Jesus er veien, sannheten og livet

For så høyt har Gud elsket verden at Han gav sin sønn den enbårne, forat hver den som tror ikke skal fortapes, men ha evig liv. Joh 3.16

onsdag 29. april 2009

En gammel dame fra Valdres hadde dette synet


Synet til den 90 år gamle kvinnen i Valdres Tilrettelagt innledning og kommentarer av Lisa Kristiansen Dette synet som den 90 år gamle kvinnen i Valdes hadde fått av Gud, - ble fortalt til Emanuel Minos i 1968. Minos hadde noen møter i Valdres, - hvor han kom i kontakt med denne kvinnen. Han tok og skrev det ned og la papiret i en skuff… Nå ca 30 år senere fant han det frem igjen, - og deler det budskapet som kvinnen delte med ham.. Dette synet har vakt stor oppsikt. Og det har blitt gjengitt i aviser, blader og tidsskrifter som i traktater. Og noen ganger ikke helt korrekt. Jeg har selv lest flere utgaver av dette synet, - og sett at det er forskjeller i gjengivelsen av det. Derfor har jeg gått til hovedkilden for å få det gjengitt slik det opprinnelig ble gitt til Emanuel Minos av denne kvinnen. Det er av den største viktighet at slike syn blir korrekt gjengitt for at det ikke skal føre til noen som helst avvik og feil informasjon, - og heller ikke tillegge Gud noe som Han skal ha vist, - som Han ikke har gjort... Derfor har jeg gått til Emanuel Minos sin bok ”Fra Reykjavik til Jerusalem” og skriver synet ordrett derfra, - hvor Minos selv bekrefter min uttalelse om forskjellige gjengivelser som er kommet ut, og hvor han begynner med denne innledningen til synet som denne kvinnen fortalte ham om: Her blir det gjengitt som det ble nedtegnet (av Emanuel Minos). Og det blir delt inn i fire avsnitt eller bolker. Synet Den gamle kvinnen fortalte: - Det var som et kart ble rullet opp foran meg. Jeg så det med mine naturlige øyne. På kartet var alle verdensdeler nedtegnet. Jeg merket meg Europa, Skandinavia og Norge. Det jeg fikk se var foreteelser som gjaldt tiden før Jesus kommer igjen, og den tredje verdenskrig bryter ut. I Før Jesus kommer igjen og den tredje verdenskrig bryter ut, blir det avspenning. Det blir en lang fredsperiode mellom stormaktene (+ Minos tilleggskommentar under en forkynnelse til dette punkt, - som jeg har hørt på en kassett: husk på at dette var i 1968 når den kalde krigen var på sitt høyeste). Folk kommer til å legge langsiktige planer. I vårt land blir det nedrustning, og vi blir igjen uforberedt som 9. april 1940. Den tredje verdenskrig begynner på en måte ingen har ventet, og fra et helt uventet hold. II Det blir et frafall uten sidestykke fra sann og ekte kristendom. Det blir stor lunkenhet blant de troende. De blir ikke lenger åpne og mottakelige for ransakende, budskap. Folk vil ikke så gjerne høre om synd og nåde, lov og evangelium, bot og bedring. En ny slags forkynnelse overtar talestolene. Det er å søke lykke, fremgang og materiell velstand. En slags lykkeforkynnelse griper om seg. Kirkene begynner å stå tomme. Det samme skjer med bedehusene og vekkelseslokalene. De troende vil ikke etterfølge Jesus på den smale Korsvegen. Underholdning, kunst og kulturaktiviteter overtar mer og mer plassen for vekkelse, nød, anger og botsmøter. III Det blir moraloppløsning som vi ikke har opplevd tidligere. Folk lever som gifte uten å være gift. (+ Minos sin kommentar: Den gang hadde vi ikke begrepet samboer. Så kvinnen uttrykte det på sin måte). Det blir stor urenhet før ekteskapet. Og det blir veldig utroskap i ekteskapet. Ja, selv i de kristne ekteskapene gjør utroskapen seg gjeldende, og blir oppløst. Perverse synder begynner også å gripe om seg. Og det blir til og med godtatt i kristne kretser. Tv`en kommer til å spille stor rolle. Det blir mange tv-stasjoner (+ Minos sin tilleggskommentar: Den gang hadde vi ikke ordet kanaler og tv`en var akkurat kommet til Norge, - så den gamle kvinnen brukte ordet stasjoner, - etter det som ble brukt om radio). Tv`en blir full av vold. Volden blir underholdning for menneskene på denne tiden. Og den volden som folk ser på Tv, kommer til slutt å prege byer og bygder. Det blir også vist intime samlivsscener. De mest intime forhold som tilhører ekteskapet kommer åpenlyst til å bli vist på Tv. ( + Minos sin tilleggskommentar: Da bet ble sagt sa jeg et dette ikke var tillatt i offentlige sendinger. Vi hadde den gangen en varsomhetsplakat, som ikke tillot obscøne scener. Da sa hun med hevet røst: ”Den kommer de ikke til å bry seg om, når tiden er inne.”) IV Folk fra fattige land strømmer til de rike landene. De kommer til Europa, til Skandinavia, og også til Norge. Det blir mange av dem. Og folk begynner å mislike dem, og de blir hårde imot dem. (+ Minos sin tilleggskommentar: Da hun sa det begynte hun å gråte). De blir mer og mer behandlet som jødene under krigen. Da er målet for våre synder fullt. Krigen bryter ut. Først som en liten konflikt, en ubetydelig konflikt. Men den slutter ikke. Den tiltar og brer seg. Til slutt utvikler det seg til en stor krig. Mot slutten av den store krigen blir fryktelige våpen tatt i bruk, bl.a. atomvåpen. Luft, jord og vann blir forgiftet og ødelagt. Folk fra de industrialiserte land, Amerika, Europa, Australia, Japan og andre liknende områder, må flykte. De kan ikke bo der lenger. De forsøker å komme til de fattigste land som har unngått det verste. Men de vil ikke være villige til å ta imot dem.

