Med en lengde på litt over tre og en halv
meter, sier det seg selv at det er
begrensede arealer å boltre seg på i de to
småbilene. Også nettopp derfor er plassen så
viktig.
|
Baksetet i A2 |
|
Dersom du bor i en trang ettroms leilighet,
teller hver centimeter, krik og krok mye –
mye mer enn hvis du bor i et flere
kvadratmeter stort hus.
Når du har liten plass, blir
plassutnyttelsen viktig – og hvem av disse
to småbilene er det som har fått mest ut av
plassen?
A-klassen bredest og
høyest…utvendig
A140 er den desidert korteste bilen av de to
– med en lengde på 3,58 meter. A2 er med
sine 382 centimeter noe lengre. A-klassen er
også den bredeste av de to, med 172
centimeter mot A2-ens 168 centimeter – og
A-klassen er den høyeste, med sine 158
centimeter mot Audiens 155 centimeter. Dette
er de eksteriørmessige målene. Man skulle ta
intuitivt tro at siden A-klassen er den
bredeste målt i utvendige centimeter, så har
den også mye rausere innvendige breddemål –
og likedan med høyden: Den som er høyest i
utvendige mål burde vel ha den beste
takhøyden?
A2 best bredde og
takhøyde…innvendig
Men verden er ikke alltid slik man ville
tro. Hva gjelder den innvendige plassen i
våre to testbiler, så har faktisk A2-en den
bredeste kupebredden foran – der måler den 3
centimeter mer enn A-klassen. A2-en er også
den bredeste av de to i baksetet, selv om
det bare skiller 1 centimeter. Audi gir deg
også mest takhøyde av de to – både i
forsetet og i baksetet. Det skiller 2-3
centimeter, avhengig av seteposisjon – men
alltid i A2-ens favør..
A-klasse for fem, A2
for fire
Men hvordan virker plassen i de to? Vi vil
først nevne en vesentlig forskjell mellom
våre to testbiler, og det er at A-klassen er
registrert for og har plass til fem, mens
A2-en kun er registrert for fire. Du kan få
kjøpt et baksete for tre også til A2 – det
koster 2.900 kroner ekstra.
Trangt med tre i
baksetet
Kupebredden i baksetet er omtrent den samme
på de to småbilene. Det er god plass i
bredden for to både i A2 og A140, men en
tredje person blir litt i trangeste laget i
begge bilene. Midtsetet i A-klassen er
utstyrt med hodestøtte og to-punkt sele, men
plassen er alt for smal for en voksen.
Dype brønner i A2
Sitteputen i begge bilene er kort, og ingen
av dem kan skilte med spesielt god støtte,
verken til rygg eller lår. A2 har en fordel
med den dype fotbrønnen i baksetet, som gjør
at selv voksne kan sitte komfortabelt med
god beinplass der bak – selv om avstanden
til forsetet er kortere enn i A-klassen. I
stjernebilen er avstanden mellom sittepute
og gulv begrenset, slik at voksne blir
sittende med en ukomfortabelt kraftig knekk
i knærne. For barn er dette nok ikke noe
problem. Du får også 3 centimeter bedre
takhøyde i A2 enn i A-klassen.
Likt bagasjevolum
Begge bilene har faktisk helt likt
bagasjeromsvolum – 390 liter med baksetet i
bruk. Baksetene i begge bilene kan legges
ned, eller tas helt ut. I A-klassen kan
endog passasjersetet foran tas ut – for
maksimal bagasjeplass. Med baksetene nedfelt
rommer A-klassen 890 liter, mens A2 rommer
1.085 liter. Dersom du fjerner baksetene
rommer A2 1.140 liter, mens A140 rommer
1.040 liter.
Mer brukervennlig
bagasjeplass i A-klasse
Rent praktisk er nok bagasjerommet i
A-klassen noe mer brukervennlig enn i A2.
A-klassen har den største
bagasjeromsåpningen – den er både bredere og
høyere enn på A2. Innlastingshøyden i
A-klassen er dessuten 10 centimeter lavere
enn i Audien, noe som absolutt er mer
praktisk.
Som en kuriositet når vi er inne på
lastekapasitet, kan vi nevne at det ikke er
mulig å få tilhengerfeste til A2. Bilen er
rett og slett for lett til å frakte tungt
med tilhenger.
A2 her mer plass, både i forsetet og
baksetet. Bagasjevolumet med baksetene
nedfelt er større i Audien, derfor lar vi
den vinne på plass. Gå til innvendige mål
for mer data på plassforskjellene.
Sjenerende blindsone
i A2
Du sitter høyere i begge disse småbilene,
enn du gjør i en vanlig personbil. Vi har
tidligere nevnt den utrolig sjenerende
blindsonen fremover til venstre, i vår
test av A2 tidligere i høst.
|
Førersete i A140+ |
Komforten i forsetene er ikke ideell på noen
av bilene. I A2 har du god sidestøtte til
lårene, men svært dårlig sidestøtte til
ryggen. A-klassen har motsatt syndrom: God
sidestøtte til ryggen, men litt svak
sidestøtte til lårene.
Stivere A2
Du blir fort veldig sliten når du ikke får
noe støtte på sidene av ryggen. Da er det
mindre kritisk om ikke sidestøtten til
lårene er helt topp. Derfor lar vi A-klassen
vinne på komfort. Også fordi den har den
beste fjæringskomforten av de to. Rett skal
være rett, og begge testbilene er stive og
stutte over korte ujevnheter. A2 er
imidlertid hakket stivere enn A-klassen. Det
er også noe mer rumling og støy fra bakken
som trenger inn i kupeen i A2, enn i
A-klasse.