Tips
SPEDBARNALDER
GENERELT
Det er viktig å tilrettelegge alle barnets utgangsstillinger
optimalt for å fremme motorisk utvikling og hemme feilstillinger.
Dette gjelder hjemmesituasjonen, barnehagesituasjonen, skolesituasjonen
og treningssituasjonen hos terapeut, for å oppnå god
handtering og trening. Jeg legger stor vekt på veiledning av
foreldre og assistenter.
LIGGEUNDERLAG
Liggeunderlag brukes for spedbarn fra nyfødtalder og oppover.
Materialet i Bamse Produkter er passe trykkfast, og er derfor med
på å fremme barnets bevegelser og dermed motorisk utvikling.
Er underlaget for mykt vil det hemme den frie bevegelsen da barnet
trenger en trykkfast flate å bevege seg på. Er underlaget
for hardt, kan det også hemme bevegelse pga ubehag. Liggeunderlaget
er varmeisolerende, er lett i vekt og kan lett rulles sammen for
transport. Liggeunderlaget er også tilpasset spesielt som underlag
for å bygge med de andre produktene fra Bamse. Friksjonen i
produktene gjør at de blir liggende stødig oppe på hverandre.
UTGANGSSTILLING
Når jeg jobber med barn har jeg først et liggeunderlag,
f.eks 100x100x2cm, som utgangspunkt. Deretter bygger jeg med kilepute 60x60x8,5/1cm. Når jeg legger barnet på kileputen kommer
barnet opp fra underlaget. Barnet får slik bedre oversikt
og det blir lettere for den voksne å få blikkontakt
med barnet. På grunn av den skråe vinkelen får
barnet lang nakke og må ventralflektere hodet og får
slik lett fatt i forsidemuskulaturen, d.v.s. magemuskler, hoftemuskler
og bena. Barnet kommer lettere inn i nyfødtbøyestilling.
Skulderbuen vil ligge stødig mot underlaget og dette igjen
gir fri bevegelse i armene.
SYMMETRIi
Den tilpassete friksjon og trykkfasthet gir barn som har problemer,
god hjelp for å komme nettopp i midtstilling og symmetri.
Har barnet likevel problem med å komme i symmetri og midtstilling,
prøver jeg meg frem ved å legge enten liten skråpute eller kort
skråpute under nakke/hode og liten skråpute
dobbel høyde eller kort skråpute under setet til barnet,
for å få tiltet bekkenet slik at barnet kommer inn
i bøyestilling.
Ligger barnet i asymmetri prøver jeg å korrigere dette
ved å bruke korreksjonskile eller korreksjonspinner under andre
puter barnet ligger på, f.eks. under ene langsiden av lang
skråpute. Dette for å få barnet til å ta
støtte på den siden det ikke belaster og slik forhåpentligvis
komme i symmetri.
Etter som barnet blir større skifter jeg ut liten skråpute og går over til
lang skråpute. Det hender jeg bruker fleksjonspute under setet
enten for at barnet ikke skal skli nedover eller for å oppnå enda
mer dorsalfleksjon av bekkenet.
LÅST NAKKE
Mange barn er låst i nakken. Jeg har hatt
god hjelp av kileputen for å manipulere låste nakker.
Når du jobber med Bamse Produkter bygger du på eller
tar vekk produkter, alt etter hvilken utgangsstilling du ønsker.
Når jeg jobber med låste nakker tar jeg vekk alle unødvendige
puter fra kileputen. Jeg snur barnet opp ned slik at barnet blir
liggende i nedoverbakke med hodet. Jeg folder hendene mine og lager
en øse med hendene hvor jeg legger barnets hode. Tyngdekraften
gjør at barnets hode blir dradd nedover og barnet får
på grunn av dette en naturlig lang nakke. For meg virker det
som om det oppstår et psykologisk øyeblikk hvor barnet
slapper av; når dette skjer kan jeg med letthet ventralflektere
hode og lateralflektere til hø. og ve. side. Deretter prøver
jeg meg på rotasjon til hø./ve. side.
BRUK I HJEMMET.
Kileputer passer godt til dagens stellebord. Skråvinkelen
gjør at barnet kommer opp fra underlaget. Vi oppnår
slik blikk-kontakt. Stillingen ivaretar barnets og den voksnes
rygg. Barnets rygg ved at det ligger flatt på underlaget
og den voksnes rygg ved at man ikke må stå med bøyd
rygg for å få kontakt med barnet. Er man redd for at
barnet skal falle på gulvet, kan man legge en halvmåne
på hver side av kileputen.
