Alminnelige vilkår

1. Generelt

1.1 Kunden (heretter kalt «Abonnent») leier av Breiband Til Alle AS (heretter kalt «Leverandør») utstyr for tilgang til leverandørens nett og overføring av avtalte tjenester. Abonnenten gis i tråd med leveringsvilkårene i denne avtale («Vilkårene») tilgang til ett eller flere av Leverandørs tjenesteprodukter («Tjenesten»). Kontrakt opprettes når Abonnenten undertegner Abonnementskontrakt eller aksepterer elektronisk ved bestilling. Tjenestens innhold og omfang fremgår av produktbeskrivelse tilgjengelig på Breiband Til Alle sine web-sider. Abonnementskontrakt og produktbeskrivelse med tilhørende prisliste er en del av denne avtale. Er bruker av tjenesten under 18 år er den pårørende som har signert kontrakten å betrakte som Abonnent.

1.2 «Abonnentenhet» betyr i disse Vilkårene det utstyr som Abonnenten til enhver tid leier fra Leverandør til bruk for Tjenesten levert gjennom leverandørens nett.

1.3 Med mindre annet fremgår av det enkelte punkt, betyr «Abonnement» i disse Vilkårene vederlag for løpende aksess til Leverandørens nett og leie av Abonnentenhet («fastavgift»), i samsvar med Vilkårene her.

1.4 Med mindre annet er særskilt avtalt, forutsettes det at Abonnenten er ajour med betaling av andre tjenester fra Leverandør.

1.5 Abonnentenhet som leies i henhold til disse Vilkårene er kun tillatt anvendt i Abonnentens husstand. Abonnenten skal påse at utenforstående brukere ikke får anvende Abonnentenheten.

1.6 Leverandør leier ikke ut Abonnentenhet til personer under 18 år. Leverandør har rett til å nekte levering etter kredittprøving.

2. Avgifter og betaling

2.1 Etableringsavgift for vedkommende tjeneste betales ved første faktura.

2.1. Abonnementsavgift er den månedlige leieavgift for vedkommende tjeneste, beregnet fra det tidspunkt Abonnentenhet er installert, eller tas i bruk, og skal betales forskuddsvis en gang i kvartalet. Prisene for disse ytelsene fremgår av de til enhver tid gjeldende prislistene fra Leverandør.

2.2 Ved valg av autogiro beregnes ikke fakturagebyr. Ved innkreving via bank-/ postgiro påløper fakturagebyr.

2.3 Betaling skal skje senest ved forfall som angitt på faktura. Ved betalingspåminnelse påløper purregebyr i samsvar med §9 i inkassoloven av 13.05.88. Leverandør kan forlange sikkerhet for betaling av avgifter.

2.4 Denne avtalen løper så lenge Abonnentenheten er hos Abonnenten, jfr pkt. 9.

2.5 Ved forsinket betaling svares morarenter i samsvar med lov om forsinkelsesrenter av 17.12.76.

2.6 Ved uteblitt betaling blir Abonnentenheten stengt umiddelbart, og forblir stengt til innbetaling er registrert hos Leverandør. Abonnentenheten kan også stenges hvis det foreligger uteblitt betaling for andre tjenester fra Leverandør. Abonnenten får ikke fradrag i fastavgift, for den tiden Abonnentenheten har vært stengt som følge av uteblitt betaling.

2.7 Dersom Abonnentenheten blir stengt som en følge av Abonnentens forhold, påløper et gebyr i samsvar med til enhver tid gjeldende prisliste.

2.8 Leverandør har rett til å prisregulere Abonnementet med 1 måneds varsel. Faktura med opplysning om ny pris for Tjenesten gjelder som skriftlig underretning om reguleringen. Abonnentens bruk av Tjenesten etter at reguleringen er trådt i kraft, anses som aksept av ny pris. Dersom Abonnenten ikke godtar den nye prisen, har Abonnenten rett til å si opp denne avtalen, jfr. pkt. 8.2.

2.9 Dersom offentlige avgifter, opphavsrettslige avgifter o.l. for de ytelser som følger av denne avtale forhøyes for eller pålegges Leverandør, har Leverandør rett til å forhøye Abonnementet tilsvarende med en måneds varsel, jfr. pkt. 2,8.

3. Levering/installasjon

3.1 Abonnentenhet utleveres hos Leverandør og installeres av Abonnenten selv, med mindre annet er avtalt på forhånd. Tele og datautstyr som tilknyttes Abonnentenheten, skal tilfredsstille de krav som til enhver tid er fastsatt av telemyndighetene. Abonnenten er ansvarlig for at teleutstyr som han eller noen han svarer for kobler til Abonnentenheten er godkjent. Abonnenten må ikke gjøre inngrep i Abonnentenheten eller i Leverandørs nett.

