling
norske skademeldinger hentet fra virkeligheten. Man må utvilsomt ha
sine muntre stunder, også i forsikringsbransjen. Setningene er direkte
sitert. 1.
Bilen måtte
ta en større sving enn beregnet på grunn av en usynlig lastebil. 2.
Årsaken
til kollisjonen var at den andre nesten kom klar av meg. 3.
Jeg
kolliderte med et tre som stod stille. 4.
Jeg kjørte
på en stillestående buss som kjørte i motsatt retning. 5.
Jeg
mener at ingen av partene hadde skyld i uhellet, men hvis det ikke er
tilfelle, er det motparten. 6.
Jeg kjørte
mannen ned. Han innrømmet at det var hans feil, for han var kjørt ned
før. 7.
Jeg kjørte
i en annen vogn for å unngå sammenstøt. 8.
En
fotgjenger rammet meg og fortsatte innover i vognen. 9.
Jeg
tutet i hornet, men det hjalp ikke, idet det var stjålet. 10. Da
jeg kom hjem, kjørte jeg inn i det gale huset og kolliderte med et tre
som jeg ikke har. 11. Jeg
mente sidevinduet var rullet ned, men det var det ikke, hvilket jeg først
konstanterte da jeg stakk hodet ut gjennom det. 12. Tre
damer stod og snakket sammen, og da to trådte fram og to tilbake og en
fram var det ikke noe å gjøre. 13. Kua
slentret inn i min vogn. Mannen fortalte meg etterpå at kua var åndssvak.
14. Jeg
forlot min Ford Coupè utenfor og når jeg kom tilbake fant jeg til min
store overraskelse en Ford Cabriolet. 15. Et
hjul kjørte i grøften, foten hoppet fra bremsen til gassen, fòr over
veien og havnet i et tre. 16. Ulykken
skjedde forat veien svingte. 17. For
å unngå kollisjon kjørte jeg på den andre bilen. 18. Jeg
kan ikke betale reparasjonen, da jeg underholdes av min svigermor,
etterat min kone døde for tre år siden. 19. Jeg
hørte et tut bak meg og fikk et støt i ryggen, en dame forsøkte
tydeligvis å kjøre forbi. 20. En
lyktestolpe fòr imot bilen og skadet seg på to steder. 21. Jeg
kjørte inn i en forretning, og fikk skader på min kones ansikt. 22. Den
andre bilen kolliderte med min, uten å gi den minste advarsel om sine
hensikter. 23. Uheldigvis
kjørte jeg over en fotgjenger, og den gamle herren ble kjørt til
sykehus mens han sterkt beklaget forholdet. 24. En
fotgjenger kolliderte med meg og fôr under bilen. 25. Jeg
foretok en myk oppbremsing i den forankjørende bils bagasjerom. 26. Jeg
kjørte på en lyktestolpe som jeg ikke var blitt oppmerksom på,
ettersom den var skjult bak noen karer. 27. Jeg
kom kjørende mot nevnte kryss, senket farten, så meg godt om, kjørte
så ut i krysset - og traff hr. Pettersen. Dette er for meg en helt
vanlig prosedyre. 28. For
et valg! Skulle jeg treffe bil B eller bil C? Jeg traff begge! 29. Jeg
skulle ut på E18, men på grunn av Bs plassering hadde jeg redusert
sikt. Da jeg så en luke, kjørte jeg litt frem. Der fikk jeg bedre
oversikt, og da så jeg at det ikke var noen luke likevel... 30. Jeg
ga gass for å komme meg unna, men han klarte å treffe meg likevel. 31. Jeg
tenkte vi kunne praktisere glidelåsprinsippet. Det tenkte ikke han. 32. Bil
A stoppet foran bommen som følge av feil filvalg. Om bil B klarte å
stoppe i tide, er usikkert, men bil C, D og E traff bil B fortløpende.
Jeg kom som bil F. 33. I
hele februar og spesielt på ulykkesdagen var det kommet mye nedfalssnø
og føret var ekstremt glatt. Bilen min bare skled fremover -jeg hadde
ikke en sjanse. 34. Det
snødde nysnø og var veldig glatt. 35. Kom
kjørende på fire-fem centimeter tykt slapseføre (grønnsåpelignende)...
