Pages

Subscribe Twitter Facebook

lørdag 10. juli 2010

Jeg er en duellbilist

Har tatt undersøkelsen som var i VG og resultatet mitt ble 40 poeng, dvs jeg er en duellbilist.
Men det skal ikke så mye til for å bli det i grunn, får du over 33 poeng så er du det.

Jeg føler ikke meg spesielt hissig i trafikken men det er klart att andre bilførere sin oppførsel også påvirker min egen atferd som sjåfør. Alle har vel irritert seg over bilen foran som kjører så sakte eller idiotiske forbikjøringer der noen legger seg inn rett foran deg osv....

Ta testen du også og legg gjerne igjen en kommentar her :-)

20 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg og ble "hissig" ifølge den testen. Ja, jeg kjører forbi biler og hålder litt over fartsgrensen. Men klare fint å ta på blinklys uansett situasjonen og fart. Stopper ofte for folk som har vikeplikt for meg i kø. Men ifølge denne testen, må jeg kurere meg selv! Vis du er så redd av folk som kjøre for fort, flytt deg litt til siden, så de kan kjøre forbi :)

Rune sa...

Er visst hissig jeg ... Er av typen som irriterer meg over disse som ikke leser trafikken, også bakover. De som ser i speilene at de har laaaang kø bak seg der de ligger og gnurer 10-20 under fartsgrensen og tenker "Jeg er en god sjåfør! Jeg ligger alltid først i køen!".

Men er heller ikke redd for å slippe fotgjengere over veien. Syklister som sitter på sykkelen derimot, spesiellt langs veien, møter ingen som helst sympati fra meg.

Autonyheter sa...

Syklister irriterer meg når de gir blaffen i rødt lys og bare peiser på videre som ingenting :-(

Anonym sa...

Jeg ble også hissig ifølge testen, men blir også hissig i trafikken. Jeg forstår rett og slett ikke hva som surrer rundt i topplokket til de som ligger 10-20 under fartsgrensen og lager kø. Jeg kan selvsagt ligge 10-15 over fartsgrensen ofte, men ser ikke på meg selv som en råkjører av den grunn.

Jeg mener at de som er gode sjåfører knapt kan sees i trafikken, fordi de holder trafikken flytende. De dårlige kjører sakte, lager kø eller kjører stygt,raskt og tar sjanser, som gjør at det oppstår farlige situasjoner. Vi vil selvsagt alltid ha de som MÅ kjøre fort fordi det er kult. Men om vi ser bort ifra denne lille delen av Norges sjåfører, tror jeg i bunn og grunn at de fleste ulykker oppstår pga irritasjonsmoment i veien, f.eks trafikksinker. Luker man bort de farene, tror jeg antall trafikkulykker hadde gått ned betraktelig. Trafikksinker burde få bot på lik linje med de som kjører for fort!

Anonym sa...

Kvinne:

Ble også hissig i følge denne testen. Men oppe i mitt hodet finnes det to forskjellige hissige bilførere. De som er så hissige at de utsetter seg selv og andre for fare hver gang de er ute i trafikken og disse er ikke flinke til å lese trafikkbildet, det er disse som i mitt hodet er er oppe i stygge ulykker oftest. De andre hissige som jeg er under er de som kjører fort og kjører forbi men som likevel leser trafikkbildet godt og holder flyt i trafikken. Og har øyne foran og bak og som får med seg alt som skjer og som mange tider forhinder at ulykker skjer nettopp ved at de/vi leser trafikkbildet så godt at vi ser "neste trekk" fra våre medtrafikanter om det er bilister, motorsyklister, syklende eller gående. Det som er mest skremmende for meg i trafikken er de myke trafikantene de er så utrolig sårbare men mange har en slik oppførsel i trafikken at det virker som de selv tror de er udødelige.

Når det gjelder "gamle" menn med hatt eller andre nølende folk i trafikken så er det ikke deres skyld at de eventuelt har kjørt prikkfritt i alle år, det tror jeg de kan takke oss andre hissige sjåfører for fordi det er vi som i mange tilfeller har forhindret ulykke ved at vi er oppmerksomme og dermed har forhindret ulykker ved at det er vi som stopper, kjører unna o.l for at den gamle mennen med hatt eller den nølende bilisten kan få kjøre som det passer dem selv om det er mot all sunn fornuft.

Ole sa...

Også var det en kvinne som skrev et så bra innlegg om hvordan man skal kjøre a gitt :) Jeg er helt enig i deg, og ligger i samme kategori.

Anonym sa...