3.2 l forbindelse med tilknytningen til Leverandørens nett og installasjon av Abonnentenhet har Leverandør fri rett til nødvendige installasjoner og linjeføring på, i og gjennom Abonnentens eiendom. Det ytes ingen kompensasjon til Abonnent for slike ulemper. Abonnenten må selv besørge og bekoste nødvendig fremføring av elektrisk kraft (230V AC).

3.3 Abonnenten skal forsikre seg om at enhver som utfører arbeid på utstyr som benyttes for Tjenesten, har nødvendig autorisasjon, jfr. pkt. 7.6.

3.4 Ved begjæring fra Leverandøren må Abonnenten gi Leverandøren tilgang til sine lokaler, i det omfang det er rimelig og relevant for Leverandørens oppfyllelse av kontrakten. Dersom installasjonen ikke kan gjennomføres grunnet forhold som skyldes Abonnenten, betaler Abonnenten
NOK 1 500 for oppmøtet.

3.5 Om det etter at Leverandøren har meddelt kunden at Leverandøren kan levere tjenesten, skulle vise seg at Leverandøren likevel ikke uten uforholdsmessig bruk av ressurser kan levere tjenesten eller ikke uten uforholdsmessig bruk av ressurser kan levere tjenesten til angitt tid, er Leverandøren ikke ansvarlig for tap kunden lider som følge av forsinket eller utelatt levering.

4. Om Tjenesten

4.1 Tjenesten gir tilgang til en viss mengde båndbredde definert i produktark for vedkommende tjenesteområde. Leverandøren vil foreta nettverks kontroll og analyse av nettrafikk samt følge interne prosedyrer for å overvåke nettet.

4.2 Tjenesten skal ikke forstyrre Abonnentens øvrige utstyr. Dersom dette er tilfellet må Abonnenten varsle Leverandøren på oppgitt feilmeldingsnummer.

4.3 Leverandør kan fritt endre tilbudets omfang og tekniske spesifikasjoner for Tjenesten, men skal varsle Abonnenten om dette på forhånd.

4.4 Abonnenten kan når som helst velge andre tilleggstjenester innen vedkommene tjenesteområde eller innen for Abonnenten nye tjenesteområder. Dersom de nye Tjenestene gjelder en høyere prisklasse, betales et mellomlegg lik differansen mellom den eksisterende Tjenesten og den nye Tjenesten, pluss eventuelle gebyrer iht. gjeldende prislister.

4.5 Dersom den nye tjenesten gjelder en lavere prisklasse, vil opprinnelig pris gjelde ut inneværende måned. Ny pris vil gjelde fra den første dagen i den påfølgende måned.

5. Abonnentens rettigheter og plikter

5.1 Abonnenten er selv ansvarlig for alt tele og datautstyr som i tillegg til Abonnentenheten er nødvendig for å benytte Tjenesten. Alle nødvendige endringer i eller utvidelse av Abonnentens utstyr bekostes av Abonnenten. Det samme gjelder også ved endringer av spesifikasjoner i Leverandørens Abonnentenhet.

5.2 Abonnenten skal behandle Abonnentenheten i samsvar med bruksanvisningen, eller i henhold til Leverandørs anvisninger. Det er ikke tiltatt å gjøre inngrep i Abonnentenheten, herunder gjelder også omprogrammering av Abonnentenheten eller endringer i dennes konfigurasjon.

5.3 Leverandør er ikke ansvarlig for problemer med bruk av Tjenesten eller annet som er en følge av inngrep i Abonnentenheten.

5.4 Abonnentenheten skal kun benyttes på den adresse som er angitt på leieavtalen. Abonnentenheten skal ikke fjernes fra denne adresse uten skriftlig samtykke fra Leverandør, unntatt når det skal returneres til Leverandør.

5.5 Abonnenten plikter å holde Abonnentenheten forsikret til dens fulle verdi, og i henhold til vanlig kombinert innboforsikring.

5.6 Abonnentenheten er Leverandørs eiendom, og er merket med dette. Merkingen må ikke fjernes. Abonnentenheten kan ikke selges, leies ut, lånes ut eller på annen måte overdras. Den kan heller ikke pantsettes.

5.7 Abonnenten skal omgående melde fra om adresseforandring. Det samme gjelder ved endring av bankgirokonto dersom betaling av Abonnementet skjer ved direkte belastning (autogiro).

