søndag 24. oktober 2010

Animasjonskurs på Munch- museet

...og gjett hva vi animerte? Munchs bilder, selvfølgelig. Jeg blir aldri lei av å la kursdeltagerne fantasere omkring Munchs fantastiske bilder, de klarer alltid å overraske meg med gode historier!
Anledningen i dag var familieverksted i animasjon, et flott tiltak hvor voksne kunne animere sammen med barn. Det var veldig fasinerende å se hvor godt samarbeidet gikk til tross for aldersforskjellene.

I en av dagens filmer møter vi Edvard Munch. Han blir til en cheer- leader!
Madonna blir forelsket i Edvard!
Men Madonna får ikke Edvard, så hun finner trøst i mat!
...og da ser vi plutselig en forandring hos Madonna også!
En morsom liten sak som kan sees nederspå på siden. Desverre ble det for liten tid til lyd denne gangen også, men se filmen og nyt de flotte figurene. 
Gruppe nummer to valgte "Den gule tømmerstokken" som arena for sin animasjon. Og det er utrolig hva som kan gjenne seg bak noen trær ute i skogen.

torsdag 21. oktober 2010

Familieverksted i animasjon på Munch- museet

På lørdag er det klart for familieverksted på Munch- museet.
Det er fortsatt noen få ledige plasser for familier med barn fra 10 år. Jeg lover en kjempehyggelig dag med mye moro! 
Sammen skal vi lage to animasjonsfilmer i løpet av dagen. 
Påmelding: Se kurssiden øverst på denne siden! 


Les også om juleanimasjonskurs i Evje og Hornnes kommune på kurssiden, eller på deres hjemmeside

fredag 15. oktober 2010

To blodige animasjoner i Arendal

På fredag var det elever på Arendal vgs som fikk i oppdrag å animere kunst. Madonna og Pubertet er tydeligvis bilder som fenger, og jeg lar bildene fortelle videre....
Jeg ble oppriktig imponert over tegneferdighetene til enkelte av elevene. - Her lå alt til rette for å lage en flott animasjon, det ble klart ganske tidlig i prosessen. Det ligger derimot alltid en spenning der; Vil tiden strekke til? Ofte ønsker elevene å få til mer enn hva vi har tid til i løpet av et slikt hurtigkurs!

Et foster er under utvikling!

 Her har foster og navlestreng kommet på plass. Et ganske så sterkt uttrykk!
 
 Det ble ganske blodig etter hvert! Og elevene hadde det tydeligvis veldig gøy under selve animasjonen. Så moro var det å grise med Madonna, at jeg tidvis ble bekymret for om de husket å ta bilder etter hvert som de klæsjet i vei!
Fosteret kom seg uskadet fra fødselen, og hva som skjedde videre kan du se i filmen nedenfor!
Den andre animasjonsgruppen lagde en morsom liten sak om bildet Pubertet. Det ble ikke noe mindre blodig der...Ta en titt da vel!
Takk for en usedvanlig hyggelig dag! Husk at dere nå kan få låne animasjonsstasjonene ved en senere anledning- da får dere heldigvis litt bedre tid enn i dag!

torsdag 14. oktober 2010

Mye bra med gode tegneferdigheter

Elevene på Mykland hadde som oppgave i animere en handling inn i et kjent kunstbilde som de skulle kopiere. Ordet KOPIERE har i grunn en litt negativ klang, men når den ser på hvor mye egenart elevene legger inn i SKRIK, EN BRUDEFERD I HARDANGER og KAMPEN FOR TILVÆRELSEN er det med rette at man blir skikkelig imponert. Gode tegneferdigheter kan så absolutt bidra til at man får et personlig uttrykk i bakgrunnen som tegnes, selv om man "kopierer" fantastisk kunst . 
Bare se her:
 


Bildet skisseres opp, og linjene fremheves ved at de markeres med sort tusj. Her er det tydelig at elevene har kunnskper om bruk av perspektiv for å skape dybde i et todimensjonalt miljø.

