tirsdag 31. mai 2011

51:40N, 08:04W

Posisjon 31.05.11 06.00 UTC: 51:40N, 08:04W

Vind: Siste 24 timer: I går 10-11m/s fra vest med mye kraftige bygeskyer som passerte oss og ga 18-22m/s. Etter at vi kom i le av land 7m/s

Bølger: Først 3-4 meter, en del svell, senere 0,5m når vi kom i le av land

Vær: lett skyet ,god sikt og sol inni mellom ,

Dieselbeholdning: ca.300 liter

Seilt distanse siste 24 timer: 180 nm, totalt 1300 nm

COG siste døgn 70*.

Dagen i går startet med økende vind 10-12m/s fra vest og sol. En del svarte skyer passerte oss sånn ca. en gang i timen med kraftig vind 18-22m/s så det ble en del opp og ned med seila.

Med store dønninger aktenfra holdt vi god fart med et snitt på 9knop og en del skikkelige surfer på nærmere 15knop.

Etter at vi kom i le av land ut på ettermiddagen har det blitt mye behagligere med lite vind aktenfra og nesten ikke bølger. I natt startet vi motoren for å få litt bedre fart og for å lade.

Ellers har det vært ganske kaldt i det siste når ikke sola steiker, men vi har cokpitteltet på og webastoen går så det er behagelig om bord.

Vi regner med å være i Dublin i natt/ morgen tidlig. Ca. 130nm igjen.

Mats: Regner med at dette blir siste værmeldingen fra deg, takk for god oppfølging, vi tar kanskje kontakt igjen hvis vi trenger hjelp ved en senere anledning.

mandag 30. mai 2011

Seilogg

50:34N, 12:13W

Posisjon 30.05.11 06.00 UTC: 50:34N, 12:13W

Vind: Siste 24 timer 7-11m/s først fra vest så nordvest, urolig natt med 15-17m/s når skyer passerte oss

Bølger: 3 meter, en del svell

Vær: lett skyet ,god sikt og sol inni mellom

Dieselbeholdning: ca.340 liter

Seilt distanse siste 24 timer: 170 nm, totalt 1120 nm

COG siste døgn 75*.

Dagen i går startet med avtakende vind 4-6m/s med dreining til mer nordvest og sol. Senere skyet det til igjen og vinden tok seg opp igjen til 8-10m/s.

Det var ikke mulig å få tilstrekkelig balanse i båten med genaker i går da dønningene på ca.3-3,5m og vindvinkel på 130-160* gjorde at båten giret for mye.

Ellers så har medstrømmen forlatt oss og vi leser -0,5-1 knop mindre på sog enn gjennom vann.

Vi regner med å nå land i kveld men hvis forholdene er bra så forsetter vi direkte til Dublin hvor Inger og jentene kommer på søndag.

Aksel: Vi vil gjerne høre videre fra deg og vil prøve å kalle deg opp på vhf-en i morgen tidlig på kanal 69.

Bjarne: Vi har ikke noe bedre kartgrunnlag enn deg, men fra erfaring fra området i fjor er kartene på plotteren av bra kvalitet ( som hjemme ) og farvannet er relativt enkelt å navigere i.

Studer strømpilene på kartet nøye for strømmen kan variere veldig på kort avstand så det gjelder å finne den rette ruta. Vi opplevde i fjor at strømmen kunne variere opptil 3-4 knop på bare noen hundre meters avstand.

søndag 29. mai 2011

Dieselbeholdning: ca.350 liter

Seilt distanse siste 24 timer: 180 nm, totalt 950 nm

COG siste døgn 65-70*.

Vi hatt flotte seilforhold siste døgnet med god vind fra vest. ( utenom noen få timer i natt da vinden ble litt kraftig) Vi seiler nesten platt lens rett mot målet.

Tidevann, golfstrøm og svell påvirker farten vår ganske mye, sog varierer fra -1 til +2 knop i forhold til fart gjennom vann med ca 6 timers sykluser.

Genakeren fikk henge oppe noen timer i går før vi revet for natten. Med den oppe logget vi gjennomsnittlig sog på nærmere 10 knop med over 12knop på det meste så det går unna.

Fredagskvelden ble avsluttet med den nyeste Harry Potter filmen (nr. 7?) til Olai sin begeistring.

lørdag 28. mai 2011

Fart SOG: 7,8 knop

Seilt distanse siste 24 timer: 190 nm, totalt 770 nm

COG siste døgn 55*.

Vi hatt flotte seilforhold siste døgnet( utenom noen få timer i natt da vinden avtok) med god vind fra vest/nordvest.

Genakeren fikk henge oppe noen timer i går før vi revet for natten.

Fredagskvelden ble avsluttet med nybakte skillingsboller og kakao.

Ellers så har vi det veldig fint og avslappende om bord.

