Mercedes A140+ vs Audi A2
 
DUELL: De små store i tvekamp
 
De tyske statusmerkene Mercedes-Benz og Audi har lenge vært synonymt med store, dyre biler. Men så kom A-klasse, og endel senere A2. Nå behøver du ikke lenger investere i en stor og dyr bil for å kunne kjøre rundt med de statusgivende ringene eller stjernen i grillen.
 
(200x193 pixel - 10158 bytes)
 
- Jeg sitter akkurat i baksetet på en A-klasse, sier jeg til personen som akkurat har påkalt min oppmerksomhet via jappebamsen. En Mercedes, spesifiserer jeg.
- Å ja, en Mercedes. Ja der er det vel komfortabelt og godt med plass, svarer det i andre enden.
- Nei, ikke så veldig, må vi innrømme. Dette er en A-klasse.
- Å, det er den lille, høye, det. Den som velter?...

Uheldig møte med en svenske
Mercedes-Benz har lenge vært synonymt med stort, dyrt, og klasseledende kvalitet. Inntil for fire år siden. I desember 1996 ble prototypen av den lille, noe merksnodige nye småbilen fra Mercedes vist for folket.

Den ble satt i produksjon i 1998, og som de fleste vel har hørt, så var det endel uheldige omstendigheter rundt A-klassens første møte med publikum. En svensk motorjournalist greide å velte hele bilen, hvorpå bilen fikk kallenavnet veltepetter. I etterkant har den mer enn én gang blitt utsatt for den ironiske pennen til strektegnere, som har satt støttehjul på begge sidene av A-klassen.

Stabilitet
Etter denne fadesen ble det gjort endel justeringer på A-klassen for at nettopp dette aldri skulle skje igjen. Blant annet ble den utstyrt med et elektronisk stabilitetsprogram, ESP, som assisterer deg når den føler at du er på vei ut i uføret.

Ringenes herrer
Ringenes herrer fra Ingolstadt kunne slettes ikke sitte stille og se på at stjernefolket var på god vei inn i et marked som ikke de engang var representert i. De ville også med i småbilmarkedet, og i september 1999 lanserte de A2.

Aluminiumsbilen
I likhet med at A-klasse blir kalt veltepetter, har også A2 et "kjælenavn" - på alle måter et mye mer fordelaktig og mindre negativt beheftet alias enn hva A-klassen er belemret med: A2 går under betegnelsen Aluminiumsbilen.

Dette kommer selvsagt av det faktum at mye av A2-ens bestanddeler er gjort av aluminium. Aluminium er lettere enn stål som vanligvis benyttes i bilkarosserier, og A2 kan derfor skryte av å veie mindre enn en tilsvarende bil uten denne aluminiumsfordelen. Selv om A2 er 24 centimeter lengre enn A-klassen, veier den for eksempel 200 kilo mindre enn A140+, som er konkurrenten i denne duellen.
 
 

Plass og komfort

 
Med en lengde på litt over tre og en halv meter, sier det seg selv at det er begrensede arealer å boltre seg på i de to småbilene. Også nettopp derfor er plassen så viktig.
 

 
(200x275 pixel - 8233 bytes)
 
Baksetet i A2
 
Dersom du bor i en trang ettroms leilighet, teller hver centimeter, krik og krok mye – mye mer enn hvis du bor i et flere kvadratmeter stort hus.

Når du har liten plass, blir plassutnyttelsen viktig – og hvem av disse to småbilene er det som har fått mest ut av plassen?

A-klassen bredest og høyest…utvendig
A140 er den desidert korteste bilen av de to – med en lengde på 3,58 meter. A2 er med sine 382 centimeter noe lengre. A-klassen er også den bredeste av de to, med 172 centimeter mot A2-ens 168 centimeter – og A-klassen er den høyeste, med sine 158 centimeter mot Audiens 155 centimeter. Dette er de eksteriørmessige målene. Man skulle ta intuitivt tro at siden A-klassen er den bredeste målt i utvendige centimeter, så har den også mye rausere innvendige breddemål – og likedan med høyden: Den som er høyest i utvendige mål burde vel ha den beste takhøyden?

A2 best bredde og takhøyde…innvendig
Men verden er ikke alltid slik man ville tro. Hva gjelder den innvendige plassen i våre to testbiler, så har faktisk A2-en den bredeste kupebredden foran – der måler den 3 centimeter mer enn A-klassen. A2-en er også den bredeste av de to i baksetet, selv om det bare skiller 1 centimeter. Audi gir deg også mest takhøyde av de to – både i forsetet og i baksetet. Det skiller 2-3 centimeter, avhengig av seteposisjon – men alltid i A2-ens favør..

