tirsdag 1. juni 2010

Tannreise til Budapest. Første dag

Jeg har tatt det store spranget å satse på en tannreise til Budapest. Norske tannlegepriser er jo alt for høye og Eurodent fristet med lave priser og god behandling.
Jeg var først på konsultasjon i Oslo og fikk utført noe grunnleggende arbeide der og satt opp en behandlingsplan.

Jeg dro til Budapest søndag 30. mai. Fikk en heller dårlig start på reisen da. På toget til Gardermoen lørdag kveld - for å overnatte på hotell siden flyet gikk klokken 6 om morgenen - så ble jeg frastjålet kofferten. Så jeg ankom Budapest uten noe annet en de klærne jeg hadde på meg.

Ble møtt på flyplassen av en representant fra Eurodent og kjørt til leiligheten som jeg skal bo i under oppholdet. Og fikk utlevert kart og beskrivelser over hvordan jeg skulle finne frem i byen. En Spar butikk lå like ved og jeg fikk forklart veien til et søndagsåpent kjøpesenter. Så jeg kunne få handlet inn litt.

Leiligheten ligger veldig sentralt til på Buda siden av Donau, like ved klinikken, kort vei til Metro og kort vei til Donau med utsikt over til parlamentsbygget på Pest siden.

Jeg startet behandling på klinikken allerede første dag og fikk kjapt og effektivt unnagjort alle boring. De var rause med bedøvelsen så behandlingen gikk mye bedre en fryktet. De videre dagene fremover blir det bare prøving og tilpassing av broer.

Senere på søndagen var det tid for en tur på shopping av nye klær. Heldigvis var kjøpesentrene åpne også på søndager. Jeg tok turen til Mammut senteret. Et stort kjøpesenter med 330 butikker. Her brukte jeg flere timer bare på å kikke og fikk handlet meg noe klær, toalettsaker og sandaler.
Prisene her nede varierer mye har jeg lagt merke til. Noe er billig og noe er faktisk dyrere en hjemme i Norge. Sko er nok noe rimeligere her en hjemme mens klær ligger på noenlunde samme nivå som hjemme. Kosmetikk var faktisk mye dyrere her en i Norge.

Etter shoppingturen var det tilbake i leiligheten og få dusjet og få på seg rene klær. Herlig.

Så en tur ut for å spise middag. Er usikker på maten her nede og valget falt derfor på en italiensk restaurant der jeg spiste Spagetti Bologniese. Som smakte fortreffelig. Og det med mat og drikke er noe som virkelig er rimelig her nede. Middagen med en pils til kostet ca 70 kroner.
I matvarebutikker kan man kjøpe halvliters bokser med øl for 4-5 kroner. Liter med vodka for ca 60 kroner.