onsdag 22. april 2009

Velsignet er den mann som stoler på Herren


Det er mange løfter i bibelen, og her er to viktige og alvorlige løfter med to helt forskjellige utganger.


Jeremias k.17 v. 5-8

Sett ikke lit til mennesker!

5 Så sier Herren: Forbannet er den mann som setter sin lit til mennesker, som støtter seg til svake skapninger og vender seg bort fra Herren.

6 Han er som en busk i ødemarken; han får ikke se at lykken kommer, men holder til i tørreste ørken, på saltholdig jord, der ingen bor.


Velsignet er den mann som stoler på Herren


7 Velsignet er den mann som stoler på Herren og setter sin lit til ham.

8 Han er lik et tre som er plantet ved vann og strekker røttene mot bekken. Det frykter ikke når heten kommer, men står der med løvet grønt. Det sturer ikke i tørketider og holder ikke opp med å bære frukt.

søndag 12. april 2009

JESUS LEVER GRAVEN BRAST

Luk 24,13–35

13 Samme dag var to disipler på vei til en landsby som heter Emmaus, seksti stadier fra Jerusalem, 14 og de samtalte om alt det som var skjedd. 15 Mens de nå snakket sammen og drøftet dette, kom Jesus selv og slo følge med dem. 16 Men øynene deres ble hindret i å se, så de ikke kjente ham igjen. 17 Han sa da til dem: «Hva er det dere går og snakker så ivrig om?» De stanset og så bedrøvet opp, 18 og den ene, han som het Kleopas, svarte: «Du må være den eneste tilreisende i Jerusalem som ikke vet hva som er hendt der i disse dager.» 19 «Hva da?» spurte han. «Det med Jesus fra Nasaret,» svarte de. «Han var en profet, mektig i ord og gjerning for Gud og hele folket. 20 Men våre overprester og rådsherrer utleverte ham og fikk ham dømt til døden og korsfestet ham. 21 Og vi som hadde håpet at det var han som skulle befri Israel! Dessuten: I dag er det alt tredje dagen siden dette hendte. 22 Og nå har også noen kvinner blant oss gjort oss forvirret. De gikk ut til graven tidlig i dag morges, 23 men de fant ikke hans kropp. De kom tilbake og fortalte at de hadde sett et syn av engler som sa at han lever. 24 Noen av våre gikk da til graven, og de fant det slik som kvinnene hadde sagt, men ham selv så de ikke.» 25 Da sa han til dem: «Så uforstandige dere er, og så trege til å tro alt det profetene har sagt! 26 Måtte ikke Messias lide dette og så gå inn til sin herlighet?» 27 Og han begynte å utlegge for dem det som står om ham i alle skriftene, helt fra Moses av og hos alle profetene. 28 De nærmet seg nå den landsbyen de skulle til, og han lot som han ville dra videre. 29 Men de ba ham inntrengende: «Bli hos oss! Det lir mot kveld, og dagen heller.» Da gikk han med inn og ble hos dem. 30 Og mens han satt til bords med dem, tok han brødet, ba takkebønnen, brøt det og ga dem. 31 Da ble øynene deres åpnet, så de kjente ham igjen. Men han ble usynlig for dem. 32 De sa til hverandre: «Brant ikke hjertet i oss da han talte til oss på veien og åpnet skriftene for oss?» 33 Og de brøt opp med en gang og vendte tilbake til Jerusalem. De fant der de elleve og vennene deres samlet, 34 og disse sa: «Herren er virkelig stått opp og har vist seg for Simon.» 35 Så fortalte de to om det som hadde hendt på veien, og hvordan de hadde kjent ham igjen da han brøt brødet.

fredag 10. april 2009


Se jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham og ham med meg. Åp.4.20

Vær ikke bekymret


Vær ikke bekymret for noe men la i alle ting deres bønner komme fram for Gud i påkallelse og bønn med takk. Og Guds fred som overgår all forstand Skal bevare deres hjerter og deres tanker i Jesus Kristus.

