Tips

SPEDBARNALDER

GENERELT
Det er viktig å tilrettelegge alle barnets utgangsstillinger optimalt for å fremme motorisk utvikling og hemme feilstillinger. Dette gjelder hjemmesituasjonen, barnehagesituasjonen, skolesituasjonen og treningssituasjonen hos terapeut, for å oppnå god handtering og trening. Jeg legger stor vekt på veiledning av foreldre og assistenter.

 

LIGGEUNDERLAG
Liggeunderlag brukes for spedbarn fra nyfødtalder og oppover. Materialet i Bamse Produkter er passe trykkfast, og er derfor med på å fremme barnets bevegelser og dermed motorisk utvikling. Er underlaget for mykt vil det hemme den frie bevegelsen da barnet trenger en trykkfast flate å bevege seg på. Er underlaget for hardt, kan det også hemme bevegelse pga ubehag. Liggeunderlaget er varmeisolerende, er lett i vekt og kan lett rulles sammen for transport. Liggeunderlaget er også tilpasset spesielt som underlag for å bygge med de andre produktene fra Bamse. Friksjonen i produktene gjør at de blir liggende stødig oppe på hverandre.

 

UTGANGSSTILLING
Når jeg jobber med barn har jeg først et liggeunderlag, f.eks 100x100x2cm, som utgangspunkt. Deretter bygger jeg med kilepute 60x60x8,5/1cm. Når jeg legger barnet på kileputen kommer barnet opp fra underlaget. Barnet får slik bedre oversikt og det blir lettere for den voksne å få blikkontakt med barnet. På grunn av den skråe vinkelen får barnet lang nakke og må ventralflektere hodet og får slik lett fatt i forsidemuskulaturen, d.v.s. magemuskler, hoftemuskler og bena. Barnet kommer lettere inn i nyfødtbøyestilling. Skulderbuen vil ligge stødig mot underlaget og dette igjen gir fri bevegelse i armene.

 

SYMMETRIi
Den tilpassete friksjon og trykkfasthet gir barn som har problemer, god hjelp for å komme nettopp i midtstilling og symmetri. Har barnet likevel problem med å komme i symmetri og midtstilling, prøver jeg meg frem ved å legge enten liten skråpute eller kort skråpute under nakke/hode og liten skråpute dobbel høyde eller kort skråpute under setet til barnet, for å få tiltet bekkenet slik at barnet kommer inn i bøyestilling.
Ligger barnet i asymmetri prøver jeg å korrigere dette ved å bruke korreksjonskile eller korreksjonspinner under andre puter barnet ligger på, f.eks. under ene langsiden av lang skråpute. Dette for å få barnet til å ta støtte på den siden det ikke belaster og slik forhåpentligvis komme i symmetri.

Etter som barnet blir større skifter jeg ut liten skråpute og går over til
lang skråpute. Det hender jeg bruker fleksjonspute under setet enten for at barnet ikke skal skli nedover eller for å oppnå enda mer dorsalfleksjon av bekkenet.

 

LÅST NAKKE
Mange barn er låst i nakken. Jeg har hatt god hjelp av kileputen for å manipulere låste nakker. Når du jobber med Bamse Produkter bygger du på eller tar vekk produkter, alt etter hvilken utgangsstilling du ønsker. Når jeg jobber med låste nakker tar jeg vekk alle unødvendige puter fra kileputen. Jeg snur barnet opp ned slik at barnet blir liggende i nedoverbakke med hodet. Jeg folder hendene mine og lager en øse med hendene hvor jeg legger barnets hode. Tyngdekraften gjør at barnets hode blir dradd nedover og barnet får på grunn av dette en naturlig lang nakke. For meg virker det som om det oppstår et psykologisk øyeblikk hvor barnet slapper av; når dette skjer kan jeg med letthet ventralflektere hode og lateralflektere til hø. og ve. side. Deretter prøver jeg meg på rotasjon til hø./ve. side.