  
Elevene ville ha en bil som skal komme kjørende ned gata. Dette løste de ved å printe ut bilen i tre ulike størrelser. Ved å skifte ut bilen til en større versjon dess nærmere den kommer, benyttes dybden i tegningen.
 ...og vips, elevene har en ny og fresh versjon av Kristian Kroghs "Kampen for tilværelsen"   Barna står ikke i kø for å få brød i 2010, de står i kø for å kjøpe Playstation 4 SLIM.
 I Edvard Munchs bilde, kommer både en engel, ei jente og en jeger på besøk. Jeg lurer på hvem som skremmer Skrik mest?
 ...og Brudeferden i Hardanger er ikke lengre den idylliske ferden vi er vant til å se på Tidemann og Gudes bilde med bunadskledde bønder. I denne filmen kan vi vente oss store overraskelser på vei innover i fjorden...
Og her er de superflinke animatørene fra Mykland! Det var hyggelig å treffe dere, og... 
...lykke til videre med filmproduksjonen!

onsdag 13. oktober 2010

Animerte raketter og fisker på Mykland

 
Mykland er en liten skole i Froland kommune, og derfor ble alle elevene på 6. og 7. trinn utdannet til SUPERANIMATØRER i dag. Elevene fikk som vanlig velge mellom himmel og hav når de skulle lage sin øvefilm. Det viktigste med å gi denne oppgaven, er at den er så enkel at vi kan ha hovedfokus på figurer og teknikk fremfor manus på denne øvedagen. I morgen starter vi med hovedoppgaven, og da flyttes fokus over til å skrive manus for animerte kortfilmer.
 
Lærer Ove fikk også prøvd seg på en kort animasjon i dag!

 



tirsdag 12. oktober 2010

Når vi animerer...

...er det en del arbeid som må gjøres før vi kommer i gang med selve animasjonen:
Det må planlegges! 
Både historien, figurene og miljøene må først planlegges på gruppa, og deretter så skal de lages
Her er noen bilder av hvordan arbeidet forløp på Høvåg skole i dag:

Etter at elevene fikk utdelt oppgaven,begynte det som ofte er den tøffeste delen av forberedelsene: Manus skulle skrives. Her kunne elevene tøyse og tulle så mye de ville, så lenge historien forgikk i et kunstverk.



























































































Deretter tegnet elevene skisser til hvordan skuespillerne, altså figurene, i filmen skulle se ut. Figurene ble laget i papp.
Det kan gi mange spennende resultater å la seg inspirere av bilder fra nettet.
Å fargelegge allerede farget papp kan gi morsomme effekter. Gjett hvorfor Skrik skriker? Barna på Høvåg har svaret!
I tillegg til manus og figurer må bakgrunner lages. De kan både tegnes, males og klippes ut. Det tar seg godt ut med sterke farger!
.





Filmarbeid er teamarbeid! 
Det er alltid hyggelig å samarbeide om oppgavene!

Noen ganger kan det være lurt å lage flere versjoner av samme figur i tilfelle den blir ødelagt mens man arbeider. Se så fine ledd denne ulven har fått! Den vil se veldig bra ut i animert utgave!

Jeg gleder meg til det dumper en DVD med ferdige filmer ned i postkassa mi. Jeg er desverre til stede bare de to første dagene av prosjektet, så fra i morgen må elever og lærere på Høvåg klare resten selv. Og jeg er helt sikkert på at det vil gå VELDIG bra!




mandag 11. oktober 2010

Tøffinger på Høvåg!