5.8 Abonnenten er ansvarlig for tap og skader på Abonnentenheten så lenge den er i hans besittelse, og skal uten opphold varsle Leverandør dersom tap eller skade skjer.

5.9 Ved leieavtalens opphør skal Abonnentenheten straks tilbakeføres til Leverandør. Abonnementet blir belastet inntil Abonnentenheten er tilbakeført til Leverandør.

5.10 Dersom Abonnentenheten ikke tilbakeføres som forutsatt i avtalen, er Leverandør berettiget til å kreve full erstatning for Abonnentenheten. Dersom leieavtalen opphører som følge av heving fra Leverandørs side, kan Leverandør dessuten kreve erstatning for øvrige tap.

5.11 Abonnenten må ved sin bruk av Tjenesten ikke forsere elektroniske sperrer, låser eller koder eller på annen måte skaffe seg uberettiget tilgang til andre tjenester eller systemer. Abonnenten må ikke skaffe seg uberettiget tilgang til eller manipulere innholdet i, systemer, filer eller data som ikke er ment for Abonnenten (jfr. straffelovens § 145,2 og 262). Abonnenten må heller ikke benytte, utnytte eller spre informasjon som abonnenten har skaffet seg uberettiget tilgang til.

5.12 Abonnenten forplikter seg til å gjøre seg kjent med innholdet av og følge de skikk og bruk- reglene som gjelder for Internett. Det er ikke tillatt å spre datavirus eller andre skadelige programmer, benytte Tjenestene til e-postbombing, reklame e-post eller annen form for e-post der man sender til flere brukere man ikke kjenner, eller lignende. Det er heller ikke tillatt å oppgi falskt navn og/eller adresse. Videre plikter Kunden å bruke sunn fornuft og alminnelig høflighet i sin bruk av Tjenestene.

5.13 Tjenestene kan kun utnyttes av Kunden personlig og kan ikke selges, leies ut, eller på annen måte gjøres tilgjengelig for tredjemann, hverken mot vederlag eller gratis.

6. Leverandørs rettigheter og plikter

6.1 Leverandøren plikter i størst mulig utstrekning å opprettholde signaltilførselen til utgangen på Abonnentenheten. Tilgjengelighet for Tjenesten, åpningstider for henvendelser vedrørende feil samt feilrettingstider fremgår av særskilt produktinformasjon tilgjengelig på Leverandørs web-sider.

6.2 Ved brudd i signalførselen i Leverandørens nett har Abonnenten rett til forholdsmessig fradrag i fastavgiften, dersom avbruddet vedvarer i minst 48 timer etter at Abonnenten har meldt feilen til Leverandør.

6.3 Leverandør er ikke ansvarlig for avbrudd som skyldes forhold leverandør ikke er herre over, f.eks. arbeidskonflikt, offentlige reguleringer, krig, brann, strømbrudd eller annen force majeure.

6.4 Fradrag for avbrudd gis ikke dersom feilen skyldes utstyr tilhørende Abonnenten. Tilsvarende gis heller ikke fradrag dersom feilen skyldes eller finnes i Abonnentens eget nett, og Abonnenten ikke har avtale med Leverandør om service på denne delen av nettet.

6.5 Fradrag for avbrudd gis heller ikke dersom Abonnenten selv har forvoldt feil på Abonnentenhet eller andre deler av nettet.

6.6 Leverandør står fritt til å si opp denne avtalen i henhold til punkt 9 dersom de offentlige rammevilkår for overføring av teletjenester i Leverandørens nett endres.

6.7 Dersom Abonnenten flytter til ny adresse, kan Leverandør bare garantere at denne avtalen kan fortsette å gjelde dersom dette er innenfor det dekningsområde som til enhver tid gjelder for Tjenesten. l motsatt fall er Abonnenten ansvarlig for at avtalen sies opp. Gebyr for flytting av abonnement beregnes etter gjeldende prisliste.

6.8 Leverandør står fritt til å avtale nye leievilkår. Dersom Leverandør innfører nye leievilkår, må dette meddeles Abonnenten med minimum 30 dagers varsel.


7. Service

7.1 Leverandør yter service i samsvar med særskilte bestemmelser i avtalens pkt. 15.

7.2 Ved service er Leverandør ikke ansvarlig for tapt arbeidsfortjeneste og andre tap eller kostnader som følge av at Abonnenten eller hans representant gjør avtale med Leverandør om installasjon eller hjemmeservice.