Mats, vi satser på å gå direkte til Dublin hvis forholdene tilsier det.

Aksel, lytter du på VHF-en kanal 69 mandags formiddag?

fredag 27. mai 2011

46:43N, 22 :22W

Posisjon 27.05.11 12.00 UTC: 46:43N, 22:22W

Vind: Siste 48 timer 2-5m/s fra nordvest/sørvest, Dreide i dag tidlig til 9m/s fra sørvest

Bølger: 1 meter, lite svell

Vær: Nydelig, men det begynner å skye til nå

Dieselbeholdning: ca.380 liter

Fart SOG: 8,5 knop med genaker

Seilt distanse siste 24 timer: 160 nm, totalt 640 nm

COG siste døgn 50*.

Vi hatt så å si blankt hav og sol de siste to dagene.

Vi har seilt/motorseil med ca. 6,5 knops fart.

Vi har sett veldig mye hval, delfiner og skilpadder.

Ellers så har vi det veldig fint og avslappende om bord.

Nå ser det endelig ut som at vi har truffet vinden og vi har heist genakeren.

Har hatt/har problemer med fleetcomen men det ser ut som om at internett og sms virker nå+ nødsamtaler.

Problemet er ikke hos oss men hos leverandøren tror jeg så Inger er på saken.

tirsdag 24. mai 2011

Fra seillogg 24.05

40:07N, 27:23W

Posisjon 24.05.11 06.00 UTC: 40:07N, 27:23W

Vind: 2m/s fra øst/sørøst ( 6-9m/s siste 12timer )

Bølger: 0-0,5 meter, ikke svell

Vær: Nydelig

Dieselbeholdning: 670 liter

Fart SOG: 6,5 – 8,5 knop

Seilt distanse siste 16 timer: 115 nm

Klokken 14.00 kunne vi endelig kaste fortøyningene og sette kursen mot Irland.

Det ble ca. 3 timer med motor og speilblankt hav i starten. Men utpå ettermiddagen kom det overraskende perfekt vind fra sørøst.

Vi har kunne seilt/motorseil hele natta med ca. 8 knops fart.

Den første dagen har vært veldig behagelig med soling, mye delfinbesøk og fisking. ( Har hatt flere napp men for store fisk som bare raser ut sena før den sliter, og den tåler over 50kg!!!)

Hilsen Kjetil

søndag 22. mai 2011

St-Martin Azorene 24.04.2011-11.05-2011 2700nm

Endelig var den første riktige hjemturen igang. Dette ble en skikkelig guttetur med mye vær og mye uhell.
Vi fikk mye bankekryss den første uka med 25-30 knops vind fra nordøst slik at kursen måtte legges rett nord. (En stund var nærmeste land Canada)
De siste 10 dagene hadde vi alt fra full storm til vindstille og fortsatt vind fra feil retning.
Det var en våt og sliten båt og mannskap som la til kai i Horta på Azorene etter nøyaktig 17 døgn.
De første dagene iland ble benyttet til tørk av båt og vask av alt som var blitt vått. Mikal reiste hjem og 3 generasjon Rasmussen måtte ned for å avløse han. Ellers ble de 11 dagene vi var på Azorene og ventet på det rette været benyttet til diverse reperasjoner på rigg og luker.
Stor deler av den norske kolonien kom inn til Horta 4-5 dager etter oss så det ble en skikkelig 17 mai feiring med over 30 galne nordmenn. Vi var også turister rundt på øya som var veldig fin. Vi fikk låne bil av Jan og hunden Tanja en dag og en annen dag leide vi scooter så vi fikk se oss litt rundt.

onsdag 18. mai 2011

Blogg fra jentene

Det har gått en stund mellom de siste bloggene. Guttene fikk enda mer dårlig vær og vi hadde det ikke noe særlig kjekt. Bekymringene overskygget det meste og vi klarte ikke å kose oss på hotellet før gutta var vel i havn på Azorene.  P.g.a at gutta trengte lenger tid enn først beregnet på overfarten siden det ble en del jobb med tørking og reparasjoner på Azorene bestemte vi oss for å dra til Norge en liten tur noen dager før planlagt hjemreise, hjemlengselen ble også veldig stor når gutta hadde det som verst. De siste dagene vi hadde i Karibien storkoste vi oss. Sprelsk seilte avgårde mot Azorene med innleid skipper fra Norge og vi koste oss med bilturer rundt øya, lekeland og badebasseng.  P.g.a tidspress måtte også mannskapet vårt Mikal reise hjem fra Azorene så det blir mannskapsbytte, Gustav far til Kjetil kommer til Azorene og blir med til Dublin. Vi er veldig takknemlige for at han kunne være med.