A-klasse for fem, A2 for fire
Men hvordan virker plassen i de to? Vi vil først nevne en vesentlig forskjell mellom våre to testbiler, og det er at A-klassen er registrert for og har plass til fem, mens A2-en kun er registrert for fire. Du kan få kjøpt et baksete for tre også til A2 – det koster 2.900 kroner ekstra.

Trangt med tre i baksetet
Kupebredden i baksetet er omtrent den samme på de to småbilene. Det er god plass i bredden for to både i A2 og A140, men en tredje person blir litt i trangeste laget i begge bilene. Midtsetet i A-klassen er utstyrt med hodestøtte og to-punkt sele, men plassen er alt for smal for en voksen.

Dype brønner i A2
Sitteputen i begge bilene er kort, og ingen av dem kan skilte med spesielt god støtte, verken til rygg eller lår. A2 har en fordel med den dype fotbrønnen i baksetet, som gjør at selv voksne kan sitte komfortabelt med god beinplass der bak – selv om avstanden til forsetet er kortere enn i A-klassen. I stjernebilen er avstanden mellom sittepute og gulv begrenset, slik at voksne blir sittende med en ukomfortabelt kraftig knekk i knærne. For barn er dette nok ikke noe problem. Du får også 3 centimeter bedre takhøyde i A2 enn i A-klassen.

Likt bagasjevolum
Begge bilene har faktisk helt likt bagasjeromsvolum – 390 liter med baksetet i bruk. Baksetene i begge bilene kan legges ned, eller tas helt ut. I A-klassen kan endog passasjersetet foran tas ut – for maksimal bagasjeplass. Med baksetene nedfelt rommer A-klassen 890 liter, mens A2 rommer 1.085 liter. Dersom du fjerner baksetene rommer A2 1.140 liter, mens A140 rommer 1.040 liter.

Mer brukervennlig bagasjeplass i A-klasse
Rent praktisk er nok bagasjerommet i A-klassen noe mer brukervennlig enn i A2. A-klassen har den største bagasjeromsåpningen – den er både bredere og høyere enn på A2. Innlastingshøyden i A-klassen er dessuten 10 centimeter lavere enn i Audien, noe som absolutt er mer praktisk.

Som en kuriositet når vi er inne på lastekapasitet, kan vi nevne at det ikke er mulig å få tilhengerfeste til A2. Bilen er rett og slett for lett til å frakte tungt med tilhenger.

A2 her mer plass, både i forsetet og baksetet. Bagasjevolumet med baksetene nedfelt er større i Audien, derfor lar vi den vinne på plass. Gå til innvendige mål  for mer data på plassforskjellene.

Sjenerende blindsone i A2
Du sitter høyere i begge disse småbilene, enn du gjør i en vanlig personbil. Vi har tidligere nevnt den utrolig sjenerende blindsonen fremover til venstre, i  vår test av A2  tidligere i høst.

 
(200x272 pixel - 10698 bytes)
 
Førersete i A140+
Komforten i forsetene er ikke ideell på noen av bilene. I A2 har du god sidestøtte til lårene, men svært dårlig sidestøtte til ryggen. A-klassen har motsatt syndrom: God sidestøtte til ryggen, men litt svak sidestøtte til lårene.

Stivere A2
Du blir fort veldig sliten når du ikke får noe støtte på sidene av ryggen. Da er det mindre kritisk om ikke sidestøtten til lårene er helt topp. Derfor lar vi A-klassen vinne på komfort. Også fordi den har den beste fjæringskomforten av de to. Rett skal være rett, og begge testbilene er stive og stutte over korte ujevnheter. A2 er imidlertid hakket stivere enn A-klassen. Det er også noe mer rumling og støy fra bakken som trenger inn i kupeen i A2, enn i A-klasse.

 

 

Motor og kjøreegenskaper
 
Både Audi og Mercedes er kjent for sine gode kjøreegenskaper. De to småbilene er heller intet unntak.
(200x159 pixel - 7645 bytes)
 
Førermiljø i A2
(200x175 pixel - 8792 bytes)
 
Førermiljø i A140+
De har ganske likt utgangspunkt under panseret, disse to tyske småbilene.

Likt slagvolum
Begge testbilene våre var utstyrt med en 1,4-liters motor. Slagvolumet på A140 er nærmere bestemt 1.397 kubikkcentimeter, mens A2 har et slagvolum på 1.390 kubikkcentimeter. Ut av dette slagvolumet har Audi tatt 75 hestekrefter og et dreiemoment på 126 Newtonmeter ved 3.800 omdreininger i minuttet. Mercedes har hentet 82 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 130 Newtonmeter ved 3.750 omdreininger i minuttet.