7.3 Skyldes feilen uriktig bruk eller uaktsomhet fra Abonnentens side eller noen han svarer for, eller skaden skyldes ytre påvirkninger, må Abonnenten selv bekoste feilsøking og reparasjon.

7.4 Dersom feilen skyldes Abonnentens inngrep i Abonnentenheten eller annen tilsvarende grov uaktsomhet fra Abonnentens side, påløper i tillegg til reparasjonskostnadene et gebyr på kr. 1000,- som må betales før ny Abonnentenhet utleveres.

7.5 Reparasjon av Abonnentenheten må bare utføres av Leverandør, eller av den reparatør som Leverandør utpeker.

 

8. Oppsigelse

8.1 Nyopprettet abonnement kan ikke sies opp av Abonnenten før det er gått minst tolv måneder etter installasjon, dersom ikke annet er avtalt eller følger av Vilkårene. Deretter kan Abonnenten si opp avtalen med 1 måneds skriftlig varsel.

8.2 Dersom Abonnenten ikke godtar prisøkning som nevnt i pkt. 2.8, har Abonnenten rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning ved at Abonnentenheten tilbakeføres til Leverandør.

8.3 Leverandør kan si opp avtalen med 1 måneds skriftlig varsel til Abonnenten. Som gyldig oppsigelsesgrunn skal alltid regnes at Leverandøren ikke lenger er i stand tit å opprettholde Abonnentens tilknytning til sitt nett.

8.4 Leverandør har rett til øyeblikkelig å si opp avtalen, eller midlertidig stenge for Tjenesten, dersom Abonnenten opptrer i strid med gjeldende offentligrettslige regler for teletjenester, eller grovt misbruker Tjenesten, herunder benytter Tjenesten til sjikane.

8.5 Leverandør har rett til øyeblikkelig å si opp avtalen dersom Abonnenten ikke overholder Vilkårenes pkt. 1.5 eller 1.6 samt 15.9, 15.10 og 15.11.

8.6 Ved tilbakeføring av Abonnentenhet til Leverandør skal denne være i den stand den var ved levering.

8.7 Det gis ingen refusjon av etableringsavgift eller Abonnement ved oppsigelse.

9. Heving av avtalen

9.1 Ved vesentlig mislighold av partenes forpliktelser kan avtalen heves uten varsel og med øyeblikkelig virkning.

9.2 Leverandør har rett til å heve avtalen, stenge for Tjenesten og kreve Abonnentenheten tilbake, dersom Abonnementet ikke blir betalt i rett tid, eller Abonnenten på annen måte er skyldig i vesentlig mislighold av avtalen, slik som ulovlig inngrep i Abonnentenheten eller misbruk av nettet.

9.3 Leverandør kan også heve avtalen dersom andre tjenester fra Leverandør ikke er betalt.

9.4 Hever Leverandør avtalen, er Abonnenten forpliktet til å betale alle forfalte fakturaer. l tillegg kommer utgifter til eventuell henting av Abonnentenheten, samt renter og inkassogebyr. Abonnenten skal dessuten erstatte eventuelle andre tap som Leverandør har lidt som følge av mislighold.

10. Overdragelse av Abonnentenhet

10.1 Abonnenten kan ikke overdra Abonnentenheten til andre, med mindre skriftlig melding om dette samt oppsigelse er sendt Leverandør, og Leverandør skriftlig har bekreftet at overdragelsen kan skje. I så fall kan endringsavgift belastes den nye abonnenten.

10.2 Leverandør kan overdra sine rettigheter etter denne avtalen.

11. Oppføring i telefonkatalog m.v.

11.1 Leverandør har rett til å benytte Abonnentens navn, adresse (inklusive datakommunikasjonsadresse) og telefonnummer i telefonkataloger, opplysningstjenester, til adresseringsformål o.l. Leverandør kan også utlevere slike opplysninger til andre for tilsvarende formål. Abonnenten kan reservere seg mot bruk og utlevering som nevnt.

12. Taushetsplikt og personvern

12.1 Leverandør og Leverandørs ansatte plikter å bevare taushet overfor uvedkommende om Abonnentens bruk av Tjenesten og innholdet i denne. Leverandør plikter allikevel i visse tilfeller å utlevere slike opplysninger når det skjer med hjemmet i lov.

12.2 Leverandør vil normalt lagre visse opplysninger om Abonnentens bruk av Tjenesten i en viss tid, som godkjennes av Datatilsynet. Opplysningene benyttes kun til dokumentasjon, fakturering o.l.