Vi kom til Norge tidlig mandag 16 mai og ble godt motatt med Norske flagg på flyplassen. Reisen gikk veldig greit. Ungene såg film og etterhvert sovnet vi alle mann. Det var trist å ta avskjed med Gunn Hilde, Gaute og Thea i Amsterdam. De skulle videre med fly til Bergen og vi til Stavanger men vi satser på at det ikke blir så lenge til vi treffes igjen.

Thea og Karen koser seg ved badebassenget.

Karen og Gaute på Lottery Farm.

Lekeland

Besøk på ridesenter

Gunn Hilde

Dette var veldig stas

Orient beach

Noen var tøffere ann andre

Filmkveld på hotellrommet

Avreise Karibien

Det ble god frokost med nybakte rundstykker, brunost og norsk melk da vi kom til Klepp. Det ble en litt hastig shoppingrunde for å handle inn litt varme klær siden vi hadde lite av det i bagasjen. Tusen takk til Anne Kristine som kom med en stor pose med klær til Sina som vi fikk låne.
Det å ha på mer klær en det vi er vandt med er ikke enkelt, både sokker, sko og strømpebukser klør synes jentene. Jeg syntes også det var veldig rart å ha på sokker igjen, mye bedre å gå barbeint.

Det ble en kjempekoselig 17 mai feiring på Klepp/Bryne sammen med hele Nes familien. Det var kjekt å treffe kjente igjen og rart og se hvor mye barna hjemme hadde vokst mens vi var borte.

17 mai feiring på Klepp

Sina og Tuva

Grillmesteren

Gjensyn med Milla

I natt var jeg ute på flyplassen og leverte en koffert med ullundertøy, ullsokker, luer, votter, spekepølse, majones, og forskjellige smøreoster som Gustav skulle ta med ned til Azorene da han dro i dag morges. Nå skal ikke guttene fryse. Merker at vi er litt døgnville. Vanskelig å sove på kveldene og vi sover lenge på morgenene, men regner med at det snart går seg til. Vi har hatt det ganske travelt på Klepp, mye å finne på å mange å treffe. Vi storkoser oss og fryser ikke noe særlig selv om det er mye kaldere her enn i Karibien.

Skeiestranda

Vi blir på Klepp noen dager nå antakeligvis til over helgen før vi drar en liten tur til Sauda. Vi gleder oss veldig til å treffe venner og familie der også. Når Caspara ankommer Dublin drar vi dit for å ble med å seile hjem. Det skal bli godt. Vi savner gutta og har da vært borte fra de i over 1 mnd. Det skal bli kjekt å få seilet litt igjen også...vi savner båtlivet.

onsdag 11. mai 2011

Horta Azorene

11.05.2011 kl.2200utc

Etter 17 døgn og 2700nm på loggen er vi nå endelig i havn på Azorene.

De siste dagene har vi hatt nesten samme vindretning som resten av turen, nesten rett øst med skarp kryss 35 – 40* på styrbord baug. Tåke og kraftig regn med enkelte lettere perioder er det været vi fikk nå på slutten.

Det har vært lite vind 8-15knop med perioder med nesten stille helt frem til slutten da det tok seg opp noe. Motoren gikk inn i havna på kun dieseldamp, men det holdt.

Nå er det kun ankerdrammen som gjenstår før vi kryper til køys.

mandag 9. mai 2011

Ruskevær med målet i sikte

De siste 2-3 døgnene har vært varierende. Først nesten vindstille med 8knops vind fra øst og motorkjøring, så et døgn med sterk kuling- liten storm 38 -48knop fra øst og vi måtte legge bi for så igjen 8knop fra øst og resten av dieselen blir brukt opp.

Vi har nå 300nm igjen til Horta så fremdriften de siste døgnene har vært liten. Det ser ut som om at vi skal få litt vind ca. 15 knop fra sør- sørøst de neste dagene så vi håper å nå målet i løpet av torsdagen.

Det var overraskende behaglig å ligge bi i over 40knops vind og ca. 5m bølger. Med ca.1/4 storseil og roret bundet i lo hadde vi en vinkel på bølgene på ca 40* med avdrift på ca.0,8knop mot sør.

Genuaen kunne ikke brukes da sjakkelen på opphalet røk og det var for mye sjø til å fikse det før det roet seg. Mikal kommer til å mønstre av i Horta da han må være hjemme til den 25 Mai, men det ser ut som om at det kommer nytt mannskap ned og avløser han. Ellers er stemningen om bord veldig bra til tross for veldig mye uhell og dårlig vær i det siste. Det merkes at vi nærmer oss hjemlandet så varmedresser og regnklær er funnet frem.

lørdag 7. mai 2011

Rolige dager

07.05.2011 14.00utc

De to siste dagene har vært rolige med ca. 8 knops motvind fra øst og ingen bølger. Vi går med motor i 4,5knop med en kurs på 90*

Det ser ut for at vi kan få litt vind fra i natt og ca. 1 ,5 døgn fremover, så vi får håpe på fine seilforhold de siste 450nm da det begynner å minke på dieselen. ( ca. 150L igjen )

Det begynner å bli flere og flere båter rundt oss og vi har kontakt med noen av dem på vhf-en, flere ligger nærmest å driver uten diesel.

torsdag 5. mai 2011

Caspara får mye bank.