BRUK I HJEMMET.
Kileputer passer godt til dagens stellebord. Skråvinkelen gjør at barnet kommer opp fra underlaget. Vi oppnår slik blikk-kontakt. Stillingen ivaretar barnets og den voksnes rygg. Barnets rygg ved at det ligger flatt på underlaget og den voksnes rygg ved at man ikke må stå med bøyd rygg for å få kontakt med barnet. Er man redd for at barnet skal falle på gulvet, kan man legge en halvmåne på hver side av kileputen.
Etter hvert som barnet vokser, legger man liggeunderlaget på gulvet med kilepute oppå denne. Ved behov kan en legge en liten skråpute under nakken og en liten skråpute eller liten skråpute dobbel høyde under setet.
Vippestol er mye brukt, men fremmer neppe motorisk utvikling optimalt. På den ene siden er barnet mer fastsittende, som reduserer fri bevegelse. På den andre siden får barnet mindre stabilisering av bol, hodet/nakke og skulderbuen. Jeg tror at barn bør ligge på et fast underlag for å fremme motorisk utvikling og ikke på et ustabilt underlag. Ved for eksempel å bruke en kilepute med liten skråpute under nakken, en kort skråpute dobbel høyde under setet og fleksjonspute under knærne, vil barnet komme litt opp og også være stabilisert og kan aktiviseres/stimuleres med leker (Baby 2 , 3 og 4).
Mange foreldre som har brukt Bamse Produkter fant ut at produktene egnet seg bra som underlag i barnevogn og bærebag. Man har her brukt lang skråpute under ryggen med liten skråpute motsatt vei under setet. I tilegg har man brukt liten eller liten skråpute dobbel høyde under lang skråpute for å oppnå den skråvinkelen som en ønsker (Baby 1).
Vi anbefaler at du har minst ett sett med puter for selv å kunne plukke ut det som er mest funksjonelt for den enkelte pasient.

 

SMÅBARN OG STØRRE BARN

MÅLSETTING
Symmetri og midtstilling, hode/nakke og kroppskontroll, god mobilitet i bekken/rygg og skulderregion. Fri bevegelse i ben og armer, vektbæring, postural oppreising i alle utgangsstillinger, fra liggende til stående og gående.

 

UTGANGSPUNKT
Et fint utgangspunkt er å starte med byggesett 1 eller 2, eller treningsbenk 1 eller 2 (se Varekatalog: Moduler). Jeg bruker alltid liggeunderlag som underlag for de andre produktene for å få god friksjon, dempning og isolasjon. Produktene er mobile former du snur og vender på, alt etter hvilken utgangsstilling du trenger.

 

BORD OG STOL (BILDE 1 og 2)
For å lage bord og stol plasserer du rektangel 80x40x20cm eller rektangel 80x40x40cm alt etter hvor stort barnet er med utskjæringen mot barnet. Barnet får da bena inn i utskjæringen. Dette gir god plass for bena og hindrer barnet i å bli for bredbenet. CP-barn kan bruke rektangel 40x20x2/4cm mellom bena. Bygg i høyden med det rektangelet du trenger for at din pasient skal få god oppreisning. Bruk rektangel 80x40x3cm til bordplate. Har barnet dårlig sittebalanse, bruker jeg et rektangel i ryggen eks.80x40x40cm med utskjæring. Dette må tilpasses hvert enkelt barn. Gi så mye støtte du må til en hver tid, og ta vekk støtten etter hvert.

Bruk en halvmåne som stol plassert i utskjæringen. Som oftest bruker jeg halvmåne B 20cm med en kort skråpute dobbel høyde plassert oppe på denne. Du må prøve deg frem i forhold til hvert enkelt barn.. Trenger barnet mye støtte, plasserer jeg det inn i utskjæringen. Etter som barnet blir tryggere og får bedre sittebalanse fjerner jeg rektangelet mer og mer. Til slutt lar jeg barnet sitte på en kube 40x40x20cm eller 40x20x20cm med en skråpute oppe på.

P.S. Jeg lar aldri barn som har problem med oppreisningen sitte flatt på underlaget, siden de da går for mye inn i bøyestilling og feilmønstre. Jeg bruker ofte kube 40x20x20cm som en liten krakk for å få barnet opp og justerer til med skråputer.

 

STÅSTATIV (BILDE 3, 4 OG 12)
For å lage ståstativ bruker jeg to rektangel 80x40x40cm med utskjæring mot hverandre. Jeg får da en sirkel i midten hvor barnet kan stå. Er ikke ståstativet høyt nok prøver jeg meg frem med de tre andre rektanglene med utskjæring: rektangel 80x40x20, 80x40x8,5 eller 80x40x3,5cm for å få den høyden barnet trenger. For å oppnå koordinert muskelarbeid mellom for- og bakside- muskulatur må ståstativet være så høyt at barnet må jobbe opp mot tyngdekraften, dvs.det må ikke stå med lutende skuldre.