13. Brukerrestriksjoner

13.1 Leverandør har rett til å iverksette tiltak som kan medføre avbrudd, forstyrrelser eller endringer i Tjenesten som anses nødvendige av tekniske, driftsmessige eller vedlikeholdsmessige årsaker. Leverandør skal bestrebe seg på å varsle om slike tiltak i god tid før de gjennomføres.

13.2 I nødssituasjoner, herunder force majeure, alvorlige trusler mot helse, sikkerhet eller miljø, naturkatastrofer, krig eller krigslignende tilstander, omfattende streik eller lockout, samt alvorlig fare for sabotasje mot nett eller tjenester, har Leverandør rett til å gjennomføre avbrudd eller begrensninger i Tjenesten, samt å avskjære adgangen til denne for nye kunder.

13.3 Leverandør er uten ansvar for kostnader eller tap som Abonnenten måtte bli påført som følge av de nevnte tiltak.

14. Ansvar

14.1 Leverandør er kun ansvarlig for skade på Abonnentens person, tredjeperson eller gods i den utstrekning dette følger av de alminnelige ertstatningsregler som gjelder på området, og skaden kan tilbakeføres til Leverandør.

14.2 Abonnenten må selv beskytte sitt tele og datautstyr mot uvedkommende. Leverandøren er ikke ansvarlig for tap som direkte eller indirekte kan tilbakeføres til uvedkommendes bruk av Tjenesten hos Abonnenten.

14.3 Ved feil fra Leverandørens side er Leverandør ansvar, for øvrig oppad begrenset til Abonnementet for angjeldende måned.

14.4 Leverandør er ikke overfor Kunden ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler, med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Leverandørs side. Ved grov uaktsomhet er erstatning begrenset oppad til NOK kr 10.000,-.

15. Særskilte vilkår for Internett abonnement

15.1 Via Internett kan Abonnenten få tilgang til varer, tjenester og transaksjoner som tilbys fra andre enn leverandøren. Leverandør har intet ansvar for slike varer, tjenester eller transaksjoner, og det er Abonnentens eget ansvar å sørge for eventuell betaling av disse.

15.2 Det er likeledes abonnentens eget ansvar å sikre seg mot misbruk av kredittkort når dette blir benyttet som betalingsmiddel via Internett.

15.3 Leverandøren verken garanterer eller støtter noen produkter, tjenester, transaksjoner eller innhold som blir distribuert eller reklamert for via Tjenesten, med mindre dette er uttrykkelig uttrykt eller avtalt.

15.4 Leverandøren utøver ingen kontroll over informasjon som sendes gjennom Leverandørens nett, og kan ikke holdes ansvarlig for skade, mangler eller tap hos Abonnenten som skyldes slik informasjon.

15.5 Ved installasjon hos Abonnent kan leverandøren være nødt til fysisk å åpne Abonnentens datamaskin. Når nettverkskort og programvare blir installert på denne, kan systemfilene bli modifisert. Leverandøren garanterer ikke at installasjonen ikke kan medføre forstyrrelser av maskinens funksjoner eller tap av filer. Det er Abonnentens eget ansvar å sørge for kopier (backup) av aktuelle filer før installasjonen, hvis dette er påkrevet. Leverandør er ikke ansvarlig for tap som direkte eller indirekte kan tilbakeføres til installasjonen, med mindre leverandøren har opptrådt uaktsomt.

15.6 Om nye tekniske standarder gjør det nødvendig å bytte ut nåværende Abonnentenhet, skal Abonnenten selv sørge for å bringe den gamle og hente den nye Abonnentenheten.

15.7 Oppstår det feil på Abonnentenheten, kan dette byttes fritt hos Leverandør så lenge denne avtalen består, Abonnenten skal selv besørge bringing og henting av Abonnentenhet i forbindelse med bytte.

15.8 Leverandør vil også kunne yte nødvendig hjemmeservice ved feil på Abonnentenheten. Skyldes feilen at bruksanvisningen ikke er fulgt, påløper et servicegebyr. Hjemmeservice utføres etter de til enhver tid gjeldende timesatser hos Leverandør.

15.9 Dersom Abonnenten ønsker å bytte sin Abonnentenhet av andre årsaker enn teknisk feil, påløper det et gebyr for kontroll av innlevert Abonnentenhet.

15.10 Ved oppsigelse eller heving av denne avtalen skal Abonnentenhet straks leveres tilbake til leverandør.

16. Tvist

16.1 Uoverensstemmelser mellom Partene om avtalens oppfyllelse, fortolkning eller utfylling, kan bringes inn for de
alminnelige domstoler.

16.2. Kontrakten er underlagt norsk rett.