Renault

   Varebil
   Lastebil
Nissan
Rocla
Logitrans
Crown
Merlo
Traller/vogner

Hovedside

 


RENAULT TRUCKS: MER ENN 100 ÅRS INNOVATIV PRODUKTUTVIKLING


Les her om de store etappene i Renault Trucks' utviklingshistorie fra 1894 til våre dager.


1894-1909: Pionerernes tid
I Lyon uttenkte og konstruerte Marius Berliet en ensylindret motor, som ble brukt i et bensindrevet kjøretøy. I 1906 producerte han sin første lastebil.
I Billancourt ved Paris utviklet Louis Renault en 4-trinns gearkasse og en bil som ytet en kvart hestekraft.
I 1900 satte han den første selvdrevne varevogn i produksjon og i 1906 uttenkte han, på oppfordring fra Paris-kommune, forløperen for bybussen.


1914-1918: De første masseproduksjer
Hos Berliet produserte man daglig 40 lastebiler (modell CBA), som sammen med andre lastebiler ble levert til fronten i Verdun. Renaults navn ble for alvor slått fast for ettertiden med de 600 Renault-taxiene som kjørte forsyninger og mannskap til slaget ved Marne og dermed bidro til seieren.
I 1917 produserte Renault verdens første tank. Den første firehjulstrukne lastebil ble konstruert av firmaet Latil, som senere er inngått i Renault Trucks-konsernet. Latil sto også bak det første forhjulstrukne kjøretøy i 1898.


1919-1928: Produksjonen blev utvidet - firmaene slo rot
Industrigeniene Louis Renault og Marius Berliet utbygget deres automobilkonsern. Berliet medvirket også i produksjonen av kampvognen FT17 til den franske regjering.
I 1923 foreslo Renault som de første en lastebil oppbygget med trekker og settevogn. Samme år ble de første kjøretøyer med gassgenerator produsert.
Den første landeveistrekker med en servobremse som virket på fire hjul, blev også satt i drift i 1923.
I 1928 ble den første dieselmotor montert på en lastebil.




Bilde1

1952-1978: Etappene i konsernets utviklingshistorie
I årene 1952 til 1974 sluttet firmaerne Laffly, Rochet Schneider, Carniva og Citroën Lastebiler seg til Berliet, som i 1957 konstruerte den største lastebil i verden, en Berliet T100.
I 1955 fusjonerte lastebilprodusenten Latil med lastebildivisionene hos Renault og Somua. Det nye firma, som inngikk i Renault-konsernet, fikk navnet Saviem. I 1965 sluttet firmaet Richard Continental seg til Saviem, som igjen ble utvidet med firmaet Sinpar i 1975. I 1978 fusjonerte Berliet og Saviem og samlet dermed all fransk produksjon av lastebiler i ett firma. Det fusionerte firmaet, som i virkelighet var Renault-konsernets avdeling for tunge erhvervskjøretøy, fikk navnet Renault Véhicules Industriels.

Siden 1983 har målet vært å bli verdens største lastebilprodusent.

Renault Véhicules Industriels ble til et stort internasjonalt konsern med overtakelsen av Dodge Europe i 1983. I 1990 ble det legendariske amerikanske lastebilfirma 'Mack' overtatt.
1992 er også et viktig årstall: da skiftet nemlig Renault Véhicules Industriels navn til Renault V.I.
I 2001 fusionerte Renault V.I. med Volvo AB, med Renault-konsernet som største aksjonær i det nye selskapet.
I 2002 ble konsernnavnet endret til det mer internationale Renault Trucks.


Master Mascott Midlum