Bruker du en leke eller bok for å stimulere barnet, justeres høyden etter denne. Har du en høy leke må ståstativet være lavere enn om du bruker en bok som stimulering. Har barnet god vektbæring på føttene lar jeg gjerne barnet stå i sko. Har barnet dårlig vektbæring på føttene lar jeg det ofte stå i slalomstøvler. Jeg begynner med store slalomstøvler som holder bena ned mot underlaget. Man oppnår også en hvis avstand mellom bena,og knær og hofter kommer i lett bøyestilling. Etter som barnet får mer styrke og utholdenhet i bena og tar vekt på føttene, får det mindre støtte ved at jeg går over til ungdomsstøvler og siden barnestøvler og avslutter med at barnet står i sko.

For å få barnet til å bli i denne situasjonen må en voksen person være tilstede og stimulere barnet, få det til å glemme at det trener ved å føle at dette var moro. Når barnet får mer utholdenhet og bedre ståbalanse kan man leke med balanse, rytmisk stabilisering, strekking til siden etter leke, og rotasjon ved å tilby leken bakfra.

Barn med CP har god nytte av å bruke et fotunderlag 40x20x2/4cm mellom bena slik at bena ikke går i innadrotasjon og adduksjon. Materialet i produktene er passe trykkfast slik at det ikke utløser spasmer.

 

GÅRAMME (BILDE 5)
Gåramme lages ved å bruke to rektangel 80x40x40cm mot hverandre med utskjæring inn. Plasser to rektangel 80x40x20cm med utskjæringen ned mot underlaget mellom de to store rektanglene. Du har nå en fin gåramme. For å gi gårammen god stabilitet kan du plassere to kuber 40x40x20cm på hver side av langsiden. I gårammen kan barnet prøve å gå fra side til side uten å være redd for å slå seg. Faller barnet er materialet i produktet akkurat passe trykkfast slik at det ikke slår seg og derfor tør å prøve igjen og igjen til det mestrer oppgaven. Lokk barnet med leke i motsatt ende av gårammen.

 

TRENINGSBENK (BILDE 7-9)
Bruk rektangel 80x40x40xcm og snu det opp ned slik at utskjæringen er ned. Plasser to etter hverandre på liggeunderlaget og du har god plass til deg selv, barnet og en assistent.
For å trene magemusklene til barnet tar du en kilepute liten 40x60x8,5 cm og plasser denne oppe på de snudde rektanglene. Plasser barnet oppe på denne. Med en liten skråpute eller fotunderlag under nakken til barnet har du en fin posisjon for å få barnet til å ventralflektere hode og få tak i forsidemuskulaturen sin (Baby 1-4). Du får samtidig strekt nakkemusklene godt. Ha gjerne en fleksjonspute under knærne slik at du bryter strekkmønsteret fra hoften av. For hypotone barn er dette viktig slik at de ikke får overstrekk i knærne. For barn med CP er dette viktig slik at de får brutt strekkmønster i hofte, kne og ankel, og kommer inn i lett abduksjon og utadrotasjon og inn i normale bevegelsesmønstre. For terapeut og assistent er det lurt å ha en bred skråpute under hvert sitt sete for å ivareta sin egen kropp.

 

MER OM BRUK AV MODULER (BILDE 7-9)
Bilde 7. Jeg starter ofte med å la barnet sitte på fast underlag. Jeg har her brukt et rektangel 40x20x10cm med kort skråpute dobbel høyde oppå. Her får barnet prøvd ut sin egen balanse og likevekt samtidig som det får trent oppreisning. Tilby barnet leke(r) fra begge sider. La barnet strekke seg etter leke ut til siden, samtidig som du passer på at barnet har koordinert muskelbruk mellom for- og baksidemusklatur. Dette vil fremme frihet i armer og ben. Eller tren rotasjon ved å gi barnet leken høyt bakfra.

Utgangsstillingen kan også brukes til å trene bena ved å få barnet til å reise og sette seg. Den skrå vinkelen i hoften er viktig i denne treningen. Hjelp barnet opp og ned ved å holde det i hendene. Husk at tomlene skal vende oppover og armene skal holdes i skrå vinkel inn mot kroppen. På denne måten får barnet koordinert muskelarbeid mellom for og bakside samtidig som det får trent armmusklene. Ikke dra barnet opp. La barnet lene seg lett fremover og slik komme opp ved egen hjelp. Barnet må selv ta initiativ til å reise og sette seg. Pass på at det jobber på en konstruktiv måte.

