tag:blogger.com,1999:blog-89244392340347618192024-02-22T11:54:09.107-08:00Birthes meningEn blogg om tema som opptar meg som forsker i rettsvitenskap og samfunnsdebattantBirthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.comBlogger85125tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-4070688379160113442016-10-15T11:19:00.001-07:002016-10-15T11:19:30.400-07:00ETTER RIKSADVOKATENS VEDTAK<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<br />
<br />
Jeg har trengt litt tid til å fordøye riksadvokatens vedtak i Shaefer saken. Dette har vært litt av et sakskompleks å følge disse årene- og nå antar jeg at alt er ved veis ende.<br />
<br />
Det er svært få personer som lenger har den fulle oversikt over det jeg har tillatt meg å kalle "monika-sakskomplekset". Eirin Eikefjord er kanskje den eneste i media som fremdeles er i stand til å se og formidle sakens kjerne på en måte som bør gjøre en del mennesker tankefulle, i det minste.<br />
<br />
Jeg kjenner meg sliten og matt av å ha kjempet på dette krevende feltet så lenge. Det har vært smertefullt å se en av de mest alvorlige varslingssaken i norsk rettshistorie bli så til de grader pulverisert, fordi den har utfordret makten med kjempestor M. Vi burde ha lært en del siden BA-HR saken som det den gang også ble lagt lokk på. Forskning underbygger hvor farlig det kan være å utfordre makten. Begge disse sakene, og flere andre, har vist det. Selv vi som bare jobber faglig med slike spørsmål, kjenner kreftene på kroppen. Det er farlige tema å jobbe med.<br />
<br />
Det er på høy tid å snakke ærlig og åpent om maktperspektivene på dette fagfeltet! Om vi ikke begynner med det, å diskutere hva dette egentlig handler om, så er det bare å gi opp.<br />
<br />
Ingen som har fulgt utviklingen i denne saken har hatt noe forventninger om straffeansvar for noen personlig i denne saken. Norsk rett er ikke moden for det ennå! Men i rettferdighetens navn hadde man ventet seg en helt annen kvalitet på riksadvokatens vedtak. Vi hadde forventet solide drøftelser av vilkårene for varslervern, som virkelig viste at man endelig har begynt å forstå hva varsling og gjengjeldelse er for noe!! Jeg kjenner ikke igjen noe som helst av det fagfeltet jeg har gravd i og levd med siden 2003!!! Hele varslersaken fremstår forvridd og ugjenkjennelig!<br />
<br />
Jeg kjenner meg trist og oppgitt på så manges vegne! Riksadvokaten kunne ha fattet et vedtak hvor han klargjorde varslerretten og varslervernet for ansatte i politiet, herunder Shaefers rolle, vern og betydning uten å måtte hekte straffeansvar på enkeltpersoner. I stedet har man klart å utydeliggjøre, pulverisere og undergrave rettsstatens sikkerhetsmekanisme. Vi står forresten i den absurde situasjon nå, at justisdepartementet har godtatt fougner-rapportens vurdering av Shaefers varsler-status og vern, mens riksadvokaten for en stor del anser ham som rapportør med rapporteringsplikt uten det samme vernet!<br />
<br />
Det koster så mye å kjempe på dette feltet. Jeg frykter at så mange stemmer vil gi opp. Jeg frykter også for min egen. Og så tillater folkevalgte å kritisere PF for rådet de har gitt sine medlemmer om å tenke seg om før de varsler???!!! De aner ikke hva de snakker om!! Det handler ikke om ansvar for å fremskaffe sannhet opp mot hensyn til karrieren!!! Det handler om stor, menneskelig, økonomisk, familiær og helsemessig risiko!!! Jeg har sett dette i alle de årene jeg har jobbet med dette feltet, hva dette koster!! Vi kan ikke forvente at noen enkeltpersoner tar en slik risiko på vegne av fellesskapet før vi har et mye bedre vern å tilby!<br />
<br />
Vi er ved veis ende, og vi har knapt kommet noen vei. Det er først og fremst systemer, kunnskap og vilje det står på.<br />
<br />
Den 24 møter jeg justisminister Anundsen, pod, politiforum og PF til debatt i Litteraturhuset i Oslo om varsling i justissektoren. Det er bare å komme med innspill! I går ble jeg overraskende nok invitert til å holde innlegg på Nobel instituttet!!!! Hva annet kan man gjøre, enn å fortsette å formidle sin innsikt og erfaring etter beste evne...... Selv om det nå kjennes tungt.<br />
<br />
Som samfunn vil vi ha et velfungerende varslingsinstitutt, men vil vi- og er vi i stand til å betale prisen?</div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-48636911223151406342016-04-22T13:38:00.002-07:002016-04-22T13:38:31.952-07:00Varslingsrutinene må gjenspeile ledelsens verdier og holdninger<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Panama leaks har satt søkelys på de interne forholdene i DnB. Jeg ble intervjuet om varslingsrutinene i konsernet, som kan se ut som de trenger en gjennomgang. Det viktigste er at alle ansatte på alle nivåer har tilgang til trygge kanaler som sikrer en habil og objektiv håndtering av deres varsel og full beskyttelse mot gjengjeldelse.<br />
<br />
http://e24.no/naeringsliv/dnb/dnb-alene-blant-statseide-kjemper-har-ikke-eksterne-varslerkanaler/23662114</div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-5075473606053105082016-04-03T17:01:00.006-07:002016-04-04T05:39:18.874-07:00Demokrati og rettsstat på spill i Stortinget tirsdag!<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<br />
<br />
Jeg er veldig spent på hvor langt gårsdagens avsløringer i Aftenposten vil få betydning for tirsdagens debatt om varslervernet i Stortinget.<br />
<br />
<br />
Mange blander begrepet varsling og begrepet leaks. Forskjellen er i hovedsak at varsling som regel handler om å bringe frem kritisk informasjon til de ansvarlige beslutningstakerne og hvor disse gis en reell mulighet til å rette opp i forholdet. Snowden karakteriseres som varsler fordi han brakte informasjonen til offentligheten som siste instans. Det hadde vært nytteløst å varsle internt hos CIA.<br />