5. mai 2011 kl. 22.00 utc.

Nå er vi lei av motvind som følger oss. Har hatt kuling 25-35knop fra nordøst og 4-5m bølger. Seiler nå rett nord på 40* kryss.

Båten får mye juling med på følgene skader: Akterstaget røk så Kjetil måtte opp i masta i 5m bølger for å reparere. Senere røk skjøtevognen til genaoen så vogn fra andre side måtte flyttes over.

Og til sist fikk vi et kjempe smell i en stor sjø med resultat at dørkarmen til fremre lugar sprakk. Ellers har vi ikke sett noen andre båter i det siste utenom noen frakteskip på ais en.

Vi fikk besøk av en flokk delfiner i går og ellers har vi også sett mye portugisiske krigskip ( seilene maneter )

Mannskapet begynner å bli litt leie etter ca. 1900nm på loggen og ca. 700nm igjen til Azorene.

onsdag 4. mai 2011

Når gutta har det bra,har vi det bra

Vi har det bra på hotell på St.Martin. Nå er det bare jeg, Karen og Sina som bor her sammen med Gunn Hilde, Gaute og Thea fra Sprelsk. De første dagene etter at Guttene dro var Ellen kristine her og nøt de siste dagene med sol før hun reiste hjem til våren i Norge. Noen dager før Leahnis skulle legge ut på havet flyttet Jannicke og Leah inn til oss for 4 dager før de dro videre med fly til Spania hvor de skal tilbringe tiden mens Freddy og Anders seiler Leahnis over havet.  Det har vært travle dager, derfor vi ikke har fått skrevet noe blogg før. De første dagene var vi veldig bekymret for gutta pga alle problemene de hadde til å begynne med. Etterhvert som de nærmer seg Azorene og de har det bra merker vi at vi blir mer og mer avslappet.Gutta ombord  ringer annenhver dag og legger ut blogg den andre. Det har vært mange triste avskjeder med alle båtene som har lagt ut på havet og da Jannicke og Leah reiste. Vi håper vi snart treffer alle igjen.

Dagene her har vi tilbragt ved bassenget og med utflykter til strender, kino og byen Phillipsburg. Vi har kjøpt oss smootiemaskin og har blitt skikkelig flinke til å lage jordbærsmootie og Pina Colada.

Vi var så heldige å få med oss barnekarneval i Phillipsburg. Leah, Sina og Karen sitter og venter på opptoget.

Stranda i Phillipsburg. Gaute, Karen og Thea

Thea, Gaute, Karen, Inger og Sina

Thea, Gunn Hilde,Gaute og Karen

Her fikk vi hilse på en liten nydelig valp som var temmelig sliten av alle inntrykkene på Karneval.

Stranda nedenfor flyplassen...de store flya fløy temmelig lavt.....måtte unngå å bli sandblåst

Kvelskos for Inger og Gunn Hilde

tirsdag 3. mai 2011

Caspara har hjemlengsel

33:06.062N, 046:26.870W

Vi har hatt veldig god fremdrift de siste dagene med tilbakelagt 560nm de siste 72timene og ny rekord det siste døgnet med 216nm på 60* kryss( slå den Freddy ) Har tilbakelagt i alt ca.1600nm med et gjennomsnitt på 7,2knop

Vi har nå endret kurs fra rett nord de første 6 dagene til nordøstlig kurs på ca. 80* Det er vind fra sør på 20-30knop men med kun 1-2m bølger rett i siden.

Elles er stemningen er stemningen om bord veldig bra og vi er kommet inn i en god rutine. De siste 3 dagene har det gått mye tid til å tørke/lense båten etter uhellet i forrige uke.

Det er blitt vesentlig kaldere og været er vekslende med opphold med enkelte kraftige regnbyger.

søndag 1. mai 2011

Tørkedag etter 1 uke på havet

Nå er vi stort sett så langt det går an å komme fra land i Atlanterhavet og har tilbakelagt 1100nm. Endelig fikk vi rolige forhold slik at vi kunne starte tørking av puter, madrasser og seil på dekk.

Vi har dreid østover og holder bra fart for tiden ca. 7,5knop rett mot Azorene. Perfekt vind med lite bølger. Ellers er stemningen om bord bra og vi føler at vi har litt mer overskudd nå når været har roet seg.

Olai benytter tiden til å bygge lego, og i dag skal han lage pannekaker til middag før dagen blir avsluttet med kinokveld m/popkorn i cokpit.