Christina Schaanning

interiør & design

 

     

 


 

 

 

 

 

Lyst og herskapelig

 Høyt under taket, store rom, søyler og gedigent listverk. Denne 100 år gamle villaen har et herskapelig preg og strutter nå av velvære etter en gjennomgående oppussing.

 Foto: Mona Gundersen   Tekst: Sigrid Hohle Bjønness   Arrangement: Christina Schaanning

 Denne villaen i Oslo er fra slutten av 1800-tallet og bygget i en herskapelig stil. Da huset nylig skiftet eier, skiftet det også stil. De store rommene var mørke og til dels fargesterke, og de nye eierne ønsket å skifte ut dyprøde vegger og prangende tapeter med et mye lysere og lettere interiør. I tillegg ønsket de å gjøre visse endringer, som for eksempel å lage et bad til. Interiørdesigner Christina Schaanning ble kontaktet, og i løpet av få uker gjennomgikk huset store forandringer. Både hun og eierne ønsket å gi huset en innredning som fremhevet alle de vakre bygningsdetaljene som listverk, dørprofiler, søyler og eikeparkett. Men familien har tre barn, så det måtte samtidig være et ”levende” hjem. Christina er opprinnelig svensk, og hun så ganske raskt at dette huset var som skapt for gustaviansk stil. Den er både klassisk og lett i formen, og harmonerte følgelig også med eiernes ønsker. Med seg i prosessen hadde Christina sin samarbeidspartner Kajsa Magnusson. Hun har blant annet spesialisert seg på restaurering og maling av gamle tremøbler.

Når du kommer inn i entreen åpner huset seg generøst opp med en hall med store søyler, og en bred, buet trapp fører opp til annen etasje. På motsatt side ligger tre stuer på rad. Da Christina ble  satt på jobben, hadde denne stuen mørkerøde vegger og ditto innebygde bokhyller. Hun valgte å holde både vegger, gardiner og møbler i nyanser av hvitt og natur, pudderrosa og sjokoladebrunt. Dette ga rommet et elegant, men samtidig avslappet preg. I og med at denne stuen er en gjennomgangssone, skaper det ro å holde det i duse farger.  Spisestuen ble møblert med gustavianske stoler, bord og skap. Gardinene i stue og spisestue er nøytrale, men påsydde dusker og pong-ponger gir dem liv.

Kjøkkenet fra Bulthaup var forholdsvis nytt da de nye eierne overtok, så de valgte å beholde det, selv om de selv ville valgt en mer klassisk innredning. Men ved å møblere kjøkkenet med krystallkrone,  klaffebord og stoler med loose-covere, fikk kjøkkenet et langt  mykere preg. Dessuten ble dette spennende kontraster til den moderne innredningen.

Det var bare ett bad i huset, så ett soverom ble ofret for bad nummer to. Likevel fikk familien nok soveværelser. Disse er lyse og romslige, og hovedsoverommet har peis.

Christina og Kajsa utgjør et godt team. I tillegg til være interiørdesigner, er Christina også sømutdannet, så alle gardiner, sengetepper og puter er sydd av henne. Kajsa har spesialisert seg på å restaurere gamle tremøbler, som hun kjøper hos antikvitets- og brukthandlere, på markeder og messer. – Det at vi har våre spesialområder i tillegg til å jobbe med totalløsninger, gjør at vi kan skreddersy opplegg for våre kunder. Vi får ideene underveis, det være seg av noen stoffrester, et ødelagt bord eller et forfallent skap. Det gjelder å ha øynene med seg; og det er utrolig spennende å se nye muligheter i en gjenstand som mange bare ville ha kastet.

 (billedteksterJ

1.       HØYT UNDER TAKET: I entreen står en gustaviansk kommode. Tapeten er fra Farrow & Ball. Til høyre i bildet skimtes en av de gedigne søylene som er en del av hallen.

 2.      MODERNE MIKS: Kjøkkeninnredningen fra Bulthaup sto her da de nye eierne kjøpte huset. Den er ganske moderne i forhold til husets karakter, men en klassisk  møblering av kjøkkenet kompenserte dette.

 3.      KLASSISK: Gulvet ble malt lysegrått, og et gammelt klaffebord ble grålasert. De gustavianskinspirerte stolene fikk løse trekk i i rutete lin. Krystallkronen er med på å myke opp stilen ytterligere. Liftgardinen har Christina laget ved  å sy sammen ulike linkvaliteter.

