Toyota Avensis- Svinghjul

For ca 2 år siden fikk vi en merkelig lyd da bilen dro "tungt" i oppoverbakker i 5 gearet. På verksted sa de at det var helt vanlig.

For et par uker siden kom lyden i 1 og 2 gearet på turtall under 1800 omdreininger når clutchen ble sluppet ut, og bilen måtte "jobbe" litt. Med en gang clutchen ble trådd inn, var lyden borte. Lyden kommer og går, men er ofte tilstede. På Toyota sier de at vi må bytte svinghjulet - og da bør vi ta clutchen også. En kostnad på 20 000,-. Bilen er gått snart 109000 km. Det jeg vet er at dette har vært en produksjonsfeil på Rav4, de har fått byttet dette og Toyota har dekket kostnaden. Det jeg nå lurer på er; hva er det vi som sjåfører gjør feil når en slik del kan bli ødelagt? På Toyota snakker de mye om at siden bilen er importert fra Tyskland, så kan det jo være at de har andre krav enn vi i Norge... men det synes jeg høres merkelig ut. Har dere kjennskap til dette, eller vet om andre 2001 D-4D'er som har hatt samme problemet?


Svar:
Har bilen blitt utsatt for ekstreme påkjenninger før du fikk bilen som for eksempel mye tunge lass med biltilhenger? Det vet jo ikke du, men du kan jo spørre der du kjøpte bilen. Mange bileiere sliter med reklamasjon på importerte biler dessverre og på din bil er selvfølgelig reklamasjon ikke en mulighet. Jeg tror ikke det kan være forskjell på tysk og norsk Toyota.

Klikk her for å spør bilmekanikeren

Kommentarer   

#18 Roger Rauseth 26-07-2014 00:07
Toyota har kjempeproblem med Rav, Avensis og svinghjul. Regelen er at svinghjulet går til h... før eller seinare. På Rav og eldre Avensis går det an å montere svinghjul av "gammal type" som tåler meir. På Avensis frå 2008 går det ikkje. Her må det skiftast til "nytt" svinghjul som tåler fint lite. Prisen på merkeverksted ligg mellom 24 og 28 000 kr med uorginal eller orginal del. I praksis same delen. Men den originale er kjøpt inn via Toyota. Konklusjonen er å aldri kjøpe brukt Toyota som ikkje har skifta svinghjulet!!!
#17 Lukas 15-07-2014 10:15
Hei jeg lurte litt på hva er stramme moment på svinghjul bolter ? toyota 2.0 d4d motor 2001 modell. takk for hjelpen
#16 Stein . 17-07-2013 20:26
Rav4 D4D 2005 importert fra tyskland.
Fikk svake vibrasjoner i bilen på 5gear allerede da bilen bare hadde gått 30000km, dette ble etterhvert verre og verre, Toyota i Bergen Åsane hadde bilen på 60000km (siste garanti service) hvor jeg ga beskjed om dette, uten at de kunne (ville) si hva dette var. Ved 106000km var det så gale at bilen måtte på verksted. Undersøkte med Toyota i Åsane igjen og fikk da besked om at det sannsynlig vis var svinghjulet som var deffekt, Mekonomen i Åsane tok jobben,de måtte bytte komplett clutch med svinghjul.
Det viser seg i etterkant at dette er noe Toyota har vist om hele tiden , men pga kostnadene skyver de det ut i det blå som egentlig alt annet som er garanti arbeide også. Har hørt at måten de kjekker dette på er å åpne dører og la motoren gå på tomgang i fri, rister/gynger dørene er svinghjulet deffekt.

Aldri mere Toyota Åsane.
+1 #15 Ove Høgtun 30-08-2012 16:06
Er det noen der ute som vet om Toyota har laget et svinghjul som virker på dagens Avensis/Rav?
Kunne godt tenke meg en ny Avensis, men ikke med en tidsinnstilt bombe under panseret. Kan den leveres med ordentlig svinghjul? Tåler gearkassen et slikt svinghjul? Det må vel være en grunn til at Toyota har implementert dritten, synes å huske en kommentar om at fjærene i svinghjulet skulle dempe slag fra dieselmotoren?
+2 #14 Terje Solvang 21-03-2012 20:10
Jeg kjøpte en ny Toyota Rav 4 2005 mod i januar 2006. Da bilen var gått 120.000 km. var både cluch, turbo og dynamo gått til helvete. Er dette et bevis på Toyotas fantastiske kvalitet, jeg bare lurer.
+1 #13 arne 29-08-2011 15:33
må bytte svinghjul på min rav4 2003 modell for andre gang nå. Første gang på 80 000km. Nå har bilen gått 180 000, og det må byttes igjen.... Aldri mer toyota...!
+2 #12 Ove Hoegtun 12-06-2011 21:03
Min D4D 2002 mistet plutselig fremdriften på 90.000 km. Havarert svinghjul til ca 20.000 kr. Skyldtes at "svinghjulet er et delikat instrument som ikke tåler hard bruk". Bilen har forøvrig ikke engang slepekrok, og er bare kjørt på asfaltert 80 km/t vei.
På nettet så jeg etterpå at disse svinghjulene til diesel-Avensis, (og diesel-RAV) er feilkonstruerte og ryr sund på de fleste bilene etter ca 40.ooo og før 150.000 km. Botemidlet er å sette inn svinghjul og ny clutch fra en bensin-utgave, for "disse holder lengre". Men da får man hakkete gange pga dieselmotoren. Ellers er Avensisen ok, bortsett fra at bremseskivene slites ujevnt og må skiftes hvert år når bankingen fra bremsepedalen blir for stor.
+1 #11 Sivil ingeniør 19-11-2010 00:15
Har akkurat kjøpt en avensis D4D 2004 executive med alt utstyr. Stusset veldig på at clutch var byttet og i tillegg svinghjul. Clutch pleier å holde hvertfall 200" og svinghjulet har jeg aldri hørt at biler under normal bruk må bytte! Men fant ut at toyota har underdimensjone rt svinghjulene og at clutchen har vært dårlig. Så rett og slett en servicedel! To toyota mekanikere som ikke kjenner hverandre som sa dette! Men jeg kjøpte bilen og er rett og slett kjempefornøyd med bilen!
#10 Sist 22-07-2010 01:02
Min Toyota Ave D4D 2003 fikk også sykdomen ved 160000. Da jeg leverte bilen til det lokale verkstedet (ikke toyota), fikk jeg bedskjed at jeg hadde vært heldig som ikke måtte skifte det før. Normalt holdt de ikke lengre en 100000.javascript:ac_smilie(':sigh:')

Det blir ny bil etter ferienjavascrip t:ac_smilie(':z zz')
8) 8) :sigh:
+1 #9 Ketil 15-07-2010 14:44
Min 2004 Rav fikk sykdommen etter 90000.
Sure penge for dårlig kvalitet. Ikke hva man forventet fra Toyota.
Blir i allefall et annet merke i grillen neste gang.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.