Anonym 12:01 viser mangel på resonneringsevner. Om du mener at trafikkulykkene oppstår på grunn av sinker så tar du feil. Det er de som gjør dårlige valg i irritasjon over sinkene som forårsaker ulykkene.

Sinker er irriterende, men som ansvarlig sjåfør så er man faktisk helt alene ansvarlig for de beslutningene man tar.

Anonym sa...

Kvinne:

Enig med deg om at de som er sinker bør får også kunne få bøter, og som virkelig svir. Nettopp fordi de lager så mange farlige siutasjoner i trafikken. Det samme gjelder de bilister som stopper hvor det måtte være. Har sett bilister kjøre ut av veien men som da stopper helt opp på avkjørsel f.eks inn til rasteplass, så står de der og venter på ett eller annet. Hva med den bilisten eller lastebilen som faktisk skal inn på rasteplassen og som kjører av i avkjøringsfeltet gjerne fra vei med 80-100 km fartsgrense, den vil jo knuse denne parkerte bilisten fullstendig.

Det er jo ikke rart det skjer mange ulykker når man ser hvordan enkelte trafikanter oppfører seg i trafikken. Førerkort burde ikke være en menneskerett! Noen burde aldri vært ute i trafikken i det hele tatt. Og når det gjelder de eldre så burde ikke kun øyesjekk være det som kvalifiserer til om de fremdeles skal få beholde førerkortet eller ei. Nytt trafikalt grunnkurs med noen kjører timer og oppkjøring burde være på sin plass.

BilTips.net sa...

Ser myke trafikanter lenger oppe her og det er ikke tvil om att enkelte av de burde skjerpe seg også. Hvor ofte ser du ikke en fotgjenger som bare strener rett over gangfeltet uten og se seg til side når lyset blir grønt
Her i Norge er vi nok bortskjemt med en nokså regulert og oversiktlig trafikksituasjon. Men har du reist litt i utlandet så oppdager du kjapt att der må man følge mye mer med om du skal feks krysse over en vei som fotgjenger.

Anonym sa...

Irriterer meg mest over sjåvinismen på de to første "rådene" og at man skal le av sinte bilister jeg. Det siste der er definitivt ikke ett godt råd om den sinte bilisten ser deg.. Havnet på 40 jeg også, og jeg trodde var ganske gjennomsnitt. Men når det er sagt, så har jeg som yrkessjåfør og privat bilist ikke skadet andre eller meg selv.

Anonym sa...

"gamle mennen med hatt" som det nevnes har ikke samme reaksjonshastighet som de yngre sjåfører. Det er da også slik at man skal tilpasse fart etter føre og evne. Det er dermed bare fornuftig at de gamle menn med hatter kjører saktere.

De som kjører 10-20 under grensen på bra føre og som har helse på topp har derimot ingen unnskyldning.

Men så har man da igjen de som på død og liv skal irritere seg over de som ligger akkurat på fartsgrensa. Hisser seg opp og legger seg halvmetern bak bilen foran. 2 ganger har det skjedd at de har kræsjet i rævva på bilen til venner da de måtte sakke farten for fotgjengere ved overgangsfelt....og de amøbene som lå i rævva? De eksploderte i sinne...begge gangene fikk de juling (anger ikke den dag i dag).

Jeg er nok ingen duellbilist og ligger på fartsgrensen, men helt ærlig setter jeg også opp farta når jeg skal på tur og må rekke ferger.

Og enkelte "fartselskere" ønsker jeg helst å se klint oppetter et tre eller i en bergvegg før de rekker å smelle rett i en familiebil.

Anonym sa...

Jeg orket ikke ta testen fordi jeg vet jeg kjører over gjennomsnittlig fort. Når jeg tenker over det så holder jeg samme fart som min far holdt for ti-femten år siden når det var mye mindre fokus på "råkjøring", altså 10-20 over fartsgrensa på landevei. Jeg har en gammel liten rask bil så kan gjøre meg ferdi med en forbikjøring fort og trygt på korte avstander. Jeg liker ikke å ligge bak folk som kjører under streken på speedometeret i 60 sonen, men det er ingenting å irritere seg over uansett, da det som regel bare er å kjøre forbi hvis det er forhold til det. Har ingen problemer med å bremse kraftig ned og slippe busser ut på en forkjørsvei da jeg selv har vært buss-passasjer og vet hvor kjipt det er når buss-sjoføren må leite etter luker for å komme frem i trafikken.