I denne nye saken er det nok mange, mange varslere, men saken er så kompleks og omfattende med så mange ansvarlige, at det sentrale er å lekke saken ut i offentligheten, uavhengig av de konkrete ansvarsforhold. <br />
<br />
<br />
Det hviler et betydelig ansvar på våre folkevalgte som i morgen skal debattere varslervernet i Stortinget. Det forventes at de utviser forståelse for hvilke krefter varslere kan utsettes for når de truer store, omfattende og illegitime interesser som kan være forankret på høyt nivå! Vi har gjort våre egne erfaringer i politi, beredskap og i de store statseide selskapene i korrupsjonssakene. <br />
I dag har vi sett at problemene kan være grenseløse. Jeg kjenner at jeg er helt matt etter dagens avsløringer. Etablerte strukturer for hemmelighold, på kryss og tvers av stater, teknologi, næringsliv og politikk. Demokratiet vårt settes ut av spill. Rettsstaten fanger det ikke opp. Taushet og hemmelighold opprettholdes av dysfunksjonelle organisasjonskulturer! Bare enkeltmennesket står igjen og representerer vår aller siste skanse når alt og alle andre svikter!<br />
<br />
<br />
Være gode folkevalgte og sett ned en ekspertgruppe og gi den mandat til å gå i dybden på hvordan vi som samfunn kan senke terskelen for å varsle ved å etablere trygge system som skaper forutbetegnelighet for våre arbeidstakere og for arbeidsgiverne! La sånne som meg slippe å ta imot alle telefonsamtalene fra borgere, ansatte, folkevalgte og byråkrater som ikke vet hvor de ellers skal gå! For systemet mangler! Loven som skulle sikre at ansatte trygt skulle kunne varsle til offentlige myndigheter, er hul fordi våre offentlige myndigheter ikke er utstyrt med det mandat og de ressursene som er nødvendige om de både skal kunne gripe fatt i selve varselet og beskytte arbeidstaker når arbeidsgiver selv svikter.<br />
<br />
<br />
Vi må og oppmuntre og arbeide for at arbeidsgivere og ledere for alvor begynner å forstå at varslere også er en siste sikkerhetsmekanisme for deres egne beslutningsprosesser. Så lenge arbeidsgiver har vilje til å håndtere kritisk informasjon, er det ikke grense for hva vi kan få til. Det er når viljen mangler det blir vanskelig, og det er også da det er farlig å være varsler! Systemene må være særskilt tilpasset slike situasjoner!<br />
<br />
<br />
Lykke til i Stortinget! Og lykke til hos arbeidsminister <a class="profileLink" data-hovercard="/ajax/hovercard/user.php?id=545661536" href="https://www.facebook.com/anniken.hauglie">Anniken Hauglie</a>, som får denne ballen i fanget etterpå! Få med justis ( sikkerhet, bedredsskap, rettsstat (Monika-sak, Gjørv osv.) og næring (korrupsjon i de statseide selskapene (Yara, Telenor, Statoil....) på prosjekter også! Sivilombudsmannen har dessuten av eget tiltak uttrykt bekymring for offentlige ansattes ytringsfrihet. Kommunaldepartementet har derfor også en særskilt utfordring som kommer i tillegg til de rent arbeidsrettslige som ligger hos arbeidsministeren.<br />
<br />
<br />
Se alt dette i sammenheng! Demokrati og rettsstat koster! Men vi har ikke råd til å ikke betale prisen!<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<strong>Vestlandsrevyen vedrørende Spesialenhetens vedtak om å ikke anbefale tiltale mot politiledelsen i Hordaland for ulovlig gjengjeldelse mot Robin Schaefer i Monika-saken:</strong><br />
<strong><br /></strong><br />
<a href="http://www.nrk.no/hordaland/mener-det-er-begatt-feil-1.12855408">http://www.nrk.no/hordaland/mener-det-er-begatt-feil-1.12855408</a><br />
<br />
<br />
<br /></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-45388532424935674572016-03-15T16:09:00.000-07:002016-03-15T16:09:04.213-07:00Siste rapport i Monika-saken?<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Det har vært litt av en ferd å følge behandlingen av de ulike bitene i Monika-sakskomplekset. Bildet er nå så broket og de ulike rapportene sender til dels motstridende signaler. Situasjonen er alvorlig ved at denne oppstykkingen har gjort det mulig med den ansvarspulveriseringen som vi nå ser. Dette er ikke noe jeg finner på i dag. Som det fremgår av mine tidligere kommentarer i ulike medier (de fleste lagt ut her på bloggen), så er dette en utvikling og et resultat jeg har fryktet fra første stund!<br />
<br />
Dessuten har sentrale aktører i viktige ansvarsposisjoner så langt gått fri fra ethvert kritisk blikk. Hva er det egentlig som foregår i denne prosessen? Hvilke interesser er i spill som vinner fram på bekostning av enkeltpersoners lovbestemte krav på særskilt varslervern? Jeg har begynt å studere Spesialenhetens rapport og jeg håper å etterhvert få tilgang til den siste Wiersholm rapporten. Min kompetanse er begrenset til de rettslige vurderingene som er gjort, men de lover jeg å komme snarlig tilbake til! For alvorlige feil er begått! Om dette står seg, er selve varslingsintetituttet i fare! Mine foreløpige betraktninger på Vestlandsrevyen i dag:<br />
<br />
https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-vestlandsrevyen<br />
<br /></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-68882743808943891042015-09-27T13:36:00.000-07:002015-09-27T13:37:29.615-07:00Bekjempelse av arbeidslivskriminalitet krever helhetlig arbeid<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Det er grunn til å rose regjeringen for sitt tidlige fokus på å bekjempe arbeidslivskriminalitet! Jeg skulle likevel ønsket meg en tettere dialog om utfordringene mellom politiske og akademiske miljøer. Det finnes enkelte hindere for effektiv avdekking og forebygging som må erkjennes og håndteres.<br>
<br>
http://e24.no/jobb/kampen-mot-ulovligheter-i-arbeidslivet-noe-av-det-viktigste-regjeringen-gjoer/23530018<br>