36. Det
hadde fryst på om natten, så veien var helt isolert. Bilen min skled nærmest
på eget initiativ inn i bil B. 37. Null
sikt, snødde veldig. Det kom et vindkast (tror jeg) og jeg mistet all
kontakt med bilen. 38. Bil
B skulle svinge til høyre, men lot være å bruke blinklys da det var såpeglatt.
39. Plutselig
grep brøytekanten tak i forhjulet mitt og dro bilen rundt så den traff
en stolpe. 40. Dagen
før hadde det kommet et snøfall på 10-15 cm, så egentlig hadde jeg
tenkt å la bilen stå den dagen, men hensikten med turen var jo å kjøre
til byen og kjøpe frimerker og sende to brev jeg hadde skrevet
tidligere på kvelden. 41. Elgen
snudde dessverre ved autovernet i midtrabatten. Hadde den fortsatt over
veien hadde uhellet vært unngått, så det er ingen tvil om hvem sin
skyld det var. 42. Hva
som videre skjedde er vanskelig å si, da elgen lå over frontruta og
sperret hele utsikten. 43. De
reinsdyra som var i veien skal ikke være der, for der er det ikke noe
reinbeiteland. Så er det noen som har skyld her, så må det være
samene, som eier dyra. 44. Hunden
var sort og lite synlig i mørket. Etter sammenstøtet oppførte den seg
litt merkelig, men hundens eier opplyste senere at den aldri hadde vært
helt god. 45. Det
falt naturlig for begge kjøretøyene å kjøre slik det ble gjort, men
i ettertid kan en jo lure på hvor lurt det var. 46. Jeg
mener kollisjonen kunne vært unngått hvis ikke to biler hadde prøvd
å kjøre inn i den smale undergangen samtidig. 47. Det
var akkurat ikke plass til to biler i bredden. Oppdaget vi. 48. Lastebilen
holdt altfor stor fart tatt i betraktning at den manglet bremser. 49. Ulykken
kunne vært unngått hvis begge hadde klart å stoppe. 50. Jeg
har også en teori om at bile som kjørte inn i meg bakfra, hadde større
fart enn meg. 51. Han
hadde ikke tid til å fylle ut skademeldingen da han "var på vei
for å hente Gunnar". 52. Det
hele var min skyld, men fører B sa at det var OK og at jeg bare skulle
glemme skadene på hans bil. Det skulle han få fikset selv, sa han. Det
viktigste for ham var at kona aldri fikk vite at han hadde vært akkurat
der akkuart da. 53. Den
eneste synlige skaden er en ulyd på venstre side når vi svinger til høyre.
54. Jeg
kan ikke skjønne at en hjulkapsel er noe å bråke om. 55. Vi
kolliderte bare litt. 56. Ikke
mye å lage bråk om synes jeg - skadene var helt meningsløse. 57. Jeg
tilbakeviser Bs påstand vedrørende trafikkuhellet i rundkjøringen.
Han nevner noe om en høy kum (15-20 cm) i grøfta. Hva hadde han i grøfta
å gjøre? Dessuten sier han at han måtte bremse kraftig, bare det
tilsier jo at han hadde stor fart. Og dessuten kjørte han jo inn i meg
en gang til lenger fremme. Så den! 58. Jeg
rakk dessverre ikke å notere den andre bilens personalia. 59. Min
hustru og jeg fikk inntrykk av at motparten hadde det svært travelt.