I dag hadde 5 barn og 3 voksne på Høvåg skole utenfor Lillesand oppstart med animasjonsprosjektet "Animerte kunstverk- kulturarven vekkes til live".  Dette er et animasjonskurs jeg leder i regi av Den Kulturelle Skolesekken i Aust-  Agder. 
Da jeg kom til skolen for å starte lærerkurset, ble det klart at to 1.årsstudenter fra lærerutdanningen skulle følge kurset i stedet for to lærere. De skal også følge prosjektet videre i løpet av uka. I tillegg hadde klassen vikar, så ingen ting var egentlig som vanlig for de fem superanimatørene jeg utdannet i dag. 
Kanskje de tror jeg jobber der også?
Men; For noen tøffinger!
Uten å være forberedt på hva som skulle skje, gikk de inn for oppgaven med høyt hevet hode likevel! I løpet av noen timer fikk vi gjennomgått det mest nødvendige, samt laget to øvefilmer. I morgen har vi prosjektstart for resten av 7. trinn, så da får vi bare håpe at min gjennomgang i dag var såpass grundig at prosjektet når mål. Det blir spennende å møte resten av elevene i morgen, følg med videre...
Her er dagens øvefilmer:

søndag 10. oktober 2010

Endelig noe bra fra Windows!

Når jeg animerer med barn i skolen, benytter jeg alltid Windows Movie Maker til redigering av filmene. Det er gratis, og alle skolene jeg har besøkt opp gjennom årene har det tilgjengelig. Mye kan sies om dette redigeringsprogrammet, det er både utrolig banalt og til tider ugreit å arbeide med, samtidig som det er enkelt og rett og slett gjør nytten sin når det kommer til å redigere små animasjonssnutter på halvannet minutt. 
Opplevelsene med dette programmet er mange, men ikke tema for dette innlegget...

Ikonet til den gamle WMM- versjonen som nå er tilgjengelig for Win7
Når Windows Vista ble erstattet med Windows 7, følte jeg en lettelse over å endelig være kvitt Vista (Hasta la Vista, baby!) Gleden tok derimot en brå slutt da jeg oppdaget at en del av finessene ved Windows Movie Maker var fjernet; En kunne ikke lengre spille inn lyd via mikrofon i programmet. Det var som å gå tilbake til "gamledager" når AudaCity måtte tas i bruk for å få replikklyder til filmene. TUNGVINT! - Og jeg måtte dermed krype tilbake til Windows Vista (I`m ba a ck, med Swartzenegger- stemme) 


Ikonet til Vista- versjonen
Men... Her om dagen oppdaget en av mine kursdeltagere at Windows har hørt på sine klagende brukere: De har laget en tidligere versjon av Win. Movie Maker tilgjengelig for Win7. Dette er riktig nok en versjon som ikke ser så fancy ut som Vista- versjonen, men den duger så absolutt likevel.


Fra det fancy utseendet til Windows Live på Win 7 og fra Win.Vista, er det heretter tilbake til det gode gamle utseendet som tilhørte verjonene fra XP- tiden. Men utseendet hemmer ingen...

lørdag 9. oktober 2010

...og slik kom Sodden til Namsos



Dagens kursgjeng valgte å ta en kjent historie som utgangspunkt for sin animerte filmsnutt. Den trønderske "favorittmaten" Sodd ligger som et bakteppe for historien som fortelles, og for dere som ikke kjenner retten godt, så er Kjenning det flattbrødet som nytes som tilbehør. Kjenning er derfor navnet på denne filmen!
Lærerne bak denne filmen var en dedikert gjeng som virkelig levde seg inn i historien de skulle fortelle. Det manglet ikke på ideer på hvordan denne historien kunne utvikles videre. Mange forslag og løsninger ble presentert, og det var ikke mangel på fantasi... Til tider mått jeg være litt streng og pushe deltagerne videre, men  kun for å bevsstgjøre på hvor viktig det er at man planlegger historien godt før man begynner animasjonen. Dersom en diskuterer mulige løsninger mellom hvert flytt og hver eksponering, sitter man igjen med en ganske så kort filmsnutt til slutt. Heldigvis klarer voksne mennesker å oppføre seg sivilisert selv om ting kan virke litt kaotisk i perioder, men desverre så klarer ikke alltid de barna vi arbeider med til vanlig alltid det. 
Planlegging er god kaoskontroll!

torsdag 7. oktober 2010

Den dagen sola ikke var velkommen i Bergen!


