Jump to content

Ny motor: Nanni eller Yanmar, erfaringer og synspunkt


Andreash

Recommended Posts

Litt spesifisering av pris,

 

Nanni 60hk turbo med hyd gir og slureventil: 113000

Nanni 50hk sugemotor hyd gir og slureventil: 104000

Yanmar 52hk sugemotor mek gir : 117000

 

Prisforskjellen vil nok vere rundt 15-20 000 for 50hk hvis begge har sluregir.

 

Monterer motoren selv dersom det blir noe av.

 

Takker for mange gode innspill:) :)

Link to post
Share on other sites

Viksund skroget er vel et rent fortrengerskrog..? Da kanskje greit å gå for en motor uten turbo? Tenker da på at hvis man "lunker" på lave turtall over lengre tid så slipper man iallefall å tenke på nedsoting/koksing av turbo

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til havari eller andre problemer med Nanni?

 

Har bare hørt godord om de, i motsetning til Yanmar. Men en Yanmar med problemer er vel ofte en gammel motor. Det finnes vel ikke så mange eldre nanni dieseler?

 

Lunking på lave turtall og nedsoting vil ikke være noe problem. En soter ikke ned en maskin med å marsje på litt over 2000rpm, med eller uten turbo.

Link to post
Share on other sites

Eg har eit par bekjente som brukar aktivt både Nanni og Yanmar. Han med yanmaren er sjarkfiskar. Byttar konsekvent motor for kvar 4000 time (han har skifta eindel ganger). Hans erfaring er at yanmaren er skuddsikker når den er forholdsvis ny, men når dei har timetall på 4-5000 timar krev dei eindel påkost som pga høge deleprisar blir fryktelig dyrt. Dette har vel vore 165 og 184 hk motorar.

 

Mannen med Nanni har og fleire motorar på samvittigheten. Merkelig nok har han samme formeining om "levetid". Han har hatt fleire Nanni 200hk som toppen har tatt kveld på mellom 3 og 4000 timar. Dette er motorar som har stått i forholdsvis lettdrivne heilplanande båtar brukt til å forflytte seg mellom oppdrettsannlegg.

Link to post
Share on other sites

3-4000 timer er i hvertfall MYE mindre enn jeg hadde akseptert som levetid på en motor. Min har som sagt gått 11000 og fungerer fortsatt perfekt.

 

Jeg synes prisforskjellen mellom motorene er forbausende liten! Jeg ville nok fortsatt vurdert Nanni kun pga. litt lavere marsjturtall (og større slagvolum?), men dersom de tekniske spesifikasjonene er forholdsvis like hadde jeg utvilsomt gått for Yanmar. Det er riktig at Nanni er et forholdsvis kjent merke, men i fritidsbåtsammenheng er de ikke i nærheten av å være så kjent som yanmar og volvo. Folk flest knytter Nanni til et billig alternativ, mens Yanmar går for å være "state of the art". Ikke nødvendigvis fordi det er det, men fordi det virker som å være folk sin generelle oppfatning. Jeg vil også tro at servicenettet til yanmar er mye mer utbygd enn med Nanni.

Link to post
Share on other sites

I et slikt tilfelle, hvis det var snakk om en viksund, som har et vanlig fortrengerskrog, så ville jeg satset på en motor uten turbo, mulig at turboen klarer seg og ikke soter, men en sugemotor har et mere hyggelig støynivå igjennom turtallsregisteret, gjerne litt mere volum og litt lavere turtall!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

på en så gammel båt, så er det ett fett om du kjøper Nanni eller Yanmar. De fleste på bruktmarkedet har uansett gammel motor, så når den dagen du skal selge den, og det kunn er en 4-5 år gammel motor i den, så driter folk i om det er Nanni, Yanmar eller VP, så lenge det er en relativt ny motor. For det får de ikke på 90% av de andre båtene:)..Da mener jeg at generelt vedlikehold av båten betyr langt mere. Og som enkelte sier her så er Nanni og Yanmar mye det samme....:)

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til havari eller andre problemer med Nanni?

 

Har en kompis som kjøpte en brukt "speedsjark" med Nanni motor (60 hk eller 85 hk). Tror nok selve motoren er bra, men kjølesystemet har han hatt store problemer med. Han har måttet bytte både utvendig og innvendig del av kjøleren pga. korrosjon. Dette er en følge av dårlig arbeid under service, hvor det har oppstått kontakt mellom disse. Problemet er at det er kun en O-ring som skiller disse fra hverandre, og hvis denne blir flatklemt, oppstår det kontakt mellom innvendig og utvendig kjøler som er av forskjellig materiale => galvanisk korrosjon. Han fikk ekstra kostnader på opp mot 20.000,- pga. dette. Ellers går motoren som en klokke.

Redigert av SeaKing38 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nanni og Yanmar er stort sett samme børsa, problemet for yanmar er at di er elendige på etterservise og dele priser, Nanni er solgt hos Nogva, som etter mi meining er den mest seriøse aktøren i norge.

Noe som igjenn fører til at Nanni vinner her, har brei erfaring fra begge levrandører og er ikkje i tvil! Kjøp det ein blå å sakte gående :thumbsup:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Var på båtmessa i Bergen i dag, der var fleire motormerke representerte. Blant anna Lombardini, men messetilbud på 75000 for ein 50hk. Meget god pris. Men Italiensk + 3200omdr/min....

 

Men pga turtall, vert det nok Nanni Diesel dersom det blir motor. Nogva verkar seriøs.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber med opdretsbåter, å vi skifta ut er Nanni nå som var gått 25000 timer uten trøbbel . det var en 5. 280 HE på 62 HK den har vert tøft kjørt men var alikevel fult oppegående. Vi skifta pga at vi ikke kan ha stopp under full produksjon, å etter 25000 timer unner vi den en overhaling. :thumbsup:

Redigert av Sayana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var på båtmessa i Bergen i dag, der var fleire motormerke representerte. Blant anna Lombardini, men messetilbud på 75000 for ein 50hk. Meget god pris. Men Italiensk + 3200omdr/min....

 

Men pga turtall, vert det nok Nanni Diesel dersom det blir motor. Nogva verkar seriøs.

 

Uten at jeg har sett på tekniske data på noen av disse motorene, du må ikke se deg helt blind på toppturtallet, hvor har den enkelte motor mest moment (nm) og er utvekslingen på kassene den samme?

 

Det virker jo som du er bevist både på pris og seriøsiteten til forhandler, ta en prat med Lomatec da vel, jeg vil våge å påstå at priser og service er uslåelig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ser ut som om det blir Lombardini likevel. Ettersom den var nesten 40000 billigere enn Nanni, og nesten 50000 billigere enn Yanmar. 75000 for en 60hk føler eg er ein svært god pris?

 

Får håpe det blir levelig i båten sjølv med høgt turtall.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at ingen her har tatt med hvor mye elektronikk som er på de forskjellige motorene. Erfaring med elektronikk på sjøen tilsier at jo mindre ledninger jo mindre kan gå galt.

 

Hvis vi følger regelen om at jo færre deler, jo mindre kan gå i stykker, så er også turbo utelukket, i hvert fall på et fortrengerskrog.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...