A2 er lettere – og dermed raskere
I teorien er altså motoren i A-klassen sterkere og har bedre ytelser enn i A2. Men så er det vekt-aspektet. For som vi skrev innledningsvis, har A2 200 kilo mindre å dra på, enn A-klassen. Dermed er det A2 som kjører seirende ut av krysset, med en akselerasjonstid fra 0-100 kilometer i timen på 12,0 sekunder – 0,9 sekunder raskere enn A-klassen.

A2 vinneren på motor
Begge bilene føles ganske raske, og ingen har problemer med å henge med i trafikken. A2-en er imidlertid merkbart litt kjappere i avtrekkeren. På bakgrunn av dette, og det faktum at A2 har et mye lavere forbruk enn A140, lar vi A2 vinne på motor. På vår testtur med de to bilene brukte A2 0,64 liter bensin per mil, mens A-klassen brukte 0,75 liter per mil.

Gode, presise girkasser
Begge testbilene var utstyrt med en femtrinns manuell girkasse, og begge disse var svært lettsjaltet og presise. Audis kasse er et lite hakk bedre, i og med at den er litt strammere. A-klassens girkasse hadde også et problem med synkroniseringen fra andre- til tredjegir, som gjorde seg gjeldende i form av en høy raspende lyd når vi forsøkte å gjøre et hurtig girskift fra andre- til tredjegir.

ESP standard i begge
Både Audi og Mercedes fremviser gode kjøreegenskaper i sine småbiler. Du har god styrefølelse, og begge gir gode tilbakemeldinger. Begge bilene er også utstyrt med ESP, eller elektronisk stabilitetsprogram. Som vi nevnte innledningsvis, ble A-klassen utstyrt med dette etter den noe uheldige velte-episoden. Begge systemene fungerer ved at de reduserer motoreffekten og bremser ned hjulene ved en eventuell over- eller understyring, eller når bilens sensorer oppfatter at bilen oppfører seg i strid med dine uttalte ønsker. Målet er å forbedre bilens kjørestabilitet.

Blinker mer enn blålys under utrykning
Etter vår testtur over et stedvis islagt Haglebu-fjell, er det ikke tvil om at A-klassens stabilitetsprogram er særdeles mye mer nervøst enn Audiens. Varsellampen som indikerer at ESP-systemet er aktivt, blinker nesten mer enn lysene på taket av en ambulanse under utrykning, på vår tur over islagte Haglebu. A-klassen tillater deg virkelig ikke å gjøre noen form for sprell – den korrigerer selv den minste antydning til uregelmessigheter. Da er Audien litt mer raus. Den er ikke på langt nær så fremtredende som i A-klassen, og den gir deg noe mer tøyler og lar deg more deg litt mer før den bryter inn og vil ha deg inn på rett kjøl.

Morsommere kjøreegenskaper
Begge er veldig sikre biler, med trygge kjøreegenskaper og elektronikk som tilfører en ekstra trygghet. Begge har gode kjøreegenskaper, som det er lite å utsette på. Med hårfin margin kårer vi likevel A2 til vinner på kjøreegenskaper, fordi den har et litt mindre hissig stabilitetsprogram, som gir bilen litt mer morsomme kjøreegenskaper og litt mer kjøreglede.


 

Konklusjon
 
Dette var ingen enkel test. Audi A2 og Mercedes A-klasse er egentlig svært like, og ingen utmerker seg som ekstatisk bra eller ekstremt dårlig.
 
(200x122 pixel - 6370 bytes)
 
 
Når vi sier at ingen er ekstremt dårlig, sikter vi til de områdene vi har behandlet i avsnittene plass og komfort og motor og kjøreegenskaper. En annen ting som denne uken med de tyske småbilene har fått oss til å sette noen flere spørsmålstegn ved, er kvaliteten på bilene.

Kvalitet?
Man forbinder gjerne disse ærbødige tyske merkene med kvalitet, men vi har ikke fått et veldig positivt inntrykk i så henseende. Absolutt verst var A2-en: På vei over opp over fjellet, skjøt fjæra og innmaten i håndbrekket fart som en prosjektil ut av brekket. Resten av uka måtte vi kjøre rundt med et defekt håndbrekk. Den ene koppeholderen gikk også i tusen knas og sprutet deler da vi skulle lukke den.

Etter bare drøye 10.000 kjørte kilometer, sliter A-klassen med synkroniseringen i girkassen ved hurtige girskifter. Dette har vi skrevet mer om i avsnittet om motor og kjøreegenskaper. Dessuten slet A-klassen med låsen på en gjenstridig bakdør, som ikke ville lukkes uten videre, en unøyaktig tankmåler og innvendig belysning som i alle fall ikke vi fikk til å virke.

