Jump to content

regler for kjøp av VHF - må jeg ha sertifikatet i forkant av kjøp?


Atrox

Recommended Posts

Kan en fritt kjøpe VHF uten å ha tatt sertifikatet? Er i gang med å ta det nå, men er ikke helt i mål enda. Vet at jeg selvfølgelig ikke skal ta den i bruk før jeg har fått papirene i orden, samtidig er det en viss motivasjon i å ha den liggende klar på hylla...

 

Hvordan er reglene rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Det er en bestemt VHF jeg har tenkt å kjøpe, men hvordan kan jeg vite om ustyret er tillatt brukt i Norge og at jeg derfor vil få lisens?

Alt moderne VHF-utstyr som omsettes i Europa og som er CE-merket er godkjent for bruk om bord i norske fartøy. Forespørsler om konkrete modeller kan rettes til Lisensavdelingen per e-post lisensavdelingen@telenor.com eller på telefon 22 77 43 50.

 

Må jeg ha et radiosertifikat for å få lisens for en maritim VHF-radio?

Ansvarlig radiotelefonist om bord behøver ikke å være eieren. Det er nok at det alltid er minst en til stede som er sertifisert til å betjene installert radioutstyr. Det er likevel alltid eieren som skal søke om lisens.

 

Hvordan får jeg VHF-sertifikat/SRC?

For å skaffe seg sertifikat kan man ta kontakt med en kursarrangør (http://www.maritimradio.no/images/skjema/kursholdersrc.doc) eller man kan velge å gå opp til eksamen som privatist etter å ha satt seg inn i pensum. Et pensumhefte kan bestilles hos Læremiddelforlaget (http://www.lmf.no/) og for detaljer om hvordan man går opp som privatist kan Radioinspeksjonen kontaktes per e-post sertifikat@telenor.com eller på telefon 22 77 43 50.

 

http://www.maritimradio.no/index.php?pid=344

Link to post
Share on other sites

Kan en fritt kjøpe VHF uten å ha tatt sertifikatet? Er i gang med å ta det nå, men er ikke helt i mål enda. Vet at jeg selvfølgelig ikke skal ta den i bruk før jeg har fått papirene i orden, samtidig er det en viss motivasjon i å ha den liggende klar på hylla...

 

Hvordan er reglene rundt dette?

 

Ja du kan fritt kjøpe.

 

Kjempebra at du tar VHF/SRC sertifikat, den tar du enkelt og lett, lykke til.

Link to post
Share on other sites

Kan en fritt kjøpe VHF uten å ha tatt sertifikatet? Hvordan er reglene rundt dette?

 

Jeg er rimelig sikker på at du må ha konsesjon og VHF/SRC sertifikat for å kunne bruke VHF radioen, og den skal bare brukes når båten gjør fart gjennom vannet(ikke når du ligger fortøyd). Men den kan brukes i en nødsituasjon uten noe konsesjon/sertifikat.

 

Du kan godt ha den med deg i båten (som sikkerhets utstyr) og bruke den i en nød situasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at du må ha konsesjon og VHF/SRC sertifikat for å kunne bruke VHF radioen, og den skal bare brukes når båten gjør fart gjennom vannet(ikke når du ligger fortøyd). Men den kan brukes i en nødsituasjon uten noe konsesjon/sertifikat.

 

Du kan godt ha den med deg i båten (som sikkerhets utstyr) og bruke den i en nød situasjon.

 

 

Ja sertifikat for å kunne bruke, og kan også brukes når du ligger til kai/land.(hvor i alle dager har du fått noe sånt fra?)

Ett vært middel kan tas i bruk for å påkalle oppmerksomhet i en nødsituasjon - nedfellt i GMDSS kravene, men som du skriver her kan det tolkes dithenn at det bare er å kjøpe seg en vhf, og så kan du slå den på når det er behov/nød - det er å strekke regelverket vell langt.

 

Men vit det at kystradiostasjonen som mottar ditt nødannrop har mye mer informasjon på en som er registrert med konsesjon enn en som ikke er registrert, og i en nødsituasjon er alle opplysninger av stor verdi. Mer man vet på forhånd, desto lettere å skaffe hjelp, og vite hvem/hva man skal hjelpe.

Link to post
Share on other sites

og den skal bare brukes når båten gjør fart gjennom vannet(ikke når du ligger fortøyd).

 

Javel? :rolleyes: Og hvor står så dette nedfelt? Om det du påstar skulle vært tilfelle, hvilket det likevel ikke er, ville det medført problemer for både skip og myndigheter med å utøve deres daglige virke samt oppfylle andre relevante forskrifter hvor VHF blir brukt, eksempelvis VHF-kommunikasjon mellom fartøy og trafikksentraler(VTS'er) og mellom fartøy og havnemyndigheter.

 

Jeg ser at Benji allerede har korrigert deg.

Link to post
Share on other sites

Takker & bukker alle mann.

Har skjønt at VHF-en er ett av de viktigste duppedittene jeg burde ha, har forsåvidt god tid på å ta eksamen siden båten ikke går i vannet før til våren (for første gang på tre fire år). Håper på å få tatt sertifikatet i løpet av november.

 

Går for den enkle løsningen til å begynne med - vanntett bærbar i prisleie midt på treet. Som dønn fersk seilbåteier ser jeg ikke helt for meg at det blir havseilas på aldri så lenge så regner med at rekkevidde etc. duger.