Fil. k.4.v.6-7

Salme 23


En salme av David:

Herren er min hyrde Det mangler meg ingen ting Han lar meg ligge i grønne enger.Han leder meg til hvilens vann.Han styrker min sjel Han fører meg på rettferdiges stierFor sitt navns skyld.Om jeg enn skulle vandre I dødskyggens dalFrykter jeg ikke for ondtFor du er med meg Min kjepp og min stavDe trøster megDu dekker bord for meg Like for mine fienders øyneDu salver mitt hode med oljeMitt beger flyter over.Bare godhet og miskunnhet Skal etterjage meg Alle mitt livs dagerOg jeg skal bo i Herrens hus gjennom lange tider.

onsdag 8. april 2009

DU MOR SOM BER



1.
Du mor som ber, gi aldri opp
Gå ned på kne og be igjen
Du vet din bønn, den når dit opp
Hvor engler bor, å be igjen

Ref:
Din bønn den rører ved Guds hand
Som strekkes ut mot syndens land
Der dine barn blir kalt av Gud
Du mor som ber, og be igjen

2.
Du mor som ber blir stundom trett
Din kamp blir hård. Du gråter lett
Men Gud er god. Han trøster deg
Snart får du svar, så be igjen

3.
Du mor som ber, begynn og takk
Din bønn er hørt av Gud vår Far
Ha tro til Gud, gi Ham din takk
Han sender deg et bønnesvar

BREV TIL DEG FRA JESUS


Brev til deg fra Jesus.
Mitt kjære barn!Er du tørst? Kom og drikk. Jeg er den som trøster deg. Jeg kjøpte deg og fylte deg. Jeg elsker deg og kaller deg min, jeg gleder meg over deg som en brudgom gleder seg over beuden sin. Jeg vil aldri slippe deg eller forlate deg. (1)Ta imot mitt verk.Jeg vet om dine mange misgjerninger og dine store synder. Likevel er min nåde nok for deg. Jeg har kastet alle dine synder bak min rygg, trådt dem under for og kastet dem i havets dyp. Dine synder er blitt vasket bort, de er strøket bort som morgentåken, spredt som skyene. Å, vend om til meg, for jeg har betalt prisen og satt deg fri. (2)Din død er oppslukt ti lseier. Jeg avvæpnet de onde maktene og myndighetene og tilintetgjorde djevelen, som hersket over døden. Salige er de som dør i Herren. Ditt hjemland er i himmelen. Kom og arv det riket som er beredt for deg, der jeg vil tørke bort alle dine tårer, og der døden ikke finnes mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte.(3)Stol på min kraft.Du er bekymret og urolig for mange ting. Stol på meg av hele ditt hjerte. Jeg vet hvordan jeg skal berge gudfryktige mennesker fra trengsler. Min Ånd hjelper deg i din svakhet. La meg styrke deg med min herlige makt. Jeg sparte ikke mitt eget liv, men gav det for din skyld. Vil jeg da ikke gi deg også alt annet? Gå på, kjære sjel, meg kraft! Ikke mist motet. Jeg vil hjelpe deg. Jeg vil holde deg oppe. (4)Stol på meg som HerreStol alltid på meg. Jeg er en evig klippe, din hyrde, din sjels vokter. Når du går gjennom vann og store vansker, vil jeg være med deg. Når du går igjennom elver av problemer, skal de ikke skylle over deg! Når du vandrer gjennom ild, blir du ikke brent. Flammene skal ikke fortære deg. (5)Så ikke vær bekymret. Jeg slumrer ikke og sover ikke. Jeg står ved din side. Herrens engel slår leir rundt deg. Jeg skjuler deg i ly av mitt nærvær. Jeg vil gå foran deg, lede dine skritt og glede meg over hver detalj i livet ditt. Hvis du snubler, skal du ikke falle, for jeg holder deg i hånden. Jeg vil lede deg på den beste veien gjennom livet.(6)Du vil høre om kriger, men la deg ikke skremme! Jeg har seiret over verden. Vær ikke bekymret for noe, men be om alt i stedet. Jeg dekker deg med et skjold av nåde.(7)Jeg vil gjøre deg fruktbar i lidelsens land, jeg vil gi deg hodepryd i stedet for aske, glede istedet for sorg, lovprisning istedet for fortvilelse. Jeg bor hos den som er sønderknust og nedbøyd i ånden. Jeg gjenoppliver ånden i deg og får deg på beina igjen. Du kan gråte hele natten, men med morgenen kommer gleden. Jeg er for deg, hvem er da imot deg?(8)Ta imot min kjærlighet!Jeg legger armene mine rundt deg, gir deg all min oppmerksomhet og vokter deg som min øyensten. Jeg fryder meg over deg med stor glede. Mine tanker om deg er så mange at de ikke kan telles, de er flere enn alle sandkorn til sammen! Ingenting kan noensinne skille deg fra min kjærlighet, verken død eller liv, engler eller krefter. Din frykt for dagen i dag, dine bekymringer for i morgen - ikke engang helvetes makt kan holde min kjærlighet til deg på avstand!(9)Du sier av og til: "Herren Gud har forlatt meg, Herren Gud har glemt meg, Herren Gud bryr seg ikke lenger om meg". Men kan en mor glemme barnet sitt som hun ammer? Kan hun la være å føle kjærlighet for det barnet hun har født? Selv om det er mulig, så glemmer ikke jeg deg! Jeg betalte for deg med mitt eget dyrebare blod, det feilfrie, lyteløse Lammet mitt. Ingen kan rive deg ut av min hånd. Se, jeg har skrevet ditt navn i min hånd. Jeg kaller deg min venn. Tenk, til og med hårene på ditt hode er talt. Så du må ikke være redd, du er dyrebar for meg!(10)Kast det som tynger deg over på meg, jeg skal holde deg oppe! Jeg vet hvor svak du er, at du er dannet av støv. Kast alle bekymringene dine på meg, for jeg har omsorg for deg. (11)Husk, jeg er nær. Kom til meg når du strever og har tungt å bære, så vil jeg gi deg hvile. Jeg har min glede i deg, og du kan stole på at jeg holder mine løfter. Kom og drikk av livets vann, kom og drikk av meg.(12)Din Skaper, din Far, GudJesus

