Kurstilbud 
 
 

  • Målrettet miljøarbeid

Dette er et kurs om grunnleggende målrettet miljøarbeid i arbeid med mennesker med bistandsbehov. Mange kommuner har benyttet dette kurset som ledd i opplæring av sine ansatte. Kurset er egnet for ufaglærte og andre som trenger repetisjon.

Viktige temaer som berøres på dette kurset er:

  • Å ha omgivelsesbasert fokus. Det vil si å erkjenne vi som hjelpere påvirker de vi skal hjelpe og omvendt.
  • Hva er læring? Grunnleggende begreper i læringsteori forklares med eksempler og det gis forklaringer på hvordan læring skjer (hvordan atferd etableres og opprettholdes).
  • Å analysere atferd. Det gis en innføring i hvordan en kan foreta analyser av problematferd. Det gis også en innføring i hvordan en kan kartlegge hvilke ferdigheter en person har på ulike områder.
  • Målvalgsprosessen. Viktige momenter i forhold til å utarbeide mål gjennomgås.
  • Lik praksis, registrering og fremstilling av resultater. Det forklares hvorfor lik praksis og registrering er nødvendig. Det gis innføring i hvordan en bør registrere og hvordan registreringer bør evalueres.
  • Viktige basiskunnskaper for god samhandling. Det gis en konkret innføring i viktige samhandlingsregler for de som skal arbeide med mennesker med spesielle behov. 
  • Eksempler på effektive prosedyrer. Det gis flere eksempler på dokumenterte effektive opplærings- og reduksjonsprosedyrer som er anvendt overfor mennesker med hjelpebehov og problematferd.

Kursholderen har flere publikasjoner på emnet i fagtidsskrifter.  

 

  • Positive strategier overfor problematferd

Dette er et kurs som er aktuelt alle som arbeider med mennesker med utfordrende atferd. Positive strategier er strategier hvor det ikke anvendes tvang og makt. Strategiene baseres på systematisk differensiell forsterkning. En rekke slike prosedyrer gjennomgås og det vises til eksempler på effektiv behandling av bl.a. selvskading og utagering overfor andre personer.  
 
 
 

  • Fagadministrasjon – Avtalestyring

På dette kurset gjennomgåes to større temaer på et dagskurs.

Fagadministrative systemer er systemer på det enkelte tjenestested som sikrer informasjonsflyt mellom personale. Dette er viktig fordi lik praksis er nødvendig i alle strukturerte tilbud. Det gis eksempler på god fagadministrasjon.  
 

Avtalestyring er et tiltak som baseres på tegnøkonomi. I avtalestyring lærer brukeren å planlegge, gjennomføre og evaluere sin egen hverdag. Det gis en rekke eksempler på hvordan brukere har økt sitt aktivitetsnivå og problematferd er vesentlig redusert ved å introdusere dette systemet. Det vises til konkrete skjemaer og remedier som er anvendt overfor brukere med forskjellig funksjonsnivå.  
 
 

  • Behandling av tvangslidelser (OCD) og fobier

Mennesker med tvangslidelse lever et begrenset liv. Ofte er deres familier sin livssituasjon også svært forringet. Overfor tvangslidelser er det to veldokumenterte metoder. Det er eksponeringsterapi og medikamentell behandling. Eksponeringsterapi er førstevalg (”treatment of choice”). På dette kurset forklares hvordan tvangshandlinger oppstår og opprettholdes (genetiske og miljømessige faktorer). Det gis deretter en rekke eksempler på effektive behandlingsmetoder basert på eksponeringsterapi. Det gis også en innføring i behandling av fobier. Forelesningen tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt som kursholderen deltar i. Han har avholdt kurs om OCD på større fagkongresser.
 
 

  • Behandling av tvangslidelser (OCD) hos utviklingshemmede

Tvangshandlinger og stereotypier er svært utbredt hos utviklingshemmede sammenliknet med befolkningen for øvrig. På dette kurset gis en innføring i forhold til diagnostiske problemer ved tvangslidelse hos utviklingshemmede. Det gis eksempler på effektiv behandling av tvangsatferd hos denne gruppen. Det gis også en innføring i behandling av fobier hos utviklingshemmede. Forelesningen tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt som kursholderen deltar i. Han har avholdt kurs om OCD på større fagkongresser.
 

Kursholderen har publisert på emnet i fagtidsskrifter.   
 
 

  • ACT – Acceptance and Commitment Therapy

Dette kurset egner seg best for de som har eller arbeider med psykiske lidelser. Kurset er også velegnet for personalgrupper som arbeider med godt fungerende utviklingshemmede med tilleggslidelser. ACT er atferdsanalytisk psykoterapi med vekt på språkets sentrale betydning for forekomst av psykiske lidelser. Kurset tar utgangspunkt i Steven C. Hayes teorier og utarbeidede behandlingsprogrammer. Funksjonell kontekstualisme og relation frame theory (RFT) er sentralt. ACT regnes som et eksponeringsbasert behandlingsprogram.  
 
 

  • Barneoppdragelse

Dette kurset egner seg for foreldre som ønsker bistand for å bedre samhandlingen med sine barn. Foreldre og barn former hverandre i et samspill. Kurset tar utgangspunkt i dokumenterte positive strategier basert på omgivelsesbasert psykologi hvor målet er barn som samarbeider. Det var en reportasje om Atferd Konsult i bladet foreldre & barn nr. 8, 2005.   
 