På kurset i dag snakkket jeg blant annet litt om å la barna lage reklameplakater for filmene sine. Vi hadde ikke tid til å gjøre det selv i dag, men siden jeg har mye flyplasstid i dag, har jeg tatt meg friheten å lage filmplakater for dagens animasjonsgrupper.
Det ble ikke så veldig fancy, men kanskje de frister dere til å se filmene...
Desverre skrev jeg feil tittel på filmen. Det riktige navnet er: Kampen om tungevannet
Kurset i dag ble holdt i Gimle forsamlingslokale ved BRYGGEN i Bergen. Et flott lokale med et stort rom og enorme vinduer. Lokalet er sikkert egnet til alt; selskaper, brullyp, dans.... MEN IKKE til å lage animasjonsfilm. Vi hadde store problemer med lyset i dag ettersom jeg ikke har med meg animasjonsbokser på denne turneen. 
Enten ble det for lyst da sola stod rett inn gjennom vinduene, eller så ble det for mørkt da vi lukket gardinene. Uansett:  
Filmenes kvalitet tok litt skade av det, desverre. 
Lys er viktig for å få god dybdeskarphet i bildene. Uten godt lys blir bildene gjerne uklare og kornete. Og har man for mye lys, altså SOL, så ser man at solas gang over himmelen blir gjenspeilet som flimring i filmen! Ikke så veldig sjarmerende. 
MEN, - historiene som fortelles i dagens filmer er supre! De er absolutt verdt en titt!

onsdag 6. oktober 2010

Luksuskurs i Haugesund

Neida, dette animasjonskurset var ikke så veldig anderledes enn de vanlige kursene. Den eneste forskjellen var at det på dette kurset verken var ventelister for å delta eller flere filmgrupper i gang samtidig. Kurset hadde bare 4 deltagere, og for meg er det faktisk litt LUKSUS!
Så få deltagere gir meg mulighet til en mye tettere oppfølging av kursdeltagerne, og jeg kan dermed etter endt kurs være enda tryggere på at kursdeltageren føler at kunnskapen sitter godt nok. Terskelen for å prøve nye ting og for å spørre om alt en lurer på, er ofte lavere når det er færre deltagere. 
Og det er bra!
Dagens kursgjeng lagde en film som ser ut som en av øveoppgavene jeg ofte gir mine elever- en såkalt akvariefilm hvor alle animerer inn sin egen fisk for å lære de grunnleggende teknikkene med animasjon. 

Men, denne historien er ikke helt slik en skulle tro.... Bare ta en titt!