(1) Amos 5,12; 2.Kor.12,9; Jes.38,17; Mika 7,19; 1.Kor. 6,11; Jes.44,22
(2) 1.Kor. 15,54; Kol.2,15; Hebr.2,14; Åp.14,13; Fil.3,20; Matt.25,34; Åp.21,4
(4) Luk.10,41; Ordsp.3,5; 2.Pet.2,9; Rom.8,26; Kol.1,11; Rom.8,32; Dom.5,21; 2.Kor.4,1; Jes.41.10
(5) Jes.26,4; Pet.2,25; Jes.43,2
(6) Matt.6,34; Sal.121,4-5; Sal.34,8; Sal.31,21; 5.Mos.31,6; Sal.37,23-24; Sal.32,8
(7) Matt.24,6; Joh.16,33; Fil.4,6; Sal.5,13
(8) 1.Mos.41,52; Jes.61,3; Jes.57,15; Sal.30,6; Rom.8,31
(9) 5.Mos. 32,10; Sef.3,17; Sal.139,17-18; Rom.8,38-39
(10) Jes.49,14-15; 1.Pet.1,18-19; Joh.10,28; Jes.49,16; Joh.15,15; Matt.10,30-31
(11) Sal.55,23; Sal.103,14; 1.Pet. 5,7
(12) Fil.4,5; Matt.11,28; Sal.149,4; Hebr.10,23; Åp.22,17

lørdag 4. april 2009

Høsten er stor arbeiderene få.


Høsten er stor, og arbeiderene få, be derfor høstens Herre om å sende arbeidere ut. Matt.k.9.v.37-38


I dag så er det blitt slik at alle kan snakke om det de er opptatt av unnatt vi som elsker Jesus. Vi skal ikke prakke på noen, og vi skal tie med det som er stort i vårt liv. Men er det det Jesus sa at vi skulle? Skal ikke vi rope ut på gater og streder og innvitere mennesker inn til frelse mens det ennå er dag, mens det ennå er mulig? Likevel er vi beskjedne og forsiktige for å ikke vekke vrede, eller hva det måtte være. Men det er viktig at vi ikke skal gå i egen gjerning, men la Jesus virke i oss, men er vi villige til å gjøre det når vi blir minnet, eller når anledningen byr seg? Herre , ja jeg ønsker å være et redskap i din verktøykasse. Må jeg være villig når du vil bruke meg enten det er til den ene eller den andre oppgaven. Må du gi meg mer frimodighet, må du øke vår frimodighet, og takk for at du velsigner den som er villig og går når du vil. det kan være et vennlig og kjærlig ord, det kan være en bønn, det kan være en sang, et brev, en hilsen. Ja endog til en klem kanskje. Må du minne oss i hjertene og lære oss å bli lydige. Amen