Referat fra stiftelsesmøte - Norsk Katalogforum

Tid: 1998-11-27, klokken 1200-1400
Sted: Møterom Abel, Norges Forskningsråd
Til stede: Møteleder: Halvor Bothner-By, NFR
Referent: Anders Lund, UNINETT

Referat er punktvis i henhold til utsendt saksliste:

1. Åpning av møtet

Halvor Bothner-By åpnet møtet ved å ønske velkommen, og informere litt om bakgrunnen for prosjektet "Katalogforum Etablering". Det ble understreket hvilken betydning kataloger etterhvert har fått i dagens samfunn, og den koordineringsrolle man ønsker Norsk Katalogforum skal ha innen området "elektroniske kataloger".

Bothner-By opplyste om styringsgruppens oppgave med å lede selve stiftelsen av Katalogforum, men at det etter den formelle stiftelsen vil være etb interimstyre som skal overta videre.

Det ble gått en runde rundt bordet, med navn og organisasjon på de som var til stede.

2. Godkjenning av dagsorden

Bothner-By ønsket tilleggspunkt omkring mulig pressemelding under "Eventuelt".

3. Presentasjon av foreningens målsetning

Harald T. Alvestrand presenterte en oversikt over formål med foreningen Norsk Katalogforening. Noen stikkord for denne presentasjonen: Presentasjonen var et ekstrakt av det som er beskrevet i dokumentet "Norsk Katalogforum - Organisasjonsform og vedtekter", revisjon 5, også tilgjengelig på Website "http://www.alvestrand.no/katalogforum/Organisasjon.doc".

Etter presentasjonen ble det stilt spørsmål om foreningen skal ha fokus på hovedsaklig adresser. Alvestrand svarte med å sitere det som står i vedtektene, hvor det f.eks. nevnes hvordan man også kan tenke seg katalogisering av digitale signaturer. Det ble nevnt at "Directory Enabled Networks" ikke kan utelukkes som aktuell teknologi for foreningen. Han har intensjoner om å sjekke opp litt mere omkring denne teknologien på det forestående IETF.

4. Godkjennelse av utkast til vedtekter for foreningen

Vedtektene som ble framlagt finnes i "Organisasjonsform og vedtekter".

Bothner-By tok en punktvis gjennomgang av vedtektene i det aktuelle dokument. Dersom det ikke var kommentarer til et punkt ble dette sett på som godkjent og vedtatt. Følgende ble registrert:

Punkt 2.4.2
* Punkt 8 på sakslisten ble endret fra "Valg av revisor og valgkomite" til "Valg av revisor", dette fordi valg av valgkomite er rådets oppgave.

Punkt 2.4.3
* Valgt å utsette godkjennelse av dette punkt til etter punkt 5. på sakslisten. Årsak til dette var spørsmålet om det er feil å gi rådsmedlemmer og medlemmer likt antall stemmer ved generalforsamling, når man investerer ulikt i foreningen.

Punkt 2.5.1
* Ble diskutert hvorvidt tidsrommet et medlem av styret burde vært endret. Er ett år for kort tid? Bør f.eks. leder av styret binde seg for lengre tid enn ett år? Diskusjonen endte i at punktet ble godtatt, men burde holdes "under observasjon".

Punkt 2.5.2
* Siste punkt på listen over styrets oppgaver ble endret fra "beslutte opptak av nye medlemmer i foreningen" til "beslutte opptak av nye rådsmedlemmer i foreningen".

Punkt 2.9
* Etter en diskusjon omkring ordlyden ble innholdet i dette punktet endret fra "Prosjekter som kjøres i foreningens regi skal besluttes av styret." til "Styret beslutter og fører tilsyn med prosjekter som kjøres i foreningens regi."

Punkt 2.13
* Tittel på dette punktet ble endret fra "Endring av statutter" til "Endring av vedtekter". Det ble vedtatt at i hele dokumentet skal man anvende ordet "vedtekter", og ikke "statutter".

Punkt 2.15
* Ordet "statutter" ble også her endret til "vedtekter". I tillegg ble "konstituerende møte" endret til "stiftelsesmøte", og dagens dato, 27/11, påført.

5. Årsavgift og innmeldingsavgift i foreningen

Alvestrand kommenterte tankegangen bak avgiftsnivået for medlemmene av foreningen. Bakgrunnen er et ønske om å få en lav terskel, for å få med flest mulig medlemmer.

Diskusjonen omkring Punkt 2.4.3 i vedtektene fortsatte, etter at man var enige om at nivået på årsavgiftene virket rimelige. Det endte i et vedtak om å gi rådsmedlemmene dobbelt stemme ved generalforsamlig, for å angi et skille mellom slike medlemmer og vanlige medlemmer. Punkt 2.4.3 ble endret deretter.

Årsavgift, innmeldingsavgift (ingen sådan) og vedtekter ble dermed godkjent og vedtatt.

6. Valg av interimstyre

Følgende interimstyre ble valgt etter innstilling fra prosjektledelsen: Interimstyret har ingen varamedlemmer. Arne Litleré fra Post- og Teletilsynet vil delta som observatør i interimstyret.

7. Fremleggelse av foreløpig arbeidsplan for 1999

Dokumentet som ble framlagt var "Norsk Katalogforum - Arbeidsplan 1999", versjon 3, tilgjengelig på Web på "http://www.alvestrand.no/katalogforum/Arbeidsplan.doc". Alvestrand hadde en gjennomgang av arbidsplanen, hvor han oppsummerte de fire hovedområdene: Totalbudsjett = 1 200 000,-

Det forventes lavere kostnader etter oppstartsåret, slik at man på sikt ser for seg nødvendig finansiering fra medlemskontingent og tjenesteavgifter, eller lignende.

Det var ingen særskilte kommentarer til dokumentet som ble lagt fram. Det blir dermed opp til interimstyret å ta tak i det som er skissert som arbeidsoppgaver for Norsk Katalogforum i 1999.

Det ble gitt uttrykk for at gjennom dette punktet på sakslisten fikk man klargjort foreningens to hovedoppgaver:

8. Eventuelt

Det ble vedtatt at interimstyret skal sende ut en pressemelding omkring stiftelsen av foreningen Norsk Katalogforum.

Møtet avsluttes

Svein Sefland avrundet stiftelsesmøtet ved å takke for den innsatsen som har vært gjort i "Katalogforum Etablering" prosjektet. Det ble understreket at dokumentene som er produsert bare er en liten del av det hele. Det har vært mange samtaler og kontakskapende virksomhet i tillegg.