<br></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-84713185271411664642015-09-27T05:34:00.001-07:002015-09-27T05:41:33.732-07:00Betydningen av "Monika-saken" for læring om varsling!<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Det positive oppe i alt som har vært tøft og vanskelig for varslerne og andre involverte i sakskomplekset vi nå betegner som "Monika-saken"- som egentlig er en rekke saker og granskninger, er alt som læres. Journalister har lært, fagforeninger har lært og smått om senn: en rekke politikere! Men fremdeles er det en vei å gå for enkelte. Ikke minst gjelder dette for dem som risikerer å miste makt og ansikt, de som misbruker makten sin for å beskytte illegitime interesser.....<br />
<br />
I mellomtiden kan man bare fortsette å formidle- og forkynne om hva som er rett og hva som er galt. Kjempe for ytringsfrihet, åpenhet og sunne organisasjonskulturer... I samfunnets og i fellesskapets høyst legitime interesse!<br />
<br />
http://politiforum.no/no/meninger/kronikker/2015/Varsling+i+politiet%3A+Faglig+uenighet+eller+«kritikkverdige+forhold»%3F.d25-T2BnQYy.ips</div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-88268517458938033572015-09-23T15:15:00.001-07:002015-09-23T15:15:13.139-07:00Verktøy mot korrupsjon og ukulturDet er en voldsom interesse for korrupsjons-og varslingstemaet om dagen. Det er supert at media løfter frem problemstillinger som det har vært altfor lite fokus på. Det viktigste verktøyet for å forebygge og avdekke korrupsjon, er å jobbe aktivt for sunne, åpne organisasjons-og ytringskulturer med lav terskel for varsling. KS sin undersøkelse viser forskjell på lederes og andre ansattes oppfatning av korrupsjonsnivået i egen virksomhet. Det er en utfordring! <div>http://www.p4.no/story.aspx?id=629982</div>Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-76563275254612230932015-09-20T15:13:00.001-07:002015-09-21T08:36:34.077-07:00Korrupsjon i kommune Norge<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
I et intervju på Dagsrevyen forsøker jeg å løfte korrupsjonstematikken opp på et prinsipielt nivå. Det er en ny tid mht hvilke krav som stilles til både folkevalgte og næringslivsledere. Den nye tiden krever kompetanse om både selve korrupsjonsfenomenet og om krav til system og mekanismer for å avdekke korrupsjon og maktmisbruk. Kompetansekrav og krav til system og rutiner står i forhold til den konkrete korrupsjonsrisikoen i den enkelte virksomhet.<br />
<br />
<a href="http://www.nrk.no/hordaland/atvarar-mot-korrupsjon-i-norske-kommunar-1.12562785">http://www.nrk.no/hordaland/atvarar-mot-korrupsjon-i-norske-kommunar-1.12562785</a><br />
<br /></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-91491096571793127432015-07-20T04:49:00.001-07:002015-07-20T04:49:42.102-07:00Yara-dommen må få konsekvenser!<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Jeg ble forespurt av NRK om å skrive en kommentar til den nylig avsagte Yara-dommen. Jeg valgte denne gangen å fokusere på sammenhengen mellom ledelseskultur, handlinger og ansvar. Kronikken er lagt ut her: <a href="http://www.nrk.no/ytring/yara-dommen-ma-fa-konsekvenser-1.12457644">http://www.nrk.no/ytring/yara-dommen-ma-fa-konsekvenser-1.12457644</a><br />
<br />
Sammen med Tina Søreide, skrev jeg en annen kronikk i Dagens Næringsliv i forrige uke med større fokus på betydningen av dommen for den internasjonale debatten/utviklingen. NHH har lagt den ut her: <a href="http://paraplyen.nhh.no/paraplyen/arkiv/2015/juli/yara-saken-hva-na/">http://paraplyen.nhh.no/paraplyen/arkiv/2015/juli/yara-saken-hva-na/</a><br />
<br />
Siste kapittel er neppe sagt i denne saken. Den videre prosessen vil bli fulgt tett og sikkert bli ytterligere kommentert i fortsettelsen. </div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-29919497930259868502015-05-26T20:45:00.002-07:002015-05-26T20:45:51.888-07:00Tekniske løsninger for anonym varsling mv.<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Det er kjempebra at ulike aktører utvikler tekniske løsninger som kan sikre trygg og reelt anonym varsling! Dersom noen skulle tro at slike løsninger rydder opp i alle utfordringer knyttet til varsling, så tar man imidlertid skammelig feil. Det er også viktig å være bevisst de utfordringene som er knyttet til anonym varsling samt at anonym varsling IKKE skal være hovedregelen etter norsk/europeisk rett. Det skal kun være en MULIGHET og skal aller helst være forbeholdt ekstraordinære varslingssituasjoner hvor for eksempel arbeidstaker opplever en reell risiko for sanksjonering dersom vedkommende står frem identifisert. <br />
<br />
Les intervju om temaet med utviklere av tekniske løsninger for anonym varsling og meg selv her:<br />
<br />
<a href="http://e24.no/digital/ekspert-mener-norske-selskap-ikke-er-gode-nok-til-aa-tilrettelegge-for-varslere-det-er-for-mange-stygge-historier/23455039">http://e24.no/digital/ekspert-mener-norske-selskap-ikke-er-gode-nok-til-aa-tilrettelegge-for-varslere-det-er-for-mange-stygge-historier/23455039</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-18551799490587784882015-04-25T16:51:00.001-07:002015-04-25T17:07:21.195-07:00Kommunene sliter med å legge til rette for intern varsling<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Det siste året har mange kommuner og arbeidstakere i kommunene, tatt kontakt med meg for å søke råd om hvordan de best kan legge til rette for intern varsling, herunder tilfredsstille kravene i arbeidsmiljøloven § 3-6. Bestemmelsen er ikke lett å tolke- og den er derfor sentral i min kommende phd avhandling. En noe kortere versjon av hvordan jeg mener bestemmelsen skal tolkes, er inntatt i boken min: "Å bekjempe et samfunnsonde" som det finnes link til et annet sted på siden her. <br />
