Kurstilbud
- Målrettet miljøarbeid
Dette er et kurs om grunnleggende målrettet miljøarbeid i arbeid med mennesker med bistandsbehov. Mange kommuner har benyttet dette kurset som ledd i opplæring av sine ansatte. Kurset er egnet for ufaglærte og andre som trenger repetisjon.
Viktige temaer som berøres på dette kurset er:
- Å ha omgivelsesbasert fokus. Det vil si å erkjenne vi som hjelpere påvirker de vi skal hjelpe og omvendt.
- Hva er læring? Grunnleggende begreper i læringsteori forklares med eksempler og det gis forklaringer på hvordan læring skjer (hvordan atferd etableres og opprettholdes).
- Å analysere atferd. Det gis en innføring i hvordan en kan foreta analyser av problematferd. Det gis også en innføring i hvordan en kan kartlegge hvilke ferdigheter en person har på ulike områder.
- Målvalgsprosessen. Viktige momenter i forhold til å utarbeide mål gjennomgås.
- Lik praksis, registrering og fremstilling av resultater. Det forklares hvorfor lik praksis og registrering er nødvendig. Det gis innføring i hvordan en bør registrere og hvordan registreringer bør evalueres.
- Viktige basiskunnskaper for god samhandling. Det gis en konkret innføring i viktige samhandlingsregler for de som skal arbeide med mennesker med spesielle behov.
- Eksempler på effektive prosedyrer. Det gis flere eksempler på dokumenterte effektive opplærings- og reduksjonsprosedyrer som er anvendt overfor mennesker med hjelpebehov og problematferd.
Kursholderen har flere publikasjoner på emnet i fagtidsskrifter.
- Positive strategier overfor problematferd
Dette er et kurs som er aktuelt alle som
arbeider med mennesker med utfordrende atferd. Positive strategier er
strategier hvor det ikke anvendes tvang og makt. Strategiene baseres på
systematisk differensiell forsterkning. En rekke slike prosedyrer
gjennomgås og det vises til eksempler på effektiv behandling av bl.a.
selvskading og utagering overfor andre personer.
- Fagadministrasjon – Avtalestyring
På dette kurset gjennomgåes to større temaer på et dagskurs.
Fagadministrative systemer er systemer på
det enkelte tjenestested som sikrer informasjonsflyt mellom personale.
Dette er viktig fordi lik praksis er nødvendig i alle strukturerte
tilbud. Det gis eksempler på god fagadministrasjon.
Avtalestyring er et tiltak som baseres på
tegnøkonomi. I avtalestyring lærer brukeren å planlegge, gjennomføre og
evaluere sin egen hverdag. Det gis en rekke eksempler på hvordan brukere
har økt sitt aktivitetsnivå og problematferd er vesentlig redusert ved å
introdusere dette systemet. Det vises til konkrete skjemaer og remedier
som er anvendt overfor brukere med forskjellig funksjonsnivå.
- Behandling av tvangslidelser (OCD) og fobier
Mennesker med tvangslidelse lever et
begrenset liv. Ofte er deres familier sin livssituasjon også svært
forringet. Overfor tvangslidelser er det to veldokumenterte metoder. Det
er eksponeringsterapi og medikamentell behandling. Eksponeringsterapi er
førstevalg (”treatment of choice”). På dette kurset forklares hvordan
tvangshandlinger oppstår og opprettholdes (genetiske og miljømessige
faktorer). Det gis deretter en rekke eksempler på effektive
behandlingsmetoder basert på eksponeringsterapi. Det gis også en
innføring i behandling av fobier. Forelesningen tar utgangspunkt i et
forskningsprosjekt som kursholderen deltar i. Han har avholdt kurs om
OCD på større fagkongresser.
- Behandling av tvangslidelser (OCD) hos utviklingshemmede
Tvangshandlinger og stereotypier er svært
utbredt hos utviklingshemmede sammenliknet med befolkningen for øvrig.
På dette kurset gis en innføring i forhold til diagnostiske problemer
ved tvangslidelse hos utviklingshemmede. Det gis eksempler på effektiv
behandling av tvangsatferd hos denne gruppen. Det gis også en innføring
i behandling av fobier hos utviklingshemmede. Forelesningen tar
utgangspunkt i et forskningsprosjekt som kursholderen deltar i. Han har
avholdt kurs om OCD på større fagkongresser.
Kursholderen har publisert på emnet i
fagtidsskrifter.
- ACT – Acceptance and Commitment Therapy
Dette kurset egner seg best for de som
har eller arbeider med psykiske lidelser. Kurset er også velegnet for
personalgrupper som arbeider med godt fungerende utviklingshemmede med
tilleggslidelser. ACT er atferdsanalytisk psykoterapi med vekt på
språkets sentrale betydning for forekomst av psykiske lidelser. Kurset
tar utgangspunkt i Steven C. Hayes teorier og utarbeidede
behandlingsprogrammer. Funksjonell kontekstualisme og relation frame
theory (RFT) er sentralt. ACT regnes som et eksponeringsbasert
behandlingsprogram.