Etter hvert som barnet vokser, legger man liggeunderlaget på gulvet
med kilepute oppå denne. Ved behov kan en legge en liten
skråpute under nakken og en liten skråpute eller liten
skråpute dobbel høyde under setet.
Vippestol er mye brukt, men fremmer neppe motorisk utvikling optimalt.
På den ene siden er barnet mer fastsittende, som reduserer
fri bevegelse. På den andre siden får barnet mindre
stabilisering av bol, hodet/nakke og skulderbuen. Jeg tror at barn
bør ligge på et fast underlag for å fremme motorisk
utvikling og ikke på et ustabilt underlag. Ved for eksempel å bruke
en kilepute med liten skråpute under nakken, en
kort skråpute
dobbel høyde under setet og fleksjonspute under knærne,
vil barnet komme litt opp og også være stabilisert
og kan aktiviseres/stimuleres med leker (Baby 2 , 3 og 4).
Mange foreldre som har brukt Bamse Produkter fant ut at produktene
egnet seg bra som underlag i barnevogn og bærebag. Man har
her brukt lang skråpute under ryggen med liten
skråpute motsatt vei under setet. I tilegg har man brukt liten
eller liten skråpute dobbel høyde under lang
skråpute for å oppnå den
skråvinkelen som en ønsker (Baby 1).
Vi anbefaler at du har minst ett sett med puter for selv å kunne
plukke ut det som er mest funksjonelt for den enkelte pasient.
SMÅBARN OG STØRRE BARN
MÅLSETTING
Symmetri og midtstilling, hode/nakke og kroppskontroll, god mobilitet i bekken/rygg
og skulderregion. Fri bevegelse i ben og armer, vektbæring, postural
oppreising i alle utgangsstillinger, fra liggende til stående og gående.
UTGANGSPUNKT
Et fint utgangspunkt er å starte med byggesett 1 eller
2,
eller treningsbenk 1 eller 2 (se Varekatalog:
Moduler). Jeg bruker
alltid liggeunderlag som underlag for de andre produktene for å få god
friksjon, dempning og isolasjon. Produktene er mobile former du
snur og vender på, alt etter hvilken utgangsstilling du trenger.
BORD OG STOL (BILDE 1 og 2)
For å lage bord og stol plasserer du rektangel 80x40x20cm eller
rektangel 80x40x40cm alt etter hvor stort barnet er med utskjæringen
mot barnet. Barnet får da bena inn i utskjæringen. Dette
gir god plass for bena og hindrer barnet i å bli for bredbenet.
CP-barn kan bruke rektangel 40x20x2/4cm mellom bena. Bygg i høyden
med det rektangelet du trenger for at din pasient skal få god
oppreisning. Bruk rektangel 80x40x3cm til bordplate. Har barnet dårlig
sittebalanse, bruker jeg et rektangel i ryggen eks.80x40x40cm med
utskjæring. Dette må tilpasses hvert enkelt barn. Gi
så mye støtte du må til en hver tid, og ta vekk
støtten etter hvert.
Bruk en halvmåne som stol plassert i utskjæringen. Som
oftest bruker jeg halvmåne B 20cm med en kort skråpute
dobbel høyde plassert oppe på denne. Du må prøve
deg frem i forhold til hvert enkelt barn.. Trenger barnet mye støtte,
plasserer jeg det inn i utskjæringen. Etter som barnet blir
tryggere og får bedre sittebalanse fjerner jeg rektangelet
mer og mer. Til slutt lar jeg barnet sitte på en kube
40x40x20cm eller 40x20x20cm med en skråpute oppe på.
P.S. Jeg lar aldri barn som har problem med oppreisningen sitte
flatt på underlaget, siden de da går for mye inn i bøyestilling
og feilmønstre. Jeg bruker ofte kube 40x20x20cm som en liten
krakk for å få barnet opp og justerer til med skråputer.
