Internettagenten






Hvordan skrive tekst til hjemmeside

Her finner du tips til hvordan man skriver god webtekst til din hjemmeside utviklet av Internettagenten. Lær å skrive salgstekst, informasjonstekst og nyhetstekst. Før du begynner å skrive er det viktig at du har funnet ut hvilke ord du ønsker å være søkbar på.

Salgstekst er den viktigste webteksten å ha kompetanse på, samtidig og det er også den vi har lagt mest vekt på. Det er denne som gjør at du selger produkter og tjenester slik at du tjener penger på nettstedet ditt. Informasjonstekster og nyhetstekster bidrar til å skaffe oppmerksomhet og tillit, men til syvende og sist er det salgsteksten som gjør at du får flere kunder.

Hvordan skrive salgstekst?
Når du selger på internett er salgsteksten det som skal overbevise kundene dine om at de burde kjøpe av deg, enten du selger bøker, kurs eller hva det skulle være. For det første må du fange oppmerksomheten til kunden gjennom gode og søkbare overskrifter som bidrar til at du blir funnet på søkemotorene. Deretter skal du klare å holde på denne interessen helt til de kjøper det du har å selge. Gjennom teksten og inntrykket nettstedet ditt gir skal du klare gi leseren tillit til deg samtidig som du synliggjør fordelene med å gå kjøpe dine tjenester og produkter.

Du får her 10 tips til hvordan man skriver en god salgstekst:

  1. Lag gode og søkbare overskrifter. Overskriften er den viktigste faktoren i salgsteksten din for å bli funnet på søkemotorene. Samtidig leser gjennomsnittlig bare 1 av 5 lenger enn selve overskriften. Sørg for at overskriftene dine både fanger oppmerksomheten til leserne, og vekker interesse for å lese videre. Bruk tid på å lage gode overskrifter. Det er flere som legger merke til og husker overskrifter med utropstegn, og overskrifter formulert som et spørsmål.
    Overskriften til en salgstekst skal beskrive den viktigste fordelen med å utføre den handlingen du vil at leseren skal gjøre. Eksempler på salgsoverskrifter kan være ”Bli kvitt flyskrekken din!” eller ”Lær å spille gitar på 3 uker”.

  2. Sørg for at teksten er lettlest og oversiktlig. Hvis leseren synes det er tungt og uoversiktlig å lese, tar det ikke lang tid før han forlater teksten din og surfer vider. Sørg for å holde på leseren din ved å gjøre teksten enkel å lese. Uthev viktige ord gjennom teksten slik at leseren kan få mest mulig ut av å skumlese.

  3. Presenter det du skal skrive om tidlig i teksten. Få leseren til å bli interessert i det du skal skrive om, samtidig som du gir leseren en liten innholdsfortegnelse.

  4. Bruk underoverskrifter og mange avsnitt. Dette gjør det enklere for leseren å orientere seg i artikkelen, og det blir samtidig lettere å lese den.

  5. Bruk enkelt språk. Du skal ikke skrive en stil for læreren din. Du skal skrive noe som engasjerer leseren. Gir deg opp før du begynner å skrive. Prøv å legge følelser i teksten. Ikke dvel for mye over ordlyden, men skriv det du tenker slik at teksten ligger nærmere talespråket enn skriftspråket.

  6. Bruk søkeordene og frasene gjennom hele teksten. Pass på at du bruker alle variasjoner av søkeordene og frasene du har bestemt deg for gjennom hele teksten. Det er viktig at dette virker naturlig både for leseren og søkemotorene. Ikke gjenta søkeordene mange ganger bare for å gjenta de.

  7. Synliggjør fordeler og parer innvendinger. Gjennom salgsteksten må du fore leseren med konstruktive argumenter som synliggjør fordelene kundene får ved å gå på dine kurs. Hvilke drømmer kan kurset ditt hjelpe de å realisere? Er det spørsmål eller ting potensielle deltakere pleier å lure på eller være skeptiske til? Svar på spørsmålene og parer innvendingene i salgsteksten din. Gjør de om til noe positivt.

  8. Skap tillit. Bruk godkjenninger, fakta, angrefrist, uttalelser fra fornøyde kunder, garantier, osv. for å skape tillit hos leseren. Prøv å gjøre terskelen til å kjøpe fra deg så lav som mulig.

  9. Avslutt salget. Du må prøve å få kunden til å kjøpe med en gang. Sørg for at det er enkelt å bestille fra hjemmesiden din. Jo mer informasjon kundene må gi fra seg, og jo flere klikk de må trykke for å komme til bestillingen, jo flere salg mister du. Gjør bestillingskjemaet så enkel som mulig, du kan innhente mer informasjon senere.
    Du må oppfordre kundene til å kjøpe nå! Pass på at du ikke gir kundene for mange valgmuligheter. Det gjør at de ikke klarer å bestemme seg, slik at du kanskje mister salget.

  10. Ha med et PS
    Ha med et PS der du i en eller to setninger oppsumerer de viktigste salgsargumentene for kurset ditt. Dette trekker oppmerksomhet, og øker salget ditt.

Informasjonstekster
Informasjonstekster er artikler med fagstoff eller informasjon om forskjellige emner. Dette kan for eksempel være kontaktinformasjon på siden din, en fagartikkel om et emne du holder kurs i, eller en liste over alle produktene du har.

Hvis du har skrevet mye om et bestemt tema vil søkemotorene oppfatte deg som en autoritet på dette, og du får bedre rangeringer. Det lønner seg derfor å ha mye innhold på hjemmesiden din. Skriv artikler med informasjon relatert til produktene og tjenestene du selger. Selger du for eksempel førstehjelpskurs, kan det være lurt og skrive objektive artikler med tips om førstehjelp i forskjellige situasjoner.

Overskriften til en informasjonstekst skal konsist beskrive hva teksten omhandler. Den skal ikke være selgende slik som informasjonstekster og salgstekster. Skriver du for eksempel en tekst om effekten av reklame på barn, kan overskriften din enkelt og greit være ”Effekten av reklame på barn”.

Nyhetstekster
Nyhetstekster er rett og slett artikler om nyheter. Skriv nyhetsartikler om temaer relatert til produktene og tjenestene dine. Nyhetstekster på hjemmesiden din vil som informasjonstekstene ha som formål å skaffe trafikk og skape tillit. Hvis du klarer å få aviser eller andre medier til å skrive om deg vil du få mye gratis PR. Ta kontakt med journalister du kjenner, skriv pressemeldinger og bruk fantasien din for å få oppmerksomhet gjennom media.
 
En nyhetsoverskrift skal fange oppmerksomheten til leserne. Tabloidene er veldig flinke til dette. Se på overskriftene i VG og Dagbladet for å få tips. Nyhetsoverskrifter kan ligne veldig på salgsoverskrifter fordi det du egentlig skal gjøre er å selge artikkelen til leseren. Det vil si at du må synliggjøre fordelene leseren har av å lese artikkelen. Du kan for eksempel skrive ”Spar hundretusener i arveavgift!” eller ”Nå er det perfekte rafteforhold i Sjoa!”.
                                                                                             

Bruk det du har lært i dette avsnittet til å skrive bedre salgstekster, nyhetstekster og informasjonstekster til hjemmeside, brosjyrer og annet materiell.