Lyst og herskapelig
Høyt under taket, store rom,
søyler og gedigent listverk. Denne 100 år gamle villaen har et
herskapelig preg og strutter nå av velvære etter en gjennomgående
oppussing.
Foto: Mona
Gundersen Tekst: Sigrid Hohle Bjønness Arrangement: Christina
Schaanning
Denne villaen i Oslo
er fra slutten av 1800-tallet og bygget i en herskapelig stil. Da
huset nylig skiftet eier, skiftet det også stil. De store rommene
var mørke og til dels fargesterke, og de nye eierne ønsket å skifte
ut dyprøde vegger og prangende tapeter med et mye lysere og lettere
interiør. I tillegg ønsket de å gjøre visse endringer, som for
eksempel å lage et bad til. Interiørdesigner Christina Schaanning
ble kontaktet, og i løpet av få uker gjennomgikk huset store
forandringer. Både hun og eierne ønsket å gi huset en innredning som
fremhevet alle de vakre bygningsdetaljene som listverk, dørprofiler,
søyler og eikeparkett. Men familien har tre barn, så det måtte
samtidig være et ”levende” hjem. Christina er opprinnelig svensk, og
hun så ganske raskt at dette huset var som skapt for gustaviansk
stil. Den er både klassisk og lett i formen, og harmonerte følgelig
også med eiernes ønsker. Med seg i prosessen hadde Christina sin
samarbeidspartner Kajsa Magnusson. Hun har blant annet spesialisert
seg på restaurering og maling av gamle tremøbler.
Når du kommer inn i
entreen åpner huset seg generøst opp med en hall med store søyler,
og en bred, buet trapp fører opp til annen etasje. På motsatt side
ligger tre stuer på rad. Da Christina ble satt på jobben, hadde
denne stuen mørkerøde vegger og ditto innebygde bokhyller. Hun
valgte å holde både vegger, gardiner og møbler i nyanser av hvitt og
natur, pudderrosa og sjokoladebrunt. Dette ga rommet et elegant, men
samtidig avslappet preg. I og med at denne stuen er en
gjennomgangssone, skaper det ro å holde det i duse farger.
Spisestuen ble møblert med gustavianske stoler, bord og skap.
Gardinene i stue og spisestue er nøytrale, men påsydde dusker og
pong-ponger gir dem liv.
Kjøkkenet fra
Bulthaup var forholdsvis nytt da de nye eierne overtok, så de valgte
å beholde det, selv om de selv ville valgt en mer klassisk
innredning. Men ved å møblere kjøkkenet med krystallkrone,
klaffebord og stoler med loose-covere, fikk kjøkkenet et langt
mykere preg. Dessuten ble dette spennende kontraster til den moderne
innredningen.
Det var bare ett bad
i huset, så ett soverom ble ofret for bad nummer to. Likevel fikk
familien nok soveværelser. Disse er lyse og romslige, og
hovedsoverommet har peis.
Christina og Kajsa
utgjør et godt team. I tillegg til være interiørdesigner, er
Christina også sømutdannet, så alle gardiner, sengetepper og puter
er sydd av henne. Kajsa har spesialisert seg på å restaurere gamle
tremøbler, som hun kjøper hos antikvitets- og brukthandlere, på
markeder og messer. – Det at vi har våre spesialområder i tillegg
til å jobbe med totalløsninger, gjør at vi kan skreddersy opplegg
for våre kunder. Vi får ideene underveis, det være seg av noen
stoffrester, et ødelagt bord eller et forfallent skap. Det gjelder å
ha øynene med seg; og det er utrolig spennende å se nye muligheter i
en gjenstand som mange bare ville ha kastet.
(billedteksterJ
1.
HØYT UNDER TAKET: I entreen står
en gustaviansk kommode. Tapeten er fra Farrow & Ball. Til høyre i
bildet skimtes en av de gedigne søylene som er en del av hallen.
2.
MODERNE MIKS: Kjøkkeninnredningen
fra Bulthaup sto her da de nye eierne kjøpte huset. Den er ganske
moderne i forhold til husets karakter, men en klassisk møblering av
kjøkkenet kompenserte dette.
3.
KLASSISK: Gulvet ble malt
lysegrått, og et gammelt klaffebord ble grålasert. De
gustavianskinspirerte stolene fikk løse trekk i i rutete lin.
Krystallkronen er med på å myke opp stilen ytterligere. Liftgardinen
har Christina laget ved å sy sammen ulike linkvaliteter.
4.
STÅENDE BUFFET: Fra kjøkkenet går
det en trapp opp til annen etasje. Gardinen har Christina sydd av
forskjellige blomstrete stoffrester og fôret den med et stripet
linstoff. Den høye benken med barstoler til er en god plass for en
rask matbit. Den lille tv’n med flatskjerm tar akkurat passe plass.