 

Ha en fortreffelig helg folkens! :)

 

(Veit det finnes en del tråder som går på kvalitet på de forskjellige merkene, og skal ta ett søk på dette senere. Men om noen har erfaringer med Cobra VHF så send meg gjerne noen ord - har blinka meg ut en slik hos Seatronic).

Link to post
Share on other sites

Reglene er ganske grei:

 

- Alle kan fritt kjøpe VHF

 

- Skal du bruke VHF så må du som person avlegge en prøve og få en lisens. (Telenor tilbyr prøven nå "i butikk")

 

- Videre må du ha konsesjon på selve VHFen som du har i båten. Du få tildelt en unik kallesignal og betaler en årlig avgift for konsesjonen.

 

- Du kan fritt kjøpe, importere og innenfor regelverket registrere og bruke VHF som er kjøpt innen EU. (For eksempel i England som er ofte betydlelig rimeligere en her hjemme)

 

- Kjøper du i England er det lurt at selger programerer de norske fritidskanaler L1, L2 og L3. (ikke alle selgere gjør det - men en god del gjør det mot et lite ekstragebyr. f.eks. www.cactusnav.com)

 

Håper det var en grei sammenfattning av VHF-regelverket

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg da har solgt min båt og skal melde opphør på den VHF'en jeg har på solgt båt og ny eier ikke har sertifikat.

Hva skal jeg skrive på eierskiftemelding?

Bør jeg da ta ut VHF av båten eller bare melde om opphør av VHF i båt?

 

Ja du skal melde eierskifte - står også om dette som en del av pensum til sertifikatet - meld eierskifte til lisensavdelingen i Telenor.

Har vært borti situasjoner hvor man har lett etter en som sente nødmelding, fikk tak i registrert eier, som hadde solgt, men han som han hadde solgt til hadde også solgt videre, vel heldigvis gikk det bra, ¨men i en krisesituajon kunne dette blitt styggt.

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange svar her, noen er riktige og andre ikke. MEN skjønner ikke helt. Er du i gang med å ta, så er jo dette pensum.

 

Var rett og slett bare for å få klarhet i det juridiske. Hatt en diskusjon med en båtkar på jobb som mener at Telenor/forhandler er pliktig til å "plombere" nye vhf`er frem til innehaver har løst sertifikat, noe jeg mente ikke stemte. Samt er en del høsttilbud ute nå så tenkte å slå til selv om prøven ikke er tatt.

 

Slik jeg tolker svarene her så kan jeg i alle fall fritt kjøpe den så lenge jeg ikke tar den i bruk.

Link to post
Share on other sites

Var rett og slett bare for å få klarhet i det juridiske. Hatt en diskusjon med en båtkar på jobb som mener at Telenor/forhandler er pliktig til å "plombere" nye vhf`er frem til innehaver har løst sertifikat, noe jeg mente ikke stemte. Samt er en del høsttilbud ute nå så tenkte å slå til selv om prøven ikke er tatt.

 

Slik jeg tolker svarene her så kan jeg i alle fall fritt kjøpe den så lenge jeg ikke tar den i bruk.

 

 

Har selvsagt ingen rett til og plomberer radioen.

 

Seatronic kan jeg i alle fall tryggt anbefale å handle hos.

Kjøper du bærbar så sørg i allefall for at det er en med 6w utgangsefekkt.

Link to post
Share on other sites

Er den jeg leser om dagen, ulemepen er å lese på senga - makan til tørr greie skal en lete lenge etter :wink:

 

Å nei, du!

Den boken er gullgjev i forhold til den lefsen som ble utgitt for ca 20 år siden. Det var et oppstensilert hefte som i virkeligheten bare var et utdrag av radioreglementet. Tørt som de tørreste forskrifter, øynene knirket bare man så på den . . . . .

 

Den boken som vi nå har, den har jo både billeder og "forsøk på pedagogikk".

Link to post
Share on other sites

den skal bare brukes når båten gjør fart gjennom vannet(ikke når du ligger fortøyd).
Ja sertifikat for å kunne bruke, og kan også brukes når du ligger til kai/land.(hvor i alle dager har du fått noe sånt fra?)

Dette er en gammel og utdatert regel. Da jeg tok mitt radiotelefonisertifikat i 1960 (var ikke VHF da, kun fiskeribølge og HF), var det ikke lovlig å bruke senderen i havn. Men dette er opphevet for mange, mange år siden. Men jeg tror faktisk at regelen var gyldig fremdeles da jeg fikk VHF i egen båt ca. 1990.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hatt en diskusjon med en båtkar på jobb som mener at Telenor/forhandler er pliktig til å "plombere" nye vhf`er frem til innehaver har løst sertifikat

Det vet jeg ikke noe om, men for mange mange år siden, 30- 40 år så der, jobbet min far som skipsradiokontrollør for Televerket. Da var det vanlig at han tok stikkprøver og besøkte fiskebåter, fraktebåter . . og sjekket både papirer og teknisk tilstand på radioutstyrer ombord. Og var ikke alt iorden, var det frem med tangen og blyplombe slik at senderen ble plombert til brukeren kunne vise at alt var OK! En slik plombering har jeg faktisk utført selv i 1967 da jeg vikarierte for min far som lå flat med ryggvondt! Og jeg må innrømme at fiskeren fra Finnøy i Ryfylke ikke var mye blid på meg!!

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...