Hovedutfordringen synes å være at kommunene etablerer varslingsorgan som mangler den nødvendige habilitet og objektivitet til å kunne foreta den forsvarlige saksbehandlingen som loven forutsetter. Forskning viser at de ansattes <em>tillit</em> til varslingsordningen er helt avgjørende for å sikre at ansatte faktisk tør å varsle! Da må de se at mottatte varsler blir tatt på alvor og at arbeidstakere som varsler faktisk beskyttes.<br />
<br />
For en tid tilbake, ble jeg intervjuet av Fredrikstad Blad som skrev om en revisjonsrapport om kommunens håndtering av intern varsling. Det viste seg at kommunens interne varslingsorgan bestod av både Kommuneadvokat, personalsjef og hovedverneombud!!!!! Det er vanskelig å finne et bedre eksempel på hvordan lovens krav og forventninger kan misforstås! Personalsjef og kommuneadvokat har en altfor tett identifikasjon med arbeidsgiver og hovedverneombudet må ha en klar, uavhengig rolle, ikke være gissel og alibi for hvordan arbeidsgiver ivaretar sitt ansvar. Opposisjonen i kommunen foreslår nå en utsetting av varslingsordningen til en ekstern aktør, noe som kan være fornuftig i en liten kommune. Men man må ikke glemme at også en ekstern ordning skal implementeres i organisasjonen! Krav til opplæring, informasjon m.v. gjelder like fullt!<br />
<br />
Som jeg uttaler, er det særlig viktig med gode, effektive rutiner og system for håndtering av varsling i politisk styrte virksomheter. Det kan være risikofylt for en arbeidstaker å utfordre politiske interesser, selv om det er tale om varsling om klare, kritikkverdige forhold som det er knyttet betydelige samfunnsinteresser til og som lovgiver tydelig har uttalt at det er ØNSKELIG og NØDVENDIG at arbeidstakere varsler om!<br />
<br />
Jeg har tatt inn linker til de to sakene jeg ble intervjuet til i Fredrikstad Blad:<br />
<br />
<a href="http://www.f-b.no/__Fullstendig_i_strid_med_vernet-5-59-108527.html">http://www.f-b.no/__Fullstendig_i_strid_med_vernet-5-59-108527.html</a><br />
<a href="http://www.f-b.no/Anbefaler_ekstern_bistand-5-59-109577.html">http://www.f-b.no/Anbefaler_ekstern_bistand-5-59-109577.html</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-5212940355687012432015-03-29T14:50:00.001-07:002015-03-29T14:50:13.095-07:00Status varslervernet<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
BT hadde i dag en glitrende reportasje om hvordan det står til med varslervernet. Her fortelles det om de sterke historiene, om kostnaden det har hatt å varsle for landets mest profilerte varslere. Det er en enorm forskjell på risikoen man utsetter seg for, om man varsler om enkeltpersoners misligheter, eller forhold forankret i en hel ledelse/organisasjonskultur. Denne forskjellen blir stadig tydeligere. Det blir spennende å se hva departementet får med seg til sin evalueringsprosess som pågår for tiden. Evner de å se at temaet er mer komplisert og problematisk enn det evalueringsrapportene gir inntrykk av?<br />
<br />
<a href="http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ho-varsla-om-ein-skandale---Eg-blei-spedalsk-3329716.html">http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ho-varsla-om-ein-skandale---Eg-blei-spedalsk-3329716.html</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-60172233340302215892015-03-12T11:41:00.001-07:002015-03-12T11:41:07.435-07:00Uavhengig granskningskommisjon i Monika-saken!<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Ja, hva skal man si etter rekken av granskningsrapporter som nå foreligger i tilknytning til Monika-sakskomplekset? Blir dette stående, vil saken aldri få sin "closure"- og de involverte vil aldri finne ro. Saken blir hengende "i luften" uten at man egentlig helt forstår hvordan alle elementene henger sammen. Det var umulig for meg å ikke sette disse brikkene sammen- og la situasjonen forbigås i stillhet. Jeg har derfor forfattet en fremstilling som viser svakhetene ved de gjennomførte granskningene og konsekvensene av at de ulike sidene av sakskomplekset, herunder varslersakene ikke ses i sammenheng. <br />
<br />
Siden kronikken sto på trykk, har jeg fått informasjon om at den private granskningen av Schaefers varslersak nå vil bli sett i sammenheng med de øvrige varslingssakene ved politikammeret. Det er en positiv utvikling, selv om det fremdeles er galt at mandat og forankring av granskningen ikke var avklart før tildelingen av oppdraget fant sted. <br />
<br />
Politiforum har lagt ut kronikken min med informative linker til tidligere omtaler av de ulike granskningsrapportene. Det gir god oversikt over hvordan de ulike delene av saken henger sammen.<br />
<br />
<a href="http://politiforum.no/no/meninger/kronikker/2015/Varslingssakene+i+Hordaland+krever+en+uavhengig+granskningskommisjon.d25-T2tvIZ3.ips">http://politiforum.no/no/meninger/kronikker/2015/Varslingssakene+i+Hordaland+krever+en+uavhengig+granskningskommisjon.d25-T2tvIZ3.ips</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-2858848088308721492015-02-22T07:13:00.004-08:002015-02-22T07:13:58.385-08:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<strong><em>Skeptisk til at anonyme varsler om Vimpelcom-saken "blåses" i media</em></strong><br />
<br />
Det er på tide at man begynner å forstå hva varsling er, og hvilke risikoforhold som kan være knyttet varsling. Det er ofte en opplevelse av høy risiko som gjør at en arbeidstaker velger å varsle anonymt. Man frykter at varselet ikke tas alvorlig, blir ignorert av de ansvarlige. Men enda mer tungtveiende for beslutningen om å varsle anonymt, er den risiko for sanksjonering/gjengjeldelse som arbeidstaker selv opplever. <br />
<br />