 4.      STÅENDE BUFFET: Fra kjøkkenet går det en trapp opp til annen etasje. Gardinen har Christina sydd av forskjellige blomstrete stoffrester og fôret den med et stripet linstoff. Den høye benken med barstoler til er en god plass for en rask matbit. Den lille tv’n med flatskjerm tar akkurat passe plass. En innebygget hylle under trappen er perfekt til kokebøker.

 5.      LYST OG LEKKERT: Midtstuen er stor og lys med vakker utsikt over fjord og by. Den ligger med åpen løsning mot hallen og doble skyvedører skiller den fra spisestuen og tv-stuen. Den flotte eikeparketten er original. Veggene er malt lyse, men feltet mellom taklist og vinduskarm har fått en blomstrete kappe (Ralph Lauren). Gardinene med samme avsender er pyntet med pong-ponger. De engelske sofaene er Howard-modeller med Ralph Lauren lintrekk. Pianokrakken under vinduet har fått hvitt loose-cover. Bordet mellom sofaene er fra Trier bak Slottet (fra Casa Cavalli).

 6.      BLOMSTRENDE FEMININ: Rosa ranunkler passer perfekt i dette interiøret.

 7.      SKJØVET TIL SIDE: De brede åpningene mellom stuene har skyvedører. Her ser vi inn i midtstuen fra spisestuen. Bak sofaene står et gammelt, svensk bukkebord, restaurert av Christinas samarbeidspartner, Kajsa Magnusson. Skatollet i bakgrunnen er også svensk.

 8.      GJENNOMGÅENDE: Her ser vi stuen fra tv-rommet. Farger og proporsjoner er vakkert samstemt. Maleriet er signert Anne Lise Gjøstøl.

 9.      FORDUMS PRAKT: Denne originale kakkelovnen med aqua-farget dekor er et iøynefallende element i midtstuen. Krakken ved siden av er understellet på en gammel etasjeovn. Det pusset  Christina opp og sydde rutete puter i aqua-toner til (Nobilis). Bildet over krakken er av Anders Zorn. Blomsterdekoren i smijern fant Christina hos en skraphandler.

 10.  TV-RUTER: tv-stuen har gardiner i sjokoladebrun toille, fôret med et rutete stoff. Dette gjentas i stolens løse trekk og putene i sofaen. Det kinesiske sofabordet, konsollbordet og de barokke lysestakene i vinduet er kjøpt på et antikvitetsmarked i København.

 11.  NY TOPP: Det gamle bordet fikk et helt nytt utseende da Kajsa skiftet bordplaten med en sort stenplate. Regissørstolen har rygg og sete i sort skinn. På bordet står en vakker byste fra Joy & Garden. Speilet er laget av en gammel maleriramme.

 12.  GUSTAVIANSK: Den svenske krystallkronen er fra midten av 1800-tallet, mens det gustavianske  spisestuemøblementet er laget av 300 år gamle materialer (Carin og Carl, Stockholm). Maleriet er av Anne Lise Gjøstøl. Lingardinene (Malabar) har dusker og rutete fôr.

 13.  GLASSKAP: Det svenske skapet fra 1848 er restaurert og malt av Kajsa. Krystallglassene har eierne kjøpt i London.

 14.  HALVMÅNE: Kajsa har også gitt nytt liv til dette halvmåneformede konsollbordet i gustaviansk stil. Bildet over er av Anders Zorn. Garnblåsene er fra Lofoten.

 15.  AVSKJERMET: Som et smykke i spisestuen står dette antikke, franske skjermbrettet. På veggen henger svenske tinntallerkener fra 1700-tallet. Bordet er gustaviansk.

 16.  HERSKAPELIG: Hovedsoverommet er stort og lyst og har gedigen utsikt. Gulvet et malt i en lys gråtone. Sengegavlen er trukket i et stoff fra Ralph Lauren. Det er også lenestolene. Gardinene i ensfarget lin er kantet med samme stoff. Sengen har dobbelt skjørt, og det flotte sengeteppet ser strikket av Christinas mor.

 17.  …OG LITT DANSK: Det gamle lintøyskapet i soverommet er dansk, også her har Kajsa vært ute med penslene sine. Gyngestolen i smijern med pelspledd er god å krype opp i når det varmer fra peisen.

 18.  GOD GARDEROBE: På soveværelset er det godt med skapplass. Denne garderobeløsningen er spesiallaget av Gjeving. Glassdørene er fôret med rutete stoff fra Ralph Lauren.

 19.  BADEGLEDE: Dette badet var tidligere et barneværelse. Det gamle, bronsemalte smijernsbordet er kjøpt på et antikvitetsmarked i København. Gardinene fra Mulberry harmonerer i stil. Servantene (Little England) er felt ned i en travertintopp.