STÅSTATIV (BILDE 3, 4 OG 12)
For å lage ståstativ bruker jeg to rektangel 80x40x40cm med utskjæring mot hverandre. Jeg får da en sirkel i
midten hvor barnet kan stå. Er ikke ståstativet høyt
nok prøver jeg meg frem med de tre andre rektanglene med utskjæring:
rektangel 80x40x20, 80x40x8,5 eller 80x40x3,5cm for å få den
høyden barnet trenger. For å oppnå koordinert
muskelarbeid mellom for- og bakside- muskulatur må ståstativet
være så høyt at barnet må jobbe opp mot
tyngdekraften, dvs.det må ikke stå med lutende skuldre.
Bruker du en leke eller bok for å stimulere barnet, justeres
høyden etter denne. Har du en høy leke må ståstativet
være lavere enn om du bruker en bok som stimulering. Har barnet
god vektbæring på føttene lar jeg gjerne barnet
stå i sko. Har barnet dårlig vektbæring på føttene
lar jeg det ofte stå i slalomstøvler. Jeg begynner med
store slalomstøvler som holder bena ned mot underlaget. Man
oppnår også en hvis avstand mellom bena,og knær
og hofter kommer i lett bøyestilling. Etter som barnet får
mer styrke og utholdenhet i bena og tar vekt på føttene,
får det mindre støtte ved at jeg går over til
ungdomsstøvler og siden barnestøvler og avslutter med
at barnet står i sko.
For å få barnet til å bli i denne situasjonen må en
voksen person være tilstede og stimulere barnet, få det
til å glemme at det trener ved å føle at dette
var moro. Når barnet får mer utholdenhet og bedre ståbalanse
kan man leke med balanse, rytmisk stabilisering, strekking til siden
etter leke, og rotasjon ved å tilby leken bakfra.
Barn med CP har god nytte av å bruke et fotunderlag 40x20x2/4cm
mellom bena slik at bena ikke går i innadrotasjon og adduksjon.
Materialet i produktene er passe trykkfast slik at det ikke utløser
spasmer.
GÅRAMME (BILDE 5)
Gåramme lages ved å bruke to rektangel 80x40x40cm mot
hverandre med utskjæring inn. Plasser to rektangel 80x40x20cm med utskjæringen ned mot underlaget mellom de to store rektanglene.
Du har nå en fin gåramme. For å gi gårammen
god stabilitet kan du plassere to kuber 40x40x20cm på hver
side av langsiden. I gårammen kan barnet prøve å gå fra
side til side uten å være redd for å slå seg.
Faller barnet er materialet i produktet akkurat passe trykkfast slik
at det ikke slår seg og derfor tør å prøve
igjen og igjen til det mestrer oppgaven. Lokk barnet med leke i motsatt
ende av gårammen.
TRENINGSBENK (BILDE 7-9)
Bruk rektangel 80x40x40xcm og snu det opp ned slik at utskjæringen
er ned. Plasser to etter hverandre på liggeunderlaget og du
har god plass til deg selv, barnet og en assistent.
For å trene magemusklene til barnet tar du en kilepute
liten 40x60x8,5 cm og plasser denne oppe på de snudde rektanglene.
Plasser barnet oppe på denne. Med en liten skråpute eller
fotunderlag under nakken til barnet har du en fin posisjon for å få barnet
til å ventralflektere hode og få tak i forsidemuskulaturen
sin (Baby 1-4). Du får samtidig strekt nakkemusklene godt.
Ha gjerne en fleksjonspute under knærne slik at du bryter strekkmønsteret
fra hoften av. For hypotone barn er dette viktig slik at de ikke
får overstrekk i knærne. For barn med CP er dette viktig
slik at de får brutt strekkmønster i hofte, kne og ankel,
og kommer inn i lett abduksjon og utadrotasjon og inn i normale bevegelsesmønstre.
For terapeut og assistent er det lurt å ha en bred skråpute
under hvert sitt sete for å ivareta sin egen kropp.
MER OM BRUK AV MODULER (BILDE 7-9)
Bilde 7. Jeg starter ofte med å la barnet sitte på fast
underlag. Jeg har her brukt et rektangel 40x20x10cm med kort
skråpute
dobbel høyde oppå. Her får barnet prøvd
ut sin egen balanse og likevekt samtidig som det får trent
oppreisning. Tilby barnet leke(r) fra begge sider. La barnet strekke
seg etter leke ut til siden, samtidig som du passer på at barnet
har koordinert muskelbruk mellom for- og baksidemusklatur. Dette
vil fremme frihet i armer og ben. Eller tren rotasjon ved å gi
barnet leken høyt bakfra.
Utgangsstillingen kan også brukes til å trene bena ved å få barnet
til å reise og sette seg. Den skrå vinkelen i hoften
er viktig i denne treningen. Hjelp barnet opp og ned ved å holde
det i hendene. Husk at tomlene skal vende oppover og armene skal
holdes i skrå vinkel inn mot kroppen. På denne måten
får barnet koordinert muskelarbeid mellom for og bakside samtidig
som det får trent armmusklene. Ikke dra barnet opp. La barnet
lene seg lett fremover og slik komme opp ved egen hjelp. Barnet må selv
ta initiativ til å reise og sette seg. Pass på at det
jobber på en konstruktiv måte.
Når barnet er blitt sikrere plasserer jeg det på en halvmåne med den runde formen ned, mens vi synger ”ro, ro, ro din båt ”.
Barnets tomler skal vende oppover. Vær oppmerksom på at
det er barnet som drar seg frem og tilbake (Bilde 8). Snu halvmånen
på langs mens du synger ”vuggende, vuggende, vuggende” (Bilde
9). La barnet dra seg fra side til side. Pass på at det jobber
koordinert med for- og baksidemuskulatur ved å holde det i
lett skrå vinkel bakover.
Ved å plassere barnet i nøytral stilling vil du få barnet
til å bruke så normale bevegelsesmønstre som det
kan. I denne stillingen kan barnet trene likevekt /balanse/ oppreisning/lage
lang side/ rotasjon og trene styrke i kropp, armer og ben.
MER OM PØLLER
Jeg begynner gjerne hver behandling med mobilisering ved å bruke
pøller. Mobilisering fordi jeg synes det er lettere å jobbe
med barnet etterpå. Pøller bruker jeg fordi det er lettere
for meg selv som terapeut å mobilisere barnet og det er behagelig
for barnet. Her kommer trykkfastheten til Bamse Produkter til sin
rett. Velg diameter på pøllen etter størrelse
på barnet. Se brosjyren for hvordan du mobiliserer bekken /
skuldre og ryggsøyle.
Mobilisering av bekkenet kan også skje ved at du setter barnet
oppe på en pølle og vipper frem og tilbake eller fra
side til side med bekkenet. Det er viktig at klient har ca. 60%vinkel
i hoften. Bruk kuber for å få den høyden du trenger.
Juster høyden ved å bruke fotunderlag under bena. Det
er viktig at utgangsstillingen er så riktig som overhodet mulig.
En annen måte er f. eks. å plassere pølle Ø20cm oppå kileputen. Plasser barnet overskrevs over pøllen.
På grunn av kileputen blir barnet sittende på sitteknutene
og får en fin oppreisning i overkroppen. Når bekkenet
kommer i nøytral stilling går hoften inn i lett abduksjon
og utadrotasjon, mens bena innstiller seg i normale bevegelsesmønstre.
Er ikke pøllen høy nok, legger du et rektangel eller
fotunderlag under pøllen for å få den høyden
som er riktig for barnet
MER OM SKRÅPUTER
Jeg er også meget nøye med sittestillingen. Sitter man
riktig blir det å sitte trening uten at barnet tenker over
det. Du må prøve ut med forskjellige skråputer.
Er barnet veldig rund eller svai i ryggen må du kanskje ha
en spissere vinkel. Prøv liten skråpute dobbel høyde.
Er ikke dette nok, prøv med en skråpute til. Kort
skråpute er ment brukt i barnestoler, men passer og utmerket for å få spissere
vinkel.
Du må prøve deg frem med hvert barn. Se etter god postural
oppreisning og koordinert muskelarbeid mellom for- og baksidemuskulatur.
Se til at du har 60 % vinkel i hoften og fast underlag under føttene,
da det er her oppreisningen starter. Har du ikke fast underlag under
bena starter oppreisningen fra bekkenet av. En må da bruke
mye mer muskelkraft for å jobbe opp mot tyngdekraften. Faren
er at man beveger seg inn i bøyemønster og blir mer
låst i skuldre, armer og ben. Finmotorikken vil da bli dårligere
siden barnet vil få et mer pronert grep. En vil også få et
mer anstrengt mønster nedover i bena. Se brosjyre for sittestilling.
Skrå vinkel på skrivebord er også bra for barna.
Mange bruker bred skråpute eller kilepute oppe på bordflaten
for å få god arbeidsstilling. Se varekatalog under moduler.
|