Å blåse et anonymt varsel som kan inneholde nok informasjon til at vedkommende varsler kan la seg identifisere, er i strid med Telenors konfidensialitetsplikt! Konsekvensene kan være at varslere trekker seg tilbake under jorden fremfor å komme med mer kritisk informasjon. Generelt eksisterer det en risiko for at slik offentliggjøring kan benyttes strategisk, nettopp for å bringe en anonym varsler til taushet. Dette bør det absolutt ikke slippes tak i, i en sak som begynner å fremstå så pass alvorlig som Vimpelcom-saken gjør. Jeg reagerer også veldig sterkt på at ledelsen i Telenor tar "sterkt avstand" fra informasjonen i varselet. Det er de faktisk inhabile til å mene! Det er opp til objektive, habile beslutningstakere å undersøke og vurdere de forhold det er varslet om, ikke en ledelsen som kan ha rettslig ansvar i forhold til de aktuelle forholdene.<br />
<br />
<a href="http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/02/17/2152/Korrupsjon/kritisk-til-at-varsel-blses">http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/02/17/2152/Korrupsjon/kritisk-til-at-varsel-blses</a><br />
<br />
</div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-17426454949894382412015-02-19T03:30:00.001-08:002015-02-19T04:07:19.337-08:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<strong><em>Oppsummerende betraktninger etter varslerens historie i "Monika-saken"</em></strong><br />
<strong><em></em></strong><br />
Jeg har forsøkt å oppsummere noen prinsipielle sider ved den viktigste varslersaken vi har hatt i norsk offentlighet på lenge. Jeg håper inderlig at både saken og disse synspunktene oppfattes som viktige innspill til Arbeidsdepartementets pågående evaluering av varslervernets effektivitet og til den videre offentlige debatt om varsling som viktig sikkerhetsmekanisme for vårt demokrati og rettsstat.<br />
<br />
<a href="http://www.bt.no/meninger/kronikk/En-moralsk-plikt-3305077.html">http://www.bt.no/meninger/kronikk/En-moralsk-plikt-3305077.html</a><br />
<br />
Legger også ved intervju i Dagbladet i anledning Robin Schaefers bokutgivelse:<br />
<br />
<a href="http://www.dagbladet.no/2015/02/14/nyheter/monika-saken/hordaland_politidistrikt/robin_schaefer/innenriks/37703721/">http://www.dagbladet.no/2015/02/14/nyheter/monika-saken/hordaland_politidistrikt/robin_schaefer/innenriks/37703721/</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-69772306845689735582015-02-16T16:34:00.002-08:002015-02-16T16:34:46.183-08:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Varslerhistorien<br />
<br />
Jeg ble invitert til både Vestlandsrevyen og Nyhetskanalen på fredag den 13!!! for å diskutere boken til Robin Shaefer hvor han forteller sin varslerhistorie! Jeg leste manuset en god stund før boken kom ut- og er dessverre ikke overrasket over historien hans. Den følger det kjente mønsteret som jeg kjenner så godt fra varslingssaker hvor arbeidstakers varsel truer økonomiske, politiske eller andre- i denne sammenheng illegitime interesser. Vi VET at det er farligst å varsle i saker hvor det kritikkverdige forholdet det varsles om, er forankret i virksomhetens ledelse..... Vi trenger et eget beskyttelsesprogram for varslere i så sårbare situasjoner som den Robin befant seg i da han varslet.<br />
<br />
<a href="http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-vestlandsrevyen/DKHO99021315/13-02-2015#t=32s">http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-vestlandsrevyen/DKHO99021315/13-02-2015#t=32s</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-41989526412081632782015-02-10T18:55:00.002-08:002015-02-10T18:55:50.540-08:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<strong><em>Hvilken forskning trenger varslere og hva ønsker de?</em></strong><br />
<strong><em></em></strong><br />
Finn vedlagt en oversikt over innsamlede synspunkt fra Storbritannia fra arbeidstakere og andre om hvor forskningen på varslingsfeltet bør bevege seg videre. Hva trengs det mer forskning på- og hvilke behov har arbeidstakere som påtar seg rollen med å varsle? <br />
<br />
Den britiske forskningen- og rettstilstanden ligger noen år foran den norske, selv om forskningen er internasjonal og under utjevning i et internasjonalt forskningsmiljø. Det er likevel høyst interessant lesning fra Storbritannia med relevans også for våre hjemlige forhold. <br />
<br />
Les:<br />
<br />
<a href="http://www.bmartin.cc/pubs/14Brown.html">http://www.bmartin.cc/pubs/14Brown.html</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-33324041809547247502015-02-09T12:12:00.002-08:002015-02-09T12:14:19.667-08:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<strong><em>Oppsummering av Monika-saken etter fremleggelse av Riksadvokatens granskningsrapport.</em></strong><br />
<br />
I dag deltok jeg i en god debatt på BTV om status i Monika-saken etter fremleggelse av Riksadvokatens rapport: <a href="http://www.bt.no/tv/Oppsummeringen-av-Monika-saken-3298451.html">http://www.bt.no/tv/Oppsummeringen-av-Monika-saken-3298451.html</a><br />
<br />
Det er krevende å holde fokus på det denne saken virkelig handler om! Sakskomplekset deles opp i flere mandat og granskningsrapporter, men sakens kjerne er at dette er en varslersak! Alle de alvorlige feilene som er begått under primæretterforskningen som ledet til en urettmessig henleggelse av saken, ville aldri blitt avdekket uten etterforskerens varsel! Saken hadde heller aldri blitt gjenopptatt uten hans innsats! Arbeidsgiver må nå ordne opp overfor etterforskeren. Gi ham moralsk og rettslig oppreisning! Det haster! Han er utstøtt fra organisasjonen etter et år med avvisning, ignorering og sanksjonering! Vis at dette er en type modige ansatte som rettsstaten vil ha!<br />
<br />
Jeg fikk også snakke usedvanlig utfyllende om saken i dagens Dagsnytt og Her og Nå på P2!<br />
<a href="http://radio.nrk.no/serie/her-og-naa-hovedsending/DMNH01002715/09-02-2015#t=3m53s">http://radio.nrk.no/serie/her-og-naa-hovedsending/DMNH01002715/09-02-2015#t=3m53s</a><br />
<br />
Så pass tett har jeg fulgt saken at jeg vet at det kommer mer, mye mer.....<br />