 

  • Profesjonelle ferdigheter

Dette kurset omhandler grunnleggende etiske rettigheter, holdninger ovenfor brukere, holdninger ovenfor kollegaer og samarbeidsferdigheter.  

 

  • ART – Aggression Replacement Training

Dette kurset gir en innføring i ART som er et program som er utarbeidet av Arnold Goldstein. ART er et multimodalt program og en godt dokumentert metode. ART anvendes i arbeid med atferdsproblemer hos barn, unge og voksne. Det fokuseres på sentrale risikofaktorer som selvkontroll (sinnekontrolltrening), begrensede sosiale ferdigheter (sosial ferdighetstrening) og antisosiale holdninger og verdier (moralsk resonnering). I Norge er metoden anbefalt for forebygging og behandling av atferdsproblemer i skolen (Nordahl 2003) og i barnevernsinstitusjoner (Andreassen, 2003). Det er imidlertid ingenting som skulle tilsi at metoden ikke kan anvendes overfor andre klientgrupper på andre arenaer.

 

  • Ros mer, kjeft mindre!

Dette er en kurspakke som er tilrettelagt for barnehager. Det gis kurs om enkle regler for å bygge et mer positivt klima i en barnehage. Ved systematisk bruk av positiv forsterkning fjernes fokus fra bråk, støy og konflikter til atferd en ønsker mer av.

I tillegg fokuserer kurset på stimuluskontroll. Det vil si at fokus settes på hvordan en kan etablere atferd under adekvate betingelser, eksempelvis ved å unngå lokking og truing. Det brukes eksempler for å illustrere hvordan en lage enkle forsterkningssystemer tilpasset barnehager.  

 

  • Autismespekterforstyrrelser (HFA, Asperger syndrom, Autisme) og tvangssymptomer

Studier viser at det er en sannsynlig sammenheng mellom (komorbiditet) mellom tvangslidelse (OCD) og autismespekterforstyrrelser. For det første er det teorien om 5-HT forstyrrelser hos både de med OCD og autisme (Apter, et. al. 1991). For det andre finner en abnormaliteter i frontallappen (spesielt i orbifrontal cortex) hos barn med OCD og autisme (Santosh, 2000). For det tredje er det evidens for en genetisk link mellom OCD og autismespekterforstyrrelser. Det er overlappende symptomologi hos familiemedlemmer (Berg, et. al., 1994). Det er derfor overaskende at det er så få studier overfor personer med begge diagnosene. Studier basert på tradisjonelle atferdsanalytiske strategier som bruk av eksponering og responsprevensjon (E/RP) for å redusere tvangssymptomer hos personer med autismespekterforstyrrelser forekommer omtrent ikke. Omfattende litteratursøk resulterte i to studier. Lord (1995) dokumenterte suksessfull behandling av tvangssymptomer hos en voksen mann med autisme ved bruk av atferdsanalytiske teknikker. Reaven og Hepburn (2003) behandlet en 7 år gammel jente med Asperger syndrom ved bruk av E/RP med markert nedgang av tvangssymptomer. Dette kurset bygger på et forskningsprosjekt som kursholderen er en del av. Prosjektet er basert på arbeidet til March og Mulle (2003). March og Mulle har utarbeidet en behandlingsmanual overfor OCD (tvangslidelse). En bearbeidet manual er testet på flere personer med Asperger syndrom og tvangssymptomer. Behandlingsresultater vil bli presentert.  
 
 
 

  • Autismespekterforstyrrelser

Dette kurset gir en innsikt de diagnostiske kriteriene for autismespekterforstyrrelser (HFA, Asperger syndrom, Autisme). Videre presenteres data for forekomst i befolkningen, forekomst av mental retardasjon, epilepsi og arvelige forhold. Deretter presenteres sentral problematikk og hvordan en bør forholde seg til ulike former for atferd som er karakteristisk for mange med autismespekterforstyrrelser.  
 
 

  • ADHD/ADD – Tourettes syndrom

Dette kurset er beregnet på foreldre eller nærpersoner (personal) til barn (eller voksne) med ADHD/ADD (oppmerksomhetsforstyrrelser) eller Tourette syndrom (ticsforstyrrelser). Fokus er på diagnostikk, tilleggsvansker, endringer på ulike aldersnivå, medikamentell behandling og atferdsanalytisk behandling. Eksempler på vellykket og dokumentert atferdspsykologisk behandling vektlegges. Det vil si fluentbasert trening, oppmerkhetstrening, vanevending (”habit-reversal”) og eksponeringsterapi.

 

Noen av kursholderens publikasjoner: 

http://www.atferd.no/nta/1995/Dahl_et_al.pdf 
 

http://www.atferd.no/nta/1997/Skinner.pdf 
 

http://www.atferd.no/nta/1999/Kalvik_et_al.pdf 
 
 

For personer som er interessert i behandling av OCD/tvangslidelse,

Kursholderens foiler fra Norsk atferdsanalytisk forening (NAFO) sitt seminar 2008:

http://www.seminar.atferd.no/seminar/pdf/Skogstad_OCD.pdf 
 

Kursholderens forelesning (program) på årets (2009) NAFO:

http://www.seminar.atferd.no/seminar/program.aspx?IdDocument=33