Men for all del, til dere som ikke respekterer fartsgrenser og bruker øyene inni byer; Tenk dere for faen om før dere tar en bytur, det skal så utrulig lite til før man kjører ned en person - og da har man ett problem.

Anonym sa...

Anonym skrev: "Men for all del, til dere som ikke respekterer fartsgrenser og bruker øyene inni byer; Tenk dere for faen om før dere tar en bytur, det skal så utrulig lite til før man kjører ned en person - og da har man ett problem."

Kvinne:

Nå er det vel ikke helst midt i byer at de fleste har stor fart. Når det er sagt så må man som bilist ha øyne både foran og bak spesielt når man kjører i byer. Det er et problem at de myke trafikentene tror de kan gjøre akkurat som de ønsker uten at det får konsekvenser for dem, altså at de er udødelige. De myke trafikantene stoler helt blindt på at alle blilister ser og hører alt og at de dermed ikke vil bli påkjørt selv om de reker rett ut i veien. Jeg blir utrolig provosert når jeg ser foreldre som sykler over gangfelt og hvor avkommet kommer syklende etter over gangfeltet. Hvordan kan man som foreldre lære sine barn til å sykle over gangfelt? Gangfelt er gangfelt og ikke sykkelfelt. Jeg personlig sykler aldri over gangfelt nettopp fordi jeg vet hva slags fare det er forbundet med akkurat en slik manøver og jeg har lært mine barn, ALDRI sykle over gangfelt og vær sikker på at bilisten faktisk har sett deg får du tråkker ut i gangfeltet.

Mange myke trafikanter har et stort behov for å lære seg samhandling og hva man bør gjøre og ikke bør gjøre i trafikken. Det samme gjelder forøvrige mange bilister og syklister også.

Ellers må jeg si meg enig i BilTips.net ang fotgjengere i andre land. Vi skal ikke lenger enn til Danmark før vi se hva en forsiktig forgjenger er for noe. En danske reker ikke rett over et gangfelt uten å ha sett og tenkt seg om både en og to ganger.

Anonym sa...

Kvinne:

Firefelts veier med fysisk sperre over mellom de største byene hadde løst mange problemer.
1. Mindre ulykker samt at alvorlige møteulykker ville være en sagablott.
2. De som "ønsker" daffe avsted kan gjøre det i høyre fil.
3. De som har det travelt eller rett og slett ønsker komme seg fremover kan gjøre dette i venstre fil.
4. Tidsbesparende/samfunnsøkonomisk og mindre konstnader i forhold til hvor mye trafikkulykker egentlig koster hvert år både i form av tapte liv, ødelagte liv samtidig ville det spare den norske stat for millioner av kroner hvert år i kostnader som er forbundet med alle disse ulykkene som faktisk skjer på norske veier hvert eneste år.

Norge har jo et veinett som har gått ut på dato for lenge lenge siden.

I følge hegnaronline ligger Norge på en 48 plass når det er vurdert mot resten av verden også kommer Norge bak Botswana, Malaysia og Slovenia som faktisk har bedre veier en Norge. Vi har dessuten jernbanen som er en tragedie uten sidestykke.

Hvordan er det mulig? Vi flommer jo over av penger. Men det finnes ikke fnugg av politisk evne eller vilje til å gi infrastrukturen i Norge et kraftig og velfortjent ansiktsløft.

http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article362297.ece

Autonyheter sa...

Enig med siste taler!

Men Norge er et stein og fjell-land som gjør det vanskelig å bygge veier like fort og like økonomisk som i andre land lenger sør i Europa.
Skal faktisk bare over til Sverige for å se att det er straks lettere å bygge veier der.

Ja Norge er et rikt land og det å satse på utbygging av infrastruktur er en investering for fremtiden! Men tror ikke de rød/grønne har forstått det ennå....

Anonym sa...

Kvinne:

Helt enig med Autonyheter i at Norge er et vanskelig land å bygge veier på, men vi kan ikke la denne argumentasjonen bli en hvilepute og dermed ikke gjøre noe med problemet.

Det er vanskelig å forstå at med de enorme inntektene Norge faktisk har så virker det som vi får så lite ut av hver krone i forhold til andre land. Vi er rett og slett ikke økonomiske nok tror jeg, det sløses unødvendig fordi vi har alt for mye penger. Den norske stat bruker jo milliarder på milliarder på konsulent kjøp hvert år og som synes å være totalt bortkastet.

Blant annet Sverige synes få mer ut av hver krone nettopp fordi deres land ikke flommer over av olje dermed må de være så økonomiske og snu på hver krone.