</div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-28490469941800590872015-01-27T06:31:00.001-08:002015-01-27T06:31:27.062-08:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Den statseide korrupsjonen<br />
<br />
På Nrk.ytring den 22.01.15 om korrupsjonsskandalene i våre statseide selskap. Fokus bør ikke bare være på grensen for straffbarhet, men også på eierstyring og selskapsledelse og ikke under noen omstendigheter bør anses å ha vært god nok! Staten trenger en ny gjennomgang av prinsippene for egen eierstyring- og behøver ikke å avvente rettsavgjørelser i skandalesakene før den tar initiativ til det! Det er våre felles verdier som står på spill!<br />
<br />
<a href="http://www.nrk.no/ytring/den-statseide-korrupsjonen-1.12161904">http://www.nrk.no/ytring/den-statseide-korrupsjonen-1.12161904</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-63201304967110023352015-01-27T06:26:00.002-08:002015-01-27T06:26:25.099-08:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Mindre korrupsjon med mindre kommuner?<br />
<br />
Innlegg på trykk på nrk.no den 19.01. Poenget er at små/store kommuner har ulike korrupsjonsutfordringer. Kunnskap om hvilke faktorer som øker risikoen for korrupsjon, må hensyntas i arbeidet med kommunereformen!<br />
<a href="http://www.nrk.no/hordaland/_-mindre-korrupsjon-med-kommunesamanslaing-1.12158336">http://www.nrk.no/hordaland/_-mindre-korrupsjon-med-kommunesamanslaing-1.12158336</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-14215044218564415332014-12-27T07:22:00.002-08:002014-12-27T07:22:05.130-08:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Politiledelsens samfunnsansvar.<br />
<br />
På trykk i BT den 27.12.14<br />
<br />
<a href="http://www.bt.no/meninger/kronikk/Politiledelsens-samfunnsansvar-3269313.html">http://www.bt.no/meninger/kronikk/Politiledelsens-samfunnsansvar-3269313.html</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-36123974729954522472014-11-02T16:29:00.002-08:002014-11-02T16:29:02.196-08:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<strong>Lojalitetskultur kan hindre varsling (om Monica-saken)</strong><br />
<strong></strong><br />
<em>På trykk i BA den 02.11.14</em><br />
<em></em><br />
<a href="http://www.ba.no/sport/fotball/article7673122.ece">http://www.ba.no/sport/fotball/article7673122.ece</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-17822910684096190822014-09-30T04:35:00.003-07:002014-09-30T04:35:54.843-07:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
Arbeidspolitikk i samfunnets interesse.<br />
<br />
På trykk i BA den 29.09.2014.<br />
<br />
<a href="http://www.ba.no/meninger/article7605096.ece">http://www.ba.no/meninger/article7605096.ece</a></div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-20486732636124061032014-09-14T07:45:00.002-07:002014-09-14T07:45:40.088-07:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<br />
<div class="MsoCommentText" style="margin: 0mm 0mm 10pt;">
<b style="mso-bidi-font-weight: normal;"><i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-size: 11pt;"><span style="font-family: Calibri;">Under
nedbemanning<o:p></o:p></span></span></i></b></div>
<em>På trykk i BT 14.09.14</em><br />
<br />
<div class="MsoCommentText" style="margin: 0mm 0mm 10pt;">
<span style="font-size: 11pt;"><br /><span style="font-family: Calibri;">
Noe skjer på Vestlandet! Den ene større bedriften etter den andre varsler om
omfattende nedbemanninger, mange som følge av redusert satsning i oljesektoren.
Hva skjer i organisasjoner som mottar slike meldinger? Hva skjer med den
enkelte arbeidstaker som skal utføre sin jobb, samtidig som vedkommende må
orientere seg mot nye karrieremuligheter- gjerne før vedkommende har klar
informasjon om hvorvidt egen stilling er berørt? Arbeidsmiljølovgivningen
setter strenge krav til hvordan en nedbemanningsprosess skal foregå. Sentralt
står tidlige drøftelser med tillitsvalgte, drøfting og rapportering til NAV,
eventuelt fylkeskommune. Dernest kommer strenge utvalgskriterier i forhold til
hvem som skal nedbemannes. Rettslig er det risiko for søksmål fra arbeidstakere
som mener at prosessen som har funnet sted er ulovlig. Man kan for eksempel mene
at arbeidsgiver ikke i tilstrekkelig grad har klart å dokumentere at den økonomiske
situasjonen er slik at nedbemanning er påkrevd, at ikke alternative løsninger
er vurdert, at arbeidstakers personlige interesse i å beholde jobben ikke i
tilstrekkelig grad er vektlagt, at arbeidsgiver ikke har tilbudt annet passende
arbeid eller at utvelgelsen har skjedd etter feile kriterier.<br />
<br />
Vurderingen av hva som skal til for at de økonomiske kriteriene for
nedbemanning er til stede, er krevende for selskaper som opererer i
internasjonale markeder. Ledelsen i slike selskaper vil alltid føle press i
retning av å optimalisere driften med tanke på ytterligere å styrke sin
konkurranseposisjon for en fremtid man ikke vet mer om enn at
konkurransevilkårene trolig blir enda tøffere. Med håp om å slippe rettslige
prosesser som tar fokus bort fra de utfordringene man står overfor, ser vi eksempler
på at virksomheter som har økonomi til det, tilbyr tilsynelatende rause frivillige
sluttpakker. Sammen med tilbudet formidles dårlig skjulte trusler om
ytterligere tiltak dersom ikke et tilstrekkelig antall takker ja. På
tilbudstidspunktet kjenner som regel verken arbeidstaker eller arbeidsgiver
innhold i eller konsekvensene av de alternative tiltakene. Det sier seg selv at
det å lede virksomheter hvor ansatte kanskje i mange måneder må leve med
usikkerhet knyttet til egen videre skjebne, krever andre egenskaper og fokus
enn det som er nødvendig for å lede en virksomhet i medvind og vekst. Ofte får
man dessverre inntrykk av at innsiktsfull nedbemanningsledelse er fraværende.