En innebygget hylle under trappen er perfekt til kokebøker.
5.
LYST OG LEKKERT: Midtstuen er stor
og lys med vakker utsikt over fjord og by. Den ligger med åpen
løsning mot hallen og doble skyvedører skiller den fra spisestuen og
tv-stuen. Den flotte eikeparketten er original. Veggene er malt
lyse, men feltet mellom taklist og vinduskarm har fått en blomstrete
kappe (Ralph Lauren). Gardinene med samme avsender er pyntet med
pong-ponger. De engelske sofaene er Howard-modeller med Ralph Lauren
lintrekk. Pianokrakken under vinduet har fått hvitt loose-cover.
Bordet mellom sofaene er fra Trier bak Slottet (fra Casa Cavalli).
6.
BLOMSTRENDE FEMININ: Rosa ranunkler
passer perfekt i dette interiøret.
7.
SKJØVET TIL SIDE: De brede
åpningene mellom stuene har skyvedører. Her ser vi inn i midtstuen
fra spisestuen. Bak sofaene står et gammelt, svensk bukkebord,
restaurert av Christinas samarbeidspartner, Kajsa Magnusson.
Skatollet i bakgrunnen er også svensk.
8.
GJENNOMGÅENDE: Her ser vi stuen fra
tv-rommet. Farger og proporsjoner er vakkert samstemt. Maleriet er
signert Anne Lise Gjøstøl.
9.
FORDUMS PRAKT: Denne originale
kakkelovnen med aqua-farget dekor er et iøynefallende element i
midtstuen. Krakken ved siden av er understellet på en gammel
etasjeovn. Det pusset Christina opp og sydde rutete puter i
aqua-toner til (Nobilis). Bildet over krakken er av Anders Zorn.
Blomsterdekoren i smijern fant Christina hos en skraphandler.
10.
TV-RUTER: tv-stuen har gardiner i
sjokoladebrun toille, fôret med et rutete stoff. Dette gjentas i
stolens løse trekk og putene i sofaen. Det kinesiske sofabordet,
konsollbordet og de barokke lysestakene i vinduet er kjøpt på et
antikvitetsmarked i København.
11.
NY TOPP: Det gamle bordet fikk et
helt nytt utseende da Kajsa skiftet bordplaten med en sort stenplate.
Regissørstolen har rygg og sete i sort skinn. På bordet står en
vakker byste fra Joy & Garden. Speilet er laget av en gammel
maleriramme.
12.
GUSTAVIANSK: Den svenske
krystallkronen er fra midten av 1800-tallet, mens det gustavianske
spisestuemøblementet er laget av 300 år gamle materialer (Carin og
Carl, Stockholm). Maleriet er av Anne Lise Gjøstøl. Lingardinene
(Malabar) har dusker og rutete fôr.
13.
GLASSKAP: Det svenske skapet fra
1848 er restaurert og malt av Kajsa. Krystallglassene har eierne
kjøpt i London.
14.
HALVMÅNE: Kajsa har også gitt nytt
liv til dette halvmåneformede konsollbordet i gustaviansk stil.
Bildet over er av Anders Zorn. Garnblåsene er fra Lofoten.
15.
AVSKJERMET: Som et smykke i
spisestuen står dette antikke, franske skjermbrettet. På veggen
henger svenske tinntallerkener fra 1700-tallet. Bordet er
gustaviansk.
16.
HERSKAPELIG: Hovedsoverommet er
stort og lyst og har gedigen utsikt. Gulvet et malt i en lys gråtone.
Sengegavlen er trukket i et stoff fra Ralph Lauren. Det er også
lenestolene. Gardinene i ensfarget lin er kantet med samme stoff.
Sengen har dobbelt skjørt, og det flotte sengeteppet ser strikket av
Christinas mor.
17.
…OG LITT DANSK: Det gamle
lintøyskapet i soverommet er dansk, også her har Kajsa vært ute med
penslene sine. Gyngestolen i smijern med pelspledd er god å krype
opp i når det varmer fra peisen.
18.
GOD GARDEROBE: På soveværelset er
det godt med skapplass. Denne garderobeløsningen er spesiallaget av
Gjeving. Glassdørene er fôret med rutete stoff fra Ralph Lauren.
19.
BADEGLEDE: Dette badet var
tidligere et barneværelse. Det gamle, bronsemalte smijernsbordet er
kjøpt på et antikvitetsmarked i København. Gardinene fra Mulberry
harmonerer i stil. Servantene (Little England) er felt ned i en
travertintopp.
|