Vinnerne på de forskjellige områdene
Dersom du har lest gjennom avsnittene om plass og komfort og motor og kjøreegenskaper, du allerede svarene og konklusjonen på de enkelte delene av vår sammenlikningstest. Dette er vinnerne på de forskjellige områdene:

 
  • Testvinner plass: Audi A2
     
  • Testvinner komfort: MB A140+
     
  • Testvinner motor: Audi A2
     
  • Testvinner kjøreegenskaper: Audi A2

    Like utstyrsmessig
    Utstyrsmessig er de to også ganske like. Detaljer rundt standardutrustningen av disse to bilene kan du se i tabellen som du finner i avsnittet pris, utstyr og tekniske data.. Mercedesen har tre plasser i baksetet, mens Audien kun har to. Dette kan du imidlertid kjøpe deg ut av, for 2.900 kroner. Audien har fordel med lengde- og høydejusterbart ratt – i motsetning til A-klassen, hvor rattet ikke kan justeres i det hele tatt. Dette kan du imidlertid også kjøpe deg ut av…

    Pris
    Prismessig er de to også ganske like. A2 koster 210.900 kroner, mens en A140+ koster 218.400 kroner. En vanlig A140 koster 208.500 kroner. Forskjellen mellom en A140 og en A140+ er at en A140+ har litt mer utstyr med i prisen: Den har klimaanlegg, høyttalere og metallic lakk.

     
  • Testvinner sammenlagt: Audi A2
  •                                                         Pris, utstyr og tekniske data
     
     
    Egenskaper Audi A2 MB A140+
    Pris 210.900 218.400
    Tankvolum 34 54
    Ant. sylindre 4 4
    Slagvolum 1.390 1.397
    Kw/hk 55/75 60/82
    Dreiemoment (Nm/o. min) 126/3.800 130/3.750
    Ant. gir/ girtype 5/ Man. 8/ Man.
    Forbruk (vår måling) 0,64 0,75
    Egenvekt/totalvekt 895/1.380 1.095/1.480
    Maks hengervekt 0 1.000
    Bagasje volum 390/1.085 390/890
    Lengde/bredde/høyde 382/168/155 358/172/158
    Akselavstand 240 242
    Sporvidde foran/bak 1.475/1.439 1.503/1.452
    Drivende hjul Foran Foran
    Bremser foran/bak Skive/Skive Skive/Troml.
    Dekkdimensjoner 175/60R15 195/50R15
    Akselerasjon 0-100 12,0 12,9
    Maks hastighet 173 170
    Metallic 4.700 S
    Lakk. støtfangere S S
    Lakkerte speil N N
    Ant. 3-pkt. belte 4 5
    Ant. koll. puter 4 4
    ABS-bremser S S
    Antispinn S S
    Servostyring S S
    Startsperre S S
    Sentrallås S S
    Alarm N N
    El.soltak/Man. soltak 11.700/N 11.750/N
    Klimaanlegg 9.500 S
    Pollenfilter S S
    El. vindu foran/bak S/N S/N
    El. just. speil/Speilvarme S/S S/S
    Lyktespylere S N
    Just. hovedlys/tåkelys S/N  /S
    Korsryggstøtte N N
    Setevarme V/H S/S S/S
    Ant. hodestøtter 4 5
    Just. ratt høyde/lengde S/S N/N
    Tankåpner inne/bag. lokkåpner inne S/N N/N
    Alu. felger S N
    Hastighetskontroll N N
    Turteller S S
    Rustgaranti (år)/ Lakkgaranti (år) 12/3 1/1
    Serviceintervall 30.000 Ved behov
                                                                   

                                                                    Innvendige mål

     
     
    Mål/hvor Audi A2 MB A140
    A. FORSETE    
    1. Kupebredde 136 133
    2. Setehøyde 25 26
    3. Takhøyde    
    - med sitteputen justert så høyt som mulig 97 95
    - med sitteputen så langt nede som mulig  104 101
    4. Benplass    
    - med setet i fremste posisjon 34 34
    - med setet i bakerste posisjon 56 58
         
    B. BAKSETE    
    1. Kupebredde 133 132
    2. Setehøyde 39 29
    3. Takhøyde 94 91
    4. Benplass    
    - med forsetet i fremste posisjon 35 42
    - med forsetet i bakerste posisjon 16 20
         
    C. BAGASJEROM    
    1. Bredde ved gulv 95,5 101
    2. Dybde    
    - ved gulvet frem til bakseteryggen 65 63
    - med bakseteryggen nedfelt, frem til forseteryggen med forsetet i fremste posisjon 145 150,5
    - med bakseteryggen nedfelt, frem til forseteryggen med setet i bakerste  posisjon 124 125
    - fra bakluke til bakseterygg i hattehyllehøyde 40 40
    3. Høyde under hattehyllen 67 53
    4. Bredde på bagasjeromsåpningen 91 95
    5. Høyde på bagasjeromsåpningen 80 85
    6. Innlastingshøyde 71 61
    7. Høyde fra takluke til bakken 190 184