Dette, til tross for at selskapet må drives som en <i style="mso-bidi-font-style: normal;">"ongoing business"</i> parallelt med at ansattes usikkerhet,
frustrasjon, informasjonsbehov og grad av orientering bort fra virksomheten
øker. Det "koses" med misnøye og man skuler på dresskledde kolleger
som åpenbart kommer tilbake fra jobbintervju.<br />
<br />
Å lede en virksomhet gjennom slike urolige farvann krever kompetanse, vilje og
planlegging. Enkelte selskap synes å glemme at noe av det de ønsker å vinne ved
sin planlagte optimalisering i en tid med økende fokus på selskapers
samfunnsansvar, kan skusles bort med stygge medieoppslag med rennométap til
følge. Skrekkeksemplene er historiene om ansatte som første gang hører om
nedbemanningsplaner gjennom avisen. Etter varslede nedbemanningsplaner, enten
det er tilbud om sluttpakker eller ei, bør arbeidstakere få så god informasjon
som mulig om hvilke konsekvenser prosessen får for dem. Det er mange eksempler
på at de ansatte ikke mottar konkret informasjon om hva som blir deres
alternative situasjon dersom de takker nei til en sluttpakke. Selskapene selv
risikerer at det er de mest attraktive arbeidstakerne som tusler av sted til
konkurrerende virksomhet med pakken under armen. Å være leder i opprørt vann,
krever investering i tillit og åpenhet. Det må utvises raushet overfor
arbeidstakeres behov for å gå i møter med rekrutterere og i jobbintervju.
Samtidig må ikke slik aktivitet brukes mot vedkommende i forbindelse med involvering,
fordeling av interessante arbeidsoppgaver, lønnsjusteringer osv. <o:p></o:p></span></span></div>
<br />
<div class="MsoCommentText" style="margin: 0mm 0mm 10pt;">
<span style="font-size: 11pt;"><span style="font-family: Calibri;">Vikar- og
rekrutteringsbyråene på Vestlandet kan få travle tider når konsekvensene av de
mange nedbemanningsprosessene for alvor når dem. Både slike virksomheter og
arbeidsgivere har et stort samfunnsansvar for å bidra til mobilitet på
arbeidsmarkedet og utnyttelse av de ressursene som de ofte høykompetente
arbeidstakerne representerer. Færre arbeidsplasser relatert til oljesektoren krever
at mange må tenke alternativt. Det må rekrutteres kompetent arbeidskraft uten
bransjeerfaring i tillit til at de riktige kandidatene er i stand til å tilegne
seg denne. Det kan virke trygt å rekruttere i kjente spor, men snever
rekruttering kan innebære at arbeidsgiver går glipp av muligheten til tilgang
på nye perspektiv, annerledes kompetanse og grensesprengende organisatorisk utvikling.
Derfor: <i style="mso-bidi-font-style: normal;">«Hire for attitude, train for
skills»!</i> En ny, krevende arbeidsmarkedssituasjon kan være utfordrende, men
med åpenhet, riktig innstilling og forsvarlig håndtering hos de berørte parter,
kan den også innebære nye, spennende muligheter. <i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span class="msoIns"><ins cite="mailto:Ottar%20Skjelvik" datetime="2014-09-11T14:53"><o:p></o:p></ins></span></i></span></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<o:p><span style="font-family: Calibri;"> </span></o:p></div>
</div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8924439234034761819.post-20102988929389891292014-09-01T08:20:00.001-07:002014-09-01T08:20:32.415-07:00<div dir="ltr" style="text-align: left;" trbidi="on">
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<b style="mso-bidi-font-weight: normal;"><i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-family: Calibri;">MANGE SVAKHETER I VARSLERVERNET-
LITE OFFENSIV EVALUERING</span></i></b></div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<b style="mso-bidi-font-weight: normal;"><i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-family: Calibri;"></span></i></b> </div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<i style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="font-family: Calibri;">Denne stod på trykk i Stavanger Aftenblad forrige uke som respons på dette innlegget:</span></i></div>
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<a href="http://www.aftenbladet.no/meninger/Lovbeskyttelsen-av-varslere-virker-3489000.html">http://www.aftenbladet.no/meninger/Lovbeskyttelsen-av-varslere-virker-3489000.html</a></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Calibri;">I sin kronikk den 22. august,
konkluderer tre av dem som deltok i departementets evaluering av arbeidsmiljølovens
varslervern med at lovgivningen virker, til tross for at halvparten i en
undersøkelse oppgir at de velger å ikke varsle. Varsling kan betraktes som
selve sikkerhetsmekanismen for vårt demokrati- og rettsstat. I Europarådets
sivilrettslige konvensjon mot korrupsjon, legitimeres for eksempel varsling som
en nødvendig mekanisme for forebygging og avdekking av korrupsjon. Det moderne
samfunn er avhengig av at arbeidstakere bringer kritisk informasjon om forhold
som ellers ikke ville blitt avdekket. For at varsling som avdekkingsmekanisme
skal fungere effektivt, må varslervernet være reelt. Undertegnede arbeider med
en doktorgradsavhandling om varsling og har fulgt feltet siden 2003, både som
advokat, politiker og forsker. Dessverre har evalueringen så pass mange
begrensninger at konklusjonene- og ikke minst fraværet av forslag til
forbedringer blir problematisk å akseptere.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Calibri;">Innledningsvis, skal departementet
ha skryt for at de anerkjenner varslingsfenomenets flerfaglige karakter og at evalueringen
av varslervernet måtte skje fra både samfunnsvitenskapelig og juridisk perspektiv.
