søndag 18. oktober 2009

Det moderne prosjekt

'Kunnskap er makt'', sa en gang en mann ved navn Francis Bacon. Denne påstanden la grunnlaget for det vi kaller. Det moderne prosjektet, en periode med utvikling og modernisering fra 1600-tallet og frem til i dag. Denne perioden er sterkt preget av epoker som opplysningstiden, den industrielle revolusjon og hendelser som den amerikanske og den franske revolusjon. ''For det moderne prosjektet er det tre kjennetegn, som alle starter på f:
Frihet: troen på at mennesket kan bli fritt og selvstendig.
Fornuft: troen på at fordommer, overtro og ufornuftige meninger kan avsløres
Framskritt: troen på at historien og verden utvikler sg til det bedre.'', (Spenn, Bokmål, Cappelen, s.10)

Det var flere enkeltpersoner som hadde stor betydning for det moderne prosjektet. Blant dem var John Locke, en engelsk filosof som levde på 1600-tallet. Han var en av de aller første til å bygge på det moderne prosjektet. John Locke stod blant annet bak teorien om Empirimismen, som sier at all kunnskap baseres på erfaring og sansing. Han skrev også en rekke bøker om toleranse av forskjellige religioner og om hvordan staten skulle sørge for hver enkelt sine rettigheter. I senere tid ble hans ideer brukt innen for politisk tenking, og han inspirerte blant annet folk som Voltaire og Rousseau..

Jan-Jaecque Rousseau var en Sveits-fransk forfatter og filosof. Han hadde stor innvirkning på den franske revolusjon og var en ivrig kjemper for Montesques Folkesuverenitetsprinsipp. Rousseau var sterkt motstander av eindomsretten og mente at alle skulle dele jorda. Dette gikk under den franske revolusjons mål om og avskaffe adelen og godseiernes privilegier. Han kom også med forslaget om allmennviljen, et samfunn der alle individuelle hensyn må vike for fellesskapet.

Mens Rousseau var opptatt av allmennviljen, kjempet Voltaire mer for ytringsfriheten og menneskerettighetene. Han var i liket med Rousseau en fransk forfatter, med sterk kritikk mot samfunnet og staten, noe som var vanlig under denne tidsperioden. Voltaire var også sterk motstander av kirkens makt. Han mente den avlet overtro, dumhet og fordommer, og svekket fornuften, erfaringen og kunnskapen. Selvom Voltaire brukte mye tid på å kritisere kriken var han ikke i mot Gud og kristendommen. Han mente at troen på at Gud bellønnet de gode handlingene og straffet de onde var en av de mest verdifulle tankegangene menneskeheten kunne ha. Dette var i følge han det eneste som virkelig holdt mennesket i tøylene, og hadde det ikke vært noen Gud, måtte de funnet opp en.

I likhet med Voltaire, gikk også forfatteren og redaktøren for den første encyklopedi, Dennis Diderot hardt ut mot kirken. Encyklopedien ble gitt ut i 35 bind og tok for seg Voltaires holdning til kunnskap, som han hadde importert fra England til Frankrike. Dette gjorde den også kontroversiell og lite likt av autoriteter. Encyklopedien hevdet at det ikke burde finnes noen relasjoner mellom den virkelige læren om verden og religion. Diderot kritiserte egentlig det meste av den tidens autoriteter og ble derfor sterkt misslikt av både kirken og staten.

Ludvig Holberg var i motsetning til Voltaire, Rousseau og Diderot en nordisk forfatter, men bortsett fra dette var deres likheter mange. Holberg, som resten av det moderne prosjektet sine fofattere, kritiserte samfunnet gjennom sine tekster. Han gjorde dette på en satirisk og morsom måte. Holberg ble født i Norge, men bodde store deler av sitt liv i Danmark. Verkene hans gikk ut på å kritisere det danske samfunn. Han skrev til sammen 26 karakterkomedier, og ofrene for kritikken var stort sett adlene, de lærde og prestene. Holberg var også sterk motstander av religionundervisning i skolen. Han mente at elevene kun skulle ha viktige fag som språk, historie og geografi.

En annen nordisk forfatter under denne tidsperioden var Henrik Wergeland. Han regnes som Norges største og mest betydningsfulle lyriker gjennom tidene. Wergeland mente at veien til frihet gikk gjennom opplysning. Han var også sterkt opptatt av sosiale urettferdigheter og gjorde en stor innsats for jødene gjennom jødeparagrafen i grunnloven. Diktene til Wergeland skulle hjelpe folk til å bli en del av demokratiet, dette var spesielt med tanke på arbeiderklassen.

På 1800-tallet ble det gitt ut en bok kalt Artenes opprinnelse. Denne boka skulle vise seg å avskaffe store deler av kirkens makt, med sitt innhold om mennesket og alle jordas skapninger sin utvikling. Mannen bak boka het Charles Darwin og er den dag i dag fortsatt verdensberømt. Hans teorier om evolusjonen på jorda strider i mot det meste av religiøs og bibelske tolkninger av skapelsen og menneskesyn. Dette gjorde han, i likhet med resten av verdens kritikere, meget upopulær blant både stat og krike. Men etter denne boken ble gitt ut fikk vitenskapen stadig mer støtte og flere tilhengere, noe som gjorde den kirkelige makten svært redusert.

Kilder :
http://no.wikipedia.org/wiki/Voltaire
http://no.wikipedia.org/wiki/Denis_Diderot
http://no.wikipedia.org/wiki/Charles_Darwin
http://ingvildnorskblogg.blogspot.com/2008/10/det-moderne-prosjektet.html
Læreboka Spenn, Bokmål, Cappelen, Oslo 2008
Historieboka Mennesker i Tid 2 Verden og Norge etter 1750 Cappelen, Oslo 2008

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Godt og fyldig innlegg, og bra bruk av kilder. Det er selvsagt lov til å se hva andre skriver om det samme, og det ser ikke ut til at du har blitt altfor påvirket av ordlyden. Flott at du oppgir også andre elevblogger som kilde. Et tips. Legg heller inn nettkildene dine som pekere i teksten neste gang - det er greiere på en nettside.

Nedim sa...

Det her er vanskelig stoff, men du mestrer det og forklarer det bra allikevel! Virker som om du er glad i å blogge, har du en fritidsblogg i tillegg til skolebloggen? Er helt tydelig at du har lagt mye tid i dette;) Fortsett sånn.