tirsdag 5. oktober 2010

Animasjon i Stavanger

I dag møtte 10 lærere fra Stavanger til animasjonskurs på Stavanger Kulturskole. Noen hadde laget animasjonsfilm før, mens andre var helt ferske i "faget"  Felles for alle var at de hadde lyst til å sette i gang med animasjonsprosjekter på skolen sin, og trengte derfor litt input på hvordan det kan gjøres.
 Men hva gjør folk som allerede kan å animere på mitt kurs? 
Hmmm, det lurte jeg ganske mye på selv når jeg plutselig så et kjent navn på lista mi! Gosen skole i Stavanger har lenge drevet med animasjon, og de har til og med et eget nettsted hvor noen av filmene ligger. (Se link til høyre; Kreativ film) Vel, jeg var ikke snauere enn at jeg spurte Alexander fra Gosen skole om hvorfor han kom på kurs- de har jo laget så mye fint der tidligere! Vel, svaret jeg fikk fikk meg til å smile bredt; Nå var de hele tre lærere som skulle satse på animasjon i skolen. De hadde til og med fått sitt eget animasjonrom i et nytt skolebygg. Sammen vil de utvikle en felles forståelse for hvordan de skal drifte sine animasjonsprosjekt, og syntes derfor det var lurt å komme på kurs til meg. Jeg er beæret! De stilte med tre lærere, og det er en kjemperessurs for de elevene som er så heldige og går på Gosen Skole. Jeg håper vi etter hvert kan utveksle filmer og erfaringer, dette er kjempespennende!
Som nevnt tidligere, så var det deltagere i dag som allerede kunne det grunnleggende ved selve animasjonsprosessen. Som kursleder er det moro å se hvordan kursdeltagerne raskt finner sine roller, akkurat som elevene. De som allerede kunne å animere og redigere gjorde en kjempeinnsats i å veilede resten av gruppa i dag. I skolen tar de elevene "som allerede kan det" ofte litt over, og har ofte vansker med å slippe til de som faktisk trenger å lære teknikkene. Det skjedde heldigvis ikke i dag! Som lærer prøver jeg noen ganger å fordele arbeidet slik at alle lærer det som trengs for å fullføre et prosjekt, og det medfører at det ikke alltid er den "beste" redigereren eller den "beste" animatøren som utfører oppgaven.
Og sånn må det bare være noen ganger, synes jeg! 



mandag 4. oktober 2010

Ny uke, nye kurs!

Forrige uke var barnas uke når det gjaldt å lære animasjon. 
I denne uka skal lærerne slippe til igjen. 
I løpet av fire dager skal jeg besøke fire byer; Stavanger, Haugesund, Bergen og Namsos! Her skal jeg forsøke å "smitte" en rekke lærere med mine tanker omkring animasjon som læringsmetodikk i skolen. Det blir en teoretisk bolk, men vi skal selvfølgelig også animere små filmsnutter. 
Det kommer alltid morsomme resultater fra lærerkursene!
Disse jentene lagde animasjonsfilm i barnehagen!
Jeg har holdt slike kurs i ca 10 år nå, og de er under stadig utvikling. Jeg husker at jeg i de første åra måtte ha mye mer fokus på det tekniske enn hva kursdeltagerne etterspør nå. Litt teknisk gjennomgang blir det alltid, men det er nærmest slutt på at lærerne jeg møter ser på tilkoblingskablene med angstfylte øyne. Jeg synes rett og slett at terskelen for å sette i gang med kreative prosjekter i skolen har blitt mye lavere, og jeg blir like glad hver gang tidligere kursdeltagere melder meg om vellykkede prosjekter.   
Heldige barn, tenker jeg!

søndag 3. oktober 2010

"Kort om kort" på Møglestu

På fredag var turen kommet til Møglestu videregående skole.

Elevene fra medier og kommunikasjon fikk med mitt kurs "Kort om kort" en introduksjon i dramaturgi for animerte kortfilmer. Og som alltid når jeg holder kurs, gjelder mottoet om at en lærer best ved praktisk arbeid. Etter en gjennomgang av dramaturgi og enkelt manusarbeid, fikk elevene servert en rekke malerier fra Edvard Munch. Lag filmen om bildet, var oppgaven. Dette er en oppgave mange av mine lever har fått, men det er første gang jeg har stilt spesifikke kriterier til grunn for å nå målet om en klar spenningskurve i dramaturgien. 

Elevene på Møglestu viste at de hadde et godt grep om filmspråket, men desverre så hadde vi alt for dårlig tid til å fordype oss skikkelig  i manusarbeidet. Elevene skulle jo ikke bare komme fram til en manusidè, de skulle også lage kulisser og figurer til filmen, animere og redigere. Og da flyr timene av sted...
Jeg syntes det var veldig spennende å se hva ungdommene ville formidle med det utgangspunktet de hadde!
Her ser dere resultatet av 5 timers jobb, hvor en av timene gikk med til foredrag og en av timene gikk med til spising og friminutt. Jeg er i alle fall imponert, og dere lesere må gjerne legge igjen en kommentar!