Dette kan være forklaringen på at hun kom i så stor fart. 60. Først
da vi skrev skademelding så jeg at bil A var registrert på en
trafikkskole. Bil A var ikke merket med noe "skole"-skilt. Er
ikke trafikkskoler momspliktige? 61. Det
virker som om føreren av bil B ikke satte foten på bremsen i det hele
tatt. I den situasjonen han befant seg i, dvs. på full fart mot meg,
virker det noe forundelig. 62. Min
passasjer er for øvrig medlem av Norges Fotballforbunds lovkomité... 63. Årsaken
til kollisjonen var to unge damer som sto på fortauet og ventet på å
krysse Rådhusgata. 64. Jeg
er ikke ute etter å forskyve skyld eller fraskrive meg ansvar, men kan
bare konstatere fakta, og det ser svært dårlig ut for min del. 65. Jeg
vil gjerne gjøre oppmerksom på at vanligvis kjører jeg alltid veldig
forsiktig i den svingen. 66. Hans
skyld - Han holdt altfor liten avstand til bilen bak. 67. Jeg
vil si at jeg har 50% skyld og motparten 75%. 68. Fikk
"kink" i nakken, lege vil bli hjemsøkt. 69. Jeg
vil fortelle at alt som tidligere er skrevet på dette skadeskjemaet, er
skrevet av fører A. Jeg er fører B. Fører B er helt omtåket etter
sammenstøtet. 70. Det
går ikke an å påstå at jeg holdt for stor fart. Bilen ble dyttet av
min 72 år gamle søster. 71. Jeg
kjørte aldeles ikke for fort. Jeg hadde jo to koldtbord bak i bilen! 72. Jeg
gjør oppmerksom på at verken jeg (A) eller B mener det var slik det
skjedde, men et meget innpåslitent vitne (hr. Holm) overtok fullstendig
styringen da vi skulle skrive skademeldingen. 73. I
forvirringen som fulgte etter sammenstøtet, ble skademeldingsskjemaet
delvis feil og ufullstendig utfylt. Det skyldes at vi ikke hadde noe
skademeldingsskjema. 74. Beklager
håndskriften, men det at jeg skriver som en gris betyr ikke at jeg kjører
som en. 75. Snøvær
+ natt = dårlig sikt 76. Jeg
fullførte svingen etter at veien hadde rettet seg ut. 77. Jeg
prøvde så godt jeg kunne å avvikle en kollisjon. 78.
Jeg skjønte
at ulykken kunne unngås og svingte til høyre for å forhindre dette. |
Brevkurs
for menn |
|
Nye brevkurs er nå tilgjengelige for menn. Introduksjonskurs
til vanlige gjenstander i hjemmet, del 1 |
Godt
sagt (3) |
|
|
Vitenskapens
15 grunnleggende prinsipper |
|
1.
Murphys
lov: Hvis noe kan gå galt, så går det galt - til det værst tenkelige
tidspunkt. 2.
Patricks
teorem: Om et eksperiment ser ut til å forløpe tilfredsstillende er
det et tegn på at det er brukt gale instrumenter. 3.
Skinners
konstant: Den størrelse som multiplisert eller dividert med, lagt til
eller trukket fra det oppnådde resultat gir den ønskede verdi. 4.
Femfingerpostulatet:
Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. 5.
Flaples
lov om livløse tings abnormitet: Ethvert livløst objekt kan formodes
konstruert på en uhensiktsmessig måte av grunner som er totalt uforståelige
eller endog mystiske. 6.
Allens
aksiom: Når alt går galt, er det på tide å lese bruksanvisningen. 7.
De
forsvunne delers prinsipp: Når det ned smådeler fra arbeidsbordet, er
sannsynligheten for å finne dem igjen proporsjonal med størrelsen på
delene og omvendt proporsjonal med deres betydning for fullføringen av
det påbegynte arbiedet. 8.
Følgesetningen
om utjevning: Et eksperiment kan ansees vellykket dersom ikke mer enn
50% av de observerte måleverdiene må forkastes for å oppnå en viss
overensstemmelse med teorien. 9.
Gimpersons
lov: Sannsynligheten for at en bestemt hendelse skal inntreffe er
omvendt proporsjonal med ønskeligheten av den. 10. Materialbestillingsprinsippet:
Nødvendige forsyninger til eksperimentet i går bør ikke bestilles
senere enn i morgen middag. 11. Hovedprinsippet:
Pr. definisjon, når en undersøker det ukjente, vet man ikke hva som
kommer til å hende. 12. Ketterins
regel: Det fungerer ikke, men det fungerer ikke av en annen grunn enn
den man tror er årsaken til at det ikke fungerer. 13. Ubetydelighetsfaktoren:
Intet eksperiment er noen gang en komplett fiasko, det kan i alle fall
tjene som dårlig eksempel. 14. Andersens
lov: Det som en har reservedeler til, går aldri i stykker. 15. Pugis
postulat: Det vanskelige blir gjort hver dag, det umulige koster litt
mer. |