Men mens den samfunnsvitenskapelige evalueringen underbygger sine funn med
henvisning til den rettslige analysen, finner det ikke sted noen tilsvarende
analyse fra det juridiske ståsted. Hvordan forholder man seg for eksempel
rettslig til empiriske funn som påvirker risikoen for gjengjeldelse? Det blir
for eksempel ikke kommentert i gjennomgangen av rettspraksis at det foreligger
få saker om varsling om økonomisk kriminalitet- som ofte er forankret høyt i en
organisasjon og som dermed er forbundet med høy gjengjeldelsesrisiko. Samtidig
har Norge et særlig ansvar for at varsling fungerer effektivt i bekjempelsen av
økonomisk kriminalitet gjennom vårt medlemskap i OECD og Europarådet.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Calibri;">Den empiriske undersøkelsen omfatter
heller ikke personer som ikke lenger befinner seg i arbeid. De som er støtt ut
av arbeidsplassen sin gjennom sykdom, mobbing, eller oppsigelse/avskjed,
eventuelt gjennom konstruerte oppsigelser/avskjed etter å ha varslet. Alle
disse menneskene- som blant andre journalister og jeg selv som politiker,
forsker og advokat får henvendelser fra, representerer store mørketall fordi de
ikke fanges opp av verken undersøkelser, myndigheter (med unntak av NAV) eller
domstoler. Analysen av rettspraksis har også begrenset verdi fordi antallet
rettssaker i seg selv er lite. Det stilles ikke en gang spørsmål ved at det 8
år etter vedtakelsen av det særskilte varslervernet ennå ikke eksisterer noen
Høyesterettsavgjørelse knyttet til varsling. De forsøk på å anke saker til
Høyesterett har blitt avvist. Betyr det at Høyesterett ennå ikke forstår
behovet for prinsipielle avklaringer- og rettsutvikling på dette området?<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Calibri;">Et annet tema som er viktig, men
fraværende i analysen, er begrensningene i varslervernets virkeområde, ikke
minst personellmessig. Mens arbeidsmiljølovens varslervern er begrenset til
tradisjonelle arbeidstakere, som er i arbeid mens de varsler og utsettes for
gjengjeldelse, så gjelder varslervernet etter britisk og amerikansk rett også
andre personelltyper, noe som i større grad reflekterer det moderne arbeidsliv.
At personalets arbeidsrettslige status får konsekvenser for varslervern- og
dermed for tilbøyeligheten til å varsle, er en problemstilling som ikke
diskuteres.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Calibri;">Den aller største svakheten ved
evalueringen, er det manglende fokuset i den rettslige analysen på den
rettslige betydningen av arbeidsgivers plikt til å implementere interne rutiner
for varsling. I sitt festskrift til professor Emeritus, Henning Jakhelln for
noen år siden, omtaler professor Erik Boe ved UiO arbeidsmiljøloven § 3-6 som
kanskje den av de tre bestemmelsene om varsling med aller størst potensiale. I
FAFOs rapport diskuteres betydningen av interne regelverk, men temaet er helt
fraværende i den rettslige analysen, til tross for at arbeidsgivers manglende
etterlevelse av denne plikten har blitt brukt som rettslig argument i flere avgjørelser,
blant annet i forhold til beviskravet for at ulovlig gjengjeldelse har funnet
sted. Slike anførsler blir ikke en gang kommentert i dommene. Skyldes dette
manglende kompetanse om den lovgivningsteknikken som arbeidsmiljøloven benytter
på dette punkt?<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Calibri;">Det er her interessant å se hen
til evalueringen som organisasjonen <i style="mso-bidi-font-style: normal;">«Public
Consern At Work»</i> (PCAW) har gjort av den britiske varslerlovgivningen. Mens
den norske evalueringen ikke ender i et eneste forbedringsforslag, noe som i
seg selv er oppsiktsvekkende, fremmer PCAW en rekke forslag til bedring av den
britiske rettstilstanden som også bør være relevante i forhold til norsk rett.
Blant annet foreslås det at myndighetene gir mer detaljerte anbefalinger til
utformingen av interne regelverk for håndtering av varsling. Det foreslås også
at britiske tilsynsmyndigheter styrkes ressursmessig med sikte på å hjelpe virksomheter
med å implementere interne regelverk som sikrer saksbehandling av mottatte
varsler og beskyttelse av arbeidstaker som varsler. Det foreslås også mer
åpenhet omkring offentlige myndigheters egne regelverk for håndtering av
varsling- og krav til rapportering av hvordan disse virker. Noen av de aller
viktigste tiltakene som foreslås er imidlertid å styrke opplæringen av dommere om
kompleksiteten i varslingssaker. At Storbritannia allerede behandler
varslingssaker i egne arbeidsrettslige domstoler med spesialtrente dommere
etter egne prosedyrer for varslingssaker, gjør opplæringstiltaket enda mer
relevant etter norsk rett. I tillegg foreslås en utvidelse av det
personellmessige virkeområdet for varslervernet og at manglende intern
regulering av varsling skal få større rettslig betydning i favør av
arbeidstaker i rettslige prosesser.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<span style="font-family: Calibri;">Jeg er enig i evalueringens
konklusjon om at det viktigste arbeidet for å styrke varslervernets
effektivitet må skje i den enkelte virksomhet, men en rekke tiltak kan
gjennomføres fra lovgivers side for å styrke arbeidsgivers insentiv til å
arbeide aktivt og helhetlig med å sikre en åpen ytringskultur- og et effektivt
varslervern. Det blir for tafatt å konkludere med at veien videre må overlates
til virksomhetene selv.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<o:p><span style="font-family: Calibri;"> </span></o:p></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="margin: 0mm 0mm 10pt; text-align: justify;">
<o:p><span style="font-family: Calibri;"> </span></o:p></div>
</div>
Birthehttp://www.blogger.com/profile/01771178665071802941noreply@blogger.com0