Når enn ser på Norge i det store og hele er det mye de rødgrønne ikke har forstått!

Anonym sa...

Interessant at så mange påberoper seg å være fortreffelige sjåfører, på tross av "hissig" resultat på testen og temmelig stor andel av ansvarsfraskrivelse a la "sinker og gamle menn med hatter er skyld i stygge ulykker" osv. Forsterker bare inntrykket av at flere her nettopp er hissige sjåfører. Det er mye som kan irritere meg med andre mennesker, arroganse og rasisme for eksempel. Det gir meg ikke dermed rett til å sette livet til slike mennesker i fare. Dersom man sitter bak rattet, derimot, virker det som om dette er helt greit. De fleste her argumenterer som om fartsgrense betyr minimums grense. Fartsgrense betyr i motsetning _maksimum_ grense for hvor fort det er tillat å kjøre. Så kommer vurderinger som føre osv., sånn at det kanskje er nødvendig å faktisk ligge under maks tillatte fartsgrense.

Vinterstid kan jeg nærmest daglig oppleve en eller annen hissig idiot som oppfører seg som det var en menneskerett å ligge i 80 i 80-sona selv om det er speilholke på veien, og legger seg nærmest oppå støtfangeren til bilen foran for å demonstrere. Dette er _ikke_ å vise gode kjøreegenskaper!

Dessuten har alle førere av motoriserte kjøretøy plikt til å ta hensyn til myke trafikkanter. Mange roper høyt om råsyklister. Syklister har like mye rett som bilister til å benytte veibanen (med unntak av motorvei), og det er langt flere bilister som nettopp på grunn av sin lite kontrollerte irritasjon over syklister (huff, så slitsomt å måtte vente 2 sekunder og kjøre forbi - koster jo nesten en kvart kalori å trykke gasspedalen inn litt ekstra) setter syklisten i direkte livsfare. "Gale" av sinne er det enkelte bilister som sneier borti syklister og tuter for å skremme. Ikke få tilfeller der syklister til og med har blitt presset ut av veien av biler/ lastebiler/ trailere. Holdninger som det florerer av inne på denne siden bidrar til å rettferdiggjøre denne type atferd i trafikken. Like lite tolererbart som fyllekjøring etter min mening!

Eneste som irriterer meg i trafikken er bilister som opptrer som de var konge av alle bilførere med rett til å sette andre i livsfare!

Anonym sa...

Hva er fart?

Hvor mye raskere vil du som fartssynder har kjørt på en strekning på 10km?
Vel, enkel matematikk sier at ved 70km/t så raser en kilometer unna på 51,42 sekunder. Ved 80 km/t så greier du samme strekning på vanvittige 45 sekunder. Altså en besparelse på over 6 sekunder pr. kilometer.
Klemmer du til og får kjerra opp i hele 90 km/t så går kilometeren på latterlige 40 blank..wow…

Så kjører du i 90km/t over en 10 kilometer lang strekning hvor fartsgrensen er bare 70, så vil fotoboksen klokke deg inn ca 110 sekunder før sneglekjøreren du dro forbi ved starten av strekket. Jøss her var det virkelig mye å spare av tid…. jepp jepp…

Hvis det samme skjedde i en 80-sone så knuste du "hattkaill'n" som holdt fartsgrenen med hele 50 sekunder. Tyner du raserbilen din i 90 sonen og legger deg rett under førerkortgrensen, som ligger på 126km/t, så vil du kunne dra ifra 120 sekunder på mila uten å bli fotgjenger.
Så du må bare gi jernet, for det må være minst 5 mil til dit du skal, for å ta igjen det 10-minuttet du brukte på dill og dall før du dro :-)

Nei skal du virkelig spare tid så hold deg fast på 150km/t. Da gå kilometeren unna på 24 sekunder, under halvparten av tiden lusekjørerne bruker(de kjører jo fast 70km/t uansett 80 eller 90-sone)

Dette er fakta og har ingen ting med følelsen du har ved å kjøre 10-20 km/t over fartsgrensa. Fart er følelser, ikke noe annet! Noen liker det… noen ikke, du bestemmer farta sjøl… til onkel tar deg...eller bråstoppen!!

Anonym sa...

Har du problemer med syklister i veien, så er du per definisjon ikke en duellbilist, men en idiotbilist. Gratulerer.

Autonyheter sa...

Sistemann er kanskje en ivrig syklist?
Stopper du på rødt lys? Og går du av sykkelen når du skal over ett gangfelt?

Legg inn en kommentar