Chatten er stengt.
Sjekk våre åpningstider
Bilde av en rekke ladebokser i ByGarasjen, med biler parkert foran hver boks

Vi dobler antall ladeplasser i ByGarasjen

Fra og med 19. desember er det over 100 ladepunkter i ByGarasjen

Neste uke er det duket for dobling av antall ladeplasser i ByGarasjen. Det er litt over 6 år siden ladeområdet i ByGarasjen først så dagens lys. Den gang var ladeområdet det første av sitt slag i Norge. Det som skiller løsningen i ByGarasjen fra de fleste andre ladeløsninger, er at man ikke trenger å gjøre noe annet enn å koble seg til ladeboksen for å lade. Ladeavgift beregnes og belastes automatisk ved hjelp av den kjente ANPR-løsningen Sesam Sesam. Vi vet at elbileiere er leie av å måtte forholde seg til et flust av forskjellige ladeapper, og hos oss bruker man den samme appen for parkering og lading.

Da ladeområdet først åpnet i 2016,  var det ca. 100 000 elbiler i Norge, og 16% av nybilsalget var elbiler. Ved utgangen av 2022 er det over en halv million elbiler i Norge, og 77,8% av nybilsalget består av elbiler. I ByGarasjen er det nå mellom 55% og 60% elbiler i gjennomsnitt. Selv om de aller fleste elbileiere har gode lademuligheter hjemme, ser vi likevel behovet for å utvide kapasiteten i byens største parkeringshus. Derfor har jobbet med å utvide det eksisterende ladeområdet med 40 nye ladeplasser. Vi har nå totalt 92 ladeplasser tilgjengelige for alle våre kunder. I tillegg har vi 20 ladeplasser forbeholdt bildelingstjenester. Bildelingshuben i ByGarasjen er svært populær, og alle aktørene ønsker å utvide bruken. Med flere ladeplasser tilgjengelig, er det lettere for oss å tilby også bildelingstjenester lading når det trengs. Ladeområdet har som regel høyest belegg på dagtid, og vi vil nå sørge for at enda flere kunder kan lade bilen mens de er i sentrum.

I tillegg til 38 splitter nye doble ladebokser, er det gjort endringer i oppmerkingen på ladeområdet. Skilt montert i dragene over innkjøringen til ladeområdet forteller førerne hvorvidt de skal kjøre eller rygge inn på parkeringsplassen. Mens noen biler har tilkobling i front, er det noen som har tilkobling bak. Følger man skiltingen og velger riktig rad, kan man unngå å strekke ladekabelen langt.