- Barneoppdragelse
Dette kurset egner seg for foreldre som
ønsker bistand for å bedre samhandlingen med sine barn. Foreldre og barn
former hverandre i et samspill. Kurset tar utgangspunkt i dokumenterte
positive strategier basert på omgivelsesbasert psykologi hvor målet er
barn som samarbeider. Det var en reportasje om Atferd Konsult i bladet
foreldre & barn nr. 8, 2005.
- Profesjonelle ferdigheter
Dette kurset omhandler grunnleggende etiske rettigheter, holdninger ovenfor brukere, holdninger ovenfor kollegaer og samarbeidsferdigheter.
-
ART – Aggression Replacement Training
Dette kurset gir en innføring i ART som er et program som er utarbeidet av Arnold Goldstein. ART er et multimodalt program og en godt dokumentert metode. ART anvendes i arbeid med atferdsproblemer hos barn, unge og voksne. Det fokuseres på sentrale risikofaktorer som selvkontroll (sinnekontrolltrening), begrensede sosiale ferdigheter (sosial ferdighetstrening) og antisosiale holdninger og verdier (moralsk resonnering). I Norge er metoden anbefalt for forebygging og behandling av atferdsproblemer i skolen (Nordahl 2003) og i barnevernsinstitusjoner (Andreassen, 2003). Det er imidlertid ingenting som skulle tilsi at metoden ikke kan anvendes overfor andre klientgrupper på andre arenaer.
-
Ros mer, kjeft mindre!
Dette er en kurspakke som er tilrettelagt for barnehager. Det gis kurs om enkle regler for å bygge et mer positivt klima i en barnehage. Ved systematisk bruk av positiv forsterkning fjernes fokus fra bråk, støy og konflikter til atferd en ønsker mer av.
I tillegg fokuserer kurset på
stimuluskontroll. Det vil si at fokus settes på hvordan en kan
etablere atferd under adekvate betingelser, eksempelvis ved å
unngå lokking og truing. Det brukes eksempler for å illustrere
hvordan en lage enkle forsterkningssystemer tilpasset
barnehager.
- Autismespekterforstyrrelser (HFA, Asperger syndrom, Autisme) og tvangssymptomer
Studier viser at det er en
sannsynlig sammenheng mellom (komorbiditet) mellom tvangslidelse
(OCD) og autismespekterforstyrrelser. For det første er det
teorien om 5-HT forstyrrelser hos både de med OCD og autisme
(Apter, et. al. 1991). For det andre finner en abnormaliteter i
frontallappen (spesielt i orbifrontal cortex) hos barn med OCD
og autisme (Santosh, 2000). For det tredje er det evidens for en
genetisk link mellom OCD og autismespekterforstyrrelser. Det er
overlappende symptomologi hos familiemedlemmer (Berg, et. al.,
1994). Det er derfor overaskende at det er så få studier overfor
personer med begge diagnosene. Studier basert på tradisjonelle
atferdsanalytiske strategier som bruk av eksponering og
responsprevensjon (E/RP) for å redusere tvangssymptomer hos
personer med autismespekterforstyrrelser forekommer omtrent
ikke. Omfattende litteratursøk resulterte i to studier. Lord
(1995) dokumenterte suksessfull behandling av tvangssymptomer
hos en voksen mann med autisme ved bruk av atferdsanalytiske
teknikker. Reaven og Hepburn (2003) behandlet en 7 år gammel
jente med Asperger syndrom ved bruk av E/RP med markert nedgang
av tvangssymptomer. Dette kurset bygger på et forskningsprosjekt
som kursholderen er en del av. Prosjektet er basert på arbeidet
til March og Mulle (2003). March og Mulle har utarbeidet en
behandlingsmanual overfor OCD (tvangslidelse). En bearbeidet
manual er testet på flere personer med Asperger syndrom og
tvangssymptomer. Behandlingsresultater vil bli presentert.
- Autismespekterforstyrrelser
Dette kurset gir en innsikt de
diagnostiske kriteriene for autismespekterforstyrrelser (HFA,
Asperger syndrom, Autisme). Videre presenteres data for
forekomst i befolkningen, forekomst av mental retardasjon,
epilepsi og arvelige forhold. Deretter presenteres sentral
problematikk og hvordan en bør forholde seg til ulike former for
atferd som er karakteristisk for mange med
autismespekterforstyrrelser.
- ADHD/ADD – Tourettes syndrom
Dette kurset er
beregnet på foreldre eller nærpersoner (personal) til barn
(eller voksne) med ADHD/ADD (oppmerksomhetsforstyrrelser) eller
Tourette syndrom (ticsforstyrrelser). Fokus er på diagnostikk,
tilleggsvansker, endringer på ulike aldersnivå, medikamentell
behandling og atferdsanalytisk behandling. Eksempler på
vellykket og dokumentert atferdspsykologisk behandling
vektlegges. Det vil si fluentbasert trening, oppmerkhetstrening,
vanevending (”habit-reversal”) og eksponeringsterapi.
Noen av kursholderens publikasjoner:
http://www.atferd.no/nta/1995/
http://www.atferd.no/nta/1997/
http://www.atferd.no/nta/1999/
For personer som er interessert i behandling av OCD/tvangslidelse,
Kursholderens foiler fra Norsk atferdsanalytisk forening (NAFO) sitt seminar 2008:
http://www.seminar.atferd.no/
Kursholderens forelesning (program) på årets (2009) NAFO:
http://www.seminar.atferd.no/