tirsdag 31. august 2010

Classic TT Våler

Etter motor raset på Rudskogen var det litt som måtte gjøres med sykkelen. Knekte ventilløftere, bøyde ventiler osv gjorde at det ble demontering og gjennomgang av toppen. At jeg klarte å miste låseplaten til den eneste kamkjedelåsen jeg hadde, ned i motoren gjorde innspurten før løpet ganske hektisk. Av en eller annen grunn så finnes ikke slike låser i sortimentet til de lokale verkstedene, så Tor måtte sende ned en ny lås med ekspress. Kl 0300 natten før avreise var motoren montert i sykkelen. Det ble gjort noen forsiktige forsøk på å starte den, men frykten for å egle opp naboene gjorde at jeg ga opp dette ganske fort.

Til tross for at det manglet livstegn, så lastet vi opp sykkelen på hengeren, og var klar til avreise torsdag ettermiddag. Olav var med som mekaniker, og jeg hadde avtale med Tor om at han skulle bli med å kikke over jobben som var gjort når vi var vel fremme på Våler, så jeg var optimistisk på at dette ville gå godt.

70 mil senere var vi fremme, og vi innstallerte oss i teltet til Leif Arne Helleren som også debuterte denne helgen på en flott Honda CB 350.

Fredag formiddag, mens andre var ute på banen og hadde fritrening, så gikk vi over sykkelen. Etter at Tor hadde gjort en justering av tenningen, så startet den med en gang. Jeg var klar til å debutere i Classic racing! Det regnet kraftig, og jeg var ganske forsiktig på det første passet. Da jeg kom i mål, så bar det rett i teltet for å sjekke om jeg kjørte med løst bakhjul. Olav ble ganske fornærmet over slike antydninger om at han ikke hadde styr på det mekaniske. Og vi fant selvsagt heller ikke noe feil. Men jeg hadde bakhjulsslipp flere ganger, og følte meg ikke helt trygg.

Lørdagen ble veldig våt! Vannet fløt overalt, men slike detaljer skulle ikke ødelegge dagen. Jeg tok litt mer i på tidtagningen, men slet fortsatt med bakhjulsslipp i flere av svingene på hver runde. Jeg senket rundetiden med 15 sekunder i forhold til fredagen. Det sier kanskje mest om hvor sent jeg kjørte på fredagen, men jeg hadde faktisk 2 førere bak meg, og var godt fornøyd med det. På løpet på ettermiddagen var det 5 personer som kjørte ut, så forholdene var ikke bra, men jeg kom meg trygt inn til en 13 plass, og nye 4 sekunder forbedring på runden.

Søndagen ble noe tørrere, og da løpet startet utpå dagen, var det nesten tørr bane. Jeg skiftet bakdekk før løpet, og nå fikk jeg endelig skikkelig feste! Til tross for at jeg senket rundetiden med ytterligere 13 sekunder, så kom jeg sist i mål av de som fullførte. Men siden dette løpet var første gang jeg kjørte på tilnærmet tørr bane, så var det greit nok. Uansett, så var det utrolig gøy å få kjørt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar