Foto: Italmarin
Foto: Italmarin
Foto: Italmarin
Foto: Italmarin
Illustrasjon
Foto: Italmarin
Foto: Italmarin
Foto: Italmarin
Illustrasjon
Foto: Italmarin
Foto: Italmarin
Foto: Italmarin
Illustrasjon
Foto: Italmarin
Foto: Italmarin
Seter produsert i Norge.Foto: Italmarin
Åpen baugport og baugspyd.Foto: Italmarin
Luksusbåt spesialtilpasset for nordmenn

Luksusbåt spesialtilpasset for nordmenn

Atlantis 50 X4 er blitt spesialtilpasset nordmenn på 32 punkter. Se de første bildene fra verfet i Italia.

Publisert Sist oppdatert

» Se vår bildespesial!

Bjørn Vidar Lund og Petter Nystrøm i Italmarin har vært på verftet til Atlantis i Italia og inspisert den norsktilpassede båten. I forkant har de levert en lang liste over hva de ønsker tilpasset for norske kjøpere. Ettersom Norge er den største importøren av Atlantis har de to nordmennene fått alle sine ønsker oppfylt.

Atlantis 50 X4 hadde sin verdenspremiere i Cannes i høst, og er aldri tidligere vært i Skandinavia.

Typisk norsk

Noe som er veldig typisk norsk, som vi ofte trekker fram i båttester, er baugporten. Mens man i de aller fleste land legger til med akterenden mot land, liker vi nordmenn å hoppe over på svaberget fra baugspissen. Derfor har Bjørn Vidar Lund I tillegg fått fabrikken til å levere med åpen baugpulpit med platfor over ankeret som skal gjøre ilandstigning fra baugen tryggere og lettere.

Perfeksjonistisk

Førersetet i den norsktilpassede 50-foteren er produsert i Norge, av Seasit i Arendal som blant annet også lager seter til Windy.  Dashbordeter har fått ny og ende mer eksklusiv design.  Til og med taklampene er blitt forandret. Atlantis lever med firkantede downlights.

    – Det kan ofte bli stående usymetrisk og se uryddig ut. Derfor ønsket vi runde downlights, forklarer Lund.  I cockpiten har han også fått dimming av lys. Noen av dørene er blitt mer praktisk lagt opp og alle dørhåndtakene har fått et mer luksuriøst preg.

Mer slitesterkt

Interiørmessig blir sittegruppen trukket med brunt alcantra. Tekstiler og lysere alternativer kan ha en tendes til å slites.

– Med brunt alcantra kan båten byttes fem-seks ganger uten at vi ser særlig slitasje, sier Lund.

 Han legger til at at det det kan leveres i mørke blått, om brunfargen ikke faller i smak. Bordene i cockpit blir laget i Norge. Og vil være større enn originalt.

Kjøperen kan velge mellom to eller tre lugarer, uten at det blir noen forskjell i prisen.

Det store glasstaket er i krystallglass, og skal gi en mer åpen følelse enn hva som som er normalt i hardtop-båter.

 – Glasstaket er så sterkt at det skal tåle at en voksen mann går på det, sier. Båten leveres originalt med glasstak, hydraulisk plattform, generator og farget skrog, for å nevne noe, sier Lund, som ikke legger skjul på at han gleder seg til å få båtene til Norge.

50-foter med joystick

Lund mener at båten også får en grønn profil, sett i lys av størrelsen. Den er motorisert med Volvo Pente IPS 600.

– Det blir en forbruksmessig billig 50-foter. Ingen andre 50-fotere har tilsvarende motorisering eller lavere forbruk, med tanke på fartsområdet som er på rundt 30 knop. Og med joystick kan jo alle legge til som en proff, sier Lund. Han legger til at støynivået er lavt.

– På testturene kunne vi snakke sammen lavt og hører omtrent ikke motoren, sier han.

Avreise fredag

– Atlantis 50 X4 er blitt mer norsk enn mange av de norske båtene. Skroget, som for øvrig er vakumstøpt, er italiensk, men mye av innredningen kommer fra Norge. Og mange av de norske produsentene støper jo båtene sine utenlands, og importerer innredningen fra Italia, sier Lund.

Prisen ligger i skrivende stund på cirka 6,5 millioner kroner, og den første båten starter transporter fra Italia til Norge allerede fredag.