Alle med peiling på hvordan lage en BMX-dirt track

Startet av TorErik, 21 august 2009, 08:43:57

0 Medlemmer og 1 Gjest leser dette emnet.

cc

Hva skiller trials og trails?
Wikipedia; Forklaring av Trials og Trails. Som man ser er det i utgangspunktet stor forskjell mellom grenene, selvom det i ny og ne dukker opp eksempler på at mye innen forskjellige sykkelgrener kan blandes sammen.


Hva skiller trails og bmx racing?
- Racing er flere om gangen på en bred bane med kun én trase. Alle starter samtidig og det er førstemann i mål, på tidtaking. Ingen poeng for verken hopp eller triks, og alle deltakere trår ekstra fart på alle flate strekninger. Dette er en ganske stor sport på Vestlandet og i de har også klubber+bane(r) i Fredrikstad/Moss.
- En bmx racing bane egner seg dog ikke spesielt godt til å kjøre trails på. Poenget med trails er å flyte gjennom en rekke av hopp, og gjøre triks etter ønske. Det er generelt ingen form for konkurranse innen tradisjonelle trails. Om hoppene er bygget godt, vil man kunne ta fart til det første og så ikke trenge trå mer i det hele tatt, men heller bare flyte relativt uanstrengt gjennom hele rekka.

Eksempler på flotte trails i utlandet som ville vært en drøm å ha i Norge:
Video 1

Video 2

Video 3

Klima/forutsetninger
Amerikansk og fransk/spansk tørt og varmt klima virker ideellt for å kunne bygge slike pene trails som former seg kjapt og blir harde uten å gro igjen over tid, men jeg har fått prøve flotte trails også i Berlin, og ryktene går om at de har funnet en ideell jord/sand/leire naturlig i bakken som de bruker for å lage anlegget i Hafjell, så mulighetene er der. Ellers vet jeg at vanlig matjord er ganske greit å jobbe med, man må bare passe på at det ikke begynner å gro mye ugress. Veisalt er en god hjelper for å trekke ut fukt og få hoppene harde kjapt.

Sist jeg gravde/bygde trails var det bare et midlertidig prosjekt på parkeringsplassen til Tryvann skisenter i Oslo, denne tråden har mye info fra det prosjektet, fra idéstadie til ferdig bane. Anlegget ble som planlagt fjernet før snøen kom. Som du ser av tegningene der var det 3 linjer, den grønne var den letteste, dernest den blå og til slutt den rød. Forrvirrende nok viser tegningene også et lite trialområde (mørk grått) med paller o.l. som trails-linjene slynger seg rundt.


Hva kan være et godt utgangspunkt?
Jeg vil anbefale deg å prøve å få til noen pumpelinjer, samt et par linjer med små hopp og middels store hopp, de minste kan godt være uten gaps (altså uten mellomrom mellom hopp og landing). Pumpelinjer er altså små veldig avrundede kuler man kan lære seg å håndtere sykkelen godt. Det kommer veldig godt med når man beveger seg videre til større hopp, og for de mer erfarne syklistene er det fortsatt gøy å utfordre seg selv til å klare å kjøre manual gjennom hele (dvs rulle på bakhjul uten å trå og uten at forhjul er nedi).

Her er et par tråder med masse god informasjon;
http://www.ridemonkey.com/forums/showthread.php?t=217062
http://www.ridemonkey.com/forums/showthread.php?t=212506
Sjekk også ut de forskjellige linkene i disse trådene for gode tips og eksempler.

Maskinkraft og utstyr
Man sparer helt vilt mange timer med spade+trillebår om man har en (mini)graver som hjelper med de største haugene før man begynner på selve shapingen av hoppene. Ellers trenger man tunge jernspader, raker+river, og en sånn rulle man fyller med vann som brukes som en håndholdt veivals, bøtter og tilgang på vann.