Når barnet er blitt sikrere plasserer jeg det på en halvmåne med den runde formen ned, mens vi synger ”ro, ro, ro din båt ”. Barnets tomler skal vende oppover. Vær oppmerksom på at det er barnet som drar seg frem og tilbake (Bilde 8). Snu halvmånen på langs mens du synger ”vuggende, vuggende, vuggende” (Bilde 9). La barnet dra seg fra side til side. Pass på at det jobber koordinert med for- og baksidemuskulatur ved å holde det i lett skrå vinkel bakover.

Ved å plassere barnet i nøytral stilling vil du få barnet til å bruke så normale bevegelsesmønstre som det kan. I denne stillingen kan barnet trene likevekt /balanse/ oppreisning/lage lang side/ rotasjon og trene styrke i kropp, armer og ben.

 

MER OM PØLLER
Jeg begynner gjerne hver behandling med mobilisering ved å bruke pøller. Mobilisering fordi jeg synes det er lettere å jobbe med barnet etterpå. Pøller bruker jeg fordi det er lettere for meg selv som terapeut å mobilisere barnet og det er behagelig for barnet. Her kommer trykkfastheten til Bamse Produkter til sin rett. Velg diameter på pøllen etter størrelse på barnet. Se brosjyren for hvordan du mobiliserer bekken / skuldre og ryggsøyle.

Mobilisering av bekkenet kan også skje ved at du setter barnet oppe på en pølle og vipper frem og tilbake eller fra side til side med bekkenet. Det er viktig at klient har ca. 60%vinkel i hoften. Bruk kuber for å få den høyden du trenger. Juster høyden ved å bruke fotunderlag under bena. Det er viktig at utgangsstillingen er så riktig som overhodet mulig.
En annen måte er f. eks. å plassere pølle Ø20cm oppå kileputen. Plasser barnet overskrevs over pøllen. På grunn av kileputen blir barnet sittende på sitteknutene og får en fin oppreisning i overkroppen. Når bekkenet kommer i nøytral stilling går hoften inn i lett abduksjon og utadrotasjon, mens bena innstiller seg i normale bevegelsesmønstre. Er ikke pøllen høy nok, legger du et rektangel eller fotunderlag under pøllen for å få den høyden som er riktig for barnet

 

MER OM SKRÅPUTER
Jeg er også meget nøye med sittestillingen. Sitter man riktig blir det å sitte trening uten at barnet tenker over det. Du må prøve ut med forskjellige skråputer. Er barnet veldig rund eller svai i ryggen må du kanskje ha en spissere vinkel. Prøv liten skråpute dobbel høyde. Er ikke dette nok, prøv med en skråpute til. Kort skråpute er ment brukt i barnestoler, men passer og utmerket for å få spissere vinkel.
Du må prøve deg frem med hvert barn. Se etter god postural oppreisning og koordinert muskelarbeid mellom for- og baksidemuskulatur. Se til at du har 60 % vinkel i hoften og fast underlag under føttene, da det er her oppreisningen starter. Har du ikke fast underlag under bena starter oppreisningen fra bekkenet av. En må da bruke mye mer muskelkraft for å jobbe opp mot tyngdekraften. Faren er at man beveger seg inn i bøyemønster og blir mer låst i skuldre, armer og ben. Finmotorikken vil da bli dårligere siden barnet vil få et mer pronert grep. En vil også få et mer anstrengt mønster nedover i bena. Se brosjyre for sittestilling.
Skrå vinkel på skrivebord er også bra for barna. Mange bruker bred skråpute eller kilepute oppe på bordflaten for å få god arbeidsstilling. Se varekatalog under moduler.

 

SNARVEIER
» Spedbarnalder
» Småbarn og større barn

 

Se plansjer:
( Åpnes som pdf'er i et nytt vindu )

» Småbarn og større barn
» Barn i alle aldre – fra premature og oppover
» Forslag til sammensetning – Babyunderlag
» Varekatalog Bamse Produkter

 

 
         

© Copyright 2007 - Bamse Produkter, K-G Meldalsvei 9, 1671 Kråkerøy | Tlf: 69300105 / Mob: 92039